Kind zonder id-kaart naar Frankrijk

Discussie in 'De lounge' gestart door Pinkblossom, 11 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Super onhandig weer allemaal, maar wij gaan aanstaande maandag naar Frankrijk, 5 dagen centerparcs ergens in het Noorden.

    Nu wilde ik gister (last-minute) een id-kaart aanvragen voor onze zoon gezien hij die nog niet heeft maar er was storing bij de gemeente en ze konden dus niks aanvragen.
    Nu ben ik dus min of meer verplicht om een spoedaanvraag te gaan doen of zonder reisdocument te gaan reizen (per auto) naar Frankrijk.

    Als ik een spoedaanvraag ga doen kost mij dit €76,60,- echt een achterlijk hoog bedrag vind ik persoonlijk.
    Gezien het normaal maar €29,05,- kost.

    Ik ging er dus vanuit dat ik gister een aanvraag kon doen en hem dan as maandag voor vertrek nog kon ophalen, dat gaat nu dus niet meer lukken want het duurt vijf werkdagen voor ze hem hebben.

    Zou ik de kosten van de spoedaanvraag kunnen verhalen bij de gemeente of is dit heel gek bedacht, en wat zouden de risico’s zijn te reizen zonder reisdocument?
    Zouden jullie dit aan durven?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier ligt ie zonder spoedaanvraag vaak al binnen 3 werkdagen klaar.
    Ik zou em dus gewoon aanvragen en maandag kijken of die klaar ligt.
    Zo niet zou ik de gok wel durven nemen om zonder te reizen.
     
  3. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ze zijn zaterdag nog geopend dus we wilde eigenlijk uiterlijk zaterdag ochtend nog een keer langs het gemeentehuis om te kijken of ze hem al klaar hebben liggen.
    Ik ga hem zo maar toch gewoon aanvragen en duimen dat hij alsnog klaar ligt zaterdag.
     
  4. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Omdat je zelf dus eigenlijk simpelweg te laat een id kaart aan ging vragen moet de gemeente nu de kosten dragen? ;)
    Lijkt mij niet logisch, maar dat ben ik :)

    Ik zou zelf niet aan gokken doen. Je weet nooit wat er gebeurd. Wie weet krijg je een ongeluk of weet ik veel. Houden ze je aan ofzo.

    Maar in mijn geval, had ik er ook niet pas een week van te voren aan gedacht. Dus ik had gewoon op vakantie gekunt omdat ik hem al maanden binnen had gehad.

    In jouw geval is het dus kiezen tussen wel of niet op vakantie. Dan kies je vaak voor wel op vakantie en dus geen id kaart voor je zoon.
     
    Uilenmama, Roos12, Adrianna en 33 anderen vinden dit leuk.
  5. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Ik ben naar parijs geweest met de trein met mijn baby van 3 maanden. Hij had toen geen ID. Ik had er gewoon niet over nagedacht en bedacht het mij ineens vlak voor vetrek. Ik ben gewoon gegaan en gedacht ik zie het wel of het een probleem geeft.
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  6. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik was laat, maar niet té laat.
    Als ik hem gister had kunnen aanvragen en hun geen storing gehad hadden dan had ik hem as maandag ochtend nog op kunnen halen.
    Dat ga ik dus nu niet meer redden
     
    mama van chayenna vindt dit leuk.
  7. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Ik zou hem alsnog aanvragen, in de hoop dat ie optijd klaar is. Hier zeggen ze ook altijd 5 werkdagen, maar het is eigenlijk altijd geweest dat alles na 3/4 dagen klaar was. Wij zijn met onze oudste toen hij net n jaar was ook zonder id kaart op vakantie geweest. Naar Oostenrijk was dat toen. Had er niet eens bij stilgestaan totdat we er toen waren, dat we geen id kaart voor hem hadden. Super stom. Maar gelukkig geen gedoe mee gehad!
     
  8. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Mijn ex man is drie jaar terug ook op vakantie geweest in de auto naar Frankrijk met onze zoons. Ik kwam er veel te laat achter dat hun id was verlopen. Hij is gewoon gegaan en ze hebben niks gecheckt
     
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Dat zij storing hadden is overmacht en hier kan je dus de spoedkosten niet op verhalen.

    Dat jij hem op de laatst mogelijke dag pas wou aanvragen is je eigen keuze geweest.
    Je had ook 1 dagje eerder kunnen gaan.
    Zeker met dit soort dingen snap ik niet dat mensen het op het allerlaatste moment doen. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren waardoor het verhinderd wordt... helaas heb je dat nu zelf ervaren.

    Officieel mag je de grens niet over zonder geldig reisdocument.
    Of jij die gok moet nemen is jouw eigen keuze ;)
     
    xxmoixx, flipflop, SophieSoHappy en 13 anderen vinden dit leuk.
  10. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Tja, mijn ervaring is dat je altijd bufferdagen moet inbouwen voor zulk soort storingen e.d. Zeker bij zulke belangrijke zaken als een paspoort aanvragen, je weet nooit of het een dagje uitloopt.

    Heel zuur, maar je kan er nu niets aan doen. Kosten verhalen op de gemeente gaat je denk ik niet lukken, omdat je zelf al last minute een aanvraag deed. En voor die last minute mensen hebben ze dus een spoedvraag uitgevonden ;)
    Balen, maar ik zou alsnog hem aanvragen en hopen dat ie er eerder is. En anders zou ik het denk ik zonder id proberen...

    Fijne vakantie! :)
     
    Lies1611, Riverdale87, HooyoShimbir en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Zij kunnen er toch niets aan doen dat ze een storing hadden?

    Verder heeft je kind ook gewoon een id kaart nodig. Ook bijv als hij/zijn eens een keer naar het ziekenhuis moet
     
    Djoess en jolien 1986 vinden dit leuk.
  12. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik zou hem vandaag op de normale manier aanvragen. Vaak liggen ze al veel eerder klaar namelijk, dus idd zaterdag dan even langs gaan. En heb je hem maandag nog niet, dan gewoon zonder ID op pad. Waar ben je precies bang voor zonder ID?
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Mijn kinderen hebben beide geen ID kaart hoor. Ook nog nooit ergens voor nodig gehad.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Ik zou gewoon gaan. Los van of je hem eerder aan had moeten vragen of niet, ik reis veel voor mij werk en privé via land in de EU en wordt nooit om een ID gevraagd. Dat is een risico dat ik durf nemen.

    En een leerpuntje voor de volgende keer ook iets meer speling te bouwen.
     
  15. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik ga hem zo maar aanvragen en hopen dat hij klaar ligt zaterdag.
    En anders gaan we maandag maar op vakantie zonder, niks aan te doen.

    Tsja waar ik bang voor ben.. geen idee. Stel dat hij ergens naar het ziekenhuis moet, of we worden aangehouden, of er is iets aan de hand.. dan hebben we niets bij om hem te kunnen legitimeren. Behalve zijn zorgverzekeringspasje:)
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Dit meen je toch niet serieus? Natuurlijk ga je niet zonder id kaart naar het buitenland. Lijkt me heel erg dom. Ja het is duurder, maar voor 50 euro wil je jezelf toch geen problemen op de hals halen.
     
    regenboogworst, Roos12, jt82 en 15 anderen vinden dit leuk.
  17. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Je kan altijd nog de papieren van zijn geboorte aangifte meenemen. Daar staan alle gegevens op.
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  18. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Als je aangehouden wordt krijg je misschien den boete. En als je naar het ziekenhuis moet is het waarschijnlijk gewoon erg vervelend, maar ze zullen hem echt niet daardoor geen zorg geven hoor ;)
    Gewoon lekker genieten van jullie vakantie dus!
     
    fafa en Pinkblossom vinden dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ligt het nooit eerder klaar bij normale aanvraag, dus daar zou ik niet op gaan gokken. Ik zou nu een spoedaanvraag doen en de volgende keer op tijd een vervanging regelen, niet op de laatst mogelijk dag voor vertrek.
     
    nizzie86 en suus1983 vinden dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij wonen aan de grens, de buurman ging met zijn kinderen even de grens over naar opa en oma. Bij een gewone verkeerscontrole werden ze gecheckt; geen legitimatie voor de kinderen bij zich. Ze mochten mooi mee naar het bureau en moesten daar wachten tot moeder de id-kaarten kwam brengen.
     
    famofthree, Ysabella, Riverdale87 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina