Speelafspraakjes bij speciaal onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 9 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Hoe doen jullie dat?

Mijn zoontje zit op speciaal onderwijs en wordt dus dagelijks gehaald en gebracht met taxibusje.
    Mijn dochter zit op een reguliere buurtschool en die heeft regelmatig speelafspraakjes met kindjes die dus vlak in de buurt wonen, dat wordt gewoon ad hoc ter plekke op het schoolplein geregeld en afgesproken.

Nu roept mijn zoontje dat hij ook met kindje van zijn school wil spelen en dat wil ik graag voor hem organiseren, maar wat is een beetje gebruikelijk? Dat je hem brengt en dan zelf blijft om kopje koffie te drinken? Wat doe je met je andere kids? In het weekend?

Ik hoor graag ervaringen!

2. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.082
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ligt er volgens mij volledig aan wat de 'beperking' van de kinderen is die je wilt vragen of te komen spelen. Ik zou met de 'andere' ouders overleggen of zij denken dat het haalbaar is om samen te spelen ( hetzij met of zonder hun ouders )

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je zoontje elke dag gebracht en gehaald wordt met een taxi en je de andere ouders nooit ziet, zou ik om te beginnen proberen om aan een telefoonnummer te raken van de ouders.

En dan afspreken of zij het ook zien zitten.

Eventueel zou ik zeggen dat je hem brengt, kijkt of het een beetje loopt tussen die twee en dan naar huis gaat. En hem op een bepaald uur daar weer ophaalt.
    Als hij het gewoner is en jij de ouders kent en het loopt goed, zou ik zeggen van hem gewoon daar af te zetten en een uur af te spreken om hem te komen ophalen.
    Tenzij er natuurlijk echt medische problemen zijn waarbij jij ten allen tijde in de buurt moet zijn.

Dochterlief zou ik - zeker als je een tijdje blijft - wel thuis proberen te laten. Het is tenslotte de speeldate van haar broer.
    Als je hem gewoon afzet en weer oppikt kan ze natuurlijk wel eventueel mee in de wagen.

Je kan natuurlijk ook beginnen met een klas- of schoolgenootje bij jullie uit te nodigen. Heb je alles van brengen en halen niet. Maar dan zou ik het toch ook eerst telefonisch bespreken, als je de ouders nooit ziet.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Uiteraard hangt alles ook af van de beperking die het speelkameraadje heeft.

Als die bijvoorbeeld doof is en jij kent niks van gebarentaal, heeft ie natuurlijk een "tolk" (één van zijn ouders ofzo) nodig.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Hmmm, ik zou denk ik aan een klassenlijst met telefoonnummers proberen te komen (als je die niet al hebt natuurlijk) en dan e.e.a. gewoon eens met de betreffende moeder of vader bespreken. Ik kan me voorstellen dat je er in ieder geval de eerste keer bij blijft aangezien je zelf ook de ouder(s) nog moet leren kennen. En het zal wellicht ook per ouder verschillen wat zij handig en wenselijk vinden.

Geheel offtopic: In welk cluster valt de school waar je zoon op zit? Cluster 4?

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Onze oudste zit op een SBO.
    We hebben het geluk dat de school hier in onze woonplaats is dus ik zie de andere ouders die ook in de buurt wonen dagelijks.

Van alle klasgenoten is er een telefoonlijst ( vanuit school gaat dat ) je mag kiezen of je op de lijst wilt staan of niet ( voor speelafspraakjes )
    Ik heb gezegd van niet omdat het voor ons gewoon niet haalbaar is als een speelkameraadje in een andere woonplaats woont. Heb zelf geen rijbewijs en onze zoon durft niet alleen bij een ander kindje te spelen. Daarbij hebben we de jongste nog die geen bezoek kan verdragen.

Maar goed, is er bij jullie geen contact/telefoonlijst?
    Als dat niet zo is dan is er een communicatieschriftje? Dan kan je vragen aan de juf of ze de ouders wil benaderen van vriendje.
    En anders misschien hopen dat ie vriendjes maakt met iemand in het busje. Meestal wonen die allemaal wel beetje bij elkaar in de buurt. Dan kan je zo in contact komen.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Heb telefoonlijst gekregen, gebeld met de betreffende mama en gisteren is hij op bezoek geweest :D. Ben er zelf bijgebleven en was eigenlijk best gezellig ;).
    Hij zit op cluster 4 school en het was wel een beetje ander speelafspraakje als mijn dochter heeft, ze hebben vooral naast elkaar gespeeld, zonder veel contact te maken, maar mijn zoon vond het wel leuk ;)... (tja, onbekend speelgoed, doet het altijd goed...)

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wat leuk dat het zo'n succes was. Echt fijn voor je zoontje!

Deel Deze Pagina