Kind op kickboksen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luppy, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Mijn puber van 13 wil op kickboksen. Hij heeft een sportschool gevonden waar dat kan op zijn leeftijd. Mijn man en ik hebben er gevoelsmatig bezwaren tegen. Wij houden niet van geweld, vinden het geen sport voor kinderen en überhaupt eigenlijk geen sport. Ik wil helemaal niet dat iemand anders mijn kind gaat slaan en schoppen en ik wil ook niet dat mijn kind dat met een ander doet.

    Laatst zagen we toevallig zo’n vechtwedstrijd op tv en k werd er gewoon letterlijk misselijk van. Mijn kind zegt dat dat niet hetzelfde was , maar vechten is vechten wat mij betreft.

    Wat vinden jullie van kickboksen of is er iemand die weet wat het precies inhoudt en of het echt zo gewelddadig is als ik denk?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    In mijn beleving gaan dit soort sporten juist om zelfcontrole en dus níet om gewelddadigheid. Is het geen idee om eens bij een sportschool te gaan kijken die het aanbiedt, misschien eerst zonder zoon, om je te oriënteren op wat het inhoudt en hoe de mensen die er les in geven er in staan ed?
     
    GossipGirlxoxo, evaleana en Vero0504 vinden dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wat @NiekeKris zegt is wel slim. Kijken hoe doen ze het. Wie geeft er les. Hoe gaan de kinderen met elkaar om.

    Net dit gesprek gehad met mijn man en die zegt al ze gaan echt niet voluit meppen.

    Zelf zou ik ook niet meteen enthousiast zijn.

    Zoon zit op judo en dat is voor onze zoon super. Hij leert daar discipline, rust, maar ook rekening houden. Ze hebben in de groep verschillende leeftijden en ieder kind heeft een eigen niveau. Dus met het oefenen moeten ze elkaar helpen.
     
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.481
    6.168
    113
    Ga een keertje mee om te kijken, je hebt nl een verkeerd beeld. Ik heb zelf een tijd aan kickboksen gedaan en het is echt heel leuk. Het is meer dan alleen een beetje op elkaar inslaan. Dat gebeurt nl echt niet zomaar. Je leert de technieken en jezelf verdedigen, maar bovenaan staat respect voor je tegenstander. Je traint met iemand van gelijke waarde, meestal ga je aan het einde sparren, maar dat gaat ook met respect en gaat er zeker niet zo aan toe zoals je op tv ziet.
     
    GossipGirlxoxo, Vero0504 en NiekeKris vinden dit leuk.
  5. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Ik zit zelf ook op kickboksen en ik denk dat je er inderdaad een beetje een verkeerd beeld bij hebt (mensen zeggen tegen mij ook: huh… jij op kickboksen?
    Het is niet zomaar een beetje op elkaar in slaan en schoppen, er komt echt veel meer bij kijken. De trainingen zijn echt behoorlijk intensief, zowel qua uithoudingsvermogen als spieropbouw (lijkt soms wel wat op bootcamptrainingen, de eerste keer kon ik 2 dagen de trap niet opkomen van de spierpijn). Bij ons bestaat maar een klein deel van de lessen uit sparren, verder ook veel techniek ed. Respect voor je tegenstander is zoals hierboven ook al gezegd heel erg belangrijk. En je leert ook jezelf te verdedigen, afweren.
    Tot een bepaalde leeftijd mogen de kinderen bij ons op de kickboks school ook absoluut niet op het hoofd/gezicht slaan (en in de groep waar ik zit doen we dat alleen als beide personen daar oké bij zijn).
    Mijn zoon is nog aan het ontdekken wat voor sport hij wil gaan doen (bijna 8 jaar oud) en hij heeft een tijdje terug een proefles gedaan. Hij is bij meer sporten wezen kijken/meedoen, maar zo enthousiast als bij het kickboksen heb ik hem nog niet gezien.
    Ik zou echt een keertje gaan kijken. En laat je dan ook niet beïnvloeden door het uiterlijk van sommige personen, want ik heb me werkelijk waar nog nooit ergens zo welkom gevoeld.
    En de enige blauwe plekken die ik tot nu toe heb gehad zijn ontstaan omdat ik verkeerd trapte :oops:
     
    GossipGirlxoxo, owly en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft al een proefles gedaan, maar ik kon toen niet mee om te kijken. Dus ik heb er zelf geen beeld van. Hij zegt wel hetzelfde als jullie, maar ze mogen elkaar wel zachtjes tegen het hoofd slaan. Ik ben dan alleen gelijk bang dat het onbeheerst en dus te hard gaat met schade als gevolg. Of dat hij toch gewelddadig wordt en zijn kunstjes bv op zijn broertje of zomaar op straat gaat gebruiken.

    Degenen die het zelf toen: krijgen jullie dan ook wel eens blauwe plekken van de klappen van een ander?
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    #7 Vero0504, 23 mei 2022
    Laatst bewerkt: 23 mei 2022
    Ik heb middeleeuwse krijgskunst gedaan en zowel volwassenen als ukkepukkies getrained (wij hadden vanaf +- 8 jaar tot en met bejaard (kinderen in aparte groep wel)) , maar pas in de laatste plaats gaat het om het vechten. Discipline, respect voor elkaar, focus, vertrouwen in elkaar maar ook op jezelf, uiteraard conditie en souplesse.

    Je haalt zoooo verschrikkelijk veel uit een vechtsport naast het leren van vechttechnieken.

    Zou t een boksschool wezen, daar zou ik dan wel enige twijfel over hebben maar dat komt omdat ik eigenlijk voornamelijk rottigheid heb gehoord uit die hoek. Zijn zeker niet allemaal hetzelfde maar dan gaan mn voelsprieten en schotelantennes wel ff wat harder draaien.

    Ik zou kijken of jullie gewoon eens mee mogen kijken bij zo'n les want het idee dat het om t meppen en schoppen gaat is bijzonder ver van de realiteit zoals ik en de nodige anderen eerder al hebben ervaren.

    Kijk wat voor types er lopen, wie geeft er les en waar ligt de nadruk op in zo'n les, hoe ziet t beschermingsmateriaal er uit etc.

    Edit: bij ons had je (ondanks trainingswapens en ongeslepen staalwapens) zelden blauwe plekken. Iedereen heeft verplichtingen en het blijft "maar" een sport en je hebt ook je bescherming aan voor een eventuele ongelukkige samenloop van omstandigheden.

    Ik denk dat bij ons tikkertje gevaarlijk zou zijn qua impact als hoe wij met wapens "full contact" deden. Het was wel full contact maar mocht geen full impact zijn. Dus elke slag die je maakt moet ingehouden worden.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Volgens mij is het bij een goede club snel klaar als technieken ed ‘buiten de ring’ worden gebruikt.

    En qua (on)beheerst, volgens mij leren ze dat daar juist. En laten ze ze ‘gedoseerd’ los.

    Ik zou toch gewoon eens gaan kijken, wie weet kun je je oordeel bijstellen.

    Ik heb nooit een vechtsport gedaan (of je moet waterpolo daar ook onder scharen :roflmao:), maar ik heb van alle sporten die ik deed/doe wel eens blauwe plekken of andere blessures gehad. Krijg je niets van (behalve dan die blauwe plek of blessure ;)).
     
  9. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Ik zit dus wel echt bij een kickboks-school, niet bij een sportschool. Ik zelf heb nog geen blauwe plekken gekregen door anderen, maar ik ben pas een aantal maanden bezig en we sparren nog heel weinig. Als we ruimte krijgen om te sparren dan kies je iemand van hetzelfde niveau. En als je je er niet prettig bij voelt mogen we er ook gewoon de stootkussens bij pakken. Of je maakt afspraken dat je niet op het hoofd slaat. Sowieso als we sparren ga ik eigenlijk niet voluit, dat doe ik wel op de bokszak. En we hebben inderdaad beschermingsmiddelen: scheenbeschermers, bitjes.
    Ik denk trouwens dat als iedereen elke keer onder de blauwe plekken zat, men er snel klaar mee zou zijn. En bij andere sporten heb je ook kans op blauwe plekken, kijk soms maar eens naar de schenen van personen die op hockey zitten. Of als ik kijk hoeveel blessures m’n broertje wel niet op loopt bij voetbal.
    Voor iemand die altijd aan dansen en turnen heeft gedaan was het best wel even een omschakeling, maar ik vind het echt zo leuk om te doen, het geeft zoveel voldoening en ik baal als ik een les gemist heb, iets wat ik me eerder niet kon voorstellen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Betreft blauwe plekken ik denk dat je bij elke sport wel blauwe plekken krijgt. Onze zoon zit vol met blauwe plekken en een dele is alleen van buiten spelen, ander deel door judo en een deel omdat hij 8 is en niet erg handig:roflmao:

    Zelf zat ik vroeger op dansen en moest je kniebeschermers om. We gleden over de gymvloer heen, nou dan had je wel aardig wat butsen en blauwe plekken:roflmao:
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    De meeste vechtsporten draaien juist om van alles behalve elkaar helemaal in elkaar meppen ;)

    je mag het ook niet zomaar buiten gebruiken, het zijn eigenlijk zelfverdedigings sporten.


    En blauwe plekken…. Ehm die horen nou eenmaal bij kinderen :D
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Vrienden van ons zitten met het hele gezin (vader, moeder, zoon, dochter) op kickboksen en het is echt niet zo dat ze keihard staan te vechten, uit volle kracht tegen het hoofd slaan en trappen etc - het gaat inderdaad juist om beheersing, discipline, goed kijken naar je ‘tegenstander’, technieken leren (op hulpmiddelen zoals stootkussens).
    Ik zou er zelf geen problemen mee hebben als mijn 10-jarige op kickboksen zou willen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Haha, blauwe plekken horen inderdaad bij kinderen. Hij doet ook aan stuntskaten en is dus wel wat gewend. Maar ik vind het wel wat anders als iemand anders expres mijn kind toetakelt met blauwe plekken. Zelfs al vindt het kind het zelf prima.
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Tsja… je word dus niet toegetakeld :)
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  15. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Je leert controle en respect. Hier hebben we mijn zoon 12 op kickboksen (muay thai) gedaan voor een stukje zelfbescherming en voor zichzelf opkomen. Dit hebben we in overleg gedaan.
    Natuurlijk krijgen ze een stoot of schop, doel is of verdedigen of incasseren.
    Hier zijn ze heel streng, luister je niet, wegwezen; grote mond wegwezen, terugpraten; wegwezen.
    Dus geen prinsjes of haantjes gedrag.
    Heb je lange broek aan, mag je niet mee trainen.
     
    GossipGirlxoxo en owly vinden dit leuk.
  16. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Tegen het hoofd mag pas bij volwassenen of 16 jaar, eerder niet! Ik zou dat nog eens vragen en ook die school eens bellen?
     
  17. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
  18. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    R. heeft op kickboksen gezeten en S. zit er nu op. Het is juist een goede training op kracht, discipline en zelfvertrouwen.

    Hier wordt er niet op het hoofd gestoten of gekicked tot 18 jaar en buiten de ring vechten is al helemaal uit den boze.
     
  19. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.481
    6.168
    113
    Dat is bij mijn boksschool ook zo. Als je te laat komt kan je 100 burpees doen, praat je door de les heen dan mag de hele groep 100 burpees doen. Als je tijdens het sparren te ver gaat dan kan je vertrekken en hoef je niet meer terug te komen.

    Ik heb echt nog nooit een harde stoot tegen het hoofd gekregen. Wel mochten we een tikkie tegen het hoofd geven als de ander de dekking niet hoog had. Maar dit was bij volwassenen, bij de jongere groepen gebeurt dit niet. Tijdens het sparren wisselden we wel van partner, maar je past je altijd aan aan je tegenstander.
     
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ik kickboks al jaren, mijn kinderen ook, dochter begon toen ze 2,5 was, zoon toen hij 8 was. Het is geen gewelddadige sport. Het geeft juist zoveel discipline en zelfbeheersing. Je leert respect voor elkaar te hebben. En als je net begint ga je echt niet meteen vechten. Je begint op de zak en zal op elkaar oefenen maar nooit met het doel elkaar pijn te doen. Ik vind het 1 van de mooiste en leukste sporten die er is.

    edit. Imo komt het vooroordeel vooral door alles wat er om de sport heen gebeurt en dat is zonde. Een jaar of 15 geleden stond de sport in een heel slecht licht, dat hebben ze weten om te turnen en de laatste grote wedstrijd ging het weer mis met publiek. Maar dat zegt niets over de sport. Dat Ajax en Feyenoord fans op de vuist gaan maakt voetbal toch ook niet gewelddadig?
     
    TotalBella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina