peuter 3,5 te zwaar

Discussion in 'Voeding' started by Eefie2, Mar 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Vandaag zoonlief gemeten en gewogen en te zwaar bevonden. Het is van geboorte af aan een grote zware baby en later dreumes geweest. Altijd op de bovenste curves gelegen. Maar nu zit hij met zijn gewicht nog steeds op de bovenste curve en met zijn lengte niet meer. Hij is nu 105,5 cm en weegt daarbij 19,8 kilo.
    Het is een beweeglijk manneke, dat iedere dag flink rent en springt en helemaal verzot is op zijn loopfiets (dus geen bankhanger). Wel heeft hij van heel kleins af aan problemen met zijn stoelgang. Hiervoor drinkt hij overdag 2 grote glazen roosvicee laxo en smorgens drie happen allbran plus. Op die manier kan hij tenminste dagelijks naar het toilet. Moet eerlijk zeggen dat ik me toch wel een beetje zorgen maak nu. Hieronder zijn gemiddelde schema:
    07.00 1 bruine boterham met magere smeerworst + groot glas roosvicee laxo
    08.00 drie happen vanille vla met allbran plus
    11.00 geschilde appel of banaan
    12.30 2 bruine boterhammen. 1 met pindakaas, 1 met gekookte ham (geen boter)+ glas roosvicee laxo
    15.30 tussendoortje. Varieert tussen 2 volkoren soepstengels/ snack a jack kaas/ mariabiscuitje/ rozijntjes/ appel+ thee
    18.00 avondeten. 1 opscheplepel aardappelen (eet hij meestal niet op) 1 lepel groente (afhankelijk van de groenten eet hij dit wel op) 5 stukjes vlees. Als toetje 1 danoontje
    18.30 thee met 1 blokje 78% pure chocolade.

Ik weet dat ik het koekje/ danoontje en stukje pure chocolade kan laten vallen, maar een kind moet toch ook wel af en toe iets lekkers kunnen eten?
    Zien jullie iets dat ik mis? Is wat hij nu eet echt teveel?
    ( ow en dat hij te weinig zuivel binnenkrijgt weet ik, hij lust het gewoon echt niet!)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

mijn advies is om een week lang ALLES op te schrijven wat er gegeten en gedronken wordt... dit is namelijk bin a altijd meer en anders dan gedacht wordt.

3. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Ja dat heb ik al een periode gedaan op de site van voedingscentrum.( omdat het dus altijd al zo'n grote knul was) Daar kun je precies alles invullen en dat wordt dan opgeteld. Qua calorieën kwam hij steeds uit tussen de 850 - 1050 per dag.
    enne hierboven staat ook ALLES wat hij gemiddeld eet anders hoef ik mijn vraag niet te plaatsen he, als ik de helft weglaat ;)
    En nogmaals, dit is gemiddeld. Tuurlijk krijgt hij bij bijzondere gelegenheden wel eens een waterijsje of bijv een bakje zoute popcorn. Maar dat is af en toe, niet structureel.

4. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,072
    2,214
    113
    Brabant
    als dit inderdaad alles is, dan zie ik ècht niks geks. wat zeiden ze van zijn eetpatroon dan??

wat ik bij mijn dochter doe is de hele dag kleine hapjes geven tussendoor. ongemerkt krijgt ze dat heel veel binnen(maar dat is bij haar de bedoeling). dus restje van mijn bord, korstje brood van haar zusje, slokje hier, hapje daar. is dit ook niet t geval? t zal niet hoor, want dan wist je t wel. maar wou t toch even vragen:)

5. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als hij zo slecht kan poepen zou ik de banaan vervangen door kiwi. Ook kan je is kiezen voor magere kaas in plaats van pindakaas. Magere yoghurt in plaats van vanille vla
    Dat soort kleine dingen zou ik doen denk ik..

6. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Je moet uitkijken met magere en light producten bij kinderen. Ze zijn zo hard aan het groeien, ze hebben echt wel vet en koolhydraten nodig. Wat zei 'men' van zijn dieet?

7. fafa

fafa Niet meer actief

Ik vind iedere dag 2x zoete zuivel ook wat veel (vanillevla én danoontje) hier is zoete zuivel echt een traktatie voor 1x in de 2 weken ofzo.

En misschien kun je wat meer groente geven. Niet alleen bij het avondeten maar wat meer snackgroente? Hier meestal 2 of 3 groentemomenten per dag: 1x snoeptomaatjes, komkommer of rauwe worteltjes tussendoor en 1x gekookte groente als tv-snack (sperzieboontjes, broccoli, erwtjes, spruitjes) en soms ook nog een goed gevulde groentesoep als voorgerecht. En dan staat ze tijdens het koken vaak ook nog groente (okee, okee, ook creme fraiche, ham, kaas, kokosmelk en gebakken spekjes ;)) mee te snoepen.
    Nou heb ik een alleseter... kan me voorstellen dat niet ieder kind staat te juichen bij snackgroente, maar je kan eens kijken wat ie wel graag lust.

8. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Nou ik zie niks bijzonders hoor, dit is volgensmij toch wel een algemeen schema voor zijn leeftijd. Wat krijgt je zoontje naast de laxo en thee te drinken, of is dat het enige?

9. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Hij krijgt inderdaad niet kleine hapjes tussendoor. Wij eten samen op hetzelfde moment en ik neem expres ook niks buiten die momenten. Banaan vervangen door kiwi is inderdaad een optie, hoewel ik van het cb begreep dat een goed rijpe banaan niet stoppend werkt, dit zou voor de wat groenere exemplaren gelden? Pindakaas vervangen door kaas gaat hem niet worden, hij lust echt geen zuivelproducten. De pindakaas krijgt hij om toch wat 'goede' vetten binnen te krijgen. De zoete zuivel is inderdaad een twijfelpunt voor mij. Ik moest hem van het cb meer zuivel geven, maar hij wiegert het dus echt te eten. Hij krijgt er serieus kokhalsneiginingen van. Dus het danoontje kan ik laten vallen, maar dan komt er dus geen andere zuivel voor in de plaats, want yoghurt oid krijgt hij ook niet weg. De vanille vla in de morgen zijn letterlijk drie eetlepels, waarin ook nog de allbran zit. Heb al eens gedacht om optimel vla te nemen, maar al dat kunstmatige spul lijkt me ook niet gezond.
    naast de thee en de roosvicee drinkt hij alleen voor het slapen nog wat water. De bekers roosvicee zijn wel 250 cc dus hij komt wel aan zijn vocht.
    Het cb hamerde vooral op het moeten toevoegen van meer zuivel en stoppen met de roosvicee. Voor zijn ontlasting kon ik dan lactulose gaan geven. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt voor ben om medicatie te geven als het niet echt noodzakelijk is. Hoewel het dat misschien nu wel is.... pfff twijfels.

10. fafa

fafa Niet meer actief

Zuivel is volgens mij niet perse nodig als je voldoende andere calciumhoudende producten eet: (blad)groente (broccoli zit bomvol), noten, vis, volkorenbrood en fruit (abrikozen, dadels). Ik weet niet of hij dat lekker vindt?

En inderdaad liever vanillevla dan iets met kunstmatige zoetstoffen.

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    En yoghurt op soja basis, bijvoorbeeld Mild en Creamy van Alpro?? Die is veel zachter van smaak.

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    En sojayoghurt en zo, lust hij dat ook niet? Twee keer pudding op een dag vind ik ook wel veel. En ik vind dat hij ook erg weinig drinkt. Wellicht helpt meer water en vocht door bv komkommers of meloen ook voor de ontlasting?

13. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Hij eet altijd volkoren brood en twee keer in de week eten we vis, dat lust hij ook. Broccoli vindt hij heerlijk net als spinazie en andijvie. Maar zou dat echt voldoende zijn?

14. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Drinkt hij echt zo weinig? Hij zit over de liter op een dag, naast het vocht uit fruit/ soep etc.
    Soja yoghurt zou ik idd kunnen proberen nog, bedankt! Maar dat mag toch ook niet dagelijks he? Voor jongens in de groei ivm de grote hoeveelheid natuurlijk oestrogenen in soja?

15. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,352
    737
    113
    Juist boter op zijn brood doen! Je knul heeft vet nodig. Haal dan het koekje of de snack a jack weg en vervang dat voor rauwkost.

16. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Lust hij dus niet..... (de boter dan! )

17. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Soja is best calorierijk, misschien kan je amandelmelk proberen? Veel calcium, geen vet maar ook geen eiwitten.

Ik heb ook een dochter die heel flink is, ze is nu 100 cm en 17 kg en ik ben al een jaar bezig met het onder controle krijgen van haar gewicht. Ik tel echt kcal en vind het vreselijk dat ik zo naar haar voeding moet kijken. Maar hier geen magere melk, wel af en toe optimel maar ik koop vaak de puur versie zonder zoetstoffen.

Maar wij zijn ook bij een kinderdieetsite geëist en die heeft de kcal van Elise geteld (en ook de voedingsstoffen die ze kreeg), uitslag, zelf met af en toe wat lekkers zat zij nog niet op het gemm. verbruik van een kind van haar leeftijd. Ze beweegt genoeg dus conclusie zeer trage stofwisseling en gewoon dikke pech en aanleg om dik te worden :(.

We zijn met haar naar een homeopaat arts geweest en ze heeft nu korreltjes voorgeschreven en als het goed is gaat ze wat meer op haar curve. Toevallig heeft Elise ook al vanaf jongs af aan obstipatie, vanaf het moment dat ze nexium heeft gekregen voor haar reflux. Ik ben ook bang dat dat schade heeft aangericht. Ik geef haar ook kindicol druppels van vsm kind, ook homeopathisch en verbetert de stoelgang.

18. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar soja is wél een goede vervanger van melkproducten, en amandelmelk en al die andere soorten niet.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik bedoel het niet verkeerd hoor.. de meeste mensen hebben geen idee wat ze allemaal in hun mond stoppen op een dag of wat er in de monden van hun kinderen verdwijnt.

20. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Nee snap ik hoor, maar ik kijk hier echt al heel kritisch naar en noteer alles dus ook de kleine hapjes, even proeven, slokje, likje etc.

Share This Page