Kind ouder dan 4 jaar nog op peuterspeelzaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 7 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zijn er hier ouders met kinderen ouder dan 4 jaar die nog op een peuterspeelzaal zitten/hebben gezeten nadat het 4 geworden is, waarvan dat niet is om nog enkele dagen te overbruggen (dus niet omdat je kind bijv. 2 dagen voor een vakantie 4 wordt, en het dan nog 2 dagen langer op de psz zit, zodat het na de vakantie op school kan starten)?

    Graag hoor ik jullie reden waarom je kind nog langer op de psz heeft gezeten/zit.
    Ook hoor ik graag of dit naar ieders wens verliep achteraf gezien/ of je aan je kind kon merken dat het hem goed deed, of dat je achteraf gezien juist kon merken dat het niet zo'n verstandige keus was geweest omdat je kindje toch meer uitdaging nodig had dan dat de psz kan bieden.

    Vriendelijk verzoek om niet af te wijken van de vragen, om het overzichtelijk te houden.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ja hier :) bewust. Contract loopt een maand langer door. Voor rustige overgang. Bevalt prima tot nu toe. Vierde wel zijn vierde verjaardag en zal dan eind van de maand nog een keer trakteren voor afscheid.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Vanwaar zou de overgang anders (als je kindje wèl direct na de 4e verjaardag begonnen zou zijn op school) (naar verwachting) minder rustig zijn verlopen als ik vragen mag?
     
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.456
    113
    Niet mijn eigen kind maar het kind van een kennis.
    Hij heeft bepaalde problematiek en daardoor nog niet klaar voor de basisschool. Maar hij is ook niet 'problematisch' genoeg voor een speciale school. Ook andere opvang valt hij buiten. Hetzij vanwege wachttijden, budget, aanbod, visie enz.
    Het is ook nog niet duidelijk of hij wel mag blijven op de psz maar ze hopen van wel. Hij wordt (volgens mij) volgende maand 4 jaar.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier mag het niet, ook niet 1 dag als overbrugging; de laatste dag is de dag vóór het kind 4 wordt. Volgens het administratiebureau is dat een verzekeringskwestie; voor 4-jarigen zijn ze niet verzekerd.
    Ik weet het omdat een vriendin van me het graag wou, haar kindje heeft een taalachterstand en zou nog niet regulier kunnen instromen in groep 1 met 4 jaar, maar naar een speciale taalgroep moeten gaan. Moeder schatte in dat dat gewoon te veel zou zijn en had veel liever iets langer psz en daarnaast behandeling voor die taalachterstand, om dan iets later alsnog regulier in te stromen.
    (Uiteindelijk is ze na de psz geleidelijk naar die taalgroep gegaan, rustig opgebouwd en nu (5 jaar) zit ze 2 dagen regulier in groep 1 en de andere dagen op die taalgroep.)
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dankjewel.

    Op dit moment (zoontje is nu 3,5) zeggen wij dat het voor onze zoon beter zou zijn als ie pas wat later op de basisschool zou starten.
    Maar het lastige is dat het dus nog een half jaar duurt eer ie 4 wordt en het tegen die tijd best eens kan zijn dat we denken dat het wèl beter zou zijn als ie zou beginnen op de basisschool, al dan niet omdat ie daar tegen die tijd misschien wel aan toe is ook.
    Het lijkt ook nog relatief lang, een half jaar. Maar snap ook wel dat we nu al een knoop door moeten hakken, want de PSZ en BS moeten het natuurlijk ook op tijd weten.
    Hier is het ook geen mogelijkheid om hem tijdelijk nog naar een andere opvang vorm te sturen.
    En thuishouden totdat hij evt. fris kan starten in een nieuw schooljaar evenmin een goed alternatief.
    Vind het echt een lastige kwestie :(

    @Fuddey hier kan dat langer blijven gelukkig wèl.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier geen ervaring en volgens mij is het hier ook niet mogelijk om langer op de psz te blijven, maar dus nooit helemaal uitgepluisd. Wellicht bij echte gegronde redenen is er wel een mogelijkheid.

    Maar vanwaar zou je denken dat het voor je zoon beter is om later op school te starten? Hij is 2 maanden voor de zomervakantie jarig zie ik aan je onderschrift, dus het gaat niet om een maandje later starten lijkt mij. Als je dan start doe je dat pas na de zomervakantie, dan is hij al 3-4 maanden 4 jaar.
    Je kan er ook voor kiezen om gewoon rustig te starten op de basisschool. Dus alleen de ochtenden bijv. en de middagen thuis of misschien zelfs eerst maar 2 of 3 ochtenden.

    Onze oudste heeft/had best wat moeite met veranderingen op die leeftijd, zat op de psz ook nog prima. Maar in de loop van het jaar zag hij al de kindjes waar hij 1,5 jaar mee op de psz had gezeten, vertrekken naar de basisschool, in dat opzicht groeide hij er naar toe. Als ik 4 ben mag ik naar de basisschool, net als de andere kindjes. Dan gaan ze natuurlijk voor ze 4 worden eerst nog een paar keer wennen, hier was dat 5 weken lang 1 ochtend in de week, maar kan/mag je hier ook redelijk zelf indelen. Sommige kindjes komen maar 2 ochtenden wennen, wij hebben echt bewust voor 5 ochtenden gekozen en na die 5e ochtend vond hij het ook geweldig dat hij vanaf maandag dan elke dag zou mogen.
    Of hij ook de middagen zou gaan hebben we gewoon open gelaten en tegen de juf ook gezegd, we zien wel wat we doen. Uiteindelijk wilde hij mee doen met de hele groep, dus ook gewoon 's middags naar school. Uiteindelijk heb ik hem geloof ik (in de 3 weken die hij voor de schoolvakantie ging) 1 middag thuis gehouden.

    Zou ook kijken hoe de leidsters van de psz hier tegenover staan. Zijn er redenen waarom het beter voor hem zou zijn op de psz te blijven en herkennen zij hem ook daarin.
    Zoon zit in een combi 1/2, nu dus in groep 2 inmiddels, maar ik heb het afgelopen 1,5 jaar al zoveel verschillende manieren gezien/gehoord waarop ouders hun kind laten starten, ze zijn nog niet leerplichtig, dus in dat opzicht is er best wat mogelijk, als het maar in overleg met school gebeurd natuurlijk.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Waarom niet gewoon langer kleuteren dan?
    Op zich is de eerste tijd op school niet een giga overgang met een psz hoor. En hij hoeft ook niet direct volledig he?
     
  9. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.394
    1.780
    113
    Wij hebben ook wel kinderen op de psz die wat langer zijn gebleven. Kind werd 5 weken voor zomer 4 en mocht van school niet meer starten. Kind is ook tot zomer bij ons gebleven.
    Nu hebben we een kind met down , is al 4 en blijft bij ons tot hij leerplichtig is.
    Hij is na zomer gestart omdat hij niet op kdv kon blijven. Ouders willen zo de overgang naar school soepeler laten worden.
     
  10. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.394
    1.780
    113
    Dat lijkt me sterk. Kinderopvang is van 0 tot 13.... En psz valt onder kinderopvang.
    Bij ons op de psz kunnen kinderen wel langer blijven als dat mogelijk is qua plaatsing
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is de VVE-psz niet bij het kdv en de bso, wel onderdeel van kdv/bso-organisatie - maar dus een totaal andere vestiging. Het is echt een groep voor kinderen van 2,5-4. Ik heb geen idee of dit kindje bv tussen 4 en 5 jaar wel naar de kdv-groep had mogen gaan - maar in ieder geval was op de psz blijven dus geen optie.
     
  12. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.394
    1.780
    113
    Dat id bij ons ook zo. Wij zijn onderdeel van een kov organisatie, maar zitten naast de school
     
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik weet niet zeker of het zogezegd beter voor ons zoontje is om later op de b.s. te starten hoor! Dat is juist het lastige eraan: wist ik dat maar, dan was het makkelijker knopen doorhakken.

    Hier is de regel dat als kindjes tot 6 weken vóór de zomervakantie jarig zijn, ze dan sowieso pas ná de zomervakantie op de b.s. beginnen.
    Ons zoontje valt daar nèt buiten.

    Waar wij mee zitten zijn een aantal dingen:
    - de weken dat hij naar school zou gaan, vóór de zomervakantie, zijn erg rommelige weken.
    Niet alleen omdat het de rommelige laatste paar weken van het einde van het schooljaar zijn, maar ook (en misschien wel: vooral) omdat op 1 week na, er geen enkele week is dat ie de hele week 5 dagen school zou hebben (structuur dus).
    Heeft te maken met nationale feestdagen (bijv. Hemelvaart) en ook schoolgerelateerde feestdagen (bijv. kleuterfeest).
    - het is sowieso al een jongetje van structuur
    - we hebben eerder al meegemaakt dat toen hij een paar maanden op een clubje zat dat vrij goed ging, tòt er een vakantie(dag) tussen zit: daarna was het vervolgens draaaaama (en niet maar eventjes maar wekenlang)
    - het liefst zouden we zelf ook nog op vakantie willen in juni, gezien we dit een fijne periode vinden èn komend jaar het laatste jaar is dat we buiten schoolvakanties kunnen gaan.
    Dat zou enerzijds rust kunnen geven voor onze knul, maar anderzijds misschien nog wel extra onrust gezien vorig punt.
    Ik verwacht die onrust niet als hij tegen die tijd nog gewoon naar de psz zou gaan, gezien ie daar gewend is en we dat dit jaar ook hebben gedaan en dat wèl goed ging.

    Maar inderdaad: het zou dan wel weer èrg laat worden als hij pas na de zomervakantie zou starten...

    Was er wel van op de hoogte dat er een wenperiode is.
    Maar begrijp ook vaak dat scholen er niet content mee zijn als ze halve dagen of zelfs minder doen..
    Ik zal eens polsen op onze school hoe ze er daar tegenaan kijken.
    Al blijf je het natuurlijk houden dat er een hoop onrust is vanwege al die vakantiedagen/vrije schooldagen.. :confused:
    Maar misschien dat ik wel kan kijken of het idd. een optie is om hem bijv. eerst 2 of 3 ochtenden te laten starten. Met een beetje mazzel kan ie dan bijv. wel elke dinsdag en donderdag naar school ofzo (het zijn natuurlijk sowieso vaak maandagen en vrijdagen die uitvallen vanwege vakantie oid.) :thumup:

    Ik betwijfel of het onze zoon echt veel uit zal maken dat andere kindjes met 4 jaar op de b.s. starten.
    Hij weet dat natuurlijk wel, maar denk dat het hem weinig boeit verder :p

    Een gesprekje met de psz leidsters aangaan hierover gaat ook op de lijst! :thumup:

    Bedankt :)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zie mn bericht hierboven :)
     
  15. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.263
    2.437
    113
    Vrouw
    Zelf heb ik als prematuurtje 3 jaar gekleuterd. Ik ging met 4 naar school. Ik snap niet zo goed waarom langer psz. Hier zijn alleen kinderen met indicatie voor SBO of cluster 2 school langer gebleven. Mijn jongste dochter gaat ondanks dat zij dus 2 weken voor de zomer jarig is wel starten op school. In april wennen en na mei vakantie helemaal naar school. Ze heeft een flinke voorsprong dus wachten tot na de vakantie zagen wij en kdv niet zitten. Ze wordt 7 juli 4 jaar. Het is per kind zo verschillend. Wij zijn blij dat school onze dochter dit gunt in goed overleg.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat snap je er niet aan dan waarom wij langer peuteren overwegen?

    Fijn dat jullie psz en school goed kijken naar jullie kindje.
     
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Mijn dochter gaat nu sinds september (eind aug 4 geworden) naar school en de dagen zijn heftig voor haar. Hier zijn ze heel makkelijk, dus de komende periode afgesproken (tm kerst) dat ze halve dagen gaat (8:30-12:00). :thumup:
    Ik zou zeker vragen wat de mogelijkheden zijn van de basisschool.
    Hier is trouwens de Psz ‘gelinkt’ aan de basisschool (zit ook in de school), dus alle feesten draaien de peuters ook mee. Qua onrust is het dus niet veel anders.

    Als de basisschool daarin niet flexibel kan zijn en hij wel bij de peuters kan blijven zou ik het mogelijk ook overwegen. Wat bij mijn dochter wel zo was is dat ze vanaf 3,5 ineens een mentale groeispurt maakte, waardoor de Psz niet de uitdaging meer kon bieden die ze nodig had. De laatste 2 maanden waren ook echt drama om haar daar naar toe te krijgen (saai, stom) terwijl ze eerder er met veel plezier heen ging.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Eigenlijk maak je dus nu een probleem wat eigenlijk helemaal geen probleem is. Hoevaak gaat hij nu naar de psz? Dat is toch ook niet elke dag? Waarom zou hij het dan wel erg vinden als er een schooldagje uitvalt? Hij weet nu ook niet beter toch? Ik denk dat je het jezelf dus veel te moeilijk maakt. En als hij in zn ontwikkeling ook geen achterstand heeft ofiets, doe he hem er denk ik ook echt geen plezier mee om hem langer op de psz te laten zitten.
    Overigens hoor ik vaak dat die laatste weken zo rommelig zijn, maar misschien ook eens navragen bij de school? Hier zijn het namelijk gewoon doodnormale schoolweken.
     
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Toevallig heb ik afgelopen week geregeld dat mijn zoontje tot de zomervakantie op de psz mag blijven. Hij wordt ook in mei 4 jaar en dat betekent pas in september in groep 1 starten hier. Lijkt me prima voor hem. Om dan net nog even voor een goede maand naar de basisschool te laten gaan en dan meteen weer 6 weken zomervakantie lijkt me een beetje onlogisch.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook een meisje dat van structuur is, zij mocht voor de zomervakantie gaan wennen in groep 1, en ik verwachtte er van te voren niet veel van - maar toen die 4de verjaardag begon te naderen, begon zij echt naar ‘de echte school’ te verlangen. Ik had die wen-dagen heel terughoudend ingepland, maar ze vond het juist - ondanks dat het zulke drukke weken waren met de naderende zomervakantie, eindfeest, opvoering etc - óntzettend leuk. De zes weken vakantie erna waren best lang, maar zo vol enthousiasme voor groep 1.
    Ik zou niet meteen zo erg twijfelen, maar ook bv op de psz en de basisschool eens in gesprek gaan; zij zien zo veel verschillende kinderen die overstap maken, hoe schatten ze in dat het bij je zoontje gaat?
     

Deel Deze Pagina