Kleding voor de kinderen na scheiding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door merah, 16 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tja, ik ben een beetje nieuw in scheidingsland en vraag me af:
    Wie betaalt eigenlijk de kleding van de kinderen en hoe hou je dat gescheiden?
    Mijn kinderen wonen 5 dagen per week bij mij en 2 bij vader.
    Ik krijg nu steeds boze berichten dat de kinderen geen kleding hebben bij hem. Moet ik volgens hem voor zorgen.
    Is het inderdaad zo dat ik ook op zijn adres in al hun kleding moet voorzien?
    Wat is gangbaar?
     
  2. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.503
    872
    113
    Dat is net hoe je het afspreekt.

    Ik zorg inderdaad dat er bij de ex wat kleding ligt. Soms koopt hij weleens wat maar de basis betaal ik vd alimentatie.

    Ik heb toen ik verhuisde naar mijn nieuwe huis ook een gedeelte laten hangen zodat hij daar ook een basis had.

    Vriendin van mij geeft in het weekend logeertas mee met kleding voor die 2dgn. Dat is ook een oplossing. Ex geeft was vies mee naar huis zodat kinderen kleding geen wk kwijt zijn (en vader ze niet verpest in de was ;) )
     
  3. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    Ik gaf altijd kleding mee voor in het weekend daar en dat kwam dan vuil weer mee terug zodat ze het idd geen 2 weken kwijt waren.

    Later kreeg hij een vriendin die het leuk vond om kleding met / voor ze te kopen dus nu ligt daar eigen kleding en hoef ik ip niks meer mee te geven, tenzij af en toe een regenpak, laarzen, zwemkleding oid

    Eea is ook een beetje afhankelijk van wat jullie in het ouderschapsplan hebben afgesproken
     
  4. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.503
    93
    Zelf vond ik het erg belangrijk dat de kinderen op beide adressen voldoende kleding hebben en niet met een tas heen en weer hoeven. (Zo krijgen ze naar mijn idee eerder het gevoel op beide plekken thuis te zijn ipv 1 thuis en 1 logeeradres) voor de kids is het het fijnst als er zo min mogelijk discussies ontstaan. Degene die de alimentatie ontvangt is over het algemeen degene die de kleding hoort te betalen (tenzij anders is afgesproken) in principe hoef je eigenlijk alleen in het begin iets extra’s aan te schaffen voor daar en doordat ze toch heen en weer gaan met kleding aan, kan je vervolgens als ze een grotere kleding maat krijgen, de kleinere kleding waarmee ze terugkomen bij jou vervangen voor een grotere maat zodat de kleding bij je ex dus vanzelf weer meer groeit.
     
    MissXray vindt dit leuk.
  5. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Bij ons is de afspraak dat ik alles betaal van de alimentatie, dus ook kleding. Ik geef een tas kleding af (zij hoeft dus nooit zelf met een tas heen en weer, dat willen we niet) en krijg alles schoon weer terug.
     
  6. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Hier geen afspraken over gemaakt maar S. heeft bij haar vader haar eigen kleding en bij mij dus ook. Hier zorgen we overigens zelf voor. :)
     
  7. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.784
    2.380
    113
    Limburg
    Hier hebben ze bij mijn ex eigen kleren, die hij zelf heeft gekocht.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Hier betaalt de vader kinderalimentatie, die krijg ik en daar van koop ik de kleding voor de kinderen.
    Ik zorg er dus ook voor dat er bij hem kleding is.
    Als hij te weinig heeft van het een en ander dan appt hij me dat, dan geef ik weer wat mee.
    Tegenwoordig regelen de kinderen het zelf.
    Maar ze hebben dus echt op beide adressen en gevulde kleding kast
     
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Nou, mijn ex verwachtte dit ook….
    Hij een goed salaris, ik een slechte…

    heb na een jaar gezegd dat hij zelf maar wat moest kopen
    Ik bedoel, voor een weekend heb je niet zoveel nodig ;)

    Ik zorg wel voor de winterjassen bijvoorbeeld, dat is een beetje doelloos om dubbel te hebben
     
  10. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.539
    2.389
    113
    Wie ontvangt de kinderbijslag? Daar kun je toch de kleren van kopen?
     
  11. kyara

    kyara Actief lid

    21 jul 2008
    151
    155
    43
    Vrouw
    Hier betaal ik de kleding aangezien ik alimentatie en kinderbijslag ontvang, ik geef gewoon kleding mee voor de dagen dat ze daar zijn, wel zorgt hij zelf altijd voor een voorraad sokken, ondergoed en pyjama's zodat we daar niet mee hoeven te slepen
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nogal divers dus. Kleding kopen vind ik geen probleem hoor, maar de eisende toon van hem (er zijn geen afspraken over) vond ik echt niet fijn.
    Maar even extra aanschaffen dus.

    Vies mee terug vind ik trouwens echt een no-go.
    Ben gekke henkie niet. Hij doet al zo weinig voor de kids…
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zit er midden in.
    Maar wij hebben zojuist besloten op dat gebied dat ik zorg dat er extra ondergoed en sokken worden aangeschaft voor bij hem.
    Ook een paar setjes kleding zodat als er iets gebeurd ze altijd wat extra’s hebben.
    Ik krijg de kinderbijslag dus dat leek me wel het meest logisch.
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen, diegene die de kinderbijslag ontvangt koopt ook de kleding. En dan gewoon logeertas mee.

    Vrienden van ons hebben 1 rekening waarop ze elke maand evenveel storten (hij verdient veel meer maar zij krijgt de kinderbijslag) en daar wordt kleding van gekocht, schoolreisjes van betaald etc. Die zijn wel gewoon beschaafd uit elkaar gegaan zeg maar: ze vertrouwen elkaar.
     
  15. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Wij hebben geregeld dat de alimentatie en kinderbijslag wordt gestort op een gezamenlijke kinderrekening. Vanuit die rekening worden de kosten voor kleding, sport en andere aanschaffen specifiek voor de kinderen aangeschaft. Ja, overeenstemming is wel belangrijk bij een gezamenlijke kinderrekening. Er gaat van alles niet zo goed tussen ons, maar het financiële gedeelte loopt gelukkig wel goed.

    Ik ben verantwoordelijk voor de kleding aanschaf. Hij heeft echt geen idee qua maten en wat ze überhaupt nodige hebben. En twee meiden, dus de kleding schuift nog wel door naar de jongste. Eerst wilde hij de kleding voor de oudste regelen en ik dan voor de jongste. Nou dat werkt totaal niet, ben blij dat ik het nu zo geregeld heb. Ik houd nu het overzicht over wat ze hebben en wat ze nodig hebben.
    Bij hem thuis ligt ondergoed, pyjama's en wat kleding dat net gewassen is ofzo. Elke keer gaat er een tas met setjes bovenkleding, sportkleding ect mee. Ja ze hebben wel wat meer kleding dan als je maar 1 kast hebt. Maar ze hebben geen dubbele kledingkast, dat is niet te betalen.
     
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Wat hebben jullie afgesproken in het ouderschapsplan?

    Meestal is er een kinderrekening. En betaal je daar kleding van. Of van de alimentatie. En de meeste mensen hebben een dubbele uitzet aan spullen. Dus 2 kledingkasten. En de grote spullen (jassen, Sportspullen, schoenen) gaan heen en weer.

    Afhankelijk van jullie verstandhouding kan je bespreken dat jij de kleding blijft kopen. Of alleen de grote zaken zoals boven en onderkleding.
     

Deel Deze Pagina