Hallo Mirjam/Brigitte of Imke, Ik ben zwanger en ik werk op een kinderdagverblijf. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden zoals bijvoorbeeld virussen die gevaarlijk zijn? En valt hier iets tegen te doen? En wat tillen betreft, ik zal toch de kinderen moeten tillen die nog niet kunnen lopen maar sommige zijn al behoorlijk zwaar, is dit schadelijk of kan dit gewoon? Vriendelijk Bedankt.
hoi, nee tillen kun je gewoon doen. Het is zeker niet verboden om te tillen in de zwangerschap. Het kan ook geen kwaad. Maar als je verderop in de zwangerschap veel tilt kun je eventueel last krijgen van je buik of van je spieren. Dat merk je vanzelf en dan doe je wat rustiger aan. Met virussen kun je weinig rekening houden. Als je merkt dat er een bepaald virus heerst dan neem je even contact op met je huisarts of verloskundige en vraagt of het nodig is om je bloed te laten controleren. Je kunt niet iets doen om te voorkomen dat je besmet raakt. Waarschijnlijk ben je ook al eens besmet geweest en heb je gewoon antistoffen. Maak je in elk geval niet te druk! Verder veel slapen, gezond eten en eventueel multi zwangerschapsvitaminen nemen. Dan doe je er alles aan om je weerstand op peil te houden. Mirjam