Klasgenootje altijd laat

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door floppie888, 11 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    In de klas van mijn kinderen zit een kindje dat in de ochtend altijd te laat is en ook 's middags te laat opgehaald wordt. In de ochtend komt hij rond 9.30 binnen en 's middag ook vaak minstens een half uur te laat.

    Moeder is alleen en komt met allerlei excuses: ziek, auto doet het niet, scooter kapot etc. Volgens kind ligt moeder gewoon vaak te slapen.

    Moeder (alleenstaand) vraagt op een onhandige manier om hulp door speelafspraken af te dwingen en verwacht dat het kind altijd bij de juf kan blijven of met iemand mee kan. Juf heeft wel wat anders te doen na schooltijd (ik ben zelf juf.op dezelfde school).

    Het kind is lief, maar ontzettend onrustig en hij mist veel op school. Het gaat om een leerplichtige kleuter.

    Mijn vraag is, behalve een gesprek met moeder, wat kan ik nog meer doen? Ik vind het een vorm van verwaarlozing en wil dat het voor het kind verandert. Ik vang hem met plezier op op de dagen dat ik vrij ben, maar meer kan ik nu niet doen.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik vind dit niet een taak van een andere ouder, wel een taak van de juf en eventueel de directie. Als je zelf ook op de school werkt, dan zou ik vanuit die rol met de juf van het kind in gesprek gaan en het verder aan haar/directie overlaten. Al kun je als je de moeder kent ed natuurlijk altijd met haar in gesprek gaan, gewoon mbt de zorgen die je hebt.
     
    Oona, liefkleintje, Pepijnn en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    Dit is aan de juf en school om hier iets mee te doen en met de moeder in gesprek te gaan
    Ik zou me er dus niet mee bemoeien
     
    lies276 en floppie888 vinden dit leuk.
  4. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Het gaat me aan het hart dat ik het kind elke dag weer zie wachten terwijl andere kinderen al opgehaald zijn.

    Ik zal het nog eens met de directeur bespreken.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als de juf van dit kindje het zelf ook niet meer weet, neem ik toch aan dat er bv gesprekken volgen met bv de directeur erbij? En IBer lijkt me ook? Dit kind is leerplichtig, is de leerplichtambtenaar op de hoogte? Het betekent niet ‘straf’ voor moeder, maar kan ook zorgen voor een goed duwtje richting hulp. Voor het kind is dit niet goed, als school moet je dit ook niet keer op keer accepteren (je bent geen bso), dus tijd voor stappen.
     
    jolien 1986, spruitje80 en floppie888 vinden dit leuk.
  6. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Je kunt ook Veilig Thuis (voorheen Advies en Meldpunt Kindermishandeling) eens consulteren bij sterke vermoedens van verwaarlozing. Volgens mij kan dat ook anoniem (als je niet als professional betrokken bent bij t kind geloof ik)en hoef je niet direct een melding te maken (wellicht hoef je de naam van het kind dan ook niet te noemen), maar kun je ook overleggen hoe te handelen / wat te doen.

    Maar wie weet is t gezin al in beeld bij leerplicht / jeugdzorg? Het lijkt mij vreemd als een (leerplichtig) kind altijd te laat komt en te laat wordt opgehaald niet bekend is bij instanties o.i.d.
     
    Syane, username en floppie888 vinden dit leuk.
  7. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik denk dat de juf dit moet aankaarten bij de directie of directeur. Misschien speelt er thuis wel iets wat de moeder liever niet met iedereen deelt, of ziet ze er de ernst niet van in. Een goed gesprek kan haar vast helpen.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Als de juf dit zelf nog niet met de moeder en de directie heeft besproken, dan wordt dat nu wel eens tijd. Als het niet verbeterd, dan moet de leerplichtambtenaar ingeschakeld worden. Te laat komen valt onder de leerplichtwet, het is ongeoorloofd verzuim.
     
    Syane en floppie888 vinden dit leuk.
  9. Koon

    Koon Niet meer actief

    Ook scholen werken met een meldcode, deze is niet vrijblijvend.
    Aangezien jij daar ook werkt, zou ik hier de betreffende collega (leerkracht van het kind) over aanspreken en bekijken wat de meldcode hierover zegt. (Wel altijd eerst moeder informeren mocht je gaan melden).
    Leerplicht kan hier ook ingeschakeld worden.
    Maar sowieso begint het bij de moeder, eerst met haar in gesprek gaan. Dat zal VT namelijk ook adviseren.
     
    Syane en floppie888 vinden dit leuk.
  10. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Waarom niet eerst naar de juf en meteen naar de directie? Ik zal er eerst eens met de juf over hebben. Misschien zijn ze er al lang mee bezig.
     
  11. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Zo zou je het eens kunnen opgooien bij de juf en anders inderdaad een melding doen bij VT. Misschien ook eens 14 dagen noteren wat er precies gebeurd qua data en tijden.

    Vind het zelf ook onder verwaarlozing vallen.
     
  12. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik heb het al met de juf besproken en zij heeft het zelf al een tijdje terug bij de directie neergelegd, maar er komt geen verandering in.

    Ik heb moeder nu uitgenodigd voor een kop koffie volgende week en dan hoop ik met haar een goed gesprek te kunnen voeren.
     
    Jo79 en Syane vinden dit leuk.
  13. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Als de juf en directie verder niets hebben gedaan dan komt dat bij erg nalatig over...

    Ben benieuwd of je gesprek iets oplevert! Fijn dat jij zo begaan bent met dit jongetje en je actief om hem bekommert...
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Dit valt onder verwaarlozing en is reden voor melding bij Veilig Thuis. Juf is verplicht dit te melden.
     
    Syane, username en floppie888 vinden dit leuk.
  15. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    Ik zou het dan nogmaals bij de juf aankaarten
    Sneu voor het kind maar het kan ook heel vervelend zijn voor de klas dat iemand constant te laat komt
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  16. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Misschien zit moeder niet lekker in haar vel en kan er doormiddel van een gesprekje een oplossing komen. Waarom meteen vt in schakelen, kan later toch ook nog.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Het klinkt niet erg georganiseerd zo op die school. Als een kind te vaak te laat is dan hoort de leerplicht op de hoogte te zijn. Als een kind niet opgehaald wordt, en vaak ook. Snap ik niet dat er geen hardere grens gesteld wordt dat het kind dan naar de bso moet incl de rekening die daarbij hoort. Het klinkt alsof het de moeder te makkelijk gemaakt wordt (of dat er nog dingen in het spel zijn waar jij niks van weet). Ik keur het gedrag van de moeder met deze info niet goed maar het systeem lijkt ook behoorlijk te falen. Het wordt haar daarmee te gemakkelijk gemaakt om zo door te gaan. Omdat ik niks lees over die andere stappen vind ik het te vroeg voor vt.

    P.s. een kleuter kan ook een vertekend beeld hebben van wat vaak is.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Als de juf nog niets besproken heeft met de moeder, dan lijkt dat me de juiste eerste stap. En als het kind inderdaad zo vaak te laat is en moeder nog geen gesprek heeft gehad op school, dan lijkt school me ook nalatig daarin... School zal in gesprek moeten met moeder, moeder de kans moeten geven om het te verbeteren, eventueel nog een gesprek na een bepaalde periode en als dat dan nog niet helpt, dan lijkt me dat er inderdaad meer nodig is. Maar als school nog niets gedaan heeft, dan zou ik niet direct VT bellen inderdaad, tenzij er meer signalen zijn dat er iets aan de hand is.

    Het is mij niet duidelijk of dit allemaal al doorlopen is en dat het daarna bij de directie gemeld is? Dan lijkt het me aan de directie om moeder uit te nodigen voor een gesprek (en dat zou de juf ze natuurlijk kunnen vragen). Ik weet niet hoe bij jullie op school de meldingen bij leerplicht verlopen, maar volgens mij komt er bij veelvuldig verzuim vaak ook daar een gesprek mee. Die kunnen moeder dan ook nogmaals duidelijk uitleggen hoe het zit en wat de consequenties zijn ed.

    Als school wel al met moeder in gesprek is geweest, dan is het verhaal natuurlijk anders. Maar als school gaat melden bij VT, zullen ze alsnog in gesprek moeten met moeder daarover.
     
  19. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Het is inderdaad een melding waard vanuit school. Volgens mij zijn ze dat verplicht.

    Ons buurjongetje is ook elke dag te laat op school, wisselend van 5-10 min maar wel structureel. Het ging een tijdje goed maar helaas nu niet meer. Ik weet wel dat onze buren een gezinsvoogd hebben dus er zit wel zorg op.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Is de juf zelf al in gesprek gegaan met de moeder? En heeft de directie het opgepakt na haar melding, want dat lijkt mij de logisch volgorde:
    - betreffende juf bespreekt het met moeder
    - komt er geen verbetering dan nogmaals een gesprek met moeder met de directie erbij waarin duidelijke afspraken worden gemaakt.
    - als er dan nog niks veranderd dan denk ik dat het gezin meer ondersteuning nodig heeft.
     

Deel Deze Pagina