Kippen

Discussie in 'De lounge' gestart door Minoesje, 13 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Zijn hier meer mensen met kippen in de tuin? Nog tips & trics? Hoe groot is jullie hok en hoeveel kippen hebben jullie?

    Komende week gaan wij 4 kippen halen, 2 Wyandotte’s en 2 Cochins, krielen.
    En misschien willen we er later nog 2 bij, zijdehoenders staan ook op de wensenlijst. Maar even kijken hoe het gaat! We hebben een hok met zo’n 4m2 ren en dan nog een nachthok erboven, en we willen nog een stuk voor het hok maken waar ze in het gras kunnen scharrelen maar we moeten dat nog even goed bedenken, zijn hier veel roofvogels.

    Hok en alle benodigdheden staan al klaar, mijn man heeft zich goed ingelezen, ben zo benieuwd!
     
  2. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.385
    2.551
    113
    Wij hebben een kip, die anderen kippen niet tolereert. Daarom dus ook alleen. Ze heeft een nachthok en ren. Maar overdag loopt ze altijd los. Wel een hekje voor terras gedeelte gemaakt want anders stond mevrouw gewoon binnen.

    Kippen kunnen heel erg agressief zijn. Onze is een kannibaal als je er een anderen kip bij zet. Als ze een anderen vogel te pakken krijgt ook trouwens.
     
  3. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.520
    1.944
    113
    Ja, hier altijd kippen gehad.
    Nu niet meer, helaas.
    Wyandotte en cochin gehad.
    Wij hadden een ren 25m2 voor 8 kippen.
    4 m2 vind ik persoonlijk echt veel te weinig.
    Wij hebben ervoor gezorgd dat we zelf in de ren rechtop konden staan.
    Heel fijn als je iets uit de ren moet hebben en niet hoeft te kruipen.
    Wij hadden de voer,- en waterton hangend.
    Zo krijg je bij het voer geen, of iig minder snel muizen, en bij het water geen zand van het krabben.
    Kippen vinden het heerlijk om ergens op te kunnen zitten.
    Wij hadden boomstronken in de ren, en andere dingen waar ze op kunnen komen.
    Een zitstok in het nachthok is ook erg belangrijk net als zand in de ren voor een zandbad.
    En zorgen dat roofdieren er niet bij kunnen.
    Marters graven onder dingen door, dus de ren ook ondergaasd.
     
  4. Ayla7000

    Ayla7000 Actief lid

    24 jun 2021
    491
    218
    43
    Nou hopelijk heb je ook aan de buren gedacht? En woon je niet in een rijtjeshuis??
    Onze achter buren hadden een aantal kippen die begonnen om 5/6 uur al te tokken vreselijk dat vind ik echt overlast!
    zowiezo horen kippen gewoon op een boerderij of als je een groot vrijstaand huis heb. Maar in een gewoon huis met tuin vind ik het aso om te nemen.
     
  5. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    De ren klinkt wel wat aan de kleine kant voor 4 a 6 kippen maar als ze in de rest van de tuin kunnen scharrelen zal het wel gaan. Enige is dat kippen alles zo laten lopen dus dat je wel poep overal gaat krijgen.
    Verder opletten in de zomer met bloedluis. Zielig voor die beestjes zelf en goor omdat je zelf ook onder zit zodra je je arm in het hok steekt om eieren te rapen. Wij hadden eerst houten hok en stro in de legkasten, toen was het heel erg, nu een kunststof hok en tabakssteeltjes met zaagsel en al paar jaar geen last meer.
    Verder zijn kippen erg bevattelijk voor ziekten, vooral aan hun darmen. Veel van die ziekten zijn dodelijk. Goed om ze daar regelmatig preventief wat voor te geven. Ook kunnen ze niet zo goed tegen tocht. Dus zet het nachthok niet op de tocht.
    Tot slot idd uitkijken met roofdieren. Hier vooral s nachts opletten geblazen met vossen etc. Dus altijd s nachts opsluiten.
    En wat hierboven is gezegd: water en voer ophangen, anders schijten ze daar ook het liefst in.
     
  6. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Ja daarom willen we de ren nog vergroten! Helemaal los zal niet lukken ivm de moestuin ;)

    We hebben inderdaad een hangende watertoren, en een speciale voerbak tegen ongedierte ed. Zitstokken zitten ook in het nachthok! Boomstronk is nog een goed idee inderdaad, die hebben we nog wel liggen!
    speciaal zand en aarde liggen er ook in :)
     
  7. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    We wonen vrijstaand inderdaad. Denk dat het ook wel aan het soort ligt, hoe vaak ze broeds zijn, van de kippen van de achterburen van ons vorige huis hoorden wij amper wat namelijk!
     
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.520
    1.944
    113
    Zorg ook dat je ren overdekt is.
    Als het gaat regenen krijg je namelijk snel geuroverlast anders met kippestront in natte aarde
     
  9. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Wij hadden sabelpoot (3) in een overdekte ren van 12m2.

    In het begin liepen ze vaak los in de tuin, maar ze schijten echt alles onder. Ook fokken ze vaak vrij hard tijdens het leggen.
    Moet zeggen dat ik ze best mis. Het is wel heel gezellig.

    Wij woonden in een woonwijk. Van te voren de buren ingelicht en zij gaven aan de kippen nooit te horen.
     
  10. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.564
    4.384
    113
    Haha, als een mede kippenhouder op redelijk uitgebreide schaal inclusief hanen moest ik hier wel even om gniffelen...
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Sinds onze kippen dood zijn (steenmarter... ), zijn de muizen ook weg. Kippen en muizen/ratten horen een beetje bij elkaar denk ik. Ze knoeien met hun eten en dat trekt helaas ook andere beesten aan (hoewel de duif wel gezellig was). Schrik dus niet als je in de avond ineens een vreemde kostganger ziet scharrelen.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Onze buren waren verbaasd om te horen dat wij al jaren kippen hadden: nooit wat van gehoord. Die waren zo verbaast toen ze op kraamvisite kwamen en de kippen zagen! Ras dat wij hadden was gewoon rustig en stil. Helaas moeilijk tam te krijgen, dus t waren wel schijterds. Letterlijk en figuurlijk ;)
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Wij hebben 6 kriel hennen, zijdehoenders en 1 haan. Toen we de haan nog niet hadden maakte de hennen heel veel lawaai. Nu hoor je ze nog goed als ze een ei gaan leggen, of als er gevaar is. De haan hoor je ook, maar dat is minder vaak dan de hennen zonder haan. Hier zou ik dus wel rekening mee houden.

    Als je start met kuikens zou ik deze eerst binnen houden, dan kun je ze erg tam maken.
     
  14. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.520
    1.944
    113
    Met kuikens zou ik dus niet starten.
    Vaak lastig te zien of je hanen of hennen koopt van sommige rassen.
    Zit je straks met een aantal hanen, die je vaak nergens meer kwijt raakt.
    Ik zou juist voor hennen, tegen de leg aan, gaan.
     
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Onze buren hebben ook kippen en daar kwam ik achter omdat we eens eieren kregen. Anders had ik dat niet kunnen bedenken. Onze kat produceert veel meer geluid... :roflmao:
     
    GroeneBomen en Summerbelle vinden dit leuk.
  16. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Ik heb 3 kriepkippen.
    2 zijdehoentjes en een wyandotte.

    De buitenren is ongeveer 25m2, nachthok 1,5m2 denk ik.

    Overigens is de ren niet overdekt, en geen overlast qua geur.
    De vogeltjes pikken altijd gezellig mee in de ren.

    Los in de tuin zijn ze niet ivm de honden, maar ze hebben natuurlijk lekker de ruimte zo dus het scharrelt lekker rond.
    En altijd veel verse eitjes in huis, heerlijk!
     
  17. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Hahaha, tokken natuurlijk. Maar ja, met een haan gaat dat ook wel goed :roflmao:
     
    Loufoque vindt dit leuk.
  18. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Weet trouwens wel dat er soms een ophokplicht geldt. Dan moeten de kippen voor langere tijd binnen zitten. Voor hobby is daar geen controle op en is dat op zich oké wanneer en geen overdekte een voor lange tijd hebt, maar het kan wel na een klacht.
     
  19. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Onze buren hebben ze nooit gehoord, ook al zat t hok tegen hun schutting. Zelfs niet toen we een jonge haan hadden (ik vond t zelf vervelend).
    Daarnaast waren ze blij met af en toe eitjes.

    Heb meer last van katten. Zo is er altijd wel wat in een woonwijk.
     
  20. Ayla7000

    Ayla7000 Actief lid

    24 jun 2021
    491
    218
    43
    Nou gelukkig
    Als ik ze niet zou horen zou ik er ook geen probleem mee hebben maar die waren echt vreselijk!! Elk dag de zelfde tijd.
     

Deel Deze Pagina