Kinkhoest vaccinatie zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dogpaw, 22 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik geloof oprecht dat homeopathie een ondersteunende functie kan hebben (beetje hetzelfde idee als een vitamine pil zeg maar) maar bepaalde dingen genezen.

    Nee sorry dat geloof ik niet.
     
    Neuzeke en Soturi vinden dit leuk.
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf mijn bedenkingen bij diegene die zeggen kritisch te zijn mbt vaccinaties maar de hele alternatieve kant vrij kritiekloos omarmen. Kijk met diezelfde kritische blik ook naar de pseudewetenschap denk ik dan vooral, zoek niet naar bevestiging maar falsificeer je theorie: net zoals wetenschappers dat doen.
     
    Elsss, Zuul, Jackie87 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Dit geldt ook voor mij.
     
  4. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Hier ben ik het ook mee eens.

    Zelf kies ik ervoor om de informatie van het RIVM als betrouwbaar aan te nemen. Dat iemand anders dat niet doet en er ook voor kiest om eventueel niet te vaccineren, kan ik niet heel erg wakker van liggen. (Oke, tot we bij het stukje dalende vaccinatiegraad komen waardoor er geen groepsimmuniteit meer is, maar dat is een andere discussie)

    Wat mij vooral voor het hoofd stoot, is dan de kritiek op het RIVM, maar als er gevraagd wordt naar meer en duidelijkere uitleg voor de alternatieve kant, er of geen onderbouwing komt of maar vage artikelen. En o wee als je daar dan kritisch op bent.
    In dit geval, als iemand met een duidelijk verhaal komt waarom homeopathie beter zou werken dan een vaccinatie (nog los van de vraag waarom die twee niet samen zouden kunnen), dan ben ik bereid om die informatie tot me te nemen en het mee te nemen in mijn eigen keuzes.
    Maar zodra ik dan zelf mag gaan googelen naar artikelen die de mening van de ander ondersteunen, of zodra ik vage verhalen (er wordt naar de patiënt specifiek gekeken wat het beste past, duh, in het ziekenhuis of waar dan ook toch ook?), dan pas ik en kan ik je (jij in het algemeen) niet meer serieus nemen.
    Immers heb ik nog geen reden gevonden om mijn eigen standpunt in twijfel te trekken.
     
    Neuzeke en GroeneBomen vinden dit leuk.
  5. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Hier ben ik het dus ook mee eens.

    Als ik mijn kop vol snot heb zitten, wil ik ook wel eens gaan stomen met eucalyptus of met die speciale balletjes die je in heet water oplost. Dat valt ook onder homeopathie toch?
    Ik moet dan nog steeds mijn verkoudheid uitzitten, maar het is dan wel even beter te doen omdat ik beter kan ademen.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    #126 GroeneBomen, 25 aug 2020
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Fytotherapie is plantengeneeskunde. Dat verschilt wel van homeopathie (ze vallen beide onder alternatieve tak uiteraard). Als je brandnetels in een capsule stopt om vocht af te drijven, valeriaan tablet gebruikt om tot rust te komen dan heb je fytotherapie. Dan verdun je liever niets om optimaal gebruik te maken van de planten en kruiden. Bij homeopathie gaat het oa om extreem verdunde tincturen, tabletten energetische metingen om je gezondheid te bepalen en te verbeteren. Van fytotherapie is er wat sterker bewijs voor en medici schuwen het minder: aloe vera kan de huid tot rust laten komen bv en bepaalde planten bevatten veel ijzer en helpen bij ijzertekort, andere kruiden kunnen de stoelgang weer helpen etc.
     
    Elsss vindt dit leuk.
  7. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Maar @Loveyoga
    Onder het artikel staat:

    “Medische informatie…
    Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.”

    Nou dan denk ik eigenlijk al: geef mij maar een echte arts. Zo zeker zijn ze dus niet van hun zaak :rolleyes:
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Eerdee ivm reclamecode commisie of andere commissie: ze mogen geen medische claims doen. Die disclaimer en woorden als 'ondersteunt bij' zijn noodzaak. Zodra ze zeggen dat een tinctuur werkt tegen de tyfus, hebben ze een probleem
     
    SAARC en Iertje81 vinden dit leuk.
  9. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Er is nog een derde groep...ik ben erg kritisch over RIVM maar geloof ook niet dat ik het dan maar moet zoeken bij homeopathie. Daar ben ik ook kritisch over, omdat ik zo moeilijk hoogte krijg van wat het is.

    Klakkeloos een vaccinatie laten zetten omdat het door RIVM als goed wordt gezien zal ik nooit doen. Uiteindelijk heeft mijn dochter wel alle vaccinaties gekregen, en ook de 2e op komst zal meedoe aan vaccinatieprogramma. Maar bij iedere spuit kijk ik wel goed naar wat het is en waarvoor. Ik kan anti-vaxxers best begrijpen, hoewel ik ze in lang niet alles zal volgen, want soms is het wel erg extreem.

    Ik hoop in ieder geval dat vaccinaties nooit verplicht worden, ieder zo zijn eigen keuze.
     
  10. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Toen was die vaccinatie er ook al, alleen werd hij niet actief aangeboden. Mijn zoontje is van maart 2017. Ik heb me in januari 2017 op eigen initiatief laten vaccineren tegen kinkhoest. Het advies stond al sinds begin 2016 op de website van het RIVM en de Gezondheidsraad, alleen duurde het jaren voordat verloskundigen het oppakten. Ik moest het zelf regelen en ben wekenlang van het kastje naar de muur gestuurd omdat niemand het kende.
     
  11. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ik had de afspraak staan met 31 weken ofzo. Toen vergeten(zwangerschapsdementie) en geen nieuwe gepland want met 34+3 werd ze geboren. Jammer, ik had graag een vaccinatie van haar overgenomen.
     
  12. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Ik heb hem zeker gehaald. In andere landen bestaat deze vaccinatie al veel langer en alleen maar goed dat het in Nederland nu ook gegeven wordt. Kindjes zijn dan vanaf de geboorte ertegen beschermd. Alleen maar een fijn idee vind ik. Kinkhoest kan echt levensgevaarlijk zijn.
     

Deel Deze Pagina