Dag meiden, Mijn dochters van net 1 jaar zijn vandaag voor het eerst naar het KDV geweest. We zijn begonnen met een uurtje, dan donderdag 3 uur, de week erna een halve dag en de keer daarna een hele dag. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze 2 hele dagen per week gaan. De leidster gaf aan dat het voor kindjes van 1 jaar best moeilijk kan zijn om te wennen, veel moeilijker dan voor een baby van 3 maanden. Vanochtend ging het op zich redelijk, heb na een uurtje gebeld en toen gaf de leidster wel aan dat een uurtje voor deze keer echt genoeg was (we hadden afgesproken dat ze 2 uur zouden blijven als het goed zou gaan). Blijkbaar schrokken ze steeds als er andere kindjes gingen huilen (en dat terwijl ze er allebei prima tegen kunnen als hun zusje huilt, sterker nog, daar slapen ze gewoon doorheen) en ze moesten ook heel hard huilen toen ik weer binnen kwam. Echt, mijn hart brak, vond het zo erg . Gelukkig waren ze goed te troosten en waren ze, eenmaal thuis, weer aan het lachen en kletsen. Ben benieuwd naar ervaringen van mama's die hun kindjes ook rond hun eerste verjaardag voor het eerst naar KDV hebben gebracht. Hoe ging dat? Duurde het lang voordat ze gewend waren? En heb je tips voor mij om het wennen voor mijn meisjes makkelijker te maken? Alvast bedankt! Groetjes, Margit
mijn dochter is met anderhalf overgestapt naar een ander kdv en dat wennen was vrij heftig en langdurend. Eerst echt een hele tijd huilen bij het wegbrengen, terwijl ze echt niet veel huilde op de dag zelf. Pas na een paar maanden ging ze zich gedragen zoals ze thuis ook is. Het heeft gewoon tijd nodig op die leeftijd. Veel erover praten aan het einde van de dag helpt ook. Zorg dat je weet wat je kindje gedaan heeft, dan kan je dat 's avonds nog een paar keer benoemen. Je kan er ook smorgens weer over beginnen. Maar geef het ook tijd hoor, ook voor jezelf. Kan gerust 3 maanden duren voor ze echt op haar plekje is!
Mijn zoontje gaat sinds 2 maandjes dag per week naar het KDV. De eerste paar keer was wegbrengen echt een drama. Maar de laatste 3 keer gaat het steeds beter. Als ik hem op kom halen is ie nog lekker aan het spelen. Kortom het duurt wel even, ik vertel hem de avond van te voren dat ie morgen met de kindjes gaat spelen en s ochtends ook weer, probeer hoe klein dat ie ook is duidelijk te zijn.
Mijn jochie ging met 15 maand voor het eerst naar het KDV.. Dat was ook niet zo'n succes in het begin. naast het wennen kreeg hij ook nog een fikse oorontsteking, 2 keer in een maand tijd. Dus hij was sowieso al niet fit. Maar het heeft een poos geduurd voordat hij gewend was. Met 18 maanden ging hij naar de volgende groep, en de laatste maand was hij in ieder geval na 5 minuten huilen wel rustig. vanaf 18 maand ging het wel steeds beter. De groep lag hem ook wat beter denk ik. Maar dat huilen bij het afscheid heeft wel tot 20-22 maand geduurd. Het was maar 5 minuten, en overdag had hij het prima naar zijn zin. Het afscheid was gewoon rot, maar omdat het overdag prima ging hebben we gewoon doorgezet. Ik denk dat hij vanaf die leeftijd (20-22maand) ook wat meer zichzelf werd op het KDV, zijn eigen karakter trekken kwamen meer boven. Inmiddels heeft hij een echt vriendje, en is er 's ochtends soms amper tijd om te knuffelen, voordat hij gaat spelen.. Maar dat was dus wel met een flink lange adem allemaal
Hier met 14 maanden gegaan. Was eerst drama 2 weken lang halve dagen gedaan. Toen ging het beter....en nu zo'n 2 en een halve week later kan ik hem gewoon neerzetten en kruipt hij gelijk weg naar de speeltjes....had ik de eerste maand echt niet durven denken maar bij hem heeft het 2 en een halve maand geduurd en hij heeft het nu onwijs naar zijn zin. En mama is ook weer blij Groetjes Lysanne
Charlotte gaat sinds een maand 2 dagen per week, niet echt wendagen gehad, de eerste 2 dagen iets later gebracht en iets vroeger opgehaald, was volgens kdv het beste. Nu sinds deze week gaat het pas beter, ze huilt nog wel als ik wegga, ongeveer 5 minuten maar daarna is ze meer zichzelf. Zit niet meer steeds aan de deur te kijken waar ik ben (mijn hart brak toen ze me dat vertelden...) en ze gaat braaf slapen als het bedtijd is, waar ze eerst een heel drama van maakte. Helemaal geweldig is het nog niet maar het gaat al iets beter, ik denk dat het nog wel een paar maanden kan duren voordat ze echt gewend is.