Kind ongelukkig.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door anne19791980, 16 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Onze dochter van 10 zit al een tijd niet lekker in haar vel.
    Vorig jaar is ze flink gepest door 2 jongens wat een maand of vier duurde. School heeft er ondanks onze vraag weinig mee gedaan. Uiteindelijk via de ouders onderling redelijk opgelost.
    Onze dochter is sociaal emotioneel anders dan de gemiddelde dame van deze leeftijd. Dit is altijd al geweest en tot nu toe niet een groot probleem. Maar nu ze qua emotie en uitingen hiervan opvalt is ze een mikpunt geworden in de klas. Nu zijn de meiden aan de gang. Schelden, pesten, anderen gaan meedoen en ze staat alleen zelfs merendeel van haar vriendinnen doen mee. Ze heeft nog 1 vriendin nu over.
    Ze huilt snel, kijkt vaak sip, trekt zich terug etc.
    We zijn vanaf juni al bezig net een hulpvraag maar overal zit een wachttijd op. Ze wacht nu op een sova training via de gemeente en een eventuele indicatie voor hulp maar dat moet weer eerst worden goedgekeurd etc.
    Dus nu zijn we zelf een kindercoach aan het benaderen.
    Ik baal er van en voel mij zo machteloos om haar zo te zien. Je wil dat ze gelukkig zijn en plezier kunnen hebben.
    Heb nu maar weer de school gemaild dat dit aan de gang is
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wat een nare tot situatie! Ik zou een gesprek aanvragen met juf en met de interne begeleider als die nog niet betrokken is.

    Je dochter voelt zich nu niet veilig op school dus hoe gaat school dit oplossen.

    Ik hoop dat school nu wel met een goede oplossing komt. Dit klinkt toch echt als nood dus zou ik wel concrete dingen willen horen.
     
  3. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Pfft ik kan hier zo boos en verdrietig om worden. Kan me voorstellen dat het als ouder vreselijk is om dat aan te zien. Ik zou nogmaals een gesprek met school aanvragen, want dat ze er weinig mee doen vind ik echt niet acceptabel.
    School hoort een fijne, veilige plek voor kinderen te zijn.. de onderwijzers hebben hier ook een rol in vind ik.
     
  4. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Dit jaar hebben ze nieuwe juffen en over anderhalve week hebben we een al een gesprek staan voor kennismaking.
    Maar vond dat het niet kon wachten.
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Dit verschil zal de komende jaren alleen maar groter worden aangezien ze nu sociaal heel erg gaan veranderen. Groepsdruk en sociale verhoudingen ontwikkelen zich steeds verder.

    Goed dat je hulp hebt gezocht. Ik zou gewoon eens binnenlopen op school. Hier mag dat nu gewoon weer na schooltijd. Dat praat een stuk makkelijker.

    Zit je dochter wel op een sport of hobby waar ze contacten opdoet? En praat of oefen je met haar over sociale situaties en gedrag (waarom reageren mensen op een bepaalde manier, wat doet zij vervolgens etc). Wellicht heeft ze niet goed door wat ze verkeerd doet en kan jij daarbij helpen.

    Wellicht helpt een cursus zelfverdediging voor meisjes ook bij haar zelfvertrouwen. Vaak geeft de plaatselijke judoclub die.
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Wat een waardeloze situatie.

    Bij ons op school zijn er kindercoaches beschikbaar, dat heeft ons geholpen (wel heel andere situatie). Dat zou je ook nog bij school kunnen vragen.

    Zou je met de ouders van haar voormalige vriendinnetjes eens contact kunnen opnemen? Ik zou het heel erg vinden als ik dit gedrag over mijn kind zou horen en zou dit zeker met mijn kind bespreken. Ook school moet hier een rol in nemen.
     
  7. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Helaas mag je hier nog niet het schoolplein op of naar binnen.
    Over anderhalve week als het goed is wel op afspraak.
    Op school is alleen een k.o . Weet niet of die iets kan betekenen. Ik wacht even de reactie van de juffen af.
    Ze loopt zelf een jaartje of 3 achter qua sociaal emotioneel. En dat begin je nu in groepsverband verband goed te zien. Merk dat vriendinnen zich irriteren aan haar gedrag. Maar ze kan niet anders op het moment ook al reik je haar handvatten aan. Ze heeft echt hulp nodig van anderen die er meer in zijn gespecialiseerd.
    Maar dat duurt dus een tijd met de huidige wachtlijst.
    Ze zit wel op een sport. Een derde van de meiden in haar team komen uit haar klas, gelukkig ook de ene vriendin waar ze wel goed mee kan vinden. Ze vindt dat heel leuk maar ook hier merk je dat ze 'anders' is op sommige momenten.
     
  8. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Voorop gesteld niemand verdiend het om gepest te worden! Maar kinderen zijn onderling vaak erg hard, zeer zeker niet goed en zou wat meer liefde en respect naar elkaar mogen zijn als iemand wat anders is dan anderen.
    Maar als je dochter sociaal emotioneel 3 jaar achter loopt op klasgenoten wordt het verschil wel steeds groter tussen haar en de rest. Zit ze nog wel op haar plek in die klas?
    Zou ze niet veel blijer worden in een klas waarin meer kinderen zitten met hetzelfde ontwikkelingsniveau? Snap dat het een poos duurt voor gespecialiseerde hulpverlening kan starten. Maar hulpverlening kan geen achterstand weg werken.
    Als je dochter zich in een lager tempo ontwikkeld dam klasgenoten die zich op een "normaal" tempo ontwikkelen dan gaat je dochter de achterstand nooit inhalen. Het verschil zal met de tijd alleen maar groter worden.
    Ik zeg dit vanuit de overtuiging dat elk kind gelukkig mag zijn en het verdiend om kinderen om zich heen te hebben waarmee ze plezier kunnen maken, ongeacht niveau!
     
  9. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Met leren loopt ze voor op de anderen. Dus haar een jaar terug zetten of doubleren lijkt mij ook niet goed.
    Het is gewoon super lastig. Ik vind ook niet dat we iets aan haar zouden moeten veranderen maar dat het gedrag van de pesters aangepakt moet worden in klassenverband.
    Tja in de ideale wereld zou dit niet voorkomen maarja.....
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou niet nog anderhalve week afwachten, maar contact opnemen met school dat je eerder een afspraak wil. Ook om de ernst van het gedrag duidelijk te maken. Want ook school zal iets moeten met het pestgedrag.

    (Daarnaast ben ik benieuwd of ze sociaal-emotioneel (al vind ik dat eigenlijk twee verschillende dingen) echt achterloopt en waar je dat op baseert?)
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik ben het absoluut met je eens dat school dit zou moeten aanpakken. Maar gezien jouw eerdere ervaringen zou ik daar niet volledig op rekenen en ook zelf in actie komen. Daarnaast gaat ze binnenkort naar de middelbare school en daar gaat de sociale ontwikkeling van kinderen nog sneller (en is het nog groter en harder).

    Leer je dochter dat je weinig invloed hebt op anderen. Maar dat je wel kunt kijken wat jij zelf kunt doen. Niet dat zij fout is. Maar haar gedrag (wegkruipen, sip kijken etc) kan ander gedrag uitlokken. En kinderen op die leeftijd zien huilen vaak als zwak en kinderachtig (niet dat zij dat is!) 3 jaar is natuurlijk een heel groot verschil om te overbruggen. En zeker pubers ontwikkelen zich snel. Wellicht is dat het probleem. Dochter is nog echt een kind terwijl de anderen richting pubers gaan.

    Om te voorkomen dat dit zich op de middelbare gaat herhalen kan je hier nu al mee aan de slag. Leer haar voor zichzelf opkomen en letterlijk meer van zichzelf afbijten. Kinderen zien feilloos wie een makkelijk slachtoffer is. En als iemand dan niets terug doet gaan ze door. Door haar grenzen aan te geven komt ze voor zichzelf op waardoor ook haar eigenwaarde meer behouden blijft.

    Indien mogelijk zou ik trouwens ook andere ouders aanspreken en in overleg gaan.
     
  12. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Vreselijk voor jullie meid en voor jullie zelf. Waarom duurt altijd alles zo lang! Ook het ingrijpen door school zelf. Heel veel sterkte. Konden kinderen maar inzien wat pesten doet met iemand.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    De pest is dat als school niet echt meewerkt en zulk gedrag toestaat, dan kun je je kind nog op SoVatraining, verdedigingssport etc. zetten, maar waarschijnlijk zal dit geen oplossing zijn, zolang er op school een pestcultuurtje heerst.
    Wat niet wil zeggen dat SoVatraining of therapie geen zin heeft, het kan zeker helpen en ik zou zoiets ook doen, maar op school zal er ook wat moeten veranderen.

    Net als Niekekris ben ik benieuwd waarin ze sociaal emotioneel (wat vaak in één adem genoemd wordt, maar twee verschillende dingen zijn) afwijkt. Ik noem het bewust afwijken, want bij slimme kinderen is het soms geen achterstand, maar een voorsprong en dat wordt niet altijd herkend.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  14. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Op dit moment hebben ze een vervanging op school daar beiden door privé situatie afwezig zijn. Volgende week is er weer 1 juf terug.

    Ze heeft vanaf de peuterspeelzaal al begeleiding gehad omdat daar al dingen opvielen. Ze heeft een warme overdracht naar school gehad en via de ggd en kinderpsycholoog wat tips gehad toen ze kleiner was.
    Je moet denken aan dingen als : huilen om heel veel dingen, Faalangst, perfectisch, niet goed weten hoe je sociaal contact hebt, heb haar echt moeten aanleren om hallo te zeggen als je een vriendin tegen komt en soms nu nog. Emoties kan ze niet mee omgaan. Ze reageert heel basis soms ook met geluiden ipv praten.
    Zich overal neergooien als ze niet met een situatie kan omgaan.
    Het zijn veel dingen en situaties dat je gewoon ziet dat ze niet reageert zoals leeftijd genoten en je moet haar dan vertellen of herinneren aan hoe je dit kan doen. Het zit er niet vanzelf in zeg maar. Maar het is niet altijd zo. Dit jaar op vakantie heeft ze zelf een vriendin opgepikt die een jaar ouder was en toen ging het super.
    Als ze angstig of niet zeker is valt ze terug in gedrag van een 8 jarige.
    Ook vindt ze qua spelen nog veel dingen leuk die anderen al weer als kinderachtig beschouwen.
    Met leren liep ze al vanaf groep 3 voor. Nu nog steeds maar sinds het pesten is begonnen zie je haar cijfers wel zakken.
    We gaan zeker in gesprek met school en ik hoop echt dat er dit jaar meer mee wordt gedaan.
    Vanuit de sova training wordt er ook gekeken en besproken of ze een andere vorm van hulp nodig heeft.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Veel van de dingen die je noemt hoeven, in mijn ogen, geen teken van een achterstand te zijn, ze passen ook bij kinderen die alles intens beleven. Het boek Leven met intensiteit van Susan Daniëls en Michael Piechowski beschrijft dit heel helder en geeft ook handvatten hoe er mee om te gaan. Ik zeg niet dat het voor jouw dochter geldt, maar ik vind dat mensen (niet jij, maar algemeen) soms snel zeggen dat een kind ‘sociaal-emotioneel jong’ is. Maar los daarvan blijft het lastig als de omgeving het niet accepteert. Daarom lijkt een tweesporenbeleid me echt nodig, zowel haar vaardigheden aanleren (dat maakt dat boek ook duidelijk) als een veilige omgeving creëren. En soms is dat laatste zo lastig en dan is er eigenlijk ook geen ruimte voor een kind om ergens mee aan de slag te gaan. Overleven kost tonnen energie. (Mijn dochter is uiteindelijk hierom van school gewisseld.)

    (Ik heb ook zo’n dochter die heel lang ‘jong’ gevonden werd, omdat ze snel van slag is, dan moet huilen, enz. Naar mijn idee loopt ze echter alles behalve achter op sociaal-emotioneel gebied, ze beleeft alles alleen heel intens en reageert daardoor soms ‘heftig’. De ander reageert ook heftig, alleen dan meer het explosieve. Ook bij haar komt dat vanuit alles op intens beleven en zich lastig kunnen ‘afsluiten’. Bij haar moeten we bepaalde vaardigheden ook bewust aanleren.)
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik herken heel veel van wat je schrijft, mijn jongste van nu 11,5 jaar is bijna precies zo. Ik heb er destijds (2 jaar geleden, de echte problemen begonnen toen ze 9 was) ook een topic over geopend. Ze werd ook een beetje gepest, maar de pesters vonden het denk ik meer plagen, mijn dochter ervaarde het wel echt als pesten. Gelukkig was het voor zover wij weten maar 1 moment. Gelukkig, want ze zou een heel makkelijk slachtoffer zijn, huilt ook snel. Wij kregen vrij snel hulp via de gemeente, dat hielp niet en zij heeft ons toen doorverwezen naar de orthopedagoog. Dat hielp heel goed (stapje voor stapje), mijn dochter vond het wel heel lastig vaak, maar het heeft haar heel erg goed geholpen. En ons ook, wij snappen onze dochter nu helemaal en kunnen haar daardoor ook helpen. Dat maakt haar een stuk sterker en geeft haar een betere basis.
    Uiteindelijk hebben we gevraagd om onderzoeken te laten doen, daar kwam eind vorig school jaar uit: licht autisme, hoog IQ, waarvan visueel ruimtelijk gemiddeld, wat dus een kloof geeft en veel frustratie. Wat op deze site staat is voor ons heel herkenbaar (alleen is onze dochter niet hoogbegaafd, maar wel meer begaafd dan gemiddeld): https://www.jongbegaafd.nl/verbaal-performaal-kloof-bij-hoogbegaafde-kinderen/

    Van school hebben we de afgelopen jaren eigenlijk geen hulp gehad. We hadden toen ook geen diagnose, en dan ben je, voor mijn gevoel, de zeurende ouder die wil dat hun prinses anders behandeld wordt. Deze school staat ook bekend als, als je gemiddeld bent is het een super school (zoals voor mijn oudste), anders val je er snel buiten. Het is dat ze pas met 9 jaar klachten kreeg, anders had ik haar van deze school afgehaald. Wel over getwijfeld, totdat het voor mijn gevoel te laat was ;). Voor jouw dochter is het ook vrij laat om nog van school te wisselen. Maar als het echt niet gaat, misschien een optie.
    Mijn dochter heeft typisch meisjes autisme. Ze kan zich heel wenselijk gedragen en niets laten merken. Maar zodra ze het schoolplein afstapte, kwam alles eruit. En vaak ook als ze moest gaan slapen. Dan bleef het maar malen en moest er iets mee (toen we haar nog niet snapten, vooral huilen en boos worden). Dat is voor leraren wel lastig, want als ouders vragen we dingen van leraar, terwijl zij die helemaal niet zien.
    Qua IQ is het heel fijn dat bevestigd is dat ze slim is, want onze dochter haakt snel af, wil frustratie uit de weg gaan. En zit zo al snel op een te laag niveau te werken. En de juffen gingen door vorig jaar in mee, wij vonden het ook lastig, want hoe slim ze nu precies was, dat was niet duidelijk. Nu is duidelijk dat overvragen bij haar niet zo snel zal gebeuren, ze moet leren wat meer door te zetten :)
    We hebben nog een hele weg te gaan, gelukkig nu een leraar die van orde en duidelijkheid houdt (heel fijn met autisme), hopelijk geeft dit een goede basis voor de middelbare (wat we heel spannend vinden).

    Heel verhaal over mijn dochter, maar ik herkende zoveel, misschien herken je ook heel veel in mijn verhaal :). Eerste stap is via de gemeente hulp vragen, tenminste dat is hier zo. Mijn dochter hadden we ook opgegeven voor een rots en water training (soort sova), maar dat was echt veel te heftig voor haar. Meteen uit school, niet kunnen ontprikkelen, situaties werden nagebootst, maar de emoties voelden voor haar echt en kon ze niet filteren. Dat was dus echt geen optie voor haar. De orthopedagoog was heel fijn, ze heeft ook een paar sessies met een ander meisje erbij die in veel dingen op mijn dochter lijkt. Fijn voor haar om iemand te ontmoeten die een beetje hetzelfde heeft.
    Oh en mijn dochter speelt ook met dingen die je niet zou verwachten op die leeftijd. Laatst nog 2 van die plastic kooksetjes gekocht bij de action. Is ze helemaal blij mee, 'maakt' hamburgers en cakejes voor ons. Niet de hele dag door zoals peuters misschien zouden doen, maar toont wel aan dat haar interesses soms echt ergers anders liggen dan van de gemiddelde 11 jarige ;)
    Ze is de afgelopen jaren zo vaak zo ongelukkig geweest, riep ook vaak dat ze helemaal niets meer wilde. Zo ontzettend zielig, je voelt je als ouder dan zo machteloos. Gelukkig is dit door de hulp, en de leraar die ze nu heeft, zoveel minder. De afgelopen weken alleen maar een compleet gelukkig kind gezien ;)
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Deels herkenbaar. Mijn oudste is nooit echt gepest maar had geen aansluiting bij de meiden in haar klas de laatste 3 jaar van de basisschool.
    (In groep 6 is ze van combi naar homogene klas gegaan omdat de combi haar te veel prikkels gaf, haar vriendinnen zaten in de combi)
    Nu is ze 2 weken op de middelbare en wat een ander kind hebben we. Veel meer gelijkgestemden.
    Kind was er gewoon verbaasd van dat er meiden zijn die elke les vragen: kom je gezellig bij ons zitten?
    Dus het kan helemaal goed komen!

    Ik vind het wel heel verdrietig te horen hoe de leerlingen met haar om gaan. Ik zou er wat school betreft ook bovenop zitten, zij moeten hier actie op ondernemen.

    Hulp opstarten is uiteraard ook een goed idee, maar de wachtlijsten zijn inderdaad om te janken.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  18. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Wat een lastige situatie en wat verdrietig voor jullie dochter.
    Ik lees veel dingen die 'anders' zijn dan bij leeftijdsgenoten, naast ondersteuning zou ik persoonlijk ook op zoek gaan naar antwoorden. Is er (objectiveerbare) achterstand? Is er sprake van neurodiversiteit (zoals autisme, ad(h)d, HB, specifieke leerproblemen)? Is er sprake van psychologische problemen (depressie, angst)?
    In feite je kind (mentaal/emotioneel/cognitief) in kaart brengen, zodat je meer zicht hebt op sterke en zwakke kanten en je ondersteuning veel gerichter kunt inzetten. Zelfs zonder diagnoses kunnen daar belangrijke punten uitkomen waar je op kunt ingrijpen en je kind gelukkiger kunt maken.

    Helaas daar ook weer wachtlijsten voor, dus hoe eerder je er mee aan de slag kunt...? In tussen tijd zou school toch ook echt goed moeten meedenken en meewerken, aangezien daar een groot pijnpunt ligt voor je dochter. Blijf daar aandringen dat ze het serieus nemen!

    Veel sterkte.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Je geeft aan dat ze vlot is. Past hb bij haar? Onze zoon is emotioneel of hoog laag in zijn doen en laten. Boos is echt boos, verdrietig dan is het als of de hele wereld op zijn schouders rusten, blij dat stuitert hij bijna.

    Sociaal loopt hij juist ver voor maar hij leek achter te lopen. Hij probeerde zich constant aan te passen en de hele dag aanpassen kan gewoon niet. Je maakt dan verkeerde keuzes. Ze begrepen hem gewoon niet ook al waren ze minimaal 1 jaar ouder. Hij ging de clown uithangen. Hij zocht een weg wat wel goed was en die was er niet. Het werd zo erg dat hij zelfs geen schoolwerk meer deed. Hij liep langzaam echt vast. Hij had 1 vriendin en voor hem was het zo dat vooral de jongens hem pesten.

    Nu zit hij met gelijk gestemde in de klas en is hij veel gelukkiger. Binnenkort hopen we te horen dat hij hier beter op zijn plek zit.

    Hopelijk heb je echt snel het gesprek!
     

Deel Deze Pagina