Klakken met tong tijdens drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamaSon, 7 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSon

    MamaSon Niet meer actief

    Hallo Ilse,

    Fijn dat je hier de vragen beantwoord en dat we met onze vragen en onzekerheden bij je terecht kunnen!

    Ik heb ook een vraag: ik heb veel problemen gehad om Kim aan de borstvoeding te krijgen. Uiteindelijk is het na veel doorzetten gelukt.

    Nu maakt ze alleen sinds een paar dagen een klakkend geluid met haar tong tijdens het drinken. Nu lees ik op internet dat het te maken kan hebben met spruw, maar dat heeft ze niet. Wel is ze herstellende van baby acne (heeft ze nu bijna 2 weken en is bijna weg), kan het daarmee te maken hebben? Of heeft het te maken met aanleggen en haar slechte happen?
    (aanleggen lukt nog niet altijd goed, heb af en toe kloven en zij opent haar mondje amper waardoor ze niet goed aanhapt zeg maar)

    Is het iets waar ik wat mee moet doen/kan doen?
    Ze heeft erg last van darmkrampjes, dus ik wil voorkomen dat ze onnodig lucht hapt.

    Alvast bedankt,
    Mamason.
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mamason,

    Super dat je Kim na een veel problemen toch aan de borst hebt gekregen.
    Je vraag lezend denk ik inderdaad niet direct aan spruw (maar dat is via de mail natuurlijk niet te checken)

    Heeft ze antibiotica gekregen tegen de acne? Wanneer dit wel het geval is mag je spruw niet uitsluiten.

    Als je beschrijft hoe het aanleggen gaat, dat je soms last hebt van kloven en dat ze veel last heeft van krampjes dan denk ik in dit geval meer aan het aanleggen.

    Hoe is je melkproductie? Heb je veel melk of een sterke toeschietreflex? Vaak zie je dat die kindjes slordig drinken, veel klakken en lucht binnen krijgen. Ze hoeven niet netjes te happen want de melk komt toch wel.

    Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

    Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel haar door de bovenlip te strelen met je tepel
    Als refelx zal ze gaan zoeken en haar mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

    Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Kim naar de borst. Laat eerst haar kin contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

    De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan moet ze een nog grotere hap nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

    Oefen wanneer ze niet te hongerig is.

    Wanneer ze beter hapt dan zal ze ook minder lucht binnen krijgen, en dus minder krampen.


    Hopelijk kan je hier wat mee,

    Succes

    Ilse
     
  3. MamaSon

    MamaSon Niet meer actief

    Bedankt voor je uitvoerige reactie!

    Als ik je verhaal zo lees besef ik mij dat het aanleggen verre van goed gaat. Ik wist wel door de tepelkloven dat het niet helemaal top was, maar niet dat het zo verkeerd gaat nog.
    Kim doet haar hoofd juist naar voren (met kin richting haar borst), doet haar mond niet wijd open en mijn tepels komen er regelmatig afgeplat uit.

    Ik weet niet of ik een sterke tsr heb, denk het wel. Ik kolf ook makkelijk 220cc binnen een minuut of 20. Komt dus genoeg uit.
    Kim drinkt ook maar 5 a 10 minuten per keer.

    Ik ga hier direct mee aan de slag, want als dit ook nog eens de oorzaak (of gedeeltelijk) is van de darmkrampen dan moet er iets gebeuren!

    Dank je wel,
    Groeten Mamason
     

Deel Deze Pagina