Kind eerder naar basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SuperWokkel, 16 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuperWokkel

    SuperWokkel Actief lid

    14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Mijn zoontje van 3.5 is een lief uitdagend mannetje.
    Hij lijkt toe te zijn aan de basisschool.
    Hij probeert al samen met zijn broer naar binnen te gaan, en ik haal hem dan ook regelmatig op uit de klas.
    Hij gaat op dit moment 2 / 3 dagen in de week naar de opvang ( ligt aan mijn rooster)
    Maar hier heeft hij totaal geen uitdaging meer , dit bevestigd de opvang ook.
    Het is een mannetje wat vanaf de geboorte al in de eerste versnelling zit.

    Doordat hij geen uitdaging meer heeft word hij wat baldadig.
    Volgens ons en de opvang is hij gebaat bij regelmaat , die ik hem uiteraard zoveel mogelijk probeer te bieden maar dat gaat niet altijd met onregelmatig werk.

    Nou is mijn idee om eens te overleggen of hij niet na de kerstvakantie zou mogen beginnen op de basisschool.
    Dat zou ongeveer 1.5 maand voor zijn 4e verjaardag zijn.
    Ik denk zelf dat hij hierbij gebaat is.

    Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ??
    Zijn er nog meer kindjes die eerder begonnen zijn op de basisschool ?
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Beginnen mag sowieso niet, dat heeft namelijk met de aansprakelijkheidsverzekering van school te maken. Ze zijn hier niet voor gedekt als kinderen nog geen 4 jaar zijn. Wennen zou misschien wel kunnen maar dat zijn ook geen hele dagen en zeker niet dagelijks. Maar misschien dat ze dat in overleg met jou wel al 6 weken lang een vast dagdeel per week willen proberen.
     
    littlemunchkin, Mapje, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.053
    113
    Hier begon dochter met wennen 4 weken voor haar 4e verjaardag.

    Andere scholen beginnen soms na kerst een instroomgroep en dan mogen alle kinderen jarig voor 1 maart gelijk na de kerstvakantie beginnen.

    Ik zou het bespreken, mogelijk kan hij 1 of 2 dagdelen per week komen. Evt peuterspeelzaal inzetten naast kdv? Die zijn vaak wat beter in uitdaging bieden.
     
    SuperWokkel en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Toevallig heb ik dit laatst op de basisschool waar nu mijn oudste zit nagevraagd.

    Wij zitten beetje met hetzelfde probleem met onze jongste. Helaas starten ze hier echt pas vanaf 4 jaar.

    Mijn neefje zit in Tilburg op een basisschool en wordt eind Oktober pas 4, maar is dus wel echt gestart na de zomervakantie.

    Er zijn dus scholen die eerder starten wel toelaten. Volgens onze basisschool heeft dat te maken met onderlinge samenwerking met kinderdagverblijf/Peuterspeelzaal en de basisschool.
     
  5. SuperWokkel

    SuperWokkel Actief lid

    14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Ik ga eens in overleg met school en opvang, deze zijn nauw met elkaar verbonden.
    Misschien kunnen we er samen uitkomen.
    Want ik zit met de handen in het haar.
    Ik merk aan alles dat hij eraan toe is
    Hij is vanuit de babygroep ook al 2 maand eerder naar de peuter/kleuter groep gegaan omdat hij voorlag op zijn groep en niet meer te handhaven was ( hij verveelde zich en ging rottigheid uithalen )
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. SuperWokkel

    SuperWokkel Actief lid

    14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Ik ga in overleg met de opvang en school , deze hebben onderling veel en goed contact.
    Zitten naast elkaar en dat is wel handig.

    Misschien kunnen we samen wel tot een oplossing komen.
    Juffen op school geven al aan dat hij wel graag wil ( dit merken ze op als ik mijn oudste weg breng) en de opvang geeft aan dit ook te zien.
    Dus wie weet
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er zijn vanaf 3 jaar en 10 maanden wel wat mogelijkheden. Maar niet alle scholen willen dit. Voor die leeftijd is het helemaal een lastig verhaal, voor zover ik weet gebeurt het dan helemaal niet. Al zal er vast af en toe wel eens een school zijn die dat met een kind wel doet hoor. Maar dat is echt zeer ongebruikelijk.
    Niet dat het echt gebruikelijk is om met 3 jaar en 10 maanden te starten, maar het kan wel. Voordat iedereen z'n plaatselijke basisschool gaat bellen: er moet dan wel ècht een bijzondere reden voor zijn. Ontzettend veel peuters zijn vlak voor ze 4 worden wel klaar met opvang / PSZ en (lijken) toe aan school. Het is gewoon ook wel een lastige fase in veel gezinnen. Voor die situaties is het eerder starten niet bedoeld. Maar voor kinderen die echt een uitzonderlijke voorsprong hebben, mag de basisschool een uitzondering maken en kinderen vanaf die leeftijd al fulltime laten starten i.p.v. alleen maar 'oefenen'.
     
    Sophy, Paardenbloempje, Sado en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wij hebben dit met zoontje ook gehad. Eerder naar school kon echt niet.
    Ik zou het meer zoeken in uitd6bij de opvang. Mijn zoontje kreeg wat andere werkjes, opdrachten, een keer een werkblad. Echt wat extra uitdaging wat hij geweldig vond!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ja wie weet. Zou super zijn.

    Bij ons lukt het niet helaas. Gelukkig heeft de opvang van de jongste een plus groepje waar kindjes zitten die spelenderwijs klaargestroomt worden voor groep 1. Oftewel ze krijgt gelukkig wel wat uitdaging 2 dagen in de week.
     
    GossipGirlxoxo en hummeltje5 vinden dit leuk.
  10. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Voor zover ik weet heeft mijn neefje niet echt een voorsprong ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. Blijkbaar is het beleid op die school een uitzondering.
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik zie hier meer een taak voor de opvang. Hij is nu 3,5 jaar, dan moeten ze het programma misschien maar wat aantrekkelijker maken.
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik herken het trouwens wel, ik denk elke ouder met een bijna kleuter.
    Bij mijn dochter is het opgelost door de maanden voor haar 4e verjaardag 4x per week naar de peuterspeelzaal te gaan ipv 2x per week. En daar kreeg ze al wat "kleuterwerkjes" af en toe. Dat scheelde een hoop. Helaas kwam toen corona om de hoek. Dochter werd in april 2020 4 jaar en die is van half februari tm eind juni dat jaar niet meer naar de psz en niet naar de kleuterschool geweest omdat ik heel bang was voor corona. Thuis school heb ik met haar ook niet gedaan omdat ik zelf niet lekker in mijn vel zat die periode. Wel deed ik thuis werkjes met haar die ik van internet haalde. Is dat nog een optie om samen met je kind thuis wat kleuter werkjes te doen?
     
    Mapje vindt dit leuk.
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier starten alle kinderen geboren in augustus en september meteen bij de start van het nieuwe schooljaar.
    En veel kinderen geboren in januari meteen na de kerstvakantie.
    Mijn buurjongen is 3 weken eerder gestart, in november. Hij was er zo klaar voor dat ie vanaf de tweede wendag volledig naar school is gegaan.
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    De directrice hier heeft me vorig jaar uitgelegd (toen we nog twijfelde om dochter 4 dagen naar de pzs te doen) dat het een verzekeringskwestie was. Dat scholen niet gedekt zijn voor kinderen onder de 4 jaar. Misschien dat de ene school het risico wel durft te lopen en de andere school niet. Ik kan me voorstellen dat een kleine dorpsschool sneller ja zegt dan een school in de stad die staat aangesloten bij een grote scholengemeenschap.
     
    Mapje en amdaa vinden dit leuk.
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Geen idee wanneer het onder groot valt, maar onze school zit in een scholengemeenschap met 30 andere scholen. Geen klein dorp (of kleine school) overigens.

    Psz zit overigens wel in hetzelfde gebouw. Kleuters spelen ook samen met de peuters.
    Het kan zijn dat de aansprakelijkheidsverzekering aangepast wordt aan de specifieke situatie per school.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat zou ook kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat het bestuur van de scholen gemeenschap hier akkoord geeft om zo een risico te lopen. Zeker niet zonder betere reden dan "mijn kind is er echt aan toe" want dat zijn denk ik 75% van de bijna 4 jarigen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  17. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Heel erg herkenbaar onze tweede liet exact dit gedrag ook zien. Maar midden juli jarig dus ook geen kansen eerder naar school te gaan (en deed school ook niet)

    Hier is de opvang ermee aan de slag gegaan en hebben hem meer uitdaging gegeven. Al was het wel steeds huilen met wegbrengen want hij wilde niet meer (alle vriendjes ondertussen ook naar school) Verder wij extra dingen met hem gedaan.

    En tanden bijten, hij heeft het bloed onder onze nagels vandaan gehaald maar sinds hij nu naar school is gaat het veel beter!
     
  18. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Herkenbaar ja, denk zeker voor 90% van de ouders met een bijna kleuter. Dat laatste half jaar is heel erg pittig.

    Hier zijn we 6 weken voor 4 jaar niet fulltime begonnen maar wel begonnen met wennen, dan ging hij 2 dagen naar de opvang en 2 dagen naar school (en lange en een korte dag). En hebben ze hem wat extra wendagen gegeven daarvoor. Dus zoiets kan je ook voorstellen. Er zijn denk ik wel mogelijkheden om 1,5 maand voor start zulke constructies te verzinnen.

    En sterkte komende tijd, het is even doorbijten!
     
    Mapje vindt dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Heel herkenbaar maar hij is niet eerder naar de basisschool gegaan. Het zit inderdaad met aansprakelijkheid. Overleggen kan altijd.

    Onze knul zat op een peuterspeelzaal en ze konden niet met hem meegaan met zijn niveau en hij is toen eerder gestopt. We hebben hem zelf vermaakt en hij mocht de wen dagen verspreiden.

    Hij was helemaal blij toen hij kon beginnen. (Al deed hij mee met de oudste kleuters:roflmao:)
     
  20. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Ik wist helemaal niet dat dit (soms) een mogelijkheid is. Ik zou het wel zien zitten als dochter meteen na de kerstvakantie kan starten, ook hier een dame die er echt aan toe is en flink voorloopt.
     

Deel Deze Pagina