Vakantie en allergie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door MSL12, 13 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.367
    191
    63
    Wij willen gaan kijken voor een vakantie in het buitenland. met oudste dochter wel eens all inclusive gedaan maar jongste heeft een heftige koemelk, soja allergie. Vind het in Nederland soms al lastig eten buiten de deur maar buitenland nog wel wat spannender. Wat is jullie ervaring is all inclusive te doen met allergieën? of beter restaurantjes of toch iets waarbij we steeds zelf moeten koken? weet nog niet waar we naar toe gaan. Voorkeur Canarische eilanden, italie denken we.

    En heb je dan medische verklaring nodig voor de medicijnen, epipen? Best lastig dan opeens waar je aan moet denken. Graag jullie tips!
     
  2. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Wij koken zelf op vakantie. Onze jongste reageert anafylactisch op inmiddels 5 voedingsstoffen en daarnaast ernstig allergisch en intolerant voor nog een rits voedingsstoffen dus we nemen geen risico's.

    Ik denk dat een medisch paspoort handig zou zijn ivm epipen etc ook voor geval je vervanging nodig hebt.
     
  3. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Wij doen ook geen all inclusive. Mijn man is erg intolerant voor een stuk of wat voedingsmiddelen en we kunnen de gok gewoon niet wagen. Mijn ervaring met buitenland en all in (vroeger wel gedaan) is dat het personeel vrijwel nooit weet wat er precies in het eten zit. En dat kunnen we helaas niet gokken. We zoeken nu dus naar huisjes/appartementen waar je zelf kunt koken plus een grote supermarkt in de buurt.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Wij nemen altijd een appartement, zodat we zelf kunnen koken.

    Qua medicatie even navragen bij de apotheek of hier kijken: https://www.hetcak.nl/regelingen/medicijnen-mee-op-reis Een medicijnpaspoort is sowieso handig, maar voor sommige medicatie is inderdaad een verklaring nodig (en dat is zo’n paspoort niet). Ik denk dat dat voor allergie medicatie niet geldt, want het gaat bij die verklaring om medicatie die onder de opiumwetgeving valt (zware pijnstilling, slaap- en kalmeringsmiddel, ADHD-medicatie, dat soort dingen), geen idee of er medicatie is die tegen allergieën gebruikt wordt die daaronder valt... En soms moet er alleen een artsverklaring zijn (zie de site).
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  5. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik zou dat risico niet nemen. Hier 2 ernstig allergische dochters met pinda, noten en zaden allergie. Ik ga naar een appartement of een camping. All in laat ik aan ons voorbij gaan.

    Als ik vlieg neem ik een medische verklaring mee. Nu gaan wij de laatste jaren met de auto dus dan neem ik het niet mee.
    Wel een Engelstalig medicijnoverzicht ivm epipennen en daarop staat ook waarvoor zij allergisch zijn.
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  6. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.060
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf levensbedreigende voedselallergieen, zelf neem ik standaard mijn epipen en medicijnen mee. Bij de apotheek kan je gratis een reis medicatie paspoort halen, hierop staat zowel in het Nederlands als in het Engels wat je gebruikt en waarom. Bewaar de epipen en medicijnen altijd in je handbagage! In het ruim is het te koud en als je je koffers kwijt bent na de vlucht dan heb je ook een probleem.
    Mijn ervaring is dat er bij all in hotels tegenwoordig de allergenen goed worden vermeld. Bij het buffet staan meestal bordjes met de naam van het gerecht en de allergenen.
    Als we gewoon uit eten gaan dan geef ik het altijd aan, nog nooit problemen mee gehad, men denkt juist altijd mee. Zo kreeg ik laatst met een vriendin in Valencia extra mosselen door de pan met paella, terwijl de gamba's voor mijn vriendin op een apart bord ernaast werden geserveerd zodat zij ze naar wens door de paella op haar eigen bord kon roeren.
    Wel is het handig als je de allergieën in de taal van het land waar je bent kunt benoemen voor het geval dat men beroerd Engels spreekt. Google translate kan je hier eventueel ook voor gebruiken.
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw

    Voor een speciaal dieet kan je een veeklaring krijgen.
    Je mag dan ook extra gewicht mee nemen.
    Zou even checken bij de luchtvaartmaatschappij.


    In italië is het assortiment erg goed in de grote supermarkten. Althans dat kan ik mij wel zo herinneren.
     
    MSL12 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina