kleding oratie??

Discussie in 'De lounge' gestart door jessi, 28 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    hoi dames,

    Ik moet voor een stichting waarvoor ik vrijwilliger ben naar een oratie vrijdag maar ik heb geen idee wat je daar naartoe aantrekt.

    Als cadeau wil hij graag een donatie. Maar ik ken de hele man niet eigenlijk alleen via e-mail contact. Hij heeft ons (we gaan met zijn 3en) persoonlijk uitgenodigd voor zijn oratie tot professor. Daarna is er een borrel waar we ook uitgenodigd zijn. Ik weet niet hoe of wat verder. Vind het wel speciaal dat we erbij aanwezig mogen zijn. Ik snap dat je daar niet in je spijkerbroek naartoe gaat maar wil ook weer niet overdressed aankomen.
     
  2. XNonnie

    XNonnie Actief lid

    26 mrt 2013
    264
    0
    16
    Dat is heel erg afhankelijk van de universiteit. Welke universiteit gaat het om?

    Amsterdam en Utrecht zijn formeel, maar Twente is al veel losser. Ik ben bij vele aanwezig geweest en droeg altijd een broekpak met blouse en pumps.
     
  3. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Lumc
     
  4. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Gewoon netjes, bijvoorbeeld pantalon of rokje en blouse, of zelfs bv nette spijkerbroek en colbertje kan nog. Nette schoenen of (enkel)laarzen met hakje, licht make-upje en je haar gewoon leuk. Niks bijzonders dus.
    Echt underdressed ben je niet snel. Veel van zijn collega's komen waarschijnlijk recht van hun bureau of lab vandaan en hebben dus gewoon dagelijkse kleren aan. Ik vind het altijd wel leuk om een beetje moeite te doen voor dit soort dagen.
     
  5. XNonnie

    XNonnie Actief lid

    26 mrt 2013
    264
    0
    16
    Netjes is dan voldoende. Ik zou wel een spijkerbroek vermijden en gaan voor een rok of een nette broek. In ieder geval niet te bloot, maar wel een beetje zakelijke uitstraling. Sommige collega's zullen inderdaad direct vanaf hun bureau komen, maar hijzelf, de overige professoren en de cvb leden zijn in vol ornaat inclusief de fraaie hoedjes. Dan is zakelijk en verzorgd niet underdressed en past er ook goed bij.
     
  6. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wat Nonnie zegt. Zeker Leiden is wat formeler. Dus nette zakelijke kleding is prima.
     
  7. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Maar hoeft geen mantelpakje (of pak voor de heren) te zijn. Misschien bij rechten ofzo wel, maar niet bij lumc. De profs komen in toga met daaronder wel categorie stropdas (het wisselt of ze de toga's aanhouden bij de borrel) maar voor gasten hoeft dat niet. Overigens is een overhemd met nette broek voor de heren wel een must. Dat is ook wat mannelijke artsen in t algemeen dragen (soms spijkerbroek) als ze niet in chirurgisch wit of blauw lopen. Vrouwen hebben wat meer vrijheid.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gewoon netjes idd. Ik ben bij veel oraties geweest, en meestal is iedereen gewoon net gekleed; niet extreem formeel, ook niet in informele spijkerbroek (maar bv een nette donkere spijkerbroek kan best, met bv mooie bloude en colbertje).
     
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Netjes...ik zou zeker geen spijkerbroek doen.

    Mantelpakje ook niet.
     

Deel Deze Pagina