Kind dagje ziek melden zonder ziek te zijn

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 28 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Houden jullie je kind wel eens een dag van school zonder dat hij/zij ziek is? Voor een weekend weg, vakantie of iets dergelijks?

    Wij gaan binnenkort een weekend weg en nou hoor ik van meerdere mensen om me heen waarom ik de kinderen dan niet een dagje ziek meld zodat we de vrijdag er ook nog bij hebben.

    Ik durf dat dus niet haha. Straks vertellen ze op school hoe leuk het weekend was ofzo.

    En laatst was een klasgenoot van zoon ziek, maar kon wel naar een kinderfeestje. Ik doe zoiets dus echt nooit en verbaas me er dan over.

    Omdat ik toch al van meer mensen die suggestie kreeg, vraag ik me af hier..
    Wie doet dit weleens? En met welke reden??
     
    Mapje vindt dit leuk.
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn nog niet leerplichtig en toch doe ik dit nu zelfs nooit. Ik vind de boodschap die je dan aan je kind meegeeft echt heel fout.

    later op je werk ga je je toch ook niet ziek melden om dan lekker op vakantie te gaan?

    maar je wilt dus horen van mensen die het wel doen dus aan mijn reactie heb je eigenlijk helemaal niks :roflmao:
     
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Nouja jouw reactie is een beetje zoals ik ook denk. Ik hoef heus niet alleen maar reacties te horen van mensen die het wel doen.

    Heb het zelf nog nooit gedaan.
    Alleen een keer in groep 1 bij de oudste, maar dat was in overleg met de juf.

    De vergelijking met later op het werk doe je dat ook niet.. Klopt! Nee inderdaad dat doe je niet. Maar dan kan je wel een dag vrij nemen. Wat op school dus nooit kan.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Nee. Ik vind dat een verkeerd signaal afgeven. Bovendien dwing je kinderen te liegen. Ik snap het echt niet dat ouders dat doen.
     
    Jessi79, Gewooniemand, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.926
    113
    Nee nooit gedaan. Ik ben liever eerlijk. Als ik ze thuis houd voor een weekendje weg oid dan zeg ik dat gewoon eerlijk. Tot nu toe gaf de leerkracht dan altijd aan de ze het kind wel op ziek zou melden in het systeem. Maar mocht dat niet gebeuren, dan neem ik dat risico op een boete.

    Bijkomend gevolg van zelf liegen is namelijk ook dat je kind misschien ook moet gaan liegen. Want wat als iemand vraagt of het weer helemaal opgeknapt is, of vraagt naar wat ze in het weekend gedaan hebben, etc.
    Dus bij deze geef ik mijn kindeen altijd het goede voorbeeld en zal eerlijk zijn.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #6 GroeneBomen, 28 okt 2021
    Laatst bewerkt: 28 okt 2021
    Maar op school hebben ze meer vakantiedagen dan ik op mijn werk had :p

    Ergste vind ik mijn zus,die kids structureel 1 of 2 dagen eerder ziek meldde want dat scheelde in de prijs... ik snap dat gewoon niet. Haar kids komen nu ook wel eens niet opdagen op hun werk omdat ze gewoon geen zin hebben. 1 is er al ontslagen door zelfs.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.540
    113
    Nee, ik heb het nooit gedaan, overigens ook niet legaal op vakantie onder schooltijd toen ze nog geen 5 waren. Ondanks niet leerplichtig vind ik dat je een overeenkomst met school aangaat en je daar dus netjes aan houdt.
    Ik zou het overigens ook niet waarderen dat 1 van de leerkrachten zich vrijdag of maandag ziekmeldt voor een weekend weg. Dus wij doen dat ook niet.
     
    Jessi79, Gewooniemand, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    nee, maar het zou wat zijn als je op school zomaar vrij je vakantie kon inplannen :roflmao:
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Ach nee dat is natuurlijk totaal niet te doen.
    Maar gewoon 1 of 2 dagen per jaar die je in overleg met de leraar kan gebruiken. Zou misschien wel wat verzuim schelen.

    Ik heb weleens gehoord van een school hier i de buurt waar dat kan trouwens. Heel flexibel vakanties inplannen. Was een soort proef. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of het wel werkt..
     
  10. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Zo iets klinkt inderdaad wel goed. Ik ben ook benieuwd naar de resultaten hiervan!
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  11. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Nou precies. Je dwingt je kind om maar een verhaaltje te bedenken. Terwijl je toch mee wil geven dat je altijd eerlijk moet zijn. Dat vind ik dus ook!
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Nou dat dus.

    Structureel dit doen omdat het in de prijs scheelt. Ik snap dat niet.
    En wat geef je als voorbeeld he.

    Kennis van ons heeft de kinderen op de kleuterschool 1,5 week eerder van school gehaald voor de zomervakantie. Omdat ze nog geen leerplicht hadden en het scheelde in prijs voor de vakantie.

    Overigens wist de juf dat toen wel, maar het was niet als vraag gesteld. Meer als mededeling dat ze dat gingen doen.
     
  13. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Ja, wel eens gedaan.
     
  14. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Ik heb het nog nooit gedaan en nog nooit hoeven te doen. Niet omdat het nooit is voorgekomen, maar omdat er overleg hierover met de leerkracht mogelijk is.

    Eigenlijk altijd als ik vroeg of ik dochter(s) van school mocht houden (bv. opa 70 jaar, weekend naar de Efteling vanaf vrijdag, dag eerder op vakantie), dan was dat geen probleem.

    Ik vind ook dat je een verkeerd signaal afgeeft naar je kind toe als je er niet eerlijk over bent.
     
  15. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    In gr1 met dochter wel gedaan in overleg met juf en dus toestemming van school.
    De vakantie viel toen zo dat man geen vrij mocht nemen en hij had verplicht een andere week vrij. We zijn toen die week gegaan. Dochter kon dus gewoon vertellen over de vakantie in de klas.

    Verder niet, want ik vind het niet ok. Later mogen ze ook niet spijbelen als ze geen zin hebben. Iedereen heeft weleens geen zin. En ook sneu dat je kind niet over de dag/vakantie mag praten of moet verzinnen dat ze weer ziek waren wat ze dan hadden. Ik wil niet dat mijn kinderen dan moeten liegen.

    Overigens heeft dochter wel gehad dat ze ineens weer beter werd gedurende de dag en zolang het niet besmettelijk was dan had ze wel naar het feestje mogen gaan, maar de volgende dag dan óók naar school en niet weer ziek zijn. Zoiets kan het natuurlijk ook zijn.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Maar dat is prima zolang de kinderen nog niet leerplichtig zijn.

    On-topic: nee, hier nog nooit gedaan. Denk ook niet dat ik met een prettig gevoel op vakantie zou gaan dan. Wat er al eerder werd gezegd: je geeft je kinderen dan toch mee dat liegen oké is.
    Zou het eerder in overleg met de leerkracht doen. En zegt die nee, tsja, jammer voor ons dan. Dan neem ik m'n verlies.
    Nee heb je, ja kun je krijgen zei mijn moeder altijd al.
     
  17. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Ik heb het even nagevraagd, was nu toch wel nieuwsgierig. . Op die school doen ze het nog wel. Maar dit is het laatste jaar.
    De school is meer weken per jaar open dan een reguliere school en ieder half jaar kan je vakantie indienen van 5 weken. Dus niet zomaar en ook het verzoek moet worden ingediend. Ook zij er een beperkt aantal flexibele dagen.
    Het was onderdeel van een landelijk experiment wat nu gestopt is: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/09/24/experiment-flexibiliseren-onderwijstijden-eindrapport
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Zomaar voor een dagje uit of vakantie?
    En was je kind dan nog jong of oud? Hoe reageerde je kind dan?
    Gewoon benieuwd hoor, zonder oordeel.

    Want ik heb in mijn omgeving ook mensen die dit weleens gedaan hebben omdat vrij vragen niet wordt goedgekeurd.
     
  19. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Als je het doet, wees er dan eerlijk over zodat je kinderen niet hoeven te liegen of bijvoorbeeld niet op school mogen vertellen over hun leuke vakantie/weekend. Want dat is echt zo fout als het maar kan.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.373
    113
    Maar als de school hier wel begrip voor heeft, dan hoef je ook niet te liegen.

    Bij ons zou school of de leerkracht dit echt nooit goedkeuren. Dus dat zou dan betekenen, geen dagjes weg uit jouw voorbeelden.
     

Deel Deze Pagina