Kinderwens en jaarcontract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MDvD96, 3 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MDvD96

    MDvD96 Fanatiek lid

    2 dec 2018
    1.006
    1.510
    113
    Vrouw
    Graag jullie advies..

    Ik ben 23 jaar en werk al 4 jaar als persoonlijk begeleidster in de zorg. Dit heb ik de eerste 3 jaar bij één en dezelfde werkgever gedaan op een vast contract. Maar aangezien we afgelopen juli verhuisd zijn naar een andere stad ben ik ook van werkgever veranderd. Ik werk nu sinds 1 april voor een andere organisatie op een jaarcontract.

    Nu proberen mijn partner en ik om zwanger te worden, en zitten we in ronde 3. Eind maart loopt mijn eerste jaarcontract af. Voor zover ik weet is mijn manager tevreden over mijn werkzaamheden en staat er niets een verlenging in de weg..

    Maar aangezien er 2 collega’s afgelopen jaar tegelijk met zwangerschapsverlof zijn gegaan wordt er nu continue (als grapje) geroepen dat er voorlopig even helemaal niemand met verlof gaat.

    Mag een zwangerschap een reden zijn dat je contract niet wordt verlengd? En waar doe ik slim aan? Mocht ik zwanger raken wil ik dit op mijn werk pas bekend maken na 3 maanden. Maar mocht ik zwanger raken vóór maart, is het dan niet eerlijker om het ze te vertellen? Of moet ik dat juist niet doen!

    Alvast bedankt!
     
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ze mogen zonder enige reden je contract niet verlengen. Ze zouden dus door je zwangerschap kunnen beslissen om het niet te verlengen en daar verder niks over hoeven zeggen tegen jou. Ze kunnen gewoon zeggen:"we verlengen niet", punt.

    Ik zou kijken voor jezelf naar je baankansen als ze het niet zouden verlengen. Kom je zo weer aan een baan in jouw vakgebied of is dat lastig? Als je zo weer aan een baan komt zou ik er sneller eerlijk over zijn.
    Als een baan vinden in jouw sector moeilijk is zou ik wachten, in elk geval met vertellen, tot het contract is verlengt. Kan je zeggen "dat is niet netjes", maar er is zoveel niet netjes in werkland en je kunt als je een kind in de situatie zet maar beter het zekere voor het onzekere nemen vind ik zelf.
     
  3. MDvD96

    MDvD96 Fanatiek lid

    2 dec 2018
    1.006
    1.510
    113
    Vrouw
    @Fennec Ja heb je gelijk in! Er is gelukkig veel werk te vinden op het moment in mijn werkgebied, en op mijn huidige werkplek kampen ze met een personeelstekort. Dus dat is in mijn geval gunstig. Maar het liefste ga ik hier niet weg.

    Vind het inderdaad niet netjes om het geheim te houden en pas te zeggen na een verlenging. Maar aan de andere kant denken ze andersom ook niet aan mij als ze me mn contract niet verlengen door een zwangerschap.

    Ik ga erover nadenken, dankjewel!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Waar ik voor de zekerheid wel even naar zou kijken, is hoe lang je eventueel recht hebt op WW. Stel dat ze je contract niet verlengen, kun je het dan eventueel uitzingen tot aan je zwangerschapsverlof?

    Verder is er in de zorg volgens mij meer dan voldoende werk, dus daar zou ik mij dan weer niet druk om maken.

    Ik zou het werk waarschijnlijk in jouw situatie wel eerder vertellen als het zo is, maar toch ook pas na minstens 1 goede echo.
     
  5. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Ze mogen het niet verlengen, om welke reden dan ook. Heb het zelf ook gehad, ziek geworden door de zwangerschap en mijn jaarcontract liep af en is dus niet verlengd.

    Anderzijds vind ik dat geen reden om met je kinderwens aan de slag te gaan, want zekerheid heb je nooit en het is een wonder als het lukt om zwanger te worden, als ik naar mezelf kijk bij de eerste was ik bij de eerste keer direct zwanger, maar voor de 2e hebben we ruim 1,5 jaar moeten wachten voordat ik succesvol zwanger werd.

    Daarbij je hoeft het niet na 3 maanden te vertellen, dat kan ook later en ja ik zou me niet super loyaal opstellen, want wat je zegt zij denken ook in hun eigen belang.
     
  6. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Officieel moet je je werkgever ik geloof 7 weken voor je verlof op de hoogte zijn gesteld :p nu is dat niet zo netjes.. maar ik zou eerlijk gezegd wacht tot je contract is verlengd. Als je contract afloopt moeten ze een maand van tevoren al hebben laten weten of het wordt verlengd, dat is dus februari. Als je nu zwanger bent, ben je in februari dus 3 maanden. Kun je het vlak na die beslissing vertellen :) wel zorgen dat je het zwart op wit hebt. Je hebt het wat werkgelegenheid betreft gelukkig wel getroffen in je vakgebied :)
     
  7. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Voor mij zou het belangrijk zijn dat iemand eerlijk is zwanger of niet.

    Wat ga je doen als je kotsmisselijk en zwanger bent dan kan je het misschien niet 3 mnd voor je houden.

    Ik heb ooit iemand aangenomen in de zorg zij was ook zwanger nog niks gezegd omdat het nog mega pril was en ik wist het gewoon en toch aangenomen en na jaren werkt ze er nog met veel plezier.

    Met opmerkingen over niet zwanger mogen worden, haha mensen menen dat niet hoor en al menen ze het wel in de zorg werk je nou eenmaal met veel vrouwen dus tjah dan zijn er vaak ook gemiddeld meer zwangerschappen. Dus lekker laten gaan.

    Dus doe wat voor jou goed voelt.

    Succes met zwanger worden:)
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Maar als je nu zwanger raakt dan is het al of bijna maart als je 3 maanden bent.. dan zou je eerst je contract af kunnen wachten voor je het verteld.
    Daarbij zou ik me niet te veel zorgen maken in deze grapjes.
    Als jij met verlof zou gaan zijn je 2 andere collega’s toch ook terug vsn hun verlof?
     

Deel Deze Pagina