Kind in stuit na eerdere keizersnede en normale bevalling, wat doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bootcamp babe, 31 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Mijn eerste is met een keizersnede geboren na niet vorderende ontsluiting. Hij was best groot. De tweede was kleiner en is normaal geboren. Nu ligt de derde bij 36 weken in stuit. Wederom een klein kind.

    Iemand ervaring mee? Draaipogingen hebben succes in ongeveer 40% van de gevallen. Een eerdere keizersnede is geen contra-indicatie. Een tweede keizersnede is ook een optie maar betekent drie dagen opname.
     
  2. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Mijn meisje lag in stuit en ik heb er voor gekozen een natuurlijke bevalling te doen.
    Een versie heb ik niet gedaan (de kans op slagen was bij mij erg klein en daarbij denk ik dat een kindje met een reden zo ligt).
    Je kunt dus voor de versie gaan maar als dat niet lukt, heb je twee keuzes: een keizersnede of een natuurlijke stuitbevalling.
    Alleen jij kan deze keuze maken.
    Vanuit mijn ervaring zou ik zo weer een natuurlijke bevalling doen.

    Als je meer wilt weten kun je me altijd een pb sturen!
     
  3. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Persoonlijk zou ik nooit voor een stuit bevalling kiezen. Maar daarin moet je echt je eigen afwegingen in maken.

    Die 3 dagen ziekenhuis is ook niet ideaal, aan de andere kant zijn die 3 dagen ook zo weer voorbij.
     
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Iemand ervaring met een draaipoging? Van een stuitbevalling word ik ook niet blij maar die optie werd ook niet genoemd. Het lijkt of succesvolle draaipoging of keizersnede.
     
  5. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik heb een versie gehad bij 35 weken. Ze lag al de gehele zwangerschap in stuit en de versie is ook niet gelukt. Ik vond het niet heel prettig... je krijgt weeen remmer maar dat is in feite een shot adrenaline die je ginjecteerd krijgt. Dus je bent behoorlijk opgejaagd. Dan word je buik helemaal ingesmeerd met van die echo gel. Ge gyneacoloog deed toen handschoenen aan, voelde waar kop en kont lag en zette echt behoorlijke druk! Tot een paar keer toe, het deed best zeer en ik voelde dat het niet lukte. Dat klopte ook. Doordat ik ook zwangerschapsdiabetes had kon ik geen stuitbevallingen doen (ze leiden geen stuitbevallingen in). Dus het werd een keizersnee.
     
  6. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Wat is de veiligste optie voor je kindje? Die zou ik kiezen.
     
  7. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Dubbel
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Mijn zoon lag in stuit, we hebben toen een gentle sectio gepland. Het idee dat het hoofdje als laatste geboren moest worden, met alle gevolgen van dien, vond ik vreselijk eng. Wat je ook kiest, kies iets waar je voor de volle 100% achterstaat en wat voor jou goed voelt! Ik ben van mening dat, als je onzeker of angstig bent, dat de bevalling negatief zal beinvloeden. Een stuitbevalling moet vlekkeloos verlopen, anders grijpen ze in en wordt het alsnog een ks.
    Bij mij in het ziekenhuis was een versie na een eerdere ks trouwens echt een no go.
     
    Blue lady vindt dit leuk.
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Inmiddels is een versie na een sectio haast richtlijn.

    Een stuitbevalling wordt mij sowieso niet aangeraden.

    Veiligste optie is ook een dooddoener. Versie en sectio hebben vergelijkbare risico's.
     
    moielle en Bloem2310 vinden dit leuk.
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik heb een versie laten proberen twee keer zelfs bij dochter. Helaas mislukt prettig is anders en in de avond voelde het nog beetje beurs maar was echt goed te doen. En stuitbevalling is voor mij geen optie dus ik vond het risico van een versie het wel waard zodat je in elk geval kans had op natuurlijke bevalling. Mocht het weer een stuit zijn zo ik indirn mogelij zeker weer een versie laten proberen.
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.
  11. kars

    kars Actief lid

    27 mrt 2016
    150
    36
    28
    Mijn eerste lag in stuit. 3 draaipogingen mislukt. Toen een geplande keizersnede.

    Stel deze baby zou ook in stuit liggen dan doen ze haar niet proberen te draaien ivm de eerdere keizersnede.
     
  12. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    2 vriendinnen van mij hebben een versie gehad, (beide in de zelfde week toevallig) en beide gelukt. Een van heb werkt zelf op de verloskamers. Zi heeft gezegd ik doe 1 poging en anders houdt het op.
     
  13. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.169
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik heb bij mijn oudste een draaipoging gehad, maar Mn buikspieren waren toen nog zo straks dat hij klem lag tussen Mn ribben en geen cm week. Dus helaas zonder succes. Ik kreeg geen weeenremmers van te voren. Ik vond het draaien pijnlijk maar over zodra ze stopten. En daarna vooral een beurs gevoel.

    Ik heb vervolgens een natuurlijke stuitbevalling geprobeerd met de afspraak tot laagdrempelig een ks mocht het niet lukken. Dus nadat de ontsluiting bleef steken op 4 cm alsnog een ks gehad. Daarna een normale bevalling mogen ervaren. Zou mijn baby in stuit liggen over 25 weken zou ik een stuitbevalling niet uitsluiten, aangezien ik al eens bevallen ben en de weg dus al een keer vrijgemaakt is. Weet ik niet of de gyn dat zou doen natuurlijk, ik zou sowieso heg advies opvolgen, maar zou het niet direct uitsluiten..
     
    Blue lady vindt dit leuk.
  14. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik heb destijds 1 draaipoging laten doen. Die is niet gelukt. Ik wilde niet voor een stuitbevalling gaan, dus werd een ks. Na 2 dagen mocht ik naar huis, maar dl viel teveel af dus moest toch nog een dagje blijven.
    Zoonlief is ook dmv ks geboren. Na 2 dagen mochten we naar huis. Als je het zelf aandurft, de kleine doet het goed en er zijn geen complicaties, mag je na 2 dagen echt wel naar huis :).
     
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb al een keizersnede gehad en toen kreeg ik op dag 2 een ileus (darmen lagen stil) dus ik ben er huiverig voor. Maar een stuitbevalling wordt het sowieso niet. Dan eerst maar een versie volgende week. Of wie weet draait hij/zij zelf voor die tijd.
     
  16. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    Ik heb stuitbevalling en KS gehad. Beide dochters in stuit. Bij de 2e een versie geprobeerd zonder succes. Bij een vriendin is de 2e versie wel succesvol geweest en bij een andere draaide kindje uiteindelijk zelf nog bij 38 wk...

    Ik had achteraf gezien bij tweede weer liever bevalling gedaan, maar dat is omdat ik een slechte patient ben en niet van stilzitten houd.

    Belangrijk bij stuitbevalling is dat je het niet geheel liggend op je rug moet willen doen; dan is er minder ruimte voor je kindje om goed mee te dalen.

    Maar welke keuze je ook maakt; beide zijn goed. Kies wat het fijnste voelt. Je kunt ook natuurlijk beginnen en als het njet goed vordert alsnog ks doen.

    Succes
     
  17. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Hoe is het nu?
     
  18. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Hier een succesvolle draaipoging gehad bij ruim 36 weken. Paar pogingen zonder medicatie en een paar met. Uiteindelijk bij de laatste poging (ik wilde bijnaaaaaaa stoppen ermee) achterover gedraaid in plaats van de kortste weg voorover. Als dat niet gelukt was had ik voor een keizersnede gekozen puur omdat ik een grote baby verwachtte. Als ze qua schattingen klein geweest was was ik voor een stuitbevalling gegaan. :)
     
  19. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Jammer dat je niet de optie tot een natuurlijke bevalling krijgt, is dat vanwege je eerdere keizersnede?
    Ik ben door mijn vk toen doorverwezen naar een gyn die een expert was in stuitbevallingen. Die kijkt dan eerst of je wel in aanmerking komt voor een natuurlijke bevalling.

    Ik heb het als erg prettig ervaren, al was mijn bevalling echt niet vlekkeloos. Ontsluiting wilde niet vlotten maar ze hebben me nooit gedwongen tot een ks, dat vond ik erg fijn.
     
  20. Blue lady

    Blue lady Bekend lid

    29 mrt 2015
    665
    437
    63
    #20 Blue lady, 4 aug 2018
    Laatst bewerkt: 4 aug 2018
    Ik werk op de kraam en verloskunde:
    1/3 van de versies lukt. Maar een versie is sowieso geen optie ivm je sectio in het verleden.
    Een stuitbevalling als eerste vaginale bevalling maakt het iets spannender, maar het feit dat je kindje aan de kleine kant wordt geschat is gunstiger.
    Ik weet dat bij ons op de afdeling alles gunstig moet verlopen willen ze je door laten gaan met de vaginale partus. Dat betekend dat je weeen goed van kracht moeten zijn en je ontsluiting voldoende moet blijven vorderen. Wee opwekkers kunnen wel, maar zijn we geen groot fan van als je een sectio hebt gehad. Mochten je weeen niet goed van kracht zijn of je ontsluiting niet snel genoeg vorderen wordt er toch sneller besloten tot een sectio.
    Je kan in mijn optiek het dus gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Het enige is dat je dus niet meer de ''rust en planning'' heb zoals bij een geplande sectio.
     

Deel Deze Pagina