Kinderopvangtoeslag dec 2022

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kleintjuh85, 21 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Juist. Erg krom. Maar ja. Er is niks meer aan te doen nu. En ja, ook al hebben we geen recht op toeslag in December, we hebben het eigenlijk wel hard nodig om deze maand rond te kunnen komen. Want er komt ook nog eens bij dat we meer opvang af nemen in December omdat de meiden 1 dag meer naar de opvang gaan vanaf 17 nov. Die laatste weken extra opvang vanaf 17 november moeten we ook uit onze eigen zak betalen want dit zat ook niet bij de toeslag van november.
     
    tuc vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat vind ik dus niet logisch. Wel als de situatie een heel jaar hetzelfde is, maar dat is niet bij iedereen.
    Het is niet dat je de rest van het jaar de beschikking al had over dat hogere salaris, toen waren elke maand de toeslagen nodig om de rekeningen te betalen. En vaak ook niet dat je zover omhoog gaat qua inkomen dat je het met gemak terug kunt betalen.
     
    Biny, Nina Sanders en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  3. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Zo werkt het inderdaad. Maar als je in loondienst werkt krijg je zo goed als iedere maand een vast netto salaris. Waar alleen de loonheffing en pensioenpremie vanaf is gehaald. Zzp-ers hebben een wisselend inkomen, wat bruto vaak veel is, maar netto ook niet gek veel overblijft met alle zakelijke kosten, eigen pensioen opbouw, en sparen voor btw en inkomstenbelasting.

    Dat vind ik het kromme eraan.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Daar heb ik nu niet een pasklaar antwoord op, maar ik ben ervan overtuigd dat het anders moet kunnen, ook als je dit toeslagensysteem blijft gebruiken.

    Al zou ik liever hebben dat het helemaal op de schop gaat.
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  5. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.381
    2.547
    113
    In principe zou het ook wel als soort opdeel system moeten kunnen.

    Want je krijgt van je oude baan een jaar opgaven. Als deze ingevoerd word en dan tm die datum de toeslag dus gelijk blijft want ook echt nodig. En dan de rest met de nieuwe baan. Maar natuurlijk wel veel en veel meer werk.
     
    tuc en Nina Sanders vinden dit leuk.
  6. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    881
    1.275
    93
    En ook niet werkbaar want toeslagen wordt op veel meer dan enkel salaris gebaseerd. Toeslagen is op basis van toetsingsinkomen/verzamelinkomen en daar tellen ook aftrekposten e.d. mee.
     
    Nina Sanders en mamameer vinden dit leuk.
  7. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.356
    5.610
    113
    Als het plan doorgaat dat er minder eigen bijdrage is (en dus meer toeslag), dan zullen de schommelingen ook minder groot zijn. Dan heb je het niet meer over honderden euro's die je niet meer krijgt, maar is het vermoedelijk eurowerk.

    Nu is de toeslag heel sterk afhankelijk van het inkomen. In een grafiek is het best een steile lijn.
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.974
    113
    klopt afgelopen jaar kregen wij KOT terug over 2021 vanwege de aftrekposten die verrekend zijn met het bruto salaris van mijn man.
     
  9. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Wij zijn beide zzp-er hadden altijd ons inkomen heel hoog ingeschat bij de KOT. Daardoor krijgen we per maand minder maar hoefden nooit bij te betalen. We kregen altijd van hun terug het jaar erop.

    Overigens rekent de belastingdienst voor de toeslagen met het inkomen waar alle aftrekposten al vanaf zijn gehaald. Je zakelijke kosten gaan daar gewoon vanaf net als alle andere aftrekposten waar je recht op hebt.
    BTW is weer een verhaal apart. Die moet je eigenlijk helemaal los zien. Je verdient het bedrag excl. de BTW. De BTW die aan jouw betaald wordt, "pas" als het ware even op. En na aftrek van je inkoop BTW schuif je dat weer door naar de belastingdienst.

    Maar goed, in het begin is het inderdaad wel even puzzelen. Je hebt dan nog weinig buffer en wellicht nog niet de opdrachten waarmee je veel buffer kan opbouwen.
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Plan? Welk plan?
     
  11. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Maar die zakelijke kosten en andere aftrekposten weet de belastingdienst toch pas bij de inkomstenbelasting van dit jaar. Dus ergens vanaf begin maart 2023.
     
  12. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Ja, klopt. Maar daarom geef je zelf een geschat inkomen door. Juist omdat ze het daarna pas weten. Als je in loondienst een opslag krijgt ziet de belastingdienst dat ook pas bij de aangifte. Pas als ze je definitieve inkomen weten gaan ze berekenen wat je toeslag had moeten zijn.

    Maar die aftrekposten kun je voor jezelf wel alvast berekenen. Er staan heel veel voorbeelden online over hoe je dat moet berekenen. Dat is namelijk echt een significant verschil in inkomen. Zorg wel dat je ruim extra schat als je dit inkomen gaat doorgeven. Zo vang je eventuele rekenfoutjes en wisselingen in inkomen op.
     
  13. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.356
    5.610
    113
    Even checken of je dit serieus of cynisch bedoelt ;)
     
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nee echt serieus. Ik weet dat de kosten volg jaar stijgen en dat er een zgn plan is voor 2025 om het gratis te maken • wat geen enkel ministerie wil oppakken. Maar een daling v je netto eigen bijdrage? Die had ik nog niet gehoord. Welk plan bedoel jij?
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.356
    5.610
    113
    Ja dat plan, dat je eigen bijdrage kleiner wordt doordat de opvang grotendeels (95%) vergoed wordt. Dan hoef je nog maar max 5% zelf te betalen en dan zullen de schommelingen allemaal niet zo spectaculair meer zijn.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Dat is toch pas vanaf 2025?
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.356
    5.610
    113
    Ja, maar wel iets waardoor er minder grote kans is op zulke verrassingen waar jij nu mee te maken hebt.
     
  18. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Dat zou fijn zijn. Ik laat mij dit alleen geen 2e keer meer gebeuren.
     
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh ja maar dan bedoelen we idd het 2025 plan. Maar dat moet nog helemaal uitgewerkt worden. Ik geloof er geen bal van!
     
  20. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Nu breekt mijn klomp. Kijk ik net op toeslagen.nl naar de beschikking van de kinderopvangtoeslag van 2023.

    Zie ik tot mijn verbazing dat we bijna 2x zoveel recht hebben op kindergebondenbudget dan over 2022. En krijgen we ook best wat kinderopvangtoeslag. Ik vertrouwde het al niet. Hebben ze het geschat inkomen van mijn man weer naar beneden gezet. En niet zomaar een beetje met 30.000 euro.

    Ik heb het toch niks voor niks aangepast. Net alsof hij de laatste maanden van 2022 zoveel meer is gaan verdienen maar vanaf 1 januari weer 30.000 euro op jaarbasis minder gaat verdienen.

    De decembermaand zitten we zowat in de shit, en dan gooien ze toch vanaf 1 Jan zijn inkomen naar beneden.

    Moet ik zijn inkomen nu weer aan gaan passen? Of wachten totdat we de inkomstenbelasting hebben gedaan in maart?
     

Deel Deze Pagina