Kinderdagverblijf 1 dag in de week; zin of onzin

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Switi, 10 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Hallo,

    Wij overwegen onze nu 11 maanden oude dochter 1 dag per week naar een kinderdagverblijf te brengen, eigenlijk puur voor haar ontwikkeling en het samen zijn met andere kinderen. We hopen daarbij het bestaande, wellicht verkeerde patroon te verbreken ze slaapt nl bij mij aan de borst en wegleggen anders dan in ons bed is krijsen!! We hopen dat ze daar leert om zelfstandig te gaan slapen en uiteraard leuk met andere kinderen speelt.

    We gaan ook samen baby zwemmen en naar baby sensory lessen dus ze is inmiddels wel een beetje gewend aan andere kinderen, en qua ontwikkeling doet ze het goed!

    Nu hoor ik van meerdere kanten dat 1 dag kinderdagverblijf in de week te weinig zou zijn en zij elke week weer opnieuw zou moeten wennen aan de leidsters, kinderen en situatie etc (zwemmen en baby sensory lessen zijn ook maar 1x per week en nu met de vakantieperiode zagen we zelf idd dat ze opnieuw moest wennen maar normaal gesproken is elke week een les dus geen issue)

    Aangezien wij geen toeslag kunnen krijgen en het eigenlijk ook niet noodzakelijk is, is 2 dagen kinderdagverblijf geen goede optie.

    kinderdagverblijf 1 dag in de week, heeft dat zin of is het in ons geval onzin?
    Is 2 dagdelen kinderdagverblijf dan beter dan 1 dag kinderdagverblijf of lekker thuishouden? wat zouden jullie doen of adviseren?


    Dank!
     
  2. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Zulke kleine kinderen zijn nog helemaal niet sociaal, leuk spelen duurt nog wel een paar jaar hoor :) Ik zou het gewoon bij clubjes houden, en af en toe een speeltuin opzoeken of een kindje uitnodigen.
    Wij hebben vanaf 2,5 jaar 2 dagdelen kdv gedaan. Dat vond men nog te weinig, maar daarnaast hadden we nog 3 dagen cursus/clubjes. 1 Dag levert behoorlijk wat stress op, wennen duurt lang dan.

    Eenkennigheid, nachtangst hoort allemaal bij een normale ontwikkeling. Als je er nu voor haar bent, staat ze straks steviger in haar schoenen.
     
  3. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    bij ons heeft het goed uitgepakt ondanks dat onze dochter maar een halve dag ging vond ze het ontzettend leuk en heeft er helemaal geen last van gehad dat ze elke week opnieuw moest wennen.
    ik moet er wel bij vermelden dat onze dochter bijna 2 was voor ze naar het kdv ging, daarvoor was ze bij opa en oma of bij mijn zus als wij moesten werken.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Één dag in de week, en dan ook nog eens middenin die heftige verlatingsangstfase, lijkt me voor niemand prettig.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    1 dag in de week went heel lastig, kan daardoor heel lang duren voor ze er echt haar plekje heeft gevonden. Voor sociale contacten zou ik eerder bv kijken naar cursusjes met muziek, bewegen, zwemmen, en dat doen jullie dus al ;)
     
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou lekker inschrijven voor psz en tegen de tijd dat ze oud genoeg is daar 2x heen laten gaan.

    1 dag is heel weinig. Babys kunnen nog weinig samen, dat komt pas rond het 2e jaar op gang en dan nog eerst naast elkaar spelen.

    Als je het slapen een probleem vind zou ik eerder kijken wat je er, evt met hulp, aan kan veranderen...
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met 1 dag per week de slaapjes ‘aanpakken’ lijkt me ook niet zo constructief. Je kan zelf een plan maken over hoe je het slapen anders wil en daar langzaam naartoe werken, dus bv geen borstvoeding geven om in slaap te komen, maar na een voeding even spelen, knuffelen en dan naar bed. In bed troosten, zo’n muziekdoosje erbij etc. Op een kdv zullen ze daar toch minder tijd voor hebben.
     
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Onze dochter gaat 1 dag per week naar het kdv maar dat is omdat het nodig is. Ze speelt daar lief maar wel gewoon zelf of met een leidster. Grotere kindjes geven haar wel aandacht. Ze hoeft niet iedere week te wennen maar ze gaat nu ook al 7 maanden. De laatste week was het wel even jammeren maar ze heeft nu ook verlatingsangst en was 2 weken niet geweest.

    Ik zou je kindje er niet heen doen als het niet hoeft. Er komt nu namelijk wel iedere week een verkoudheid of virus mee naar huis hier.
     
  9. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Dit!
    Ik zou het niet doen.
     
  10. May6513

    May6513 Actief lid

    15 okt 2017
    437
    238
    43
    Vrouw
    Hier was ik zo blij dat ze 1a2 dagen naar het KDV ging. Vanaf 11/12 maanden ging ze daar heen. Ze liep best wat achter in ontwikkeling, en als zij een jongere baby zag kruipen oid, ging zij dat proberen na te doen. We zagen een wereld van verschil in ons kind
     
  11. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Voor het ene kind zal het een verrijking zijn en voor het andere een verplicht nummer, maar dat weet je pas als je het probeert.
    Je moet denk ik alleen geen wonderen verwachten op slaapgebied, zelfs in het meest gunstige geval dat ze daar goed zelfstandig slaapt, wil dat absoluut niet zeggen dat ze dat thuis ook zal doen.
    Ik zou eerder voor twee dagdelen gaan, ik weet van mijn dochter dat een hele dag erg vermoeiend voor haar was en een ochtend veel minder, al ging ze thuis dan wel gelijk haar bed in. Maar bij twee dagdelen zal ze daar natuurlijk nauwelijks slapen, dus als het je daar om te doen is is één dag misschien beter.
     
  12. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Onze dochter gaat sinds dat ze 3 maanden oud is 1 dag per week naar het kdv en wij vinden het een aanvulling! Ze heeft alleen maar fantastische juffen gehad en ze ontwikkelt zich daar razendsnel. Tegenwoordig zegt ze ook dat ze naar haar 'vrienden' gaat, zooooo schattig!

    Wij vinden het heel goed dat ze ook leert omgaan met een ander soort omgeving.

    Verwacht geen wonderen van een kdv om een gewoonte van 11 maanden met 1 dag per week af te leren, dat zullen jullie echt zelf moeten doen.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Lijkt me niet heel handig. Zou dan eerder gaan voor 2 dagdelen en dan verdeeld over de week.
     
  14. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ons kleintje van (vandaag precies!) 1 jaar gaat ook 1 dag per week naar het kdv sinds ze 4 maanden oud is. Ze vindt het er heel leuk en hoeft niet iedere keer opnieuw te wennen. Ze herkent de leidsters, lacht en zwaait naar ze als we binnen komen, wijst naar haar bakje met spulletjes, etc. Dat doet ze al in toenemende mate vanaf 7-8 maanden. Daarvoor geen duidelijke 'blijken van herkenning'. Ze begint nu ook naar andere kinderen te wijzen, te aaien en stopt ze aardappeltjes in hun mond bij de lunch :roflmao: Ik heb de indruk dat het voor haar van toegevoegde waarde is. Wij hebben geen andere kleintjes in onze omgeving.
     
  15. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank voor je reactie!

    Klopt, ze zijn nog niet echt sociaal, wel naar ons toe met voeden en aaien etc maar niet naar andere kinderen toe. Ze heeft tot nu toe van het baby clubje geleerd om speelgoed van anderen af te pakken :confused: i.p.v. samen spelen..

    Juist omdat we er voor haar willen zijn is het “verkeerde” slaappatroon ontstaan en we willen met het kdv ook het beste voor haar..maar zo te lezen zijn de meningen daarover verdeeld...
     
    Uuz vindt dit leuk.
  16. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank voor je reactie!

    Wij zien met zwemmen en baby club ook geen wen periode zolang ze elke week gaat maar wel met de vakantieperiode maar dat lijkt mij ook niet zo raar.
    Wij hebben helaas geen familie in de buurt en verder werkt iedereen dus we zijn overdag meestal alleen met ons tweeën.
     
  17. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank voor je reactie! Geeft ons weer stof tot nadenken!
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar dat is natuurlijk anders: jouw kindje heeft nooit anders geweten. Bij ts zou het starten op elf maand...
     
  19. Switi

    Switi Fanatiek lid

    22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank voor je reacties!
    Idd doen we al clubjes en zwemmen voor de sociale contacten maar juist toen merkten we hoe ze graag de andere kindjes observeert en nadoet (en graag speelt met al het diverse speelgoed) dat we dachten/denken haar een plezier te doen door haar naar een kdv te laten gaan.

    We proberen al een ander slaappatroon te creëren en idd toevallig wat jij opperde maar helaas wil ons meisje dan helemaal niet meer slapen en raakt na tig pogingen wel overstuur maar ik zal daar een aparte topic over opstarten. Ik ben het met je eens dat ze op het kdv daar geen tijd of aandacht aan zouden kunnen schenken. Ben ook bang dat ze haar daar gewoon laten huilen of dat ze oververmoeid thuiskomt omdat ze het ook daar vertikt om te slapen..
     
  20. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ook niet te streng voor jezelf zijn hoor, bij die kleintjes veranderen behoeftes en patronen continu, elke nieuwe fase geeft weer een nieuwe uitdaging :D
     

Deel Deze Pagina