Kleuter 4 jaar en liegen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1981Mama, 11 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies,

    Wie kan mij geruststellen. Komt het vaker voor dat kinderen van deze leeftijd vaak liegen/iets anders dan de waarheid vertellen?
    Mijn zoontje is 4j 3m.

    Het is mijn taak als moeder om mijn kind in eerste instantie te geloven uiteraard.

    Het probleem is, dat hij alleen zou kunnen liegen over dingen die ik niet direct na zou kunnen checken.

    -Eva heeft mij 2x in een plas geduwd op school/Ben slaat mij iedere dag
    -opa heeft mij geslagen toen oma er niet bij was
    -De juf noemt mij een baby
    -Ik ben speciaal he? (Bij navragen zei hij dat de juffen dat zeiden)

    Maar ook dingen als
    -Ik mocht na mijn broodje niet mijn snackje eten op school
    -ik mocht de chocomel van Levi opdrinken van de juf
    -ik mag van papa en mama altijd twee toetjes (tegen oppas).

    De laatste 3 zijn makkelijk te weerleggen (1: tijd voor lunch is om, 2: hij heeft koemelkallergie maar had geen symptomen na zijn verzinsel, 3: behoeft geen uitleg :p )

    De eerste 4 zijn voorlopig niet te weerleggen, 1: de juf heeft het niet gezien, 2: waar of niet, ik ga ervan uit dat opa zou ontkennen als het waar zou zijn, 3: hier ontbreekt teveel context om er iets van te vinden, 4: hij vertoont idd apart gedrag op school maar dat zeg je toch niet zo tegen een kind.

    Hij heeft elke dag wel weer iets nieuws waarmee hij thuis komt of wat boven komt borrelen.

    Maar hij zal nooit iets "verzinnen" wat niet kan (mensen op verkeerde tijd/plaats of kleine broertje de schuld geven van iets wat hij niet kan).

    Hij is wel aan de (cognitief) slimme kant maar omdat hij sociaal/emotioneel een beetje achter loopt zie ik geen greintje kwaad in hem.

    Is liegen en dingen verzinnen normaal op deze leeftijd?
     
  2. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Mischien is het niet echt liegen maar alles met veel fantasie, bijvoorbeeld heeft juf gezegt dat iedereen speciaal is en heeft ze gezegt dat we allemaal een baby zijn geweest en heeft opa een grapje gemaakt over slaan.En dat met toetjes is uitproberen en mischien wil die spannende dingen vertellen en verzint er dan wat bij.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.248
    113
    Volgens mij is het hartstikke normaal dat ze 'liegen' op deze leeftijd. Fantasie en realiteit is iets waar langzaam onderscheid in wordt gemaakt.

    Dit is wat ik vond op : https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=13611

    Kinderen tussen 2 à 4 jaar, fantaseren nog vaak en graag. Wanneer zij ‘liegen’ spreken ze eerder een wens uit. Zij kennen het verschil tussen fantasie en werkelijkheid nog niet. Ze vertellen dus smoesjes zonder bewust te liegen.

    Ook kinderen tussen 4–7 jaar hebben nog moeite met het onderscheid tussen de realiteit en hun fantasie. Kinderen van deze leeftijd (en jonger) zijn zich nog onvoldoende bewust van hun eigen aandeel in een gebeurtenis. Ze hebben nog moeite om verbanden te zien en oorzaak en gevolg vast te stellen. Ze kunnen ook het gevoel hebben dat wanneer ze iets onopzettelijk doen, ze er ook niet op aangesproken kunnen worden (vb. De fotokader viel van de tafel toen ze er langs liepen. Dat deden ze niet opzettelijk en hoeven ze dus ook niet te vertellen).
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Op zich niet gek, fantasie en waarheid kan nog door elkaar lopen. Zo liegen kinderen bijvoorbeeld omdat ze echt iets graag willen zoals de 2 toetjes.

    Of omdat ze weten dat ze anders op hun kop krijgen, om aandacht te krijgen, omdat hij onzeker is en anders voor doet, bang, of aandacht.

    Onze knul kan niet liegen en verzint ook niet zo maar (open boek haha)
    Hij kan best dingen vertellen waar ik mijn vraagtekens bij heb maar soms is het ook zijn waarheid. Vergeet dan net wat dingen waardoor het net iets anders ligt.

    Als hij bewust liegt dan zie je dat en dat weet hij ook.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als mijn dochter met een verhaal komt en ze zegt dat het altijd zo is dan neem ik dat met een flinke korrel zout. Doet ze niet expres maar bij kleuters is snel iets altijd (ook al is het maar enkele keren gebeurd). Doorgaans hebben ze wat moeite om dingen juist op de tijdlijn te plaatsen.

    Voorbeeld: dochter had het over spelletjes doen met juf in de klas. Dat ze dat had gedaan en dat ze dat vaker doet.
    Met juf een spelletje doen (1 op 1) gebeurt alleen wanneer een kind extra uitdaging nodig heeft of extra ondersteuning. Bij doorvragen bij dochter bleek dat ze het over vorig jaar had... Van vorig jaar klopt het inderdaad want toen was het om te bepalen wie over kon naar groep 2.
    Ach ja, gisteren, vorige week of vorige maand.... voor kleuters nog erg lastig hoor, haha. Dus Ben slaat mij iedere dag.... kan best zijn dat het 2 weken geleden gebeurde en vandaag toevallig weer.

    Zo kwam dochter ook een keer verdrietig uit school. Juf was boos op haar geweest. Bleek achteraf dat ze de klas in het algemeen eventjes streng had toegesproken omdat veel kinderen heel erg druk waren. Ze was niet boos op dochter maar dat had ze er wel van gemaakt.

    Over het chocomel verhaal.. Dat iemand ZEGT dat iets mag wil nog niet zeggen dat iets daadwerkelijk gedaan is. Zo grappig bij kleuters, let er maar eens op.
     
  6. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb een fijn boekje hierover in de klas. Tip de muis vertelt een leugentje. Gekocht bij de Action. Misschien een idee om voor te lezen? Gaat over Tip die leugentjes vertelt. Maar op het moment dat hij de waarheid vertelt gelooft niemand hem.

    Werkt in de klas heel goed! Natuurlijk wel met de nodige gesprekken erover.
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ohja heel normaal. Onze oudste kon de prachtigste dingen vertellen. Bleek heel vaak niet waar. Of je wenkbrauwen gingen tijdens het verhaal al omhoog maar bleef ze gewoon met een stalen gezicht verder vertellen. Heel vaak bleek het achteraf iets te zijn wat ze graag zou wíllen maar dan werd het verteld al was het echt zo gebeurd. Ze is nu 7,5 en nu doet ze dat niet meer. Jongste is 5 maar die liegt/verzint eigenlijk nooit. Of hij zegt binnen 2 tellen dat het een 'grapje' was..
    Verschilt dus wel per kind maar het is zeker niet abnormaal bij kleuters!
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.499
    113
    Ja hoor is denk ik heel normaal, bij het ene kind waarschijnlijk meer dan het andere kind, maar ze komen er nu ook achter dat ze iets anders kunnen antwoorden als het beter in hun straatje past. Valt altijd te proberen toch. ;) wie weet is de oppas wel zo 'gek' om 2 toetjes te geven, dat heb je als kleuter dan toch maar mooi voor elkaar. :D

    Hier word ook vaak iets erger gemaakt dan het is, iets verkeerd begrepen of teveel op zichzelf betrokken. Liegen kan hij niet zo goed, maar hij probeert het wel eens. Aan ons als ouders de taak om ze hierin op te voeden en ermee om te leren gaan enz. :p
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #9 GroeneBomen, 11 dec 2019
    Laatst bewerkt: 11 dec 2019
    Fantasie en werkelijkheid lopen in elkaar over :) gefeliciteerd, je kind is volstrekt normaal :D Ze komen er ook steeds meer achter dat liegen ook kan helpen om hun beoogde doel te bereiken (zoals geen zin om handen te wassen, dan is erover liegen veel makkekijker)


    Ik probeer t te verifiëren 'als ik juf vraag of juf boos op jou was, wat zal juf dan zeggen?'
    Of 'mag ik aan je handen ruiken of je ze hebt gewassen?'

    Of ik bluf gewoon haha 'er lagen nog 2 snoepjes in de kast en nu nog 1 (ik tel nooit haha dus bluf), dus dan heb jij er 1 gehad' als hij de waarheid verteld wordt hij boos en is hij super verontwaardigd, heeft hij gelogen dan is 'ja maar..."

    T is ook een verrekte goede leugenaar, zijn oudere neef grinnikt nog steeds als hij een leugen verteld en zoon kan zo bij de geheime dienst.

    (Vaak zeg ik ook gewoon: ach vervelend dat je dat zo hebt ervaren)
     
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Goed om te lezen dat het idd normaal is :)

    Maar een verhaal als "opa slaat me" is toch wel zorgelijk. Heb het wel even kort gecheckt...
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #11 GroeneBomen, 11 dec 2019
    Laatst bewerkt: 11 dec 2019
    Ach mijn zoon riep t hard in de winkel dat ik hem zeer deed en dat ik hem niet mocht slaan. Zo leuk die kinderen :p ik raakte hem niet eens aan uiteraard, ik was alleen even boos geworden kort ervoor omdat hij zo vreselijk zeurde.
    Ook dat soort dingen komen gewoon voor op die leeftijd.

    Ik geloof ook niet standaard mijn zoon. Mijn taak als ouder is niet om hem maar altijd te geloven maar om hem serieus te nemen en mijn empathie te uiten en indien nodig bij te sturen/verifiëren en corrigeren. Zoals in geval dat hij hard riep dat ik hem deed ;) of als hij andere kinderen beschuldigd terwijl hij de schuldige is.
     

Deel Deze Pagina