Kindje met TOS

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 9 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hoi Iedereen,

    onze dochter van 6 jaar heeft tos. Ze heeft de vroegbehandeling gehad en zit nu op cluster 2. Ze gaat vooruit maar laat nog geen inhaalgroei zien. Het lijkt alsof ze op dit moment als een 4-jarige praat. Naast is tos is ze slim. Ze kent het alfabet, leest kleine teksten en kan goed schrijven. Motorisch is ze ook goed ontwikkeld. Het probleem ligt in de woordenschat, zinsontwikkeling en praten. Thuis hebben we geen extra begeleiding. Ik zou jullie ervaringen willen weten en hoe we ons kind thuis verder kunnen helpen? Ik maak me enorm zorgen... komt dit wel ooit goed..
     
  2. Familievibe

    Familievibe Nieuw lid

    10 mei 2021
    3
    4
    3
    Vrouw
    Hoi Ebrum,

    Wat is de oorzaak van haar tos? Geven ze vanuit haar cluster 2 school geen tips wat je thuis kunt doen om extra te oefenen?
    Wat vaak helpt is veel gesprekken voeren waarbij je vooral let op open vragen stellen. Dus geen vragen waarop ze ja of nee kan antwoorden, maar waarbij ze zelf een antwoord moet bedenken. Hierdoor daag je haar uit om haar woordenschat veel te gebruiken. Zelf kan je bijdragen aan haar woordenschat vergroten door veel te benoemen. Tijdens een wandeling lekker met haar praten en informatie geven over van alles en nog wat. Vaak pikken kinderen uit dit soort gesprekken woorden op die ze in hun woordenschat opnemen.
    En ik zou ook even aan de school vragen of er dingen zijn die je kunt oefenen en eventueel materiaal dat je kunt lenen van school.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
     

Deel Deze Pagina