Kinderopvang compenseert niet

Discussie in 'Corona forum' gestart door caletto, 28 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Wij hebben bericht ontvangen dat onze dagopvang geen compensatie gaat geven voor het tarief boven het maximaal te vergoeden uurtarief waarover je kinderopvangtoeslag ontvangt. Ze stellen dat zij dit niet kunnen betalen, mede doordat hun kosten zijn blijven doorlopen tijdens de sluiting en omdat ze afmeldingen hebben gehad etc. Bovendien willen ze een buffer houden omdat het niet zeker is wat de coronacrisis voor de toekomst gaat beteken.

    zijn er meer bij wie de opvang het niet vergoed?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Het klopt dat de overheid dit niet vergoed met de compensatieregeling. Maar dat wisten alle kinderopvangorganisaties al van te voren. Beetje slecht dat ze dat nu pas laten horen. Dat hadden ze van te voren moeten communiceren, want nu heeft iedereen ws braaf alle rekeningen betaalt met het idee dat het toch vergoed wordt.

    Wij (ons gastouderbureau en alle gastouders) hebben voor alle opvang die dus vanwege corona NIET plaats vond de uurprijs wat naar beneden gedaan. Het bureau een beetje en wij als gastouders een beetje, zodat we onder die maximale uurprijs bleven.
     
    gitta en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier bericht gekregen dat het dagverblijf het bedrag gaat terug betalen/compenseren.
     
  4. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Tsja het is geen verplichting dat ze het uitbetalen, maar de overheid verzoekt het wel aan opvangorganisaties. Het argument dat de kosten doorlopen klopt niet helemaal. Huur en personeelkosten natuurlijk wel, maar zaken als pampers en eten en drinken niet, ook minder verbruik van elektriciteit bijv en hier werd er ook maar 1 keer per week nog schoongemaakt ipv dagelijks. Dat beetje dat ze boven het uurtarief zitten en wat ze missen als ze wel compenseren, zou niet veel meer moeten zijn dan die kosten toch. En ja, Corona brengt onzekerheid, voor iedereen. Maar dankzij die compensatie is er juist niet massaal opgezegd bij de opvang.

    Hier krijgen we de compensatie morgen netjes uitbetaald, periode van compensatie loopt tot 11 mei, toen ze weer opengingen en wel weer alle kosten hadden.
     
    Novi vindt dit leuk.
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ergens toch vreemd. Vanuit de overheid wordt dit zo bepaald, en ze besluiten zelf om t niet te doen.
    Het personeel van die kinderopvangorganisaties hebben zelf toch ook niet de kapper doorbetaald waar ze niet heen konden? Het café betaald terwijl ze niet op t terras konden zitten. Of het restaurant waar ze normaal heen zouden gaan het geld daarvoor alsnog gegeven. Of een kaartje voor een pretpark of zwembad toch afgerekend ondanks dat ze niet konden gaan?
    En dan heb ik t er niet over dat ze wellicht een keertje eten afgehaald hebben om t restaurant te ondersteunen, want daar hebben ze gewoon eten voor terug gekregen. Nee, ik heb t over de faciliteiten die niet afgenomen worden maar wel betaald worden. Net als zij, hebben heel veel bedrijven en ondernemers kosten gemaakt die ze niet aan inkomsten binnen kregen.
    Zij hebben echter wel de 'mazzel' gehad dat de overheid heeft gestimuleerd/ verplicht dat ouders de opvangkosten bleven betalen zodat zij niet in problemen kwamen. En dat hebben ze gedaan op voorwaarden dat deze ouders hun eigen bijdrage niet hoefde te betalen. En dan nu zeggen dat doen we niet? Ik vind het eerlijk gezegd schandalig. Iedereen heeft er (deels) onder geleden, waarom zouden zij geen kosten hoeven maken maar wel alle weken vrij hebben gehad en voor hun eigen kinderen hebben kunnen zorgen?
     
  6. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Het personeel, de medewerkers beslissen dit toch niet? En ik vraag me af of ze al thuis hebben gezeten, hier moesten alle medewerkers gewoon komen opdraven, grote schoonmaak- en opruimronde, noodopvang verzorgen.

    OT: het was wel netjes als ze dit eerder hadden gecommuniceerd, vind ik. Hier hebben we het bedrag een week geleden al gekregen gelukkig. Nu het het bedrag van de belastingdienst nog. :)
     
    GossipGirlxoxo en littlemunchkin vinden dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.639
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    ...
     
  8. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Als je het heel simpel bekijkt klopt de argumentatie natuurlijk van geen kant, immers de inkomsten (bijdragen van de ouders) is volledog betaald, ouders worden tot max uurtarief tegemoet gekomen door de overheid, het is niet dat het stukje boven het uurtarief aan de overheid betaalt moet worden ofzo ter compensatie daarvan. Aan de andere kant zijn de lasten wel degelijk lager geweest en zullen ook de komende periode verwacht ik lager zijn aangezien activiteiten extern minder plaats zullen vinden, maar ook kosten qua eten, tussendoortjes, drinken, luiers etc zijn in de afgelopen periode niet door gegaan.
    Lijkt er eerder op dat ze een eventueel reeds bestaand tekort op deze manier willen opvangen.
     
  9. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ja, je eigen bijdrage tot max uurtarief voor kot krijg je terug van de belastingdienst. Veel kinderopvangorganisaties zitten daar boven qua uurtarief en compenseren dat stukje uit eigen zak. Die van ts dus niet...
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  10. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ze stellen dat er overeenkomsten zijn stopgezet en niet zijn doorgegaan. Nou zitten ze met een wachtlijst van hier tot Tokio, dus ik denk dat ouders echt niet hun plekje zouden laten gaan, en anders staan anderen wel te popelen. Zeker als je verondersteld dat je het toch wel vergoed krijgt, dan maakt het je toch niet uit als je al afneemt terwijl je kind nog niet gaat. Bovendien is er een opzegtermijn van een maand dus die overeenkomsten zijn heus niet direct stopgezet.
    Ze zeggen daarnaast een buffer te willen houden ivm de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt. Maar vanwege hun populariteit vind ik dat zwakke argumentatie.
     
    cherubin vindt dit leuk.
  11. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Wanneer is dit dan?

    Ik heb het deel boven het max uurtarief terug gekregen van de bso.
    Maar van de belastingdienst niets hoor.

    Jullie wel dan?
     
  12. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Geen idee? Ik heb ook nog niets van de belastingdienst, had je m'n post zo opgevat?
     
  13. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    #13 Sopje1234, 28 mei 2020
    Laatst bewerkt: 28 mei 2020
    De compensatie voor de eigen bijdrage krijg je van de Sociale verzekeringsbank (svb) niet van de belastingdienst (zie staatsblad 2020, 134).
     
    Liekje81 en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  14. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Tsjah ik snap wel dat je het jammer vind en misschien denk ik veel te makkelijk hoor, maar is het échte en enorme issue? Wij krijgen van die 3 maanden totaal iets van 40 euro terug van het KDV (dus los van het bedrag dat we van de overheid terugkrijgen). Heel leuk hoor maar of het nou echt nodig is...
     
    Iertje81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Nee dat klopt, die beslissen dat niet. Maar hun baas heeft wel de kosten laten doorbetalen zodat zij hun personeel heeft kunnen blijven uitbetalen. En het klopt dat er her en der vast gewerkt moest worden. Maar ik heb ook hele andere verhalen gehoord dat dat werken nogal meeviel (van mensen die er werken). Die enkele kindjes die naar de noodopvang kwamen, daar was niet zoveel werk mee. Dus vrij hebben ze veel gehad. Dat kan, en is niet erg, het was nou eenmaal zo. Maar als er dan wel aan ouders gevraagd/verwacht wordt dat ze de opvang blijven betalen zonder dat ze ervan gebruik maken, vanwege de onkosten van de kdv's. Dat ook min of meer geregeld wordt dat dit ook gedaan wordt door de eigen bijdrage te beloven te vergoeden. En als dan blijkt dat kdv's hierin ook gevraagd wordt bij te leggen houden ze af. Ja dan vind ik daar inderdaad wat van. We lijden er allemaal onder. Sommige enorm en sommige iets minder. Maar je als kdv hiervan distantiëren en alleen anderen daardoor mee te laten doen in de verliezen zonder dat je de ouders voorzien hebt van opvang vind ik dan wel een beetje jammer.
    Gelukkig werken veel kdv's hier wel aan mee. Dat is niet meer dan netjes.
     
  16. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Het klopt voor geen meter maar ik weet niet om hoeveel dagen en hoeveel kids het gaat? Hier was het 12 euro voor 2 kids, 1 dag per week!
     
  17. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ja maar dat verschilt per situatie natuurlijk. Hier ging het om meer dan 250 euro...

    Edit: kan me ook wel voorstellen dat het voor ts principe kwestie is, ongeacht het bedrag.
     
    Novi vindt dit leuk.
  18. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Daar heb je gelijk in, zij storten het bedrag op je bankrekening. :)
     
  19. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Dat laatste snap ik helemaal, is ook zo. Maar het is ook geen recht he. Er is een intentie uitgesproken door de kinderopvangorganisaties. maar ze zijn niet verplicht (zoals ik het lees). En ik denk dan ook: het is niet alsof we extra kosten gemaakt hebben die gecompenseerd moeten worden, het behoort tot onze standaard 'begroting'.
     

Deel Deze Pagina