Kleiner huis kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door RobinBird, 26 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    #1 RobinBird, 26 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2019
    Hoi allemaal :),

    Ik heb een luxe-probleem, of liever gezegd een luxe-twijfel.
    Wij wonen nu in een woning met drie slaapkamers, waarvan èèn enorm groot is en eventueel zelfs verbouwd kan worden in twee alsnog ruime slaapkamers. Dan zouden we totaal dus 4 prima slaapkamers hebben. Daarentegen is de woonkamer met daarin meteen de keuken erg klein. Mede door de (te) kleine woonkamer/keuken maar ook door de drukke weg waar we aan wonen, zijn wij actief op Funda.
    Nu hebben wij gister een huisje bezichtigd. Nieuwbouw. Alleen een stuk kleiner in totaal. We wonen nu op 110m2 en dat andere huisje is 85m2. De woonkamer en keuken zijn wel groter. Hier zijn 'maar' 3 compacte slaapkamers, zonder uitbouw mogelijkheden. Verder is de woning helemaal naar wens. Ik ben nu zwanger van ons eerste kind. Maar stel nou dat we uiteindelijk drie kinderen willen... Is dit dan wel verstandig? Twee kinderen op een kamer vind ik geen optie (is ook te klein). Uiteraard is dit een probleem voor laaaater, maar het liefst verhuis ik hierna niet gauw nog een keer. Ben nogal verhuis-moe...
    Tips? Meningen? Adviezen? Zeer welkom :).

    Liefs van RobinBird.

    Toevoeging:
    De reden dat we dit toch overwegen is omdat de kans ook groot is dat we het bij twee kinderen laten. Verder zijn we al geruime tijd op zoek naar een andere woning, maar kunnen steeds niet iets perfects vinden. We staan open voor wat klussen, maar dat dit een nieuwbouwwoning is waar NIKS aan hoeft te gebeuren vinden wij een heeeeeerlijk idee.
     
  2. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.836
    2.698
    113
    't Gezellige Brabant
    Zijn er evt uitbouwmogelijkheden als je toch extra ruimte nodig zou hebben boven? Zo nee, dan lekker verder kijken naar iets wat wel genoeg ruimte heeft. Ik denk dat het knap lastig is om van een groter naar een kleiner huis te gaan met een nog groeiend gezin.
     
  3. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.927
    462
    83
    Ik zou persoonlijk verder zoeken
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Nee er zijn geen uitbouw mogelijkheden.
     
  5. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.243
    7.817
    113
    Gelderland
    Poeh dit vind ik wel een lastige.
    Mijn eigen ervaring;
    Toen wij in dit huis kwamen (120m2) hadden we 2 slaapkamers en de gehele zolder leeg. Nu 12 jaar later zijn we ons huis uit gegroeid. We merken dat we bij elkaar op de lip zitten, plus de woonkamer, schuur zijn te klein. We hebben zelf ook gewoon behoefte aan meer ruimte om ons heen.
    Dit gevoel kwam pas de afgelopen 3 jaar en de kinderen zijn nu 7&9.

    In mijn omgeving zie ik dit vaker gebeuren. Verhuizen, uitbouwen naar een groter huis op het moment dat de kinderen al wat ouder zijn.
     
    Syane vindt dit leuk.
  6. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.589
    3.972
    113
    Is er een vliering/zolder voor opberg mogelijkheden. Of bijv een schuur waar je nog spullen kwijt kan. Waar kun je je was doen en waar hangt dit te drogen. Etc. Kan dit op de overloop, of moet dit ook in de slaapkamer of woonkamer.
    Als hier allemaal goede opties voor zijn is 3 slaapkamers prima. Maar als 1 kamer eigenlijk voor andere dingen dan een slaapkamer gebruikt moet gaan worden is het niet zo handig.

    Verder zou ik goed bedenken hoe groot is mijn wens voor een groot gezin. Als je echt graag 3 of misschien 4 kinderen zou willen (en als dat natuurlijk kan lukken) dan zou ik wel een groter huis zoeken, met de mogelijk heid op meer slaapkamers. Anders zul je zeker wel snel weer moeten gaan verhuizen.
     
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou het te klein vinden. Zelfs met twee kinderen. Maar het is zo persoonlijk.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.582
    10.477
    113
    Wij wonen nu op 120m2 en dat kan op zich wel, maar we hebben huis gekocht van 160m2 (inclusief interne berging).

    85m2 met 2 kinderen lijkt mij erg krap, als ik het goed begrijp heb je dan geen kamer meer over? Waar kan je de was laten?
     
  9. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Er is een schuur en een erg ruime vliering voor spullen. De wasmachine en droger staat in een inbouwkast op de overloop. Nu gebruiken wij geen droger, maar dat zouden wij daar wel doen. Alleen sommige kleding zullen we moeten ophangen en dat zal dan in een slaapkamer moeten. Daar is op de overloop geen plek voor.
     
  10. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad, persoonlijk zou ik met kinderen (kinderwens, zwangerschap, opgroeiende kids etc.) Niet kleiner gaan wonen.
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.582
    10.477
    113
    Mijn ervaring is dat je nog veel was ophangt, en dat wordt veel meer met kinderen, ook als je een droger hebt. Voor mij zou dit de reden zijn om niet te verhuizen, vooral omdat je de ruimte nu wel hebt. Ik zou verder zoeken...

    Begrijp ik het goed dat dit huis geen zolder heeft?
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Als de kans groot is dat je t bij 2 kids laat, why not.
    Wij wonen nu op zo'n oppervlak met 1 kind (maar dan appartement met 2 slaapkamers), en twijfelen nu over een huis van ook ongeveer 85m2, met drie kleine slaapkamers. Leukere buurt, ,dicht bij school. Tweede op komst, dus ook handig.
    Kamer enzo groot genoeg, slaapkamers klein, maarja, het zijn slaapkamers.

    Minder oppervlak is minder om schoon te houden ;)
     
  13. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Ik zou zeker geen huis van 85m2 kopen als ik de mogelijkheid ook had om groter te wonen. Met het oog op kinderen is minimaal 100 m2 toch wel fijn (en persoonlijk vind ik dat al klein) ik zou dus verder kijken!​
     
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.589
    3.972
    113
    Dat zou dan voor mij wel een afhaker zijn. Je hebt met een gezin echt wel veel was, er is nog best veel wat niet de droger in gaat (omdat de droger je kleding vaak niet mooier maakt). En om dat dan altijd in de slaapkamer te moeten drogen, lijkt me niets. Dat staat altijd in de weg.
     
  15. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.587
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Verder zoeken want dit klinkt als the next best thing en niet iets dat op de langere termijn aan de eisen voldoet. En of je nu 2 of 3 kinderen wil een vierde kamer als speel of studeer- werkruimte is ideaal.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.631
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou het te klein vinden en verder zoeken.
     
  17. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Is 85m2 het totaal of alleen de benedenverdieping? Als dat het totaal is zou ik het echt niet doen. Ons oude huis had iets minder dan dat in totaal, beneden+eerste verdieping dus, zolder tel ik niet mee omdat je dat niet eens kon staan, en dat werd echt te klein met 2 kinderen. Weinig ruimte voor kinderen om zich binnen te kunnen vermaken, op de slaapkamers pastte alleen een bed. Nu hadden we geluk dat er op onze slaapkamer een grote ingebouwde kast zat, anders had ik niet eens ruimte voor kleding e.d. gehad. Nu is alleen mijn benedenverdieping al zo'n 70m2, boven wel kleiner door het dak maar voldoende ruimte voor ons 4, en ook nog de mogelijkheid om de bovenverdieping en zolder te vergroten. Ik zou echt niet meer terug willen naar zo'n klein huis.

    Je hebt het over compacte slaapkamers, hoe compact is dat? Past daar een bed van 90x200, kledingkast en een bureau? Is er dan ook nog wat ruimte over wat ze kunnen spelen? Of waar je een extra matras neer kan leggen omdat er een vriendje/ vriendinnetje/ neefje/ nichtje komt logeren?
     
  18. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Gezien t feit dat je geen volwaardige zolder hebt waar je bijv genoeg wasrekken ook neer kunt zetten zou ik niet voor dat kleinere huis gaan...

    Wij woonden hiervoor in een appartement van 100m2 met 3 slaapkamers en zelfs met 1 kind vond ik dat te klein. Nu studeer ik ook nog graag dus de 3e kamer was een studeerkamer, en daar moest ook de was staan, en alle overige troep wat we nergens anders kwijt konden...
    Vooral de irritatie dat die was dus altijd en overal in de weg stond. Dan wel in de studeerkamer dan wel in een slaapkamer of zelfs tijdje in de woonkamer ook gehad. We hadden en hebben een droger, maar daar stop ik zeker niet alles in.

    Nu wonen we in een eengezinswoning van 120m2 en is de 2e onderweg. De oudste is bijna 6.
    Slaapkamers zijn heel ruim, woonkamer en keuken zijn zeker ruim genoeg en nu hebben we er ook nog een ruime zolder bij met vliering (al moeten we nog even goed checken dat de constructie idd stevig genoeg is om als vliering te dienen en zo niet dan gaan we dat nog realiseren).
    Zelfs een 3e kindje zouden we hier kwijt kunnen (dan zou de oudste naar de zolderkamer gaan).

    Dus, gebaseerd op jouw beschrijving van t huis, t feit dat je op geen enkele manier uit kunt bouwen of extra kamers kunt creeëren zou ik t zeker niet doen. En dat je was altijd en eeuwig in de weg staat op je slaapkamer (geloof me dat gaat je echt enorm tegen staan).

    En wat is nu een kleine keuken en woonkamer? Kun je daar niet evt iets mee? Of een uitbouw plaatsen bijv als t echt te klein is?
    Misschien is t een kwestie van meubels andere zetten of sowieso vervangen waardoor je toch ineens meer ruimte krijgt.

    Of anders zou ik op zoek gaan naar een vergelijkbaar of iets ruimer huis :) met minstens 3 slaapkamers, een volwaardige zolder en ruimere keuken/woonkamer.
     
  19. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Je gaat de kinderkleding ook niet in de droger stoppen, hoor.
     
  20. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik denk dat je vooral naar budget en nuttige ruimte moet kijken.

    In Amsterdam bijvoorbeeld is 85m2 al heel wat.

    Wij woonden samen op 145m2. Met 3 kinderen en zwanger van de vierde ging dat prima. 5 slaapkamers, 2 badkamers niks aan de hand. Toch verhuisd, nu op bijna 250m2 en nu voelt dit weer heel fijn maar als het financieel nodig zou zijn kan kleiner ook prima!
     

Deel Deze Pagina