Kind 2 ontwikkelings voorsprong?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HvL, 4 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Mijn zoontje van 2 jaar en 3 maanden is best vlot met alles. Vanaf baby af aan al. Begon met 6 weken al te rollen en liep met 11 maanden. Vaak ook gefrustreerd omdat hij dingen wilde maar de vaardigheden nog niet beheerste. Ook niet veel slaap nodig. Altijd bezig.
    Kan en kon ook goed dingen zoeken die kwijt zijn. Hij had bijvoorbeeld zijn fop een keer onder de trampoline gestopt wat ik niet gezien had. Toen ik ongeveer 2 uur later vroeg waar is je fopspeen ging hij hem zoeken. Aanvankelijk begreep ik hem niet want hij probeerde mij mee te krijgen naar buiten. Wat uiteindelijk ook lukte en toen wees hij de plek aa n . Dit was toen hij 1,5 jaar was.

    Nu praat hij al best veel. Zinnetjes van 3,4 woorden.
    Ook de meeste kleuren kent hij zowel actief als passief. Pas vroeg ik welke lolly wil je en hij reageert met "die paarse"
    Begrippen als hoog-laag licht-donker dik-dun veel-weinig op-onder zijn door hem veel gebruikte woorden.
    Hij is ook een kind wat moeilijk naar bed te krijgen is. Wil altijd spelen. En kan dat ook heel geconcentreerd. Hij weet waar hij mee bezig is. Bijvoorbeeld, hij speelt met playmobil en loopt met een poppetje van een trapje af. Hij laat bewust het poppetje vallen. Gaat er naar toe met ander poppetje, en zegt aach au? TutatTutatu. kom maar, amtlance (ambulance) au over?
    Hij speelt dus het liefst met playmobil en dan ook wel het 1-2-3 playmobil maar het liefst de gewone playmobil. En hij gaat er ook heel zuinig mee om. Maakt niks kwijt en zit lief te spelen.

    Hij kan ook dingen heel goed onthouden die hem verteld worden. En daar later op terug komen.

    Hij is weg van werkvoertuigen, hulpverlenings voertuigen. En tractors enz. Heeft daar nu ook een groot boek over en daar kan hij zich helemaal aan vergapen. En binnen een paar dagen wist hij al weer minstens 10 nieuwe voertuigen te benoemen.

    Nu heb ik nog 2 kinderen 1 van 5 en 1 van 3. De oudste heeft moeite gehad met de taalspraak ontwikkeling en is erg ongeconcentreerd ook in zijn spel.
    Onze middelste is slechthorend en heeft daar door ook wat vertraging in de ontwikkeling.

    Dus deze vlugge ontwikkeling is voor mij nieuw.

    Is dit nu echt vlug?
    Of zie ik het omdat mijn andere 2 kinderen niet zo vlot zijn als heel vlug terwijl het niet zo is?

    Op het consultatiebureau kon ik mijn woord niet kwijt. Hun visie is, het is een gewone 2 jarige en ik moet hem niet teveel stimuleren.

    Maar hier kan ik dus niks mee. Want ik stimuleer hem helemaal niet teveel. Het meeste komt hij allemaal zelf mee.

    In augustus hoopt hij naar de peuterspeelzaal te gaan. Ook voor contact met andere kinderen.

    Maar hoe kan ik hem zo goed mogelijk begeleiden.
    En wat is nog meer leuk speelgoed voor hem. Want ik wil hem ook niet teveel met speelgoed laten spelen voor oudere k kinderen want anders heeft hij als hij ouder word niks meer. Maar ik wil ook wel in zijn ontwikkeling mee gaan dat hij toch uitgedaagd wordt want dat heeft hij ook nodig en kennelijk heeft hij daar behoefte aan..

    Misschien hebben jullie ideeën en of tips...
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Hi,
    Vergeleken met anderen is hij vlot, maar voor hem is dit zijn tempo. Hier ook een dame met voorsprong. Leeftijdsindicatie laten we los. We kijken wat zij leuk vind. Dingen die open spel zijn zoals playmobil of Duplo, knutselen, klei. Puzzels en smartgame zijnnook leuk. Maar ook tuinieren, lezen en samen koken of huishouden vind ze prachtig. Gewoon je kind volgen. Hopelijk heeft je kindje niet te hoge verwachtingen van de peuterzaal. Dat is veel spelen en ‘schools ritme’ maar geen school. Je kunt tips halen van sites over hoogbegaafde kinderen. Denk aan slimme kleuters bijvoorbeeld, of ieku, hoogbegaafdofniet , dotado. Nogmaals gewoon je kind volgen. Hij bepaald zijn tempo en interesses :)
    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
    HvL vindt dit leuk.
  3. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik kan aleen maar vergelijken met mijn eigen zoontje en de kinderen van anderen die ik ken en dan is je zoontje vlot maar niet persee een voorsprong of iets, Wel fijn dat die rustig zelf kan spelen en de tijd zal uitwijzen met hoe snel het ontwikkelen verder gaat.
     
    Paardenbloem en HvL vinden dit leuk.
  4. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Dank je wel!! Peuterspeelzaal weet ik zelf ook niet wat ik er van moet verwachten. Gaat me daar vooral om dat hij goed leert spelen met leeftijdsgenoten. Hier kan hij thuis soms best lastig zijn tegen zijn oudere broers en zus. Mijn andere kinderen zijn nooit naar een peuterspeelzaal geweest. Hebben beide op speciaal peutergroepje gezeten, of zit er nog. De ene voor de taal en de andere met andere slechthorende of dove kindjes. Dus ik heb er helemaal geen beeld bij. En ik zie wel wat het word. Anders is hij er ook zo weer af.

    Hij knutselt inderdaad ook graag. Kan best leuke dingen maken.
    Samen dingen doen heb ik volgende week hopelijk weer meer tijd voor als de oudste weer helemaal naar school is. Want die vraagt best veel aandacht.
    Maar dat wil ik juist ook wel aan de jongste geven. Ook of lijkt alles daar goed mee te gaan. Hij heeft het ook nodig..
     
  5. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Ik weet het gewoon zelf niet goed. Heb natuurlijk ook een vertekend beeld omdat de andere kinderen iets achterstand hebben.
    Pas liepen we samen de trap af en begint hij opeens de treden te tellen.. hij kwam tot 5.:roflmao:
    Terwijl ik bij mn oudste zoveel moeite heb moeten doen om te gaan tellen..
     
  6. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Wat fijn dat het hem zo goed gaat! Ik kan me voorstellen dat dat nieuw is en je zoekende bent in wat is gemiddeld/sneller/langzamer. Lijkt me ook een hele geruststelling, zoals het denk ik voor iedere ouder is, maar zeker als je oudsten twee om verschillende redenen wat achter liepen.

    Hier ook een vlotte dame van bijna 3 en een snelle jongen van 14 maanden. Keken beiden al kort na de geboorte bijzonder scherp uit hun ogen, waren vlug met de babymijlpalen en verbazen mij iedere dag met hun logica en de manier waarop ze snel verbanden leggen. Hun geheugen is feilloos en ze beschikken beiden over een bijzonder sterke wil. (Ik heb over m’n oudste ook wel eens een vergelijkbaar topic geopend trouwens).

    Ik vind het soms zoeken hoe ik ze het best kan stimuleren (dwz mee kan gaan in hun interesses, niet te verwarren met pushen) en goed aan kan sluiten bij waar hun breintjes mee bezig zijn, zonder ze te overvragen of juist ondervragen. Het luistert nauw, vind ik vaak. Dus wat ik doe is hun volgen in alles. Wil je vandaag cijfers leren? Prima, dan trekken we uit de kast wat we daarbij kunnen gebruiken, maar zij bepalen hoe lang we daar mee bezig gaan en op welke manier. Ik bied de opties aan, zij bepalen hoe verder. Wil je er de volgende dag (of zelfs het volgende uur) niks meer van weten? Ook goed. Leeftijdsindicaties op speelgoed kijk ik niet meer naar, maar ga af op hun interesse.

    Het lastige vind ik soms dat (vooral mijn oudste) nu al koningin aanpassen is. Op het kdv dachten ze lang dat ze een taalachterstand had, want liet niks van zichzelf horen. Thuis kwamen er met 1,5 al zinnen van >5 woorden uit. Thuis tekent ze koppoters sinds ze net 2 is, op het kdv krast ze lekker met de andere peuters mee. Beetje aanpassen is niks mis mee, maar dit is voor mij soms wel een aandachtspunt. Merk bijvoorbeeld op de psz dat ze daar veel beter doorheen prikken met als resultaat een veel blijer kind dat daar met een leergierige blik in haar ogen heen gaat en er voldaan weer vandaan komt. Verder vind ik; zo lang zij blij is, ben ik t ook en hoeven we er niks mee. Maar ik merk wel dat ik haar op sommige vlakken wel wat meer in de gaten hou, wat dit aangaat.

    Over jouw zoontje en of hij een voorsprong heeft, durf ik niet te oordelen en ik vraag me af wat de meerwaarde er van is om dat te weten zolang je er geen problemen van ondervindt. Lijkt me wel heel fijn voor hem om naar de psz te gaan. Weet dat het mijn dochter in ieder geval goed heeft gedaan!

    Qua speelgoed: alles waar een beetje fantasie bij te gebruiken is doet t hier goed. Google eens op montessori speelgoed, bijvoorbeeld, daar hebben wij veel van. Ik zet soms gewoon iets nieuws op dr tafeltje, zeg niks en kijken wat ze er van maakt. De resultaten zijn vaak heel verrassend. Soms boeit iets haar totaal niet, dan haal ik t na een dag of 2 weer weg.
    Grimms regenboog, smartgames, weegschaal, vergrootglas en andere dingen voor een kleine onderzoeker, maar ook een trampoline voor de energie, speelhuisje in de tuin en allerhande huishoudelijke zooi doet t prima om als speelgoed te fungeren.

    heel verhaal en kan nog wel even doorkletsen, maar hoop dat je hier wat mee kan.

    edit: oh ja, en blijf vooral lekker genieten van je kleine man z’n ontwikkeling en hoe hij je kan verbazen! Heerlijk om te zien, hè?!
     
    HvL en Zonnestralen vinden dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Ik geloof met die leeftijd dat ze nog niet echt voor of achter lopen (behalve als ze met 2 nog geen poging doen tot staan/lopen zeg maar, de wat extremere) dat wat hun interesse heeft gaat als een tierelier en dat wat even niet zo relevant is sukkelt er achteraan. Muppie hier is bizar qua geheugen (tegen t fotografische aan), ruimtelijk inzicht en probleem oplossen. Qua praten was t dan weer niet zo'n held maar dat is nu ineens weer een waterval met complete zinsconstructies met verleden tijd, voltooid verleden tijd, toekomende tijd enkelvoud en meervoud etc. Telt ook even naar twintig en terug. Zowel opsommend als daadwerkelijk dingen tellend. Probeert nu per twee te tellen (heeft ze mij zien doen) dat is wel lastiger. Komt ineens "poef" uit de lucht vallen.

    Waar t ene tijdelijk voorloopt, wacht t ander. Dan komt er een moment dat t ene stil staat qua ontwikkeling en de andere dingen weer bijtrekken.

    Gewoon spelenderwijs in meegaan, binnen is binnen en zolang t een leuk spelletje is, is er weinig bezwaar. Bambino loco is misschien wel wat. Hier zou ze t gaaf vinden als ze t geduld had om eventjes te luisteren naar de uitleg. Maar leg de boel klaar en zij legt altijd exact die stukjes op DIE manier, we wachten dus nog maar even en kijken over een maand weer.
     
    HvL vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Klinkt inderdaad als een vlot mannetje. Zo is die van ons ook met 1 duidelijk verschil die van jou kan beter spelen. Die van ons wil niet alleen iets doen want dat is niet gezellig.

    Knutselen doet hij nog steeds graag net als tekenen en kleien.

    Betreft spelmateriaal kijk ik nog steeds naar hem. We spelen spellen die voor oudere kinderen zijn, pakt moeilijke boeken, speelt Smart games sinds hij 2.5 is.

    Gewoon hem volgen en kijken wat wel en niet kan. Soms wat uitdagen en soms ook gewoon loslaten. Peuterspeelzaal zei niet teveel uitdagen. Kreeg hij puzzeltjes van 6 stukjes. Thuis maakte hij toen 24 stukjes:roflmao:

    Ziek een peuterspeelzaal die eventueel ook de mogelijkheid heeft om extra te bieden. Die van ons deed dat niet en we hebben hem er eerder van af gehaald want hij was daar diep ongelukkig.

    Inmiddels een knul van 6 en nog steeds vlot.
     
    HvL vindt dit leuk.
  9. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik kan je verhaal alleen vergelijken met mijn dochter van nu bijna 2 en die kan eigenlijk alles ook wel wat je beschrijft dus op basis daarvan heb ik niet het idee dat hij voorloopt. Denk dat ook niet bij mijn dochter als ik haar vergelijk met de andere kids van het kdv. Misschien wel iets sneller dan andere kids maar niet superveel. Merk bij mijn dochtertje wel dat ze veel van haar broer nadoet. Wij spelen bijvoorbeeld veel verstoppertje waarbij de oudste op de gang tot 10 telt, nu gaat mij dochter ook naar de gang en telt tot 10. Dus misschien dat je zoontje zich ook optrekt aan de oudste 2?

    Wij hebben hier (te) veel speelgoed: Duplo, boekjes, keukenspullen, memory, bingo met plaatjes en domino spelen we veel. Ook mini loco begint ze nu leuk te vinden.

    Ik denk wel dat jij het beste je kind in kan schatten en vraag me af hoe je een kind teveel kunt stimuleren zoals ze bij jou consultatiebureau zeggen. Als ze er geen zin of interesse meer in hebben doen ze het toch niet :roflmao:
     
    HvL vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    #10 GroeneBomen, 5 jun 2020
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
    Ik vind dat ook lastig, omdat je zo weinig vergelijkingsmateriaal hebt. Tenminste, ik sta niet voor de peutetspeelzaal of kdv als leidster hihi

    Onze zoon sprak met 13 maanden al woorden,met 18 maanden zinnen en met 2 al hele moeilijke woorden en volzinnen van 6, 7 worden en 2,5 al spontaan engels te praten tijdens vakantie in Griekenland (en dan niet willekeurig maar echt gerichte reacties als de schoonmaker vroeg: did you sleep well? Zei hij: yes thank you. En tegen ons gelijk: mama, ze zei of ik goed had geslaapt (jaja werkwoorden vervoegen is lastig als je jong bent)

    Consultatiebureau heeft hem vanaf 1,5 qua taalgebruik en begrip ook ruim 1 jaar ouder geschat. Hij heeft ook alleen oudere vriendjes, want hij komt makkelijk met ze mee qua taal. Ook zn 8 jarige vriendje vergeet dat hij nog maar 4 is.

    Qua motoriek is ie gemiddeld: stond met 9 maanden, liep los met 13 maanden

    Peuterspeelzaal was hier geen succes. Hij vond t vreselijk omdat hij zover voorliep qua taal dat hij het spelen ook niet wou want hij kon niet goed overleggen. Gelukkig super leidsters, hij kreeg 1 op 1 begeleiding omdat hij graag wou leren en ook prima rustig kon fröbelen.

    Met 2,5 liet ik hem ook groentes al snijden met scherp mes en kinderschaar niet gebruikt: hij kon geconcentreerd en beheerst aan de slag. Maar qua grote motoriek durfde hij veel niet, heb op peutergym gezeten met hem: hij deed niets zomaar: eerst analyseren en daarna besloot hij dat hij niet over de bank ging lopen: en meldde dan ook als 2,5 jarige: mama dit is te gevaarlijk!
    (En pas na maaaaaanden liep hij over de bank). Hij had ook nooit 'au' hij had gewoon pijn. Menee corrigeerde gelijk mensen als ze vroegen of hij zich au had gedaan haha

    Hij overanalyseert zeg maar. Gelukkig beweegt hij nu vrijer, peutergym was echt een uitkomst daarvoor

    Speelgoed? Duplo! En klei was favoriet. Maar ook veel lezen,puzzelen en bv memorie spelen. Stoepkrijten buiten, gewoon knutselen, met je kind koken,moestuintje geven en wij hebben nu kikkervisjes in huis: hij heeft naast taal ook fascinatie voor biologie.
     
    HvL vindt dit leuk.
  11. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Het is fijn om even met anderen van gedachten te wisselen. Hier in de buurt en in de familie geen andere kinderen van 2.

    En juist omdat het met hem zo goed gaat vind ik het belangrijk om hem juist ook scherp in het oog te houden. vaak ligt de nadruk op wat ik met mijn 2 oudere kinderen allemaal moet omdat hun wat achter lopen.
    Wij hebben er in de familie namelijk ervaring mee dat in dat geval dus echt hoogbegaafdheid niet op tijd werd gesignaleerd wat onder presteren tot gevolg had en een diep ongelukkig kind was die uiteindelijk een depressie kreeg op jonge leeftijd.

    Nu gaat het er niet om of mijn kind hoogbegaafd is of niet. Ik heb juist een enorme hekel aan etiketjes plakken. maar ik was gewoon heel benieuwd naar reacties van anderen.
     
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Ik heb ook geen idee wat normaal is op die leeftijd maar ik ben van het volgen van je kind.
    Niets ontmoedigen en niets pushen. Wil hij knutselen: lekker doen. Wil hij woordjes lezen: lekker doen.

    Met 2 of 3 jaar is alles volgens mij gewoon goed tenzij ze helemaal niet lopen of praten, of als ze wiskundige raadsels gaan oplossen in het Japans of zo :p

    Je hoeft op deze leeftijd ook nog niet bang te zijn dat zijn evt. hoogbegaafdheid niet wordt opgemerkt. Volgens mij gaat dat er pas toe doen vanaf groep 2 a 3. Wanneer ze gerichter dingen gaan leren en ze moeten gaan presteren.
     
    stiertje88, Paardenbloem en HvL vinden dit leuk.
  13. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.371
    113
    Als.ik het zo lees denk ik dat je een slimme dreumes hebt, maar ik lees ook niet iets waar ik me over verbaas zeg maar dat hij dat kan. Mijn oudste was vlot. Ik had geen vergelijking, maar kreeg dat steeds te horen. Hij zoekt altijd een uitdaging. Maakte al heel snel moeilijke puzzels, tellen, woordjes, spelen met lego, etc. Bij hem was de uitdaging om hem geïnteresseerd te houden hij kon anders echt wel vervelend doen. Onze peuterspeelzaal was een uitkomst
    Hij kreeg de juiste werkjes, opdrachten en daagde hem uit. Maar vooral Sociaal vond ik dit fijn.
    Onze dochter is vlot, maar toch weer anders dan de oudste, zij kan zich heel goed vermaken en knutselt en tekent de mooiste dingen, daar zoekt zij de uitdaging. En nu de jongste van 2.. tja dat is een mix. Ik ga toch vergelijken met de oudste 2 haha.

    Als ik jou was zou ik hem lekker laten spelen met leeftijdsgenoten dat is goed voor hem. Als hij de peuterspeelzaal niet leuk vindt, praat met ze en zoek anders een andere die er beter op inspelen.

    Qua spelen moeilijkere puzzels, lego, smartgames was hier een hit. Knikkerbaan zelf laten maken, en ook motorisch uitdagen, belspelletjes, fietsen, rennen, etc. Kijken wat hij zelf bedenkt.
     
    Paardenbloem en HvL vinden dit leuk.
  14. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Hij is hier met buitenspelen echt fan van tikkertje. Dat is zo grappig om te zien:):D
     
    Archie83 en Siepie85 vinden dit leuk.
  15. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ik denk net zoals mijn voorgangers schrijven dat hij wel mooi vlot is maar niet extreem ofzo. Onze dochter is ook altijd vlot geweest, hier op kdv registeren ze dat ook en krijg je elke 6mnd een gesprek en dan laten ze dat mooi zien. Ik heb het ook nooit als vlot gezien maar normaal omdat het ook onze eerste is. Gemiddeld liep en loopt ze dan 6/8 mnd voor en met sommige dingen zelfs een jaar. Lekker volgen en er van genieten dat het gewoon wat makkelijker gaat dan de andere kinderen!
    Ze gaat hier nu bijna starten met school ik ben heel benieuwd want haar concentratie is nog wel een dingetje. Maar aan de andere kant een spons die alleen maar kennis op zuigt.
     
    HvL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina