Kind zelf uit de koelkast en snoepkast pakken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Prettykitty, 27 feb 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.008
    113
    Vrouw
    Hoi,

    Beetje een vreemde vraag :o:

    Mijn 5 jarige zoontje mag nooit zelf iets uit de koelkast of snoepkast pakken. Nouja, hij kan er ook niet bij dus dat kan sowieso niet (behalve een appel uit de groentelade) de appel mag hij wel pakken, maar wel eerst vragen. Anders eet hij zo 5 stukken fruit op een dag :roflmao:

    Maar ik vroeg mij af, mogen jullie jongere kinderen zelf iets uit de kast pakken zonder te vragen?

    Dus bijvoorbeeld altijd toegang tot chips, koek, en snoep?


    Ik wil graag dat onze zoon eerst aan mij vraagt bijvoorbeeld van mama mag ik een zakje chips? Vraag me af of het bij iedereen zo gaat.

    Mijn kind mag iedere dag 1 snoepje (maar soms ook wat meer, want bijvoorbeeld 1 snoepje is 1 Jelly bean... Nouja dat vind ik wel heel karig) soms pakt hij met zijn stoel zelf iets uit de kast, maar dat moet hij dan wel vragen.

    Toevallig omdat hij vakantie heeft hebben we snoepjes geschept bij Kruidvat, nu zijn de meeste snoepjes nieuw voor hem en heb ik hem wel een paar snoepjes gegeven.

    *Ik heb mijn zoon altijd best strak gehouden, mbt koek, snoep en dergelijke totdat hij 3.5 jaar werd, toen heb ik snoep geïntroduceerd ivm traktaties op school* dus ik was hier vroeger erg streng in, maar merk dat nu hij 5 is ik wel wat losser word. :p
     
    marais vindt dit leuk.
  2. woez

    woez Fanatiek lid

    19 sep 2009
    1.111
    201
    63
    Hier ligt het voor het grijpen in de kast.
    De jongens weten dat ze eerst moeten vragen, en doen dit (nagenoeg) ook altijd netjes.
     
  3. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.660
    985
    113
    Bij mij komen de kinderen het vragen en mogen het dan zelf pakken.

    Met Sint-maarten krijgen ze altijd veel snoep, ze weten dat ze elke dag 1 snoepje mogen om snoeptijd (15u). De oudste kinderen letten heel goed op de tijd, komen vertellen dat het snoeptijd is en gaan naar de kast om hun eigen snoeptas of snoepdoos te pakken, daar kiezen ze wat uit (dochter 2 let op of de jongste het ook bij 1 snoepje houdt), daarna gaat de tas/doos weer dicht, in de kast en gaan ze hun snoepje eten.
    De jongste kan de kast niet zelf open krijgen, de rest wel.

    De grotere dingen zoals zakje chips, grote mars (of vergelijkbaar) vragen ze of dat nu mag. Meestal bewaren we dat voor in het weekend.

    O ja, en ze speuren naar lege plastic flesjes. Als ze meer dan 10 flesjes hebben gevonden, mogen ze die inleveren en van dat geld iets kopen. De eerste keer (in de kerstvakantie) hebben ze een zak pindachips en een reep pure chocola gekocht. De zak chips is leeg, met de pure chocola zijn ze nog bezig.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Mijn kinderen moeten het wel vragen ja, maar ze zijn nog jong (6, bijna-5 en 2) ;) Ik kan me voorstellen dat het straks natuurlijk overgaat in “zelf pakken”.

    Moet wel zeggen dat het vragen eigenlijk bijna nooit gebeurd. Hooguit vlak voor het avondeten (als ze dus trek hebben) dat ze vragen om een banaan of wat komkommer oid.

    Koekjes, snoepjes, chips, oid, vind ik er gewoon bij horen, dus dat krijgen ze af en toe.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Nee ze mogen niks zelf pakken, dochter 1 vertrouw ik wel. Maar dochter twee blijft dooreten tot dat ze spuugt of dat het op is.
    Dat vond ik niet zo heel goed idee. Dochter van 11 vraagt het ook altijd nog, zij zou wel wat zelf mogen pakken maar dat wil ze niet.
    Ze krijgen hier in principe 1 keer per dag snoep, maar soms hebben we 's morgens ook wat lekkers.
     
  6. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.289
    1.651
    113
    Vrouw
    #6 mamabri, 27 feb 2023
    Laatst bewerkt: 27 feb 2023
    Hier mogen ze het altijd pakken, mits ze niet overdrijven, ze hoeven het dus niet te vragen.
    Grappig genoeg vragen ze het wel altijd, terwijl dat dus niet hoeft.

    maar wij hebben altijd koek, snoep, chips, groente en fruit in huis. Vreemd genoeg gaan de groenten het snelst op. Snoep en koek wordt wel gegeten maar liefst snaaien ze de hele dag komkommers tomaat wortels etc
    Fruit eten ze alleen op school, zelden thuis, terwijl ze dat ook mogen pakken.

    ik heb niet van die zoetekauwen geloof ik. Liefst drinken ze hier water ook ‍♀️

    misschien omdat ze altijd al zelf mochten pakken wat ze wilden, dat snoep en koek voor hun niet zo nodig hoeft of zo.

    overigens klinkt het nu net of mijn kinderen nooit snoepen haha, uiteraard kiezen ze ook wel eens voor snoep of koek, maar meestal dus echt groenten
     
    mamameer vindt dit leuk.
  7. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Het ligt hier wel voor het grijpen (als in ze kunnen erbij en weten het te liggen maar ze vragen het altijd. Of eigenlijk vragen ze het ook niet zo vaak ze weten prima wanneer ze snoep en koek mogen.
    Ze pakken nooit zelf (ook niet als ze alleen beneden zijn) Fruit en crackers of maiswafel pakken ze wel zo maar eigenlijk kondigen ze zelfs dat aan.

    ze zijn 5,5 en 8.

    die van bijna 1,5 loopt wel naar de kast en komt dan met “koekie” aangelopen :roflmao:
     
  8. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.287
    1.414
    113
    Vrouw
    Op de oudste na weten ze waar alles ligt.
    ze moeten het wel altijd vragen.

    De oudste pikt constant snoepjes dus die weet sinds kort niet meer waar ze liggen.
     
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.083
    113
    Hier (6 en 4) mogen ze niks zelf pakken. Geen idee vanaf wanneer ze dat gaan mogen maar voorlopig nog lang niet.
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ze mogen het hier zelf pakken, maar moeten het wel altijd even vragen.
     
  11. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.012
    7.333
    113
    Vrouw
    Ze is 10 en mag zelf groente en fruit pakken. De rest moet ze vragen.
     
  12. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.916
    923
    113
    Hier mogen ze zelf pakken. Ze zijn 11 en 9. Ik heb het opgegeven dat ze telkens moeten komen vragen. En het gaat goed. Ik heb ook altijd bakjes met voorgesneden komkommer en wortel enzo in de koelkast staan waar ze naar hartelust mogen uit pakken en dat gebeurt vaker dan dat ze in de snoeptrommel zitten. De jongste pakt ook wel eens een sneetje ham of kaas, de oudste vooral brood.

    Ik laat ze tijdens het weekend of vakanties ook vaak zelf hun ontbijt pakken en tussen de middag maken ze zelf hun boterham. Warme dingen maak ik wel vaak nog voor ze of hou toezicht wanneer ze het zelf doen.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  13. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Hier zijn ze 7 en 5 en mogen ze het gewoon zelf pakken maar doen dat eigenlijk nooit. Ze vragen het eerst. Overigens hebben wij geen snoep in huis, daar vragen ze ook nooit om. Soms krijgen ze iets mee van een traktatie en dat ligt dan een jaar later nog in de la waar ze zelf bij kunnen.
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Zoon (6 jr) zoon vraagt het zelf meestal. Maar een hoop dingen kan hij ook zelf bij. Dus dan vraagt hij het, en dan mag hij het daarna wel zelfstandig pakken.

    Oudste dochters moeten ook vragen, maar dat is meer zodat ik de voorraad in de gaten kan houden.

    Fruit en rauwkost (snoeptomaatjes en komkommer) mag altijd en zonder vragen (ook de jongste van 6).

    En verder heb ik een glazenpot op de salontafel waar altijd iets van snoep/chocolade in zit. Bv m&m’s, paaseitjes, kleine koekjes, etc.
    Deze pot mogen ze ook uit eten zonder te vragen. Er zijn dan simpele afspraken zoals: 1x per dag, de hoeveelheid (bv 1 koekje, klein handje m&m’s, 5 maltesers oid) en niet vlak voor het avondeten.
    Ik wil namelijk dat ze ook leren dat snoepen erbij hoort, met mate, en dat ze zich kunnen beheersen als het gewoon binnen handbereik staat.
     
    bluedrake, nizzie86, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.503
    113
    Nederland
    Eerst vragen, daarna mogen ze het pakken. Dit doen ze ook (nagenoeg) altijd.
     
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Oudste zoon van 8 zal nooit iets zelf pakken, maar de jongste zit regelmatig te graaien in de koek/ snoepla zonder te vragen. Die is gek op snoep en dat is lastig om mee om te gaan.
     
  17. marais

    marais Fanatiek lid

    1 jul 2013
    1.518
    1.879
    113
    Vrouw
    Ik heb pubers en ook zij vragen altijd of ze iets mogen pakken. Ik zeg bijna altijd ja, behalve als het vlak voor het avondeten is. En het vragen is vanaf dat ze jong waren er zo in gebleven. Het is ook handig om te weten zodat ik weet of iets al op is en ook om het eerlijk te houden qua verdeling.
     
  18. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.614
    364
    83
    ..
    We hebben 2 lades waar ze gewoon ‘onbeperkt’ zelf uit mogen pakken, dat is de groente/fruit lade in de koelkast en 1 lade in de voorraadkast met rijstwafels, Liga, stokjes met smeerkaas, etc.
    De andere lade met snoep/chips, moeten ze eerst vragen en mag 2 keer per dag.

    (ze gaan hier heel netjes mee om, pakken niet stiekem en ook niet te vaak).
     
  19. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ze kunnen hier zelf bij de snoep en het fruit.
    Maar ze moeten het wel eerst vragen en dat gaat goed.
    Ze weten ook wat ze op een dag mogen hebben en hebben daar vaste tijden voor.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Hier mag G t wel maar wel na vragen. Niet omdat ik zo zeer een limiet stel op wat ze eet dat valt allemaal nog wel mee, maar dat ik wel wil weten dat ze iets in dr mond heeft wat mogelijkerwijs problemen op kan leveren.

    Niet dat ik ineens een blauw aangelopen kind heb enzo. (Iets met erg bewegelijk en niet alle etenswaren zijn dan zo'n beste keus).

    Dus even vragen en vertellen wat voor lekkers ze heeft gevonden, meer niet. En heeeeel soms zeg ik nee, maar dan ook wel met een reden.
     

Deel Deze Pagina