Corona virus en zwangerschap

Discussie in 'Corona forum' gestart door BijnaMama2020, 27 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BijnaMama2020

    BijnaMama2020 Niet meer actief

    Misschien is deze vraag al vaker gesteld maar kon het niet vinden.

    Nu het wel heel dichtbij komt vraag ik mij af wat de risico's zijn voor zwangere vrouwen en de ongeboren baby's. Voor mijn werk kom ik met heel veel mensen in contact. Ben er toch een beetje bang voor.
    Weet iemand of je vatbaarder bent tijdens je zwangerschap voor corona?
     
  2. Loveyoga

    Loveyoga Bekend lid

    8 feb 2020
    550
    472
    63
    Vrouw
    Je bent in,zwangerschap sowieso vatbaarder. Maar corona virus is gewoon een griep en volgens mij met de luchtwegen. Jaarlijks gaan er meer dood aan de griep. Media is erg goed in manipuleren en mensen bang maken. Mexicaanse griep viel uiteindelijk ook mee.
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik hoor/lees hier ook niets over en ben er ook bang voor, je weerstand is gewoon slechter als je zwanger bent. Ben nu al weken aan het "nakuchen" van een simpele verkoudheid..
     
  4. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Het houd mij idd ook bezig. Weet ook wel dat er een hoop angst gezaaid wordt maar tis nogal wat. Dit is gewoon nationaal en toch wel beangstigend. En het verspreid zich als een lopend vuurtje
     
  5. Denise K

    Denise K Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik werk in een huisartsenpraktijk en kom dus veel in contact met zieke mensen. We nemen vooralsnog geen extra maatregelen qua hygiene. Daar zijn we altijd al erg alert op.

    Bij de triage is er uiteraard wel extra aandacht voor en daarin volgen we de richtlijnen van de GGD/RIVM.

    Toch komt het veel dichterbij dan me lief is. Er is natuurlijk nog niets bekend over lange termijn gevolgen na een besmetting, over gevolgen voor ongeboren kinderen ed. Verder heb ik astma en ben toch al vatbaar voor luchtweginfecties na een simpele verkoudheid.

    Hoop voor iedereen dat de verspreiding snel onder controle is.
     
  6. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Ja precies er is vaak nog geen onderzoek naar gedaan omdat het een nieuw virus is. Dus op de lange termijn moet je het nog maar afwachten.
     
  7. Lindavvv

    Lindavvv Fanatiek lid

    8 sep 2016
    1.414
    1.272
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gelukkig zijn onze buik-baby's nog goed beschermd daar binnen. En het Coronavirus lijkt kleine kinderen 'over te slaan'. Daarnaast denk ik ook, omdat het echt een pandemie is, dat alle huisartsen en verloskundigen hier ook wel mee bezig zijn. Maar volg het RIVM. Goede persoonlijke hygiëne is belangrijk.

    En op de website van het RIVM staat het volgende:
    Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken?
    Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  8. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook wel een eng idee straks als de kleine geboren is, vrienden en familie vanuit het hele land op kraamvisite komen. Wie weet wat iemand bij zich draagt qua virus..
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dat snap ik, ik heb gelukkig nog even maar weet ook niet wat ik daarmee zou willen.
     
  10. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Daar ben ik ook over aan het nadenken.
    In eerste instantie dacht ik in elk geval dat onze vrienden die een kindje op het A'damse kdv hebben maar even eerst niet moesten komen. Maar nu zijn er ook al besmettingen in een dorp hier heel vlak bij, daar wonen ook vrienden van ons. Als onze kleine over een paar weekjes komt is er door heel NL wrsch volop Corona.

    Misschien stellen we behalve de echt close familie en beste vrienden al het kraambezoek wel uit, vind ik wel zo'n fijn idee. Niet alleen voor de baby, maar ook voor mijn ernstig astmatische dochter. Ik lees nu wel vooral berichten van mensen die vinden dat men niet zo moet panieken, het is "maar gewoon een griepje". Maar mijn dochter pakt àlle luchtwegvirusjes al op, ik vrees voor haar echt wel een beetje voor het Coronavirus, dat het bij haar ernstig zou kunnen verlopen. Moet er niet aan denken!
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  11. Momtobe12345

    10 mrt 2020
    70
    34
    18
    Meiden, ik begin toch wel steeds banger te worden voor dat virus. Ok, er staat wel dat er vooralsnog aangetoond is dat het niet overdraagbaar is op het ongeboren kind, maar er is nog zo weinig bekend. Las ook een onderzoek dat er mogelijk best geboorteafwijkingen kunnen ontstaan. Ik heb al kleintjes rondlopen, dus ik kan het ook niet ontwijken ofzo. Hoe doen jullie dat?
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Dat heb ik ook gelezen idd dat het mogelijk licht verhoogde kans geeft op mk en doodgeboorte en afwijkingen...weet alleen niet waardoor dan, het virus zelf of de klachten (koorts bijv) dus ben ook best angstig.
    Er staat wel tegenover dat je als jongere vrouw (ik helaas niet zo meer) alsnog weinig kans hebt om het op te lopen en er erg ziek van te worden..
    Mn handen liggen open van het vele handen wassen en kom stuk minder buiten de deur..meer kun je niet doen.
    Oh ja ik drink elke dag een halve citroen met verse gember thee n.a.v. bericht dat vitamine c zou helpen :D
     
  13. Momtobe12345

    10 mrt 2020
    70
    34
    18
    Oh, die kapotte handen heb ik ook. Word gek van het gepieker.
     
  14. Momtobe12345

    10 mrt 2020
    70
    34
    18
    Ik heb wel ergens gelezen dat hoge koorts gevaarlijk kan zijn. Dus misschien als je ernstige symptomen hebt? Ze testen ook niet iedereen, dus wellicht zullen we er nooit achterkomen dat we het hebben (gehad)
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee z3 testen alleen de ernstige gevallen dus waarschijnlijk lopen er duizenden meer rond.
     
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    kom net van vk (brabant)..mega kleine wachtkamer, zitten daar 2 vrouwen onwijs te snotteren en hoesten niet oke vind ik. Ben maar om een hoek gaan staan...
     
  17. Momtobe12345

    10 mrt 2020
    70
    34
    18
    #18 Momtobe12345, 12 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Oh, ik zou weg zijn gegaan. Wat naar. Hoe ver ben je?
     
  18. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Mijn gynaecoloog maakt zich totaal geen zorgen om Corona en het effect op kleine baby’s. Er is volgens hem totaal geen reden om aan te nemen dat moeder of baby dit niet zouden kunnen doorstaan of dat er sprake zou zijn van een mogelijk risico op afwijkingen ed. Ik vertrouw hierbij volledig op de gynaecoloog en maak me dus echt geen zorgen, doe of laat er ook niks extra’s voor behalve natuurlijk de gewone hygiëne zoals handen wassen ed. De kans is vooralsnog gewoon vele malen groter dat je met influenza of een verkoudheidsvirus besmet raakt dan met covid.

    We worden zo gek gemaakt door de media, echt :(
     
    Gliss, mutskuh, Loeki82 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    23w , kon redelijk uit de buurt blijven maar ja
     

Deel Deze Pagina