Kind naar school brengen, maar zelf verkouden

Discussie in 'Corona forum' gestart door MamavanLieverd, 19 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Beetje een dilemma. Onze dochter werd woensdagavond ziek, verkoudheid en was er echt niet lekker van, dus we hebben haar donderdag en vrijdag thuisgehouden. Nu hebben mijn man en ik vandaag allebei keelpijn en een snotneus.
    In juni hadden we echt exact dezelfde situatie, onze dochter van 5 jaar had het hele gezin aangestoken (binnen 2 dagen), dus ondanks dat we vrij zeker waren van de diagnose verkoudheid (ik bedoel, een jong kind zou niet degene moeten zijn die de rest van het gezin aansteekt met covid19 en al helemaal niet allemaal binnen 2 dagen), heb ik me toen laten testen en gewacht tot ik daar de uitslag van had (maar goed, ik belde ‘s ochtends en kon ‘s middags terecht en had nog eens een dag later de uitslag, dus heb mijn dochter toen nog 1 dag extra thuis moeten houden, terwijl ze al opgeknapt was.)
    Maar nu komen we er dus niet door bij de ggd en ik ben bang dat we sowieso niet op korte termijn terecht kunnen, dus eigenlijk is mijn vraag: zouden jullie je (opgeknapt) kind naar school brengen als jezelf nog een beetje verkouden bent? Ik kan het niet door een ander persoon laten doen, mijn dochter zit op speciaal onderwijs 20 km verderop.

    Ik ben best wel van mezelf aan de regels houden (daarom heb ik me ook laten testen de vorige keer terwijl het verloop dus zo was dat het eigenlijk alleen maar een verkoudheid kon zijn), maar nu wordt het je best wel onmogelijk gemaakt, want testen is niet mogelijk op deze manier en dochter mag uiteraard gewoon naar school, ook als ze nog zou snotteren maandag.
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Moet jij de auto uit bij school?. Zo niet zou ik haar brengen, deur open, kind eruit, deur dicht en weer wegrijden.

    Wij mogen niet binnen komen bij zowel de reguliere basisschool van dochter als het VSO van mijn zoon ( die gaat met de taxi )
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  3. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Als je ervoor kunt zorgen dat je voldoende afstand van anderen kunt houden zou ik het doen. Geen koorts?
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik zou even vragen of iemand haar bij de auto kan ophalen en later terug zou kunnen brengen.

    Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ouders die lopend/fietsend naar school gaan dat de komende periode gaan doen.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Zolang ik geen koorts heb en de kinderen geen klachten (of minimaal 24 uur klachtenvrij) breng ik ze wel naar school ja. Ik houd afstand (en dan misschien nog wat extra :p) op het schoolplein en ik mag toch niet naar binnen, dus ik zie het probleem niet.
     
  6. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Nee, ik heb volgens mij geen koorts, maar dat zal ik uiteraard nog even checken.

    School werkt in principe met een kiss and ride principe, wat betekent dat de kinderen die dat zelfstandig kunnen, zelf uitstappen en naar binnen lopen. De kinderen die dat niet kunnen, worden door de ouders (of taxichauffeur) uit de auto gehaald en overhandigd aan een medewerker van school, die ze dan mee naar binnen neemt en naar de juiste klas begeleid. Het laatste is op mijn dochter van toepassing, hoewel ik dat overhandigen wel goed op afstand kan doen, want ze loopt wel gewoon zelf.
    Dat zou een goede optie zijn bij een parkeerplaats met voldoende ruimte en overzicht, dat heeft de betreffende parkeerplaats helaas niet. En ik ben ook bang dat mijn dochter niet goed zal reageren als het anders gaat dan anders en dat maakt het afstand houden alleen lastiger. (Dochter heeft een hele zware vorm van autisme, vandaar).

    Ik denk dat als ik echt heel erg verkouden ben, dat ik haar dan nog een dagje extra thuis houd en als ik aan de beterende hand ben, ik haar wel breng en de afstand goed in de gaten houd.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Dit inderdaad.

    Wij mogen niet eens het schoolplein op. Op de dagen dat ik hem naar school breng dan is het deur open, knuffel/kus en doei tot vanmiddag. Ik wacht dan nog even in de auto tot ik zie dat hij het schoolplein op is gelopen.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Ik ga in dat geval gewoon naar school. Buiten doe ik niemand kwaad. En ik ga mijn kinderen om die reden echt geen school laten missen.
     
  9. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113

    Echt? Hier gewoon op het plein en zelfs de startgesprekken zijn op school gevoerd. Wel je naam opschrijven als je binnenkomt en bij weggaan tijdstip erbij zetten maar gewoon op school.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Hier net zo. Ik ben flink verkouden geweest, heb me laten testen, test was negatief. Maar ik heb de kinderen gewoon naar school gebracht.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  11. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    #11 Venelientje, 19 sep 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2020
    Ga er maar vanuit dat je de komende 72 uur/ voor dinsdag nergens terecht kunt in de wijde regio: vanochtend gebeld voor dochter van 14 (keelpijn, hoofdpijn en hoge koorts). Morgen bij toeval een plekje in Ede, verder zat alles in de cirkel Utrecht, Apeldoorn, Deventer, Arnhem en zelfs Uden!!! vol tm dinsdag. In jouw woonplaats is het sowieso gekkenhuis zei ze. Zelfs de teststraten in reformatorische dorpen als de onze zitten vol op zondag... Ik heb overigens 20 minuten in de wacht gehangen, viel me nog mee.

    Hier heeft thuisblijven weinig consequenties, net nog snel boodschappen gedaan voor een week, man werkt sowieso thuis, dochter is toch te ziek alleen de jongste van 5 is verdrietig dat hij niet naar school mag....

    Ik zou haar wel wegbrengen hoor, je mag waarschijnlijk toch de school niet in?
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  12. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.578
    3.804
    113
    Als jij verder koortsvrij bent mag de rest van het gezin gewoon weg toch?
    Gezien haar ASS zou ik proberen het zoveel mogelijk normaal te houden voor haar. En als ze uitgaan van het kiss and ride of in jullie geval het 'afgeven' aan een medewerker, zou ik dat gewoon doen. Je geeft aan dat ze zelf erheen kan lopen, dus je kan prima ruim voldoende afstand houden lijkt mij.
     
    Vero0504 en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.199
    113
    Ja, jullie hebben ook allemaal gelijk, afstand houden is in principe prima te doen.

    @Venelientje Mijn man had het volgens mij na ongeveer een half uur opgegeven. Wel fijn dat je dochter zo snel terecht kan.
     
    Venelientje vindt dit leuk.
  14. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Yep. De startgesprekken zijn ook gewoon gevoerd, maar dan komen de ouders natuurlijk gedoseerd op school. Dat is in de ochtend bij ons niet zo.

    Er staan trouwens wel 2 leerkrachten om de kinderen op te vangen
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  15. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Hier mag je ook niet op schoolpleon komen, enkel 3 weken als je kind net naar school gaat
    Kennismaking avond ook niet want dat is vaak een inloop. Maar school kan niet creatief zijn of iets anders bedenken. Daar ben ik wel teleurgesteld in. Ben erg benieuwd hoe de 10 min gesprekken in okt gaan plaatsvinden

    we hebben binnenkort een or vergadering benieuwd wat we wel en niet mogen organiseren
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik loop al weken met een zere keel en mijn dochter gaat toch echt alle dagen naar school;)
    Ik breng haar bij het hek en ga dan weer naar huis toe. Als ik voor ieder snotje bij mezelf mijn kind niet naar school zou kunnen brengen dan kan ik beter overstappen op thuisonderwijs ;)
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Wij mogen als OR vrijwel niks. Enkel de verkeersactiviteiten gaan door. Dat is een aparte werkgroep waar ik ook in zit.
    Een paar leerkrachten willen absoluut niet dat er overdag ouders zijn, ook geen OR.

    Maar de ouder gesprekken zijn hier wel op school face to face.
    Gelukkig maar. In ons geval was ik er ook niet mee akkoord gegaan via beeldbellen. Voor beide kinderen is het een MDO en ik ga niet al die info met 5 verschillende mensen digitaal verwerken.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    MDO vond hier wel plaats binnen de school. Daarbij hebben ze ook nooit geopperd om dat digitaal te gaan doen. Oudergesprekken zijn wel via de telefoon. Dat staat er hier ook los van.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  19. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Misschien heb ik er overheen gelezen hoor... Maar ben je al getest? Want als je negatief getest bent mag je toch gewoon je ding doen?

    En ik blijf het bijzonder vinden dat kinderen wel gewoon niet getest, snotterend naar school mogen. Ze steken leerkrachten aan die vervolgens niet mogen werken voor zij negatief getest zijn.

    Ze zeggen wel dat kinderen het virus niet overdragen naar inmiddels heb ik zat voorbeelden uit mijn eigen dagelijkse praktijk waarbij dit waarschijnlijk wel gebeurd is.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  20. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Ja joh gewoon brengen maar dat goed op de afstand letten.
    Ik zou de kinderen ook brengen (lopend).
    Je hertlstelt vast ook sneller in rust als dat Je moet blijven zorgen
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina