Kinderopvang broertje/zusje tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door SoezaSK, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SoezaSK

    SoezaSK Nieuw lid

    27 jun 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ladies,

    Ik ga binnenkort met zwangerschapsverlof tot eind november.
    Ben even benieuwd wat jullie met de opvang doen van eventuele oudere kinderen. Opzeggen en dan aan het eind van het jaar weer starten?
    Ze gaat nu 1 dag per week en totaal zou het een besparing zijn van ruim 700 euro voor 4 maanden.

    Tuurlijk is het lekker om een beetje tijd voor jezelf te hebben, zeker aan het einde van de zwangerschap, maar aan de andere kant is het ook een dure grap, die opvang.
    Heb een lieve dochter van 2, die mij totaal niet tot last is.

    Ik begrijp dat ze op de kinderopvang adviseren om niet te stoppen, in verband met weer moeten wennen en zo, maar ja, voor hen is het financiele aspect, zeker in deze tijd, ook van groot belang.

    Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

    Bedankt! Soeza
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Die van mij gaat normaal 2 halve dagen en 1 hele. Ik heb dit gewoon door laten gaan. Nu is ze verzekerd van een plekje en ze is ook gewend aan deze groep. Ze zijn hier door bezuinigingen van alles aan het reorganiseren en als mn kind na een paar maanden terug komt dan zit ze hoogstwaarschijnlijk in een nieuwe groep. Daarnaast vind ze het erg leuk met alle kids en heb ik even mn handen "vrij". Er zijn nu enmaal dingen die gedaan moeten worden wat handiger is zonder kids in de buurt. Ik ben alleenstaand dus nog wat lastiger.
    Ook tijdens mn zwangerschapsverlof, als de baby er is, gaat het kdv gewoon door. Ik wil dat ze in het ritme blijft wat ze had. En als de baby er is dan heb ik ook even een paar dagen in de week alleen aandacht voor de baby. En zij kan zich lekker uit.even op het kdv.
     
  3. wolchu

    wolchu Bekend lid

    6 dec 2011
    918
    2
    18
    g gaat normaal 18 uur in de week en als ik met verlof ga gaat zij een dag naar de opvang en 1 dag naar opa en oma omdat mijn gezondheid niet goed is
     
  4. SoezaSK

    SoezaSK Nieuw lid

    27 jun 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. We zijn er nog niet uit :(
    Moet voor1 juli een keuze gemaakt hebben i.v.m. opzegtermijn.
     
  5. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Mijn zoontje ging 3 dagen naar het kdv en sinds ik met verlof ben (deze week officieel) nog 2 dagen. Ik heb 1 dag opgezegd omdat ik na mn verlof ook een dag ouderschapsverlof opneem en dat hij dan ook sowieso 2 dagen zou gaan.
    Ik vind het heel belangrijk voor hem om gewoon zn ritme te houden, er verandert straks al zoveel als de baby er is. Daarnaast heeft hij het er heel erg naar zn zin, en vind ik het wel fijn dat ik nog een paar dagen rust heb (nu) en straks een paar dagen alleen met de baby.
    Het is inderdaad erg duur, maar je bent nu toch al aan die extra kosten gewend.
     
  6. Stampertje23

    Stampertje23 Fanatiek lid

    2 mei 2010
    3.831
    17
    38
    Vrouw
    Mijn zoontje gaat 16 uur in de week naar de opvang! We houden dit aan vanwege het ritme zo normaal mogelijk te houden! Hij gaat in mijn verlof wel kortere dagen denk dat ik hem lekker optijd ophaal. Maar dat is eigen keuze!
    Er veranderd al zoveel voor hem straks en dit is vertrouwd en hij vindt het erg leuk!

    Het is idd een hoop geld, maar zoals eerder genoemd ben je er wel al aan gewend!

    Succes met de keuze!
     
  7. Littlejoy

    Littlejoy Actief lid

    29 dec 2012
    438
    0
    0
    Mijn dochter van 7 is gisteren voor het laatst naar de Bso geweest. Ik heb verlof over 2 weken en totdat we weer opvang nodig hebben, stoppen we met de opvang.
    Het scheelt een hoop geld en ik ben toch een tijd thuis dus vind het niet nodig.
    Als ik een dagje voor mezelf nodig heb, zou ze naar opa en oma kunnen.
    Als mijn dochter zomervakantie heeft, ben ik met verlof en gaan we leuke dingen doen samen.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In ons contract staat dat je tijdens ouderschapsverlof minimaal nog 24 uur moet afnemen per maand. (Nu is dat een wassen neus, want er is geen wachtlijst dus we zouden makkelijk kunnen opzeggen en dan gewoon na het verlof weer aanmelden.)
    Ik merk dat onze zoon het erg fijn vindt om naar de opvang te gaan en met andere kinderete spelen. Bovendien kan ik me voorstellen dat het voor hem ook wel fijn is dat dit gewoon doorgaat, als er al zoveel verandert thuis. Ik zal dan toch minder tijd hebben om met hem te spelen. Daar kan hij dan in ieder geval weer even zijn hart ophalen! En voor mij ook wel lekker, want een dagje alleen met de baby zal ook wel fijn zijn af en toe.

    Nu gaat hij twee keer per week, tijdens mijn verlof één keer per week. En waarschijnlijk ook naar de psz voor 1 ochtend per week. (Maar dat laat ik ruim voor of ruim na de bevaldatum ingaan.)

    Voor ons is het dus al een besparing. En we kunnen het geld eerlijk gezegd wel missen, dus speelt dat voor ons een minder groter rol dan het plezier dat onze zoon er van heeft.

    Bij de gastouder van onze zoon zit een meisje die bijna een half jaar niet geweest os vanwege het verlof van moeder. Sinds zij terug is, is het elke keer een drama met wegbrengen. Ieder kind is anders, maar het heeft haar geen goed gedaan om er zo lang "uit" te zijn.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier gewoon lekker naar de opvang (2 dagen in de week). Erg goed voor haar zelf (omgang met leeftijdsgenootjes en ook om haar eigen 'ritme' te houden) en ook heerlijk voor mij.
    Tijdelijk opzeggen was ook niet echt een optie, want opzeggen en opnieuw aanmelden geeft ook weer een wachtlijst en dan had ik na vier maanden nog geen opvang gehad...

    Ps. En niet te vergeten de quality-time die je na de geboorte met je nieuwe kindje kunt hebben! Als de oudste thuis is merk ik toch snel dat de jongste wel prima ligt in de box en dat de meeste aandacht toch naar de oudste gaat...
     
  10. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Onze zoon gaat na de zomervakantie 3 dagen in de week naar de BSO.
    Die zetten we tijdens mijn verlof (november - februari) stop. Ik vindhet nogal onzin om die door te laten lopen, omdat hij al hele dagen naar school gaat. Ik heb dan genoeg tijd aan mezelf. En als hij met andere kinderen wil spelen kan hij met vriendjes afspreken.

    Ik denk dat als hij nog naar het kdv zou gaan dat we dan 1 dag zouden aanhouden ipv 3 voor de continuiteit en voor mijn rust. En omdat hij het daar altijd enorm naar zijn zin heeft gehad.
     
  11. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier ging dochterlief gewoon naar het KDV zoals normaal, twee dagen per week. Bij een evt. 3e gaan ze gewoon ook naar het KDV. Ik vond het wel lekker om 2 dagen per week even helemaal voor mezelf te hebben.
     
  12. Bertha

    Bertha Bekend lid

    13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier 1 dag per week. Ook 2 jaar.
    En dit laten we doorgaan omdat ze het zó ontzettend leuk vind.

    Wij hebben dit jaar er wel voor gekozen om haar 4 vakantieweken thuis te houden. Dat scheelde op de jaarprijs. Dus dat doe ik vanaf volgende week.
    Kijk al helemaal uit naar de dag dat ze gaat, kan ik lekker babyspullen shoppen, en vooruit in het huis! (nestelen...!)

    Als ik haar thuis zou houden zou dit 430euro schelen....
     
  13. Yotsuba

    Yotsuba Fanatiek lid

    22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Hier een dametje van bijna 2 en ik stond er helaas te laat bij stil.
    Kon dus niets meer regelen ;)
    Stiekem ondanks dat het onwijs veel geld kost.. ben ik blij dat ze 1 dagje naar kdv is.
    Ik haal haar vaak wel eerder op maar op die manier kom ik wel echt aan mijn rust toe.
    Niet dat ze vervelend is oid maar het kost me wel meer energie als zij rond rent..
     
  14. Nureen

    Nureen Actief lid

    12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijne gaat gewoon 3 dagen...lhij blij, ik blij. Moet wel zeggen dat k bekkenklachten heb, waardoor ik weinig kan ondernemen, en ik O weet dat hij lekker zijn energie kwijt kan.

    Ik breng hem wel later en haal eerder op. Vrij korte dagen, maar pak dan wel mn rust.

    Na de geboorte gaat het ook door, maar twijfel of ik dan niet tijdelijk naar 2 dagen ga.

    Natuurlijk kost het wat, maar dat is al ingecalculeerd.....
     
  15. minimoon

    minimoon Niet meer actief

    Wij hebben de BSO opgezegd vanaf einde schooljaar omdat het zomervakantie is nu met mijn verlof en onze dochter sowieso dan al veel uit logeren zou gaan. Maar tot eind schooljaar wel gewoon, om het ritme er in te houden. Ik denk ook zeker dat ik het, als ze niet uit logeren zou gaan i de vakantie, wel aangehouden zou hebben ondanks de kosten, omdat het je niet alleen wat meer eigen tijd geeft, maar ook meer tijd met je nieuwe baby. Vergeet niet dat met name een eerste die eerste 4 maanden bijna onbeperkt jouw aandacht had. Het lijkt mij fijn (en goed?) om ook een volgende wel wat onbedeelde aandacht te kunnen geven. Maar het is voor iedereen een eigen keuze; hangt natuurlijk ook af van mogelijke wachtlijsten, wennen in evt nieuwe groepen e.d. En het ene kind is makkelijker met wennen dan het andere....
     
  16. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier ging ze 1 tot 2 dagen flexibel en we hebben nu de maandag laten staan. Gewoon dat ze er aan gewend blijft en het is een stabiele factor in de voor ons hectische tijd.
     
  17. moradora

    moradora Fanatiek lid

    6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hier 3 dagen pw. hebben het er over gehad dit tijdens verlof terug te brengen naar 2 maar dat scheelt financieel bijna niks en dochter lief vind het daar leuker dan hier thuis zitten de hele dag.
    Dus ze gaat gewoon lekker 3 dagen spelen. kan ik lekker rusten en later ook wat tijd 1 op 1 met de kleine man wat denk ik ook wel heel fijn is.
     
  18. La Palma

    La Palma Fanatiek lid

    24 mei 2010
    2.721
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik laat de opvang denk ik gewoon doorgaan.

    Wel zou ik kunnen zeggen: ik breng hem net voor fruit ( 945) en ik haal hem dan 1600 weer op! Ik heb geen familie om de hoek ofzo en de fam leden die in de ' buurt ' wonen werken allemaal. Dus ja.
     
  19. soepstengel

    soepstengel Fanatiek lid

    1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hier gaat hij 1dag naar Kdv en 1dag naar mijn moeder, houden dat ook zo, alleen zal misschien mijn moeder hem wat vaker ophalen ipv ik hem brengen, of dat hij de avond ervoor al gaat en daar een nachtje blijft slapen....

    Heerlijk even m'n handen vrij, even lekker op de bank kunnen hangen e.d. En als de baby er is lekker even 1 op 1 aandacht!
     
  20. Littlejoy

    Littlejoy Actief lid

    29 dec 2012
    438
    0
    0
    Wij doen precies hetzelfde, maar dat had ik al eerder vermeld.
    :D
     

Deel Deze Pagina