Kinderopvangtoeslag vraag

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Leesteken, 20 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Voordat ik ga bellen, stel ik de vraag eerst hier.

    7 november start baby op het kdv. Het is dus logisch dat ik niet voor de hele maand kot krijg.
    Ik heb uitgerekend dat de kosten die ik normaliter maandelijks zelf moet betalen zo’n €340 bedragen. Echter, als ik het voor deze maand bereken moet ik bijna €400 betalen.
    Baby gaat dus minder naar de opvang, maar ik betaal in totaliteit meer. Is dat niet een beetje gek?
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ligt eraan hoe de opvang rekent. Ik betaal elke maand hetzelfde aan hun maar uren wisselen per maand. Ze rekenen hier het jaarbedrag÷12=maandbedrag. Opvangtoeslag werkt ook met jaarbedrag÷12. Dus die is alleen de eerste maand iets lager. Maar als je opvang rekent met dagen kan het zijn dat je de ene maand net wat meer betaald dan de andere maand.
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Zoals hierboven gezegd is.
    En wie wilde je bellen? Het is iig geen kinderopvangtoeslag vraag. Dit is een vraag voor het dagverblijf.
     
  4. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Het is wel een vraag over de toeslag omdat ik denk dat de toeslag te laag is. Ik heb inmiddels ook gebeld.

    Oudste zoon is na zijn 4e verjaardag nog naar de opvang gegaan. De belastingdienst vond dat dat niet kon dus ze hebben de, in hun ogen, teveel betaalde toeslag van die maand van deze maand afgetrokken.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    vreemd. Mijn zoon is net voor de zomer jarig en toen hij 4 was heeft hij nog 2 maanden op kdv gezeten daarna pas naar bso. We hebben gewoon toeslag gekregen.
    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/kinderopvangtoeslag/content/mijn-kind-wordt-4
     
  6. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Bij de kinderopvang (en de toeslagen) is het vaak zo dat je per maand hetzelfde bedrag betaalt ongeacht of je kind alleen in de schoolweken heen gaat, dus ook in de zomervakantie betaal je een vast bedrag. Dit is het aantal uren per week, vermenigvuldigd met het aantal weken opvang, gedeeld door 12 maanden. Zo rekent de belastingdienst ook, voor een vast bedrag per maand.

    Stel je kind gaat 40 uur per week naar de opvang, 46 weken per jaar, dan betaal je per maand (46w*40u*uurbedrag) gedeeld door 12 maanden = vast maandbedrag voor de kinderopvang.
    Voor de belastingdienst geef je dan het gemiddeld aantal uur per maand op, dus niet die 40 uur per week, maar de (46w*40u)/12 = 154 uren per maand in plaats van het werkelijk aantal uren wat je per maand afneemt.
    Daarin verrekenen veel mensen zich (ik in het eerste jaar ook) waardoor je onnodig veel uren opgeeft aan de belastingdienst en een paar jaar later een terugvordering krijgt.



    Uit je post kan ik niet duidelijk opmaken waar het probleem zit. Is dit in de berekening van de kinderopvang of de berekening van de belastingdienst?
    Voor beiden lijkt het mij logisch dat ze rekenen met 23/30e van het maandbedrag voor november, maar misschien rekent de belastingdienst met 23 dagen november plus 31 dagen december gedeeld door 2 maanden zodat je elke maand nog hetzelfde bedrag krijgt in 2022?

    Zou je hier wat meer info kunnen geven, bijvoorbeeld de maandbedragen van de kinderopvang en de maandbedragen van de belastingdienst?
     
  7. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
  8. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Het zit hem in de berekening van de toeslag. De kosten van de opvang zijn altijd gelijk.
    Zoon is in de zomervakantie 4 geworden. Is tot de start van school naar het kdv gegaan. Tot die tijd is er recht op kot. Dit heb ik ook ontvangen. Bij de berekening van de kot vanaf ingangsdatum baby is er iets mis gegaan. In de nieuwe berekening van het hele jaar is de wijziging doorgevoerd dat oudste niet naar de opvang is geweest tot ingang school. Het totaal op jaarbasis gaat daardoor naar beneden. Er staat wel een maandbedrag als je inlogt bij toeslagen.nl maar daar is dus nu een deel afgehaald omdat anders het voorschot op jaarbasis niet meer klopt. Snap je het nog een beetje?
    Het wordt nu weer herberekend. Dus ergens in de komende 8 weken krijg ik het toch weer uitbetaald :rolleyes:
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  9. woez

    woez Fanatiek lid

    19 sep 2009
    1.114
    202
    63
    Je moet de uren opvoeren die je normaal gesproken over een hele maand afneemt bij de opvang. “Mijn toeslagen” houdt automatisch rekening met de “missende” dagen over November :thumup:
     
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw

    Denk dat ik het snap, hij is dus wel naar de opvang geweest in de tussentijd en daardoor mis je een deel.

    Begrijp al dat je al contact hebt gehad met de belastingdienst dus hopelijk komt het zo in orde.
     
    Leesteken vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina