Klein contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door riga01, 19 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riga01

    riga01 Bekend lid

    28 apr 2010
    977
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Hallo!

    Wij zijn op dit moment bezig voor een 2e kindje. Mijn partner werkt 40 uur per week en ik heb een klein contract van 13 uur per week waarvan ik er ongeveer 28 per week werk (word uitbetaald als over uren).

    Graag wil ik weten hoe het zit als ik met zwangerschaps verlof zou gaan. Krijg ik dan het gemiddelde van afgelopen jaar uitbetaald?

    En mocht ik ongehoopt ziek worden tijdens de zwangerschap. Wat krijg ik dan nog uitbetaald en heeft dat invloed op de inkomsten tijdens het verlof?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo riga01,

    Je zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) is 100% van je dagloon. Hoe berekenen we je dagloon? Wij baseren je dagloon op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschapsverlof begint. Daarbij kijken we naar een periode van 1 jaar, dat eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode. Daarbij tellen we al je sv-loon op en delen het door 261 (het aantal werkdagen in een jaar). Daar rolt een dagloon uit. Als je minder dan een jaar hebt gewerkt kijken we alleen naar de dagen dat je daadwerkelijk hebt gewerkt.

    Was je loon in een bepaalde loonperiode binnen de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan nemen wij dit loon niet mee in de berekening van je uitkering. Wij gebruiken dan het loon uit de voorafgaande of daaropvolgende loonperiode waarin je niet ziek was of verlof had.

    Als je ziek wordt tijdens je zwangerschap terwijl je nog werkt dan meld je je gewoon ziek bij je werkgever en gelden de normale afspraken. Als die ziekte echter het gevolg is van je zwangerschap dan kan de werkgever de kosten terugkrijgen via UWV en krijg je 100% van je dagloon uitbetaald.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,
    Harold
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina