Kinkhoestprik voor 2e keer?

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Fennec, 19 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dag allemaal,

    Bij mijn vorige zwangerschap 3 jaar geleden heb ik met 22 weken de kinkhoestprik gehaald. Ik was toen een van de eerste die dat deed tijdens de zwangerschap.

    Nu ben ik opnieuw zwanger, maar ik kan niet vinden of je dan weer met 22 weken die prik moet halen of dat je nog kunt varen op de vorige zeg maar. Weet iemand dat toevallig?
     
    Simmy vindt dit leuk.
  2. MarloesK85

    MarloesK85 Actief lid

    5 feb 2016
    273
    415
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn vorige zwangerschap 2 jaar geleden met 28 weken de prik gehaald.
    Nu ben ik weer zwanger en ik heb het nagevraagd bij mijn verloskundige. Ik mag gewoon de prik weer halen vanaf 22 weken. Dan is dit kindje ook beschermd en het maakt voor mezelf niets uit.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Precies bij elke zwangerschap kan je hem halen dan pas geef je genoeg antistoffen mee
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ja, want dit kindje heeft ook die boost antistoffen nodig :)
     
    Fennec vindt dit leuk.
  5. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Ja de vaccinatie is eigenlijk voor je ongeboren kindje, toch? Dus je huidige buikbaby heeft die nog niet gehad :)
     
  6. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik heb hem 2 jaar geleden ook gehaald en een paar weken terug weer voor deze baby. Nog een keer nagevraagd bij de GGD omdat zij het nu regelen en die gaven aan dat weer nodig is. Je maakt dan nieuwe antistoffen en geeft die mee, als je hem niet haalt gebeurt dat (helaas) niet.
     
  7. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Dit is een DKT dus niet alleen voor kinkhoest.

    Ik zou je t advies willen geven je eigen erin te verdiepen. Je gaat iets in je lichaam spuiten terwijl je kindje volop in ontwikkeling is.
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  8. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dat klopt. Om dat kindje te beschermen tegen een potentieel dodelijke ziekte.
     
    jessy77, Sado, 2jongensmama en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Volgens mij was het goed bedoeld advies van Mila1988 :)

    Het is ind een cocktail DKTP, er wordt ietwat vals geadverteerd met enkel kinkhoest, daarom is je in dit soort dingen verdiepen altijd verstandig. En omdat het een DKTP vaccinatie is hoef je na de 22 weken prik pas als je baby 3 maanden oud is zijn/haar eerste vaccinaties te laten geven. Mits je ervoor kiest om je kind te vaccineren natuurlijk.
     
    Mila1988 vindt dit leuk.
  10. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    #10 Mila1988, 27 feb 2021
    Laatst bewerkt: 27 feb 2021
    Jij zult t vast beter weten. Ik dring niemand een keuze op hoor, het enige wat ik met het bericht wilde zeggen; bezint eer ge begint.

    Meestal is een kindje het belangrijkste in je leven namelijk. :)

    @PlainJane
    Dankjewel, dat klopt inderdaad.
    Precies wat jij zegt en waarom communiceren ze het NIET juist? Ik vind dat een vreemde gang van zaken. Overigens wordt er op het cb nooit uitgebreid gesproken over vaccinaties. Je komt.. je prikt en je gaat. Wil je de bijsluiter? Moet je zelf op de website zoeken.
     
    MinnieM en PlainJane vinden dit leuk.
  11. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Tja, zo heeft mijn vriend een keer onbedoeld de jeugd arts van het CB voor het blok gezet toen hij vragen ging stellen over de vaccinaties. Elk antwoord wat ze gaf was dan moet je contact op nemen met het RIVM... Ze weten zelf inderdaad bar weinig over de vaccinaties zelf. Doen natuurlijk ook maar gewoon hun werk, maar zouden ouders die verder doorvragen wel van een antwoord moeten kunnen voorzien. Is mijn mening zeg ik er even duidelijk bij, voordat er hier straks weer een discussie oplaait... :rolleyes:
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  12. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Herkenbaar wat je hier zegt!

    Bij mijn laatste afspraak had ik al mijn vragen op geschreven. Uiteindelijk kon ze mij maar met één vraag deels helpen. Ze gaf wel toe dat inenten beter is vanaf 6 maanden.

    Ik heb nog steeds een boel onbeantwoorde vragen helaas. Buiten mijn eigen keuze om vind ik dit een heel interessant en zeer belangrijk onderwerp.
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij kinkhoest is een falend vaccin. Na 3 jaar is uitgewerkt. En daarnaast worden dus zwangeren en kinderen herhaaldelijk gevaccineerd. Met een vaccinatie kan je kind het als nog krijgen al zal het beloop mogelijk milder zijn. Kinkhoest komt vnl voor tussen 0 en 6 maanden.

    Maar geen vaccinaties in mijn lijf tijdens mijn zwangerschap om mijn ongeboren kindje te beschermen.
    Mijn dochter is pas na haar eerste verjaardag gevaccineerd.
     
    Roosje35, PlainJane en Mila1988 vinden dit leuk.
  14. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Hier wordt gewoon gecommuniceerd dat het dktp is.

    Bij beidde zwangerschappen gedaan.

    Bij een volgende zwangerschap doe ik het sowieso weer
     
    Fennec vindt dit leuk.
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    ja dat wordt weer aangeraden. Ik heb in aug 2018 mijn zoontje gekregen en toen ook als een van de eersten de prik gehad. Ik heb het een paar weken geleden aan de verpleegkundige gevraagd; zij ging overleggen met de arts en die gaf aan dat RIVM opnieuw vaccineren adviseert
     
    Fennec vindt dit leuk.
  16. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Bezint eer ge begint vind ik nogal een vreemde opmerking. Mijns inziens wil je dus zeggen dat je niet moet vaccineren. Het vaccin is tot nu toe veiliger gebleken dan het door maken van kinkhoest op zeer jonge leeftijd.....
     
    Sado, flothe en Fennec vinden dit leuk.
  17. flothe

    flothe Bekend lid

    27 dec 2017
    540
    334
    63
    Wauw.. wat treurig dit topic en wat een onzin wordt er geschreven. En wat fijn dat ondanks dat het gros zich laat inenten, je moet er toch niet aan denken dat je kind ernstig ziek wordt of zelfs overlijdt terwijl we dat in de huidige tijd zo mooi, door gedegen wetenschappelijk bewijs, kunnen voorkomen...

    Voor degenen die vinden dat er verkeerde info wordt verstrekt etc.: dan moet je je misschien voortaan beter inlezen i.p.v. een ander de schuld te geven. Als het goed is krijg je een folder mee van je VK of gyn, daarin staat alle informatie plus een verwijzing naar een site met nog meer informatie. Zo ook dat het een bv. een combinatie vaccin betreft aangezien er geen los kinkhoest vaccin bestaat.

    Kritisch zijn is prima, maar besef je dan ook dat je ook je eigen huiswerk moet doen en dat de zorg professionals je heus geen loer proberen te draaien..
     
    ciprilla, rossi1, Fennec en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ja, iedere zwangerschap moet je (niks moet he ;)) de vaccinatie opnieuw halen.

    Inenting tegen kinkhoest voor zwangere vrouwen
    Kinkhoestvaccinatie voor zwangeren of "22 weken prik".

    Kinkhoest is een besmettelijke ziekte. Vooral gevaarlijk voor baby's die nog niet zijn ingeënt. Of die nog niet genoeg prikken hebben gehad. Inenting (vaccinatie) van baby’s kan pas vanaf zes weken na de geboorte.
    Een goede manier om pasgeboren baby's tegen kinkhoest te beschermen is: het inenten van zwangere vrouwen. Je lichaam maakt dan antistoffen aan tegen kinkhoest. Je ongeboren baby krijgt de antistoffen via de navelstreng.

    Je kunt bij ons terecht voor deze vaccinatie. De prik is gratis voor alle zwangere vrouwen.

    Wanneer inenten?
    Vanaf 22 weken van je zwangerschap kun je je inenten tegen kinkhoest.
    De inenting moet je elke zwangerschap opnieuw halen.
    Ben je 32 weken of langer zwanger? Dan krijg je voorrang bij het maken van een afspraak.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  19. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Zo pak jij 't op.

    Bedoel ermee dat je goed moet nadenken voor je iets doet. Dat is toch niet zo vreemd wel? Je spuit iets in je lichaam, vind dat wel iets waar je je goed in moet verdiepen. Maar dat is toch prima dan. Iedereen mag die keuze zelf maken.
     
  20. Toeteke

    Toeteke Fanatiek lid

    15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Ik haalde em in 2018 en in 2019 weer. In 2018 nog zelf betaald, en zelf moeten bestellen. Toen gekozen voor de DKTP booster. De volgende keer zat ie als 22 weken prik in het rijksprogramma met een DKT booster. Voor elke nieuwe zwangerschap inderdaad ook weer een nieuwe vaccinatie.
    DKT, zonder Polio :)
     

Deel Deze Pagina