Hallo mama’s Ik ben even de weg kwijt qua kledingmaten voor de kids. Ik koop altijd graag kleding voordat mijn zoontje in het maatje zit. Lekker voorbereid. Maar momenteel ben ik enorm in de war. Nu is mijn zoontje 14 maand. Hij zit sinds zijn 12 maand in maatje 80. Als ik kijk naar de maanden die in zijn kledij staan (H&M) zou dit een 9 tot 12 maand zijn. Terwijl anderen merken dit een 12 maand noemen of 12 tot 18 maand… Nu ben ik dus even in de war hoe lang hij in deze maat zal zitten. Is dit tot 18 maand dan? Sorry voor de domme vraag.
De kindermaten zijn gewoon centimeters lichaamslengte, in stapjes van 6 cm. Dus de maat die nu goed zou moeten passen, is de eerste stap voorbij de huidige lengte van je kind. Dus als hij bv 83 cm is, moet maat 86 nu in theorie perfect zitten. Als je er nog even mee wil doen, haal je de volgende maat, dus 92. De lengte per leeftijd wisselt nogal natuurlijk, dus is een slechte graadmeter.
Per merk vermelden ze dit anders, ook per land. Daarbij is het ook geen gegeven dat als er in het label 12-18 maanden staat dat je kindje deze tijd ook daadwerkelijk in de betreffende maat zit. Mijn zoontje is 2,8 maanden en zit in maat 92, als ik de maat labels moet geloven is dat 18-24 maanden, dat terwijl hij dus al 32 maanden is. Ik zou dus niet op de maanden afgaan, maar pas kleding gaan kopen als je het idee krijgt dat de kleding langzaam te klein wordt.
Het zijn richtlijnen. Mijn zoontje is 4 en draagt kleding voor 6-8 jaar. Lengte en bijbehorende maten kloppen vaak beter, dus is je zoontje 86cm dan heeft hij kleding met 86 nodig.
Hangt ook erg af van het formaat van je baby. Een bolle baby past eerder in een grotere maar dan een smalle baby. Cm zeggen meer dan leeftijden als je soort niet helemaal gemiddeld is. Bij de mijne klopte het nooit. Je kan een lijntje van het cb boekje doortrekken dan weet je bijvoorbeeld waar hij waarschijnlijk in de winter zit.
Ons zoontje zit kwa kleding in maat 98/104 en wordt einde deze maand 2, als je op leeftijd af moet gaan is dat voor 3/4 jarige.. dus dat klopt bij hem niet, het ligt er natuurlijk ook aan hoe de kleding valt want ons zoon heeft net zo goed een x aantal kledingstukken die een kleinere maat hebben maar toch ook nog steeds goed zitten, zo heeft hij een aantal rompers van calvin klein in maat 80 en die zitten nog altijd goed! Terwijl laatst ook een romper van de zeeman maat 98/104 die te klein was Dus zou gewoon diverse kledingstukken halen en dan kijken hoe het valt
Gewoon kijken naar de lengte van je kindje ipv naar het aantal maanden. Dit is enkel een gemiddelde, niet ieder kind is even groot. Dan verschilt het ook heel erg per merk hoe het valt qua maat. Ik koop niet te veel kleding ver vooruit, enkel bij leuke aanbiedingen durf ik de gok wel eens te nemen.
En de ene maat 80 is de andere niet. Er zitten bij mij tussen de kleinst vallende maat 80 en grootste vallende maat 80 zeker 5 cm in lengte en 2 cm in breedte. Dus gewoon passen. Is kleding te klein, volgende maar proberen en kijken hoe het past.
Wat jullie zeggen klop allemaal hoor. Ik weet ondertussen goed welke merken groot en klein uitvallen, dus weet ook hoe dat ik bepaalde merken eerst moet gaan aandoen en andere waar hij later in groeit. Ik snap inderdaad dat de kledingmaten niet altijd kloppen dat elk kindje anders is qua grote. Maar voor mijn zoontje kan ik tot nu toe echt zeggen dat hij de maten wel min of meer volgt. Maar ik bedoel eerder de duur hoelang ze in een maatje zitten. maat 50 zitten ze 1 maand in 56 zitten ze 2 maand in 74 was dan weer 3 maand Vanaf 2 jaar gaat het zogezegd een jaar mee, maar hoe is het voor maatje 80. Is dit zogezegd ook nog 3 maand of 6 maand. Is dit een punt waarop de groei eerder trager gaat? Want nu is de 80 nog aan de ruime kant, maar als hij verder groeit zoals het afgelopen jaar zit hij in september toch opeens al in een 86.
Dat is echt niet te zeggen, verschilt natuurlijk zo per kind Voorbeeldje: mijn oudste zat hooguit 2 weken in maat 110, ging gelijk door naar 116. Mijn middelste heeft ongeveer een half jaar in maat 110 gezeten. Ik weet het niet van alle maten uit mijn hoofd, maar ik kan me bijv herinneren dat mijn oudste maat 80 praktisch oversloeg, terwijl mijn jongste daar dan wel weer even in zat. Ik heb ook nog niet meegemaakt dat ze een jaar lang in 1 maat hebben gezeten, wist ook niet dat dat vanaf ong. 2 jaar zo zijn zijn? Mijn kinderen zijn nu 7, 6 en (bijna) 4 jaar. De groei gaat natuurlijk minder rap dan als baby, maar ik kan nog steeds zelden kleding meenemen naar het volgende seizoen.
Oh ja zeeman valt echt klein uit! Ik heb het opgegeven om daar de rompers te kopen. Hij lijkt er altijd maar een week in te passen! Ik vermoed dat ze ook krimpen… Op zich past zijn kledij nu goed, nog aan de ruime kant, maar ik zou voor september/ oktober al wat in huis willen halen…
Zoals ik al aangaf elk kind is anders! Maar ons zoontje is letterlijk de gemiddelde baby/ peuter p. 50 en volgt effectief de kledingmaat. Vandaar de vraag hoe de kledingmaten lopen, want tot nu toe loopt mijn zoontje exact hetzelfde.
Elk merk geeft daar z’n eigen uitleg aan, daar zijn geen regels voor… Dus je zal bij elk merk wat anders kunnen zien staan. Ik zou als advies geven juist niet te veel vooruit kopen (hoe interessant ook nu in een saleperiode). Je weet nooit wanneer er een groeispurtje aan komt en wanneer de huidige maat dus te klein wordt. Dat is totaal niet te voorspellen, of te baseren op andermans voorbeelden. Ik ben met vooruit kopen te vaak met kleding blijven zitten die toch niet bleek te passen. Ik doe ‘t niet meer.
Eb ik heb die ervaring wel. Maar inderdaad ook dat ze er heeeel snel weer uit zijn omdat ze een groeispurt hadden waardoor ze eigenlijk een maat oversloegen. Verschilt zo erg per kind dat ik dus ook zo goed als niks meer vooruit koop.
Ik kan de ‘miskopen’ die ik heb gedaan en in de kast blijven hangen op 1 hand tellen, dus op zich lijkt het echt mega goed te voorspellen tot nu toe. Ik ga uiteraard nooit te ver op voorhand, maar wat lange broeken of t shirts met een lange mouw voor september/ oktober bestellen leek me toch al wel handig aangezien de tijd soms zo schaars is om te shoppen in bepaalde periodes.
Hier is vooruit kopen al 9 jaar goed gegaan. Die groeit al 9 jaar precies op de gemiddeldelijn. Ik doe het nu niet meer, omdat smaak kind nogal eens verandert tussen kopen en tijd om te dragen Ook nooit een maat overgeslagen ofzo.
Gewoon zn curve volgen dan toch? In de cb bureau curve staat de gemiddelde lijn op 18 mnd op 80 cm en op 2 jaar op 86 cm. Dus dan wisselt hij op 21 maanden van maat 80 naar maar 86.
Je kan van te voren niet zeggen hoe lang je kind in een maat zit. Mijn zoontje heeft bijna een jaar maat 80 gehad terwijl mijn dochter er met 4 maanden uit was. Mijn zoontje is nu 5,5 en draagt maat 104/110 dit is normaal voor een 4 jarige ongeveer.
Hen je de groeicurve er al bij gepakt? Dan zie je namelij meteen dat de snelle groei op deze leeftijd zal afbuigen en ze langer met één maat doen. Als.je kindje netjes een lijntje van een groeicurve volgt kun je op basis daarvan redelijk inschatten wanneer hij in een andere maat komt.
Dit heb ik inderdaad nog niet gedaan. Bedankt voor de tip! Ik dacht inderdaad dat de groei wat afbuigt maar was niet zeker of het nu al was. Dacht er dus via de kledingmaten achter te komen, maar ik bekijk zijn groeicurve even!