Kinderen alleen in kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Juneau, 15 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juneau

    Juneau Bekend lid

    18 jan 2016
    608
    0
    16
    Mijn dochtertje gaat vier dagen in de week naar de kinderdagverblijf. Over het algemeen zijn we tevreden over deze kinderdagverblijf, alhoewel er wel wat dingetjes zijn die verbeterd zouden kunnen worden naar onze mening. Maar onlangs viel mij toch wel wat op waar ik grote vraagtekens achter plaats. Ik kwam mijn dochter eerder ophalen dan normaal gesproken en toen ik de ruimte in kwam lopen was er geen enkele leidster te bekennen. Alle kinderen (ze zit in een verticale groep) waren alleen in de ruimte vrij aan het spelen. Ik zag een van de leidsters in de gemeenschappelijke ruimte en de andere leidster kwam na 5 a 10 minuten binnen omdat ze luiers moest gaan kopen. Is het de normale gang van zaken op een kinderdagverblijf dat kinderen soms zonder toezicht alleen gelaten worden in de ruimte? Lijkt mij toch vrij riskant? Indien het niet zo hoort, ben ik namelijk wel bereid om dit aan te kaarten. Wat denken jullie?
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf is er een tussendeur. Dus zelfs als een leidster alleen op de groep staat en bijvoorbeeld aan de bak moet met een flinke poepluier, dan is er altijd iemand op de groep, want de deur gaat dan open en dan kijkt een leidster op twee groepen tegelijk.

    Dat een groep kinderen alleen wordt gelaten omdat een leidster elders luiers is gaan kopen vind ik ongehoord. Dit alleen al zou voor mij een reden zijn om een andere opvang te gaan zoeken.
     
    jupke en Juneau vinden dit leuk.
  3. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Wauw, dat lijkt me niet de bedoeling, nee. Was de groep echt 5-10 min alleen in die ruimte? Oei...
     
    Juneau vindt dit leuk.
  4. Juneau

    Juneau Bekend lid

    18 jan 2016
    608
    0
    16
    Ja, mij leek het dus ook onverantwoord. Pff, vind dit zo vervelend. Dien ik het gewoon aan te kaarten bij de leidsters? Ik kan toch wel verwachten wat hun antwoord is.. ze zullen vast met wat vage excuusjes komen en mij geruststellen dat dit slechts iets eenmalig was o.i.d. Het blijft wel aan mij knagen zo. Hoevaak zou dit voorvallen? Aangezien het toevallig was dat ik toen binnenkwam om mijn dochter eerder op te halen.
     
  5. Juneau

    Juneau Bekend lid

    18 jan 2016
    608
    0
    16
    Ja, ik weet niet meer wat de exacte tijd was, maar wel minstens 5 minuten en niet langer dan 10 minuten. Ik was uitgebreid mijn dochter aan het knuffelen, ging haar jas e.d. pakken, moest nog achter haar aan rennen in de ruimte omdat ze niet mee wilde komen. En al die tijd zag ik de ene leidster in de gemeenschappelijke ruimte die iets aan het bespreken was met een andere medewerker en daarna kwam de andere leidster aankakken met een pak luiers en haar jas aan..
     
  6. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Zo is het bij ons ook inderdaad. Ik vind het echt niet kunnen dat de kinderen zonder leidster aan het spelen zijn.
     
  7. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik zou dit echt niet tof vinden en direct aan kaarten. En als ik het nog een keer zou zien een fikse klacht indienen
     
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Heb je er direct niks van gezegd? Ik heb dit bij vorige kdv ook gehad. Al waren daar de kinderen ook nog aan het huilen. Overigens had ik daar sowieso geen goed gevoel op meerdere punten en dit was de druppel.

    En ni zit hij bij een kleinschalig kdv en echt waar zoiets is me hier nog nooit gebeurd...

    Ik zou er zeker wat van zeggen of een klacht indienen...
     
  9. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik werk op een kdv maar hier gaan mijn nek haren van overeind staan.. ik zou een officiële melding doen!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  10. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ben pedagogisch medewerker en dit kan echt niet! Als er iemand van de groep moet overleggen we altijd met collega’s dat zij zolang de groep in de gaten houden. Dus actief op de groep zelf.... ik zou het bespreken met de desbetreffende leidster en/of manager en anders een officiële klacht indienen
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat bízar! Dit kan niet hoor.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Dat hoort echt niet.
     
  13. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Nee dit kan absoluut niet. Sowieso lijken me de zaken niet goed geregeld als iemand onder opvangtijd luiers moet gaan kopen, zonder dat er dan degelijke vervanging voor haar is.

    De regel in België is 1 leidster per 8 kinderen. En dat is actief in de ruimte zijn. Bij meer kinderen zijn er dus altijd 2 of meer leidsters nodig.

    Onze jongste gaat over drie maanden naar het kdv. Daar is er 1 leidster op 3 a 4 kindjes. Ze hebben daar dus meer personeel. Ik heb er een heel goed gevoel over.
     
  14. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Dat is dus de grootste reden voor mij geweest om naar een ander KDV te gaan.

    Bij mijn dochtertje was dit vaak het geval als ik haar kwam brengen en ik heb dit meerdere keren gemeld en ben na een ochtend van wegbrengen waar er dus weer geen leidster was gelijk gaan bellen om over te stappen. Binnen 2 weken was ik overgestapt en ben nu erg tevreden en het is nog nooit voorgekomen dat de kindjes alleen waren.

    Ik vind het niet normaal als er op een babygroep niemand is terwijl er kinderen kruipen, liggen of lopen. Of als ik mijn maxicosi wegzet en een baby hoor huilen die alleen in een hangwieg ligt terwijl alle kinderen naar een andere groep gebracht moesten worden omdat de leidster van de babygroep in de file stond. Kan gebeuren maar hoe kan je een baby alleen laten. Ik heb dit direct gezegd dat ik het niet normaal vind en dat ik toch mag hopen dat ze dat niet met mijn dochter flikken.

    Maar meerdere keren dus gehad dat mijn gevoel zei dit kan niet dat ik besloten heb om weg te gaan. Ben nog gebeld door de filiaal manager maar zij had veel mooie woorden dat ze het zeker mee gaan nemen in het overleg blablablabla maar ik was vastbesloten om weg te gaan. Vond het erg voor 1 leidster want dat is de liefste vrouw vd wereld die dol was op mijn dochtertje maar nee mijn gevoel zat niet goed.

    Ik zou het zeker aankaarten hoor en als je gevoel blijft knagen, gewoon overstappen desnoods.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  15. Yvke86

    Yvke86 Fanatiek lid

    11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Dit dus.
    Ik ben ook pm'er en werk 1 ochtend alleen. Als ik moet plassen ofzo dan komt een leerkracht. Je laat de groep never NOOIT niet alleen. Echt bizar
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoewel ik uiteraard ook vind dat leiders bij de kinderen hoor, vind ik deze stelling dan ook weer gek. Hoe moeten onthaalouders dat dan doen?

    Als de onthaalmoeder van mijn zoontje iemand boven in bed moet gaan stoppen, dan zijn beneden even zes baby's en peuters alleen, ja . En als ze gaat plassen hetzelfde.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja dat doe ik ook hoor. Kan moeilijk de hele groep meeslepen naar boven;)
    Wel zorg ik dat baby's veilig in de box liggen. Maar goed als een peuter daar vervolgens bedenkt iets in te smijten dan heeft dat ook geen nut.
     
    Blijdorp en Shakes vinden dit leuk.
  18. bea1988

    bea1988 Actief lid

    10 jan 2016
    245
    40
    28
    Waar ik mij dan ook nog vragen bij stel, als jij daar gewoon vrij binnen en buiten kan lopen dan kan een vreemde persoon dat toch ook? Mijn dochter zit bij een onthaalmoeder en ik veronderstel dat de kindjes ook wel eens even alleen zijn als ze een ander kindje in bed leggen is (10min vind ik toch ook wel echt te lang) maar ik kan bij haar niet binnen als zij mij niet binnenlaat.
     
    SR84 vindt dit leuk.
  19. Yvke86

    Yvke86 Fanatiek lid

    11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Als gastouder zijnde zijn er ook heel andere regels. Dat kun je niet met elkaar vergelijken.
    Go's hebben ook geen 4 ogen principe etc etc kdv moet zich gewoon aan de GGD regels houden!
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het ging me gewoon om de stelling dat je never nooit kinderen alleen laat...
     

Deel Deze Pagina