Kindjes die naar een kdv gaan voor hun eigen ontwikkeling?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door moederLynn, 9 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Zijn er hier toevallig kindjes die naar het kdv gaan waar moeder niet van werkt?

    Wij zijn van plan om ons zoontje van 16 maanden 2 ochtende in de week naar het kdv brengen voor zijn eigen ontwikkeling...Het is een vlot ventje die punt 1 andere kindjes erg leuk vind en die snel dingen oppikt! Ik stimuleer hem al zoveel mogelijk en wil ook dat hij sociaal leert zijn enz Moeilijk uitleggen want er zijn verschillende redenen waarom wij hiervoor kiezen!

    Het zal even wennen zijn en we geven het 1 maand de tijd om hem te laten wennen en anders is het jammer en blijft hij weer lekker thuis!

    Dus mijn vraag is eigenlijk of er hier kindjes zijn die naar een kdv gaan waar de moeder ook niet werkt....En of je verschil merkt?
     
  2. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter gaat binnenkort ook naar het kdv.
    Ze vind kinderen zo leuk en interessant.
    Ik ben nu thuismama, maar ga straks een paar uurtjes werken.
    Wat extra centjes en kan Valerie lekker spelen.
     
  3. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Wat leuk! Vind jij het ook zo spannend? Wat ga je voor werk doen als ik vragen mag?
     
  4. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wilde mijn kindjes ook naar een KDV doen maar ik werk ook niet.
    En als je niet werkt krijg je geen vergoeding van de belastingdienst dus dan moet je alles zelf betalen en dat kunnen we echt niet opbrengen :(
     
  5. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Dat is dan ook weer krom geregeld in NL hoor! Wij moeten het idd ook zelf betalen...

    Misschien een tip die ik hoord: Je hoefd schijnbaar maar 1 dag te hebben gewerkt en je hebt een heel jaar recht op de terug gave...;) dusss
     
  6. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja maar zit in de WAO. Dus kan geen dag werken ;)
     
  7. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ja dat kan natuurlijk ook en denk daar niet zo vlug aan omdat ik gewoon thuis ben (heb gewoon ontslag genomen zeg maar)
    Stom eigenlijk he dat je daar dan ook geen recht op hebt en dat je moet wachten tot je kindje naar de psz mag terwijl dat ook heel erg verschillend is qua leeftijd dat ze mogen gaan! De een 2 jaar de ander 2,5 jaar! Als hij met 2 jaar mocht gaan had ik hem voor dat half jaar misschien nog wel thuis gehouden...

    Zijn jou kinderen ook zo baldadig en druk? Ik kom zelf ook uit de kinderopvang en ben ook redelijk wat gewend! Maar men geef mij er maar 5 bij elkaar dan eentje thuis! :) grapje natuurlijk maar vergeleken zijn nichtje die even oud is, is mijn zoon echt een draak!!
     
  8. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ja mijn oudste is best druk. Hij gaat dan wel naar de PSZ hoor maar nu 6 weken vakantie he pffff
    Dus dacht : doe hem voor de vakantie naar het KDV. kan ie lekker daar spelen met kindjes ( dat vind ie geweldig! )
    En dan de jongste als ie anderhalf ofzo is daar al wennen.
    Maar goed, ach echt noodzakelijk is het niet. Alleen als ik wat slechte dagen heb ( veel pijn etc ) dan zou het wel fijn zijn geweest als de oudste even zich kon uitleven op het KDV
     
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    Nee zou ik niet doen.

    Ik zou wachten tot de PSZ.
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Wat een nuttige reactie bosi, en lekker genuanceerd ook. Is het niet ontzettend afhankelijk van het kind? Ik kan me voorstellen dat er kinderen zijn die al voor de psz leeftijd toe zijn aan een dergelijke interactie met kinderen. Bovendien kun je ze er zo weer vanaf halen als het niets blijkt te zijn.
    Of speelt je gedachte dat alle KDV's slecht en verdorven zijn soms weer een rol? ;) (wat je vast niet letterlijk denkt, maar ik vraag me wel eens af of je dat onderscheid weet te maken hier op het forum)
     
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113

    Beetje gefrustreerd, :D

    Als je je zo stoort aan mijn reactie doe dat dan gewoon via PB en niet via het topic. Beetje topic vervuiling ( of wil je even laten zien hoe jij wel zo verschrikkelijk goed kunt reageren op mensen)

    Beetje zielig als je het mij vraagt. Ik doe het nu ook omdat ik mezelf toch wel een beetje wil verdedigen. Ik stel het op prijs dat je het voortaan ( als een fatsoenlijk mens) gewoon via pb doet. Wel zo netjes.

    Even over een KDV. Ik ben helemaal niet tegen. Isabella heeft er ook op gezeten en veel van mijn vriendinnen maken er gebruik van. Met plezier ook. Ik houd zelf meer van een gastouder maar dat is omdat mijn dochter daar beter op reageert.

    Ik geef mijn mening. Ongeacht hoe het kindje inderdaad is. Ik vind het namelijk niet nodig om perse een kindje met andere kinderen te laten spelen op een bepaalde leeftijd. Waarom? Omdat de meeste kinderen voor hun tweede verjaardag nog helemaal niet met kinderen spelen maar naast elkaar. In vele studies bewezen. Dus is het hele effect weg van TS.

    Wilde je dat even bij hebben? Moest ik het even voor je voorkauwen?

    Sociaal worden kun je ook op een hele andere manier stimuleren.
     
  12. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Nou bosi, jouw reactie overtreft de mijne anders met gemak. En het is helemaal niet nodig om mij iets voor te kauwen, maar iemand kan niet weten wat jij denkt bij een eenzijdige reactie als 'ik zou het niet doen'. Dat heeft niets met voorkauwen te maken. Dus ja, ik vind je toelichting nuttig.

    En dan nog even ingaande op je toelichting; mijn zoontje leeft overduidelijk op als ie met kinderen is omringt. Dat zie ik niet alleen op het KDV, dat zag ik ook tijdens onze vakantie in de vele speeltuinen waar hij heeft gespeeld. Bovendien ken ik kinderen die ver voorlopen in hun ontwikkeling en die extra stimulans op het KDV van oudere kinderen goed kunnen gebruiken. Ook onderzoeken zijn niet eenduidig hierin, er bestaan altijd uitzonderingen op de regel. Bovendien gaan onderzoeken in op gemiddelden, en zijn er onderzoeken die juist voordelen aanstippen van het KDV.
     
  13. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    wat gezellig hier ;)

    Ik weet dat kindjes niet met elkaar spelen op die leeftijd maar dat wil nog niet zeggen dat ze niets van elkaar zien en leren ;) of van de leidsters en omgeving... Ik hoop dat mijn zoontje gewoon een leuke tijd daar heeft met leuke activiteiten en dat hij fantasie spel leert van andere kindjes...

    Nogmaals de ene psz kun je al terecht met 2 jaar en hier pas bij 2.5 jaar en om nu nog 1 jaar te wachten lijkt me voor mijn zoontje niet echt ten goede als ik kijk naar zijn ontwikkeling!
    En volgens mij was mijn vraag ook niet of ik het wel of niet moet doen maar meer de ervaring met hoe het heeft uitgepakt! Maar sta altijd open voor mensen met ervaring goed of slecht!
     
  14. NathalieH

    NathalieH Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    1.332
    0
    0
    administratief medewerkster
    Sliedrecht
    Ik werk 2 dagen, 1 dag ervan gaat ze naar het KDV omdat wij wilde dat ze ook met andere omleert gaan. De andere dag is het papadag. Onze ouders hadden wel die dag willen oppassen, maar omdat het onze enigste kind is en ook zo blijft vonden wij het wel belangrijk en leuk dat ze zo vroeg mogelijk met andere kinderen omleert gaan. Omdat we geen vrienden of familie met kleine kinderen hebben en ook onze buurtkinderen niet zo vaak zien, is het contact voor haar met de kinderen op het kdv erg leuk. Ze gaat er nu alweer vanaf half januari naar toe en we zien haar genieten en elke keer weer vooruit gaan. Ook zie je gewoon dat ze het leuk vind om naar andere kinderen te kijken.
    Dus ik zou het gewoon doen.
     
  15. Hester

    Hester Niet meer actief

    Ik denk dat een KDV bezoeken heel goed kan zijn voor een kind! En ik vind het eigenlijk een heel goed idee, als ik het zo lees TS.

    Je zoekt een uitdaging, waarbij hij ook sociale contacten opdoet.
    Je kunt het zeker proberen, ook al zal hij misschien even moeten wennen nu hij al wat ouder is. Zelf weet ik niet beter, mijn zoon gaat er al letterlijk zijn hele leven naartoe :-D maar ik merk dat hij veel leert van de oudere kindjes en óók van de babies. Dingen die je hem niet kunt leren wanneer je alleen met hem thuis bent.

    Alles heeft voor- en nadelen, maar als je het kunt proberen (financieel gezien, geen wachtlijst) zou ik het ZEKER proberen!

    Ook lekker wat vrije tijd voor jezelf toch!
     
  16. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    eh....

    even iets heel anders. Als er veel mensen die geen opvang nodig hebben wel hun kind naar de opvang sturen worden de wachtlijsten steeds langer.
    En ik snap niet helemaal dat je ervan baalt dat je het dan niet vergoed wordt.
    De kinderopvangtoeslag is er om mensen te stimuleren aan het werk te blijven en niet om zoveel mogelijk kinderen naar het kdv te krijgen.
    en 1 dag werken in een jaar en dan voor een heel jaar kinderopvangtoeslag vangen schiet me echt in het verkeerde keelgat.
    Van dat soort "misbruik maken van een regeling"maakt dat hij steeds minder betaalbaar wordt en dus iedereen meer moet gaan betalen. Ook mensen ( bijv alleenstaande moeders) die het al niet breed hebben.
    Contact met andere kinderen kun je ook krijgen door bij de buuf koffie te gaan drinken, in de speeltuin, speelcafe voor kinderen en moeders en de PSZ is er ook nog.
    Dus met 16 maanden twee ochtenden naar het KDV om met andere kindjes te spelen. Nee dat zou ik niet doen.
     
  17. mejosje

    mejosje Fanatiek lid

    26 jan 2009
    2.846
    0
    0

    Hear hear! Helemaal mee eens...
     
  18. kylain

    kylain Bekend lid

    7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

    De meeste kdv nemen geen kindjes aan voor 2 ochtendjes meestal ook niet voor 1 hele dag maar dat is hier omdat er veel te weinig plek is overal. Aan de ene kant ben ik het wel een beetje met de bovenstaande reacties eens aan de andere kant ben ik in mijn zwangerschap 4 maanden thuis geweest met alletwee de kleintjes en moet ik zeggen dat dat ook een baan opzich is;) Dus als je het zou doen om iets wat tijd voor jezelf te krijgen zou ik het nog niet zo erg vinden denk ik. Mijn zoontje is heel traag in zijn ontwikkeling en ik merk dat het kdv hem heel erg goed doet. Als jouw kindje nu heel traag zou zijn met alles zou ik het misschien wel doen maar als je kindje het gewoon goed doet zou ik gewoon wachten op de psz.

    Groetjes Lysanne
     
  19. claudianoa

    claudianoa Fanatiek lid

    13 sep 2009
    1.724
    0
    0
    dan kan je beter kiezen denk ik voor een peuterspeelzaal. ben het met chrystel73 eens.
    er is een hoop commentaar op kinderopvang maar mijn dochtertje zit er 2 dgn en als ik dan het verschil zie tussen haar en mijn neefje dat is hemels breed. ze schelen maar 2 mnd maar qua ontwikkeling en begrip veel meer.
     
  20. moederLynn

    moederLynn Fanatiek lid

    5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    #20 moederLynn, 13 jul 2010
    Laatst bewerkt: 13 jul 2010
    Dus ik moet maar gaan werken volgens jou anders doe ik mijn kind iets te kort?

    Hier zijn helemaal geen wachtlijsten en daarbij wij betalen er gewoon voor! Dus zou mijn zoontje niet mogen van jou omdat ik niet werk? Daarbij hier is geen speelcafe! En je hebt kunnen lezen dat kinderen pas met 2,5 jaar naar de psz mogen! En mijn buuf moet ook werken! Dus dan houd het allemaal al heel snel op! En wat zijn dan jou reden dat mijn zoontje niet naar het kdv mag? Omdat ik wachtlijsten maak? Denk je nu werkelijk dat werkende ouders hun kind alleen laten gaan omdat ze oppas nodig hebben!? Daar heb je ook opa's en oma's voor om in jou gedachten door te gaan! Hij zou 3 uurtjes gaan! Wij betalen daar zelf 250 euro per maand voor of ik nu een wachtlijst maak of niet het is ook weer werkgelegenheid!
     

Deel Deze Pagina