Kleine hap, gaat het ooit nog lukken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Stakato, 22 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ondanks twee bezoekjes van een IBCLC lactatiekundige blijft de hap van mijn baby van vijf weken te klein. Tongriempje en lipbandje is in orde.
    Ik heb steeds kloven, vasospasmen, branderige tepelhof na de voeding, en een ongelukkige baby omdat hij de tepel onvoldoende stimuleert en daardoor niet genoeg melk binnenkrijgt. Ik kolf ook regelmatig om mijn borsten te ontlasten. Het is zo ontzettend aanmodderen, ik snap maar niet waarom het niet lukt. Bij mijn oudste ook wat opstartproblemen gehad maar na twee weken ging het toen wel goed.
    Ik wil niet accepteren dat het niet gaat lukken. Bij wie duurde het ook lang voordat baby goed ging aanhappen?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn oudste ging het na 5wkn ineens goed, maar toen ging ik ook anders aanleggen; ik begon met haar neus ter hoogte van mijn tepel, dat leek totaal niet te gaan lukken, maar als ze dan hapte, hapte ze juist perfect aan... Daarvoor legde ik dus aan met haar mondje ter hoogte van mijn tepel, en dan hapte ze veel te klein.
     
    Stakato vindt dit leuk.
  3. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ja zo doe ik inderdaad ook. Alleen hapt de baby niet omhoog, zoals dat zou moeten. Ik moet de tepel dus vervolgens onder zijn bovenlip heen proppen, want de mond gaat niet genoeg open. :(
    Ik heb veel filmpjes gekeken op YouTube. Assymetrical latch. Flip the nipple. Maar het lukt maar niet en mijn tepel komt ook geplet of als een nieuwe lipstick uit het mondje.
     
  4. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Die geplette tepel herken ik. Super pijnlijk. Ik voedde met tepelhoedje maar als hij m platte deed t echt zeer. Hier is het goed gekomen na een week of 8. Als ik voelde dat de hap niet goed was liet ik hem opnieuw happen tot t goed voelde. Voed nu inmiddels al maanden pijnvrij dus het kan wel.
     
  5. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Hier na vier maanden nog steeds de lipsticktepels en vasospasmen, ook na bezoek van twee verschillende lactatiekundigen IBCLC. Ik heb me erbij neergelegd, want ik wil per se borstvoeding blijven geven. De lactatiekundigen wisten me te vertellen dat dit iets is wat met de tijd beter kan worden als het mondje van je baby groter wordt. Ik hoop dat dat voor jou geldt! Sterkte!
     
  6. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik heb ruim 3mnd geprobeerd... En toen de handdoek in de ring gegooid.
    Lactatiekundige, logopedist, kinderarts, verpleegkundige, iedereen heeft meegekeken.
    *dochter had wel opstart problemen, veel prematuur gedrag.

    Soms lukt het gewoon niet...
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Door mijn vlakke tepels en het kleine mondje van mijn jongste dochter lukte aanhappen ook niet.
    Met een tepelhoedje lukte het wel, en heb ik verder probleemloos kunnen voeden.
    Heb je dat al geprobeerd?
     
  8. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Vervelend. Ik heb mijn dochter ook een half jaar met tepelhoedje gevoed en toen hapte ze een keer ongeduldig zo aan en heb ik er nog 2 jaar zonder tepelhoedje aan vast geplakt.

    Ik zou kijken of de kleine geen spruw heeft, niet altijd is spruw zo duidelijk aanwezig, maar een kleintje kan er veel pijn van hebben en dat maakt de tepel diep in de mond nemen erg moeilijk. (was hier ook het geval) Mijn zoontje is nu 2,5 week en inderdaad ook afgevlakte tepels na het drinken. Zijn lipbandje en tongriempje zijn te kort en worden binnenkort gebrand. En ik smeer kokosolie in zijn mondje en op mijn borsten om de spruw tegen te gaan. Ik merk nu al verbetering in het aanhappen.

    Heb je misschien een harde toeschietreflex? Of juist een hele trage? Heeft de kleine veel last van krampjes, boertjes of winderigheid?
     
  9. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ik ben nogmaals bij een lactatiekundige geweest, nu bij een ander. De tongriem is toch te kort. Daardoor klemt baby erg met zijn kaken en dat veroorzaakt kloven en vasospasmen. :( Binnenkort klieven of lazeren.

    Geen spruw gelukkig. Wel smeer ik met miconazol en fusidinezuur, preventief vooral, omdat ik steeds borstontsteking krijg van een infectie die bij de kloven komt.

    Ik heb een normale tsr, wel houdt de tsr aan 1 kant vrij snel op. Dan krijg ik een boze baby die gaat trekken en draaien met zn hoofd of loslaat en dat veroorzaakt nog meer pijn. Hij zit teveel op de tepel met zijn kaken, maar moet juist meer op de tepelhof zitten om de melk te laten stromen.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina