Kinderen met Ad(h)d

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Tijger4, 21 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tijger4

    Tijger4 Actief lid

    15 sep 2020
    174
    71
    28
    Vrouw
    Hi dames,

    Kon geen topic hier over vinden met de zoekfunctie, misschien doe ik iets verkeerd. Sorry als er al topics over zijn.

    Ik heb een zoon van 12 en we lopen tegen bepaalde dingen aan al vanaf jongs af aan. Slecht leren, moeilijk concentreren, niet langer dan 5 min ergens mee bezig kunnen zijn, blijven zitten in gr 3, logopedie, moeite met rekenen en spelling enz. Na al die jaren kwam hij er mee( na een spreekbeurt van iemand uit zijn klas) dat hij denkt dat hij ad(h)d heeft. Ik herken hem bijna volledig in dit profiel, behalve het hyper gedeelte niet zo zeer. Donderdag gaan we naar de huisarts om het verder te onderzoeken. Weet niet zo goed wat ik hier mee wil, hoop op wat bruikbare tips denk ik.
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.393
    113
    Het kan natuurlijk ook ADD zijn (ADHD zonder hyperactiviteit)
    Dyslexie heeft ook veel raakvlakken met ADHD, google daar ook maar eens op.
    Verder is het goed dat je nu stappen onderneemt. Hopelijk komt er snel duidelijkheid (al duurt dat vaak nog een tijdje)
     
  3. Tijger4

    Tijger4 Actief lid

    15 sep 2020
    174
    71
    28
    Vrouw
    Ja klopt heb er al heel veel over gelezen. Bedankt voor je reactie
     
    Lynx vindt dit leuk.
  4. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Mijn ervaring is dat add minder makkelijk te zien is. Mijn jongste heeft adhd en oudste add waar we “pas” achter kwamen doordat wisc uitslag op die van haar zusje leek. Oudste wel altijd in beeld qua leren op school. En kwam niet uit wat er in zat. Zit er in de familie adhd?
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Sorry dat ik hier even inhaak. Merk je problemen in het ophalen van informatie die er wel ergens in zit? En zie je een verschil daarin tussen een normale dag met aardig wat prikkels en een rustige dag?
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik heb er 2:D
    Bij de oudste duurde het een poos voordat duidelijk werd wat er was. Vanaf haar 5e maakte ik mij al zorgen, maar die zorgen werden op school niet echt herkend. Tot er een juf in groep 4 kwam die de spijker op de kop sloeg met wat zij zag. Ze verwoordde gewoon exact mijn zorgen. Toen zijn we een onderzoekstraject in gegaan en daar is uiteindelijk ADD uitgekomen.
    Slechte concentratie was 1 van de belangrijkste aanwijzingen.

    Bij de jongste herkende ik al snel dingen, maar ik was bang dat ik er teveel op gefocused was en het daardoor zag. Maar in de kleuterklas werden ook die zorgen direct herkend door de juffen en ib'er. Omdat hij zo jong was zijn we eerst met speltherapie begonnen of het zo wellicht opgelost kon worden.
    Uiteindelijk bleek begin groep 3, dat dat helaas niet voldoende was. Ook hij heeft het onderzoek gehad en hier kwam ADHD uit.
    Moeite met concentreren en heel impulsief waren de belangrijkste aanwijzingen.
     
  7. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Wat wij vooral zagen dat ze het brave meisje op school was en thuis kwamen, achteraf gezien, de over prikkeling eruit. Thuis zagen we meer wat er in zat, zonder stoor zenders ect dan op school. Dus zal echt wel met over prikkeling en concentratie te maken hebben. Opschool zei ze al snel toen ze klein was: ik weet het niet. Moeilijke dingen vermijde ze
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.393
    113
    Oeh, ik herken de jongste ook wel heel erg in deze verhalen.......
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Dat zag ik vorig jaar veel. Nu in groep drie lijkt er meer rust over hem heen gekomen te zijn. Telkens als school weer begint dan neemt hij stapjes terug. Toen de school dicht was ging hij als een speer. Hij is erg perfectionistisch. Als hij een fout kan maken blokkeert hij. Maar het contact kan ook kwijt raken doordat hij in zijn eigen gedachtenwereld beland. Die eigen wereld is niet continu. Hij kan ook juist alles tegelijk in de klas in de gaten houden.
     
  10. Tijger4

    Tijger4 Actief lid

    15 sep 2020
    174
    71
    28
    Vrouw
    Thnx voor de reacties.

    Zijn vandaag bij de huisarts geweest en doorgestuurd naar een instantie hier in de gemeente. Ben benieuwd, ik ga hem morgen inschrijven.
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.784
    25.860
    113
    Vrouw
    Wat goed dat hij hier zelf mee kwam. Heel veel succes met het onderzoekstraject.

    Ik las hierboven dat er raakvlakken zijn met dyslexie. Interessant. Ik.zei toevallig een half uur geleden nog tegen mijn man dat ik echt wel ADHD trekjes in oudste herken (11 jaar groep 8,). En hij heeft zeer vermoedelijk dyslexie. Zijn nog aan het twijfelen over testen, omdat hij wel goed kan begrijpend lezen. En overal te goed op scoort om de test vergoed te krijgen. Alleen spelling is zwak.
     
  12. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Dyslexie is onder andere reden geweest waardoor adhd bij jongste niet gezien werd / afgeschoven op.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.393
    113
    Dat zou ik nu nog niet doen. In de brugklas krijgen ze als het goed is allemaal een soort screeningstoets op dyslexie. (zoek dat maar eens uit voor de vo school waar hij naar toe wil) Als dat niet zo is kan je het overwegen. Hij krijgt dan wel een verklaring als hij dyslexie heeft, maar je krijgt dan geen behandeling vergoed.
     

Deel Deze Pagina