Klachten na inscheuren bij bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door mamaella, 7 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaella

    mamaella Nieuw lid

    7 sep 2020
    1
    0
    1
    Vrouw
    Dag dames,

    Ik kom hier bij jullie even om raad vragen. Om te beginnen wil ik benadrukken dat ik niet in een Nederlands ziekenhuis ben bevallen. Ik heb er geen idee van of een deel van mijn problemen hier aan te wijten zijn - ik vermoed eerlijk gezegd van niet.

    In januari heb ik een dochter op de wereld gezet. De bevalling was zwaar en op het einde ben ik flink uitgescheurd, helemaal naar boven toe. Mijn perinium is dus gespaard gebleven, maar het hele gebied rond de plasopening is gehavend. Meteen na de bevalling is dit zo goed en zo kwaad als kon gerepareerd. Ik kreeg de raad het voldoende tijd te geven om te laten genezen.

    De eerste twee weken waren de hel. Plassen deed onvoorstelbaar veel pijn en kon ik eigenlijk alleen in de douche, met een warme straal water erbij. De pijn is gelukkig wel overgegaan, al heb ik wel de indruk (sorry voor het detail) dat mijn straal nu een beetje alle kanten op gaat, veel meer dan vroeger. Het ganse gebied rond mijn clitoris bleef wel pijn doen, voornamelijk tijdens het dragen van strak zittend ondergoed. Ik heb na twee weken eindelijk de moed gehad om er eens een spiegel bij te pakken en ik stelde vast dat mijn binnenste linker schaamlip in twee gescheurd was. Hier heb ik verder geen last van maar visueel is dat natuurlijk niet zo mooi. De voorhuid van de clitoris was duidelijk genaaid en het knopje zelf ligt half bloot. Bij de nacontrole vond men het er allemaal trouwens prima uitzien.

    Ik heb nadien in Nederland alles ook nog eens laten nakijken. De gescheurde schaamlip vond men niet zo'n probleem en kan alleen met een cosmetische chirurgie hersteld worden (wat me veel gaat kosten!). De schade rond het clitoraal gebied vonden ze ook meevallen en moest ik nog een paar maanden aankijken.

    Mijn grootste vraag is nu met hoeveel dames er na het inscheuren nog met restklachten blijven, en wat voor aard deze hebben. Ik heb hier geen idee van en wil dus ook niet overkomen als een zeur. Ik ben dus best bereid te aanvaarden dat het er niet meer zo uitziet als vroeger... maar wat is 9 maanden na een bevalling nog normaal en wat niet als je bent ingescheurd?
     
  2. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Mijn mening.. ik vind dat niet normaal. Na 9 maanden mag het echt wel genezen zijn. Je hebt er duidelijk last van. Kun je niet een ander ziekenhuis proberen ? Wellicht nemen ze je daar serieuzer.

    Ik heb een knip gehad en daarna gehecht. Heb er flink last van gehad maar binnen 3 maanden kon ik alles weer gewoon ook geen pijn meer.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik was flink gescheurd naar boven toe en daarna was nog een flinke knip nodig om mijn dochter snel met vacuumpompje eruit te halen toen haar hartslag wat begon te dippen. Dat werd na de bevalling gehecht, geen OK nodig, maar volgens de gyn was het een ‘kan nét hier ipv op de OK’. Achteraf denk ik; had maar OK gedaan... Ik kreeg 2 dagen na de bevalling een hele heftige infectie, daardoor stond die knip onder veel druk en zijn in 1 klap alle hechtingen geknapt (en dat waren er nogal wat). Vervolgens kon dat vanwege die infectie niet opnieuw worden gehecht. Ik aan een infuus met antibiotica en die wond moest zelf genezen. Dit duurde 8 maanden, toen was het echt dicht en kon ik bv weer fietsen. Maar echt mooi was het natuurlijk niet, echt een fiks litteken en ook waar ik naar boven toe was uitgescheurd zat niet mooi ‘op z’n plek’. Ik bleef dat wel merken, littekens bleven ook erg lang ‘stug’ en ze waren flink groot, dus ik voelde het zeker dagelijks - dit duurde zeker 2 jaar, maar écht pijnlijk was het niet. Daarom er niets aan laten doen - die optie had ik wel, maar ik had ook nog de wens voor een tweede en de gyn zei dat ik het dan beter daarna kon laten herstellen.

    Na de bevalling van de tweede ben ik wél op de OK gehecht en daardoor kon de gyn meteen mijn oude littekens etc herstellen. Dat is echt super goed gedaan. Natuurlijk blijven er littekens, maar het zit weer veel beter op z’n plek nu dan ervoor, genezing ging vele malen sneller (scheelt ook dat ik geen infectie kreeg) en ik heb nu nog maar 1 stukje litteken dat soms wat gevoelig is.

    Als jij er klachten door hebt, zou ik in NL weer kijken wat een gyn er van vindt. Bij bv pijn zou het niet puur een cosmetisch herstel zijn, lijkt me... en dan zit je qua kosten al anders.
     
  4. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Ik was ook aardig gescheurd (thuisbevalling met verloskundige) en ze heeft alles zo goed als ging gehecht. Schaamlip hevig gescheurd, ook wat naar binnen toe, penerium deels gehecht en nog wat hechtingen bij de clitoris.

    Wekenlang behoorlijk last van gehad. Plassen was vreselijk. Lopen heeft een aantal weken geduurd voordat dit beter ging. Schaamlip bleef nog lang pijnlijk. Litteken was hard en gevoelig. Maar na een paar maanden werd dit minder en na verloop van tijd voel ik er niets meer van.

    Ik zie dat m’n schaamlip anders is, er hangt nu een stukje los zeg maar, maar verder geen hinder van.

    Als je veel last hebt zou ik toch een arts bezoeken en dit aangeven.
     
  5. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Ik had een 2e graad ruptuur en ook een schaamlip doormidden gescheurd.
    Na enkele weken was alles prima geheeld. Na enkele maanden was het helemaal over. Het litteken is nu 4 jaar oud en heb er totaal geen last van.
    Wat ik vreemd vind, is dat je schaamlip niet werd gehecht?
    Hier is dit gelukkig standaard gebeurd.
     
  6. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Wat vervelend voor je. Ik denk zeker dat je geen zeur bent en zou zeker verder kijken voor een andere arts als je pijnklachten hebt. Ik heb ook veel klachten gehouden na een flinke knip ivm vacuumpomp. Ik vind dat je vaak niet serieus wordt genomen bij dit soort klachten en men vindt dat het er ook ‘bijhoort’. Na mijn bevalling was ook een schaamlip in twee, er hangt nu een ‘los’ stukje onderaan want is niet gehecht omdat dat niet goed zou genezen? Maar goed, dat is idd visueel en vind ik jammer, maar niet belangrijk genoeg om er iets aan te laten doen. Heb ook daarna van binnen forse pijnklachten gehouden bij gebruik van tampons en bij t vrijen. Dat laatste was dan ook niet echt meer voor de lol. Verloskundige en gyn bleven volhouden dat het er allemaal super uitzag en ze niks voor me konden doen. Toen ik voor de 2e keer beviel gelukkig geen hechtingen nodig gehad, Daarna was ik vanzelf (Door de 2e bevalling) van alle klachten af. Waarschijnlijk destijds toch niet helemaal goed gehecht of veel littekenweefsel van binnen gehad. Maar goed, jammer dat er zo makkelijk over wordt gedacht want stel dat ik nooit een tweede keer was bevallen dan had ik er maar mee moeten leven ofzo..
     
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier hetzelfde inderdaad.
    Na 9 maanden deze klachten is wel lang.
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Eens! Bij de eerste geknipt en gehecht en na 3 maanden toch wel weer de oude. Bij de tweede ingescheurd en gehecht en veel sneller weer de oude dan bij de eerste.
     
  9. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Ik denk ook dat scheuren beter is dan knippen. Maarja.. in het ziekenhuis grijpen ze nou eenmaal snel in helaas..
     
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Dat denk ik ook ja. Bij de eerste was ik medisch en stond de tafel al klaar.. vacuümpomp, schaar, alles. Bij de tweede mbv mijn eigen vk bevallen zonder medicatie of hulpmiddelen..
     

Deel Deze Pagina