Kleuter heeft nog steeds ongelukjes met plassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door BJN, 3 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    M'n zoontje is net 4 en toen hij ongeveer 3,5 was zijn we met actief met zindelijkheid aan de gang gegaan.
    Dat ging best redelijk, maar wel heel regelmatig ongelukjes met plassen. Poepen daarentegen is vanaf dag 1 goed gegaan op de wc en daar nooit problemen mee gehad.

    Nu zit ik met m'n handen in m'n haar, hij blijft z'n ongelukjes houden met plassen. De ene keer meer dan de andere en nu zullen de feestdagen, z'n verjaardag en volgende week naar de basisschool vast niet mee spelen, maar ik word er zo moe van. Negeren werkt niet, belonen werkt niet, boos worden werkt niet. Maar wat dan wel? Hebben jullie nog tips voor me?
    Ik stuur 'm regelmatig naar de wc (wat met veel drama gepaard gaat) , maar met een dreumes erbij vergeet ik dat ook wel eens. Vraag wel regelmatig of 'ie moet plassen en probeer 'm eraan te herinneren. Maar blijkbaar werkt dat ook nog niet echt. Gaat het mis dan is het 'sorry', of 'ik had geen zin'.
    Ondertussen ben ik ook bang voor volgende week, vier dagen weg tot 3 uur. Hoe gaat 'ie dat droog houden?
     
  2. rums

    rums Niet meer actief

    Helaas geen tips. Onze middelste is eind oktober 4 geworden en is standaard elke dag 2 tot 6 keer nat. Wij hebben nu een doorverwijzing voor de plaspoli omdat wij ook alles al geprobeerd hebben.

    De cb arts zei dat we hem aan het einde van de dag moesten belonen als hij dan nog droog was.
    Misschien heb je daar wat aan.
     
  3. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Bedankt voor je reactie! Ik ga het nog even aan kijken, maar anders ook maar eens navragen hoe 'normaal' het is bij de huisarts.

    Op wat voor manier belonen? Een sticker aan het eind van de dag en bij een volle kaart een cadeautje? Of iets concreets aan het einde van de dag?
     
  4. rums

    rums Niet meer actief

    Wij hebben het toen gedaan met verrassings eieren. Maar dit had hier totaal geen effect.
    Stickers heeft hier zijn speciale functie al verloren omdat het bij de knutselspullen ligt.
     
  5. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Dat denk ik hier dus ook. Is 'ie überhaupt nooit van onder de indruk geweest.
    Heeft 'straffen' zin? Iets van, als je in je broek plast lezen we vanavond niet voor? Ik weet het ook niet zo goed meer.
     
  6. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Als ik aan mijn pluszoontje vraag of hij moet plassen zegt hij ook standaard nee. Maar als ik hem op potje of wc zet komt er altijd wel een plasje
    Misschien eens zien voor zen aantrekkelijk potje , misschien eentje met muziek?
    Met plassen hebben wij niet echt problemen gehad , met kaka wel, dat bleef hij in zijn broek doen.
    Belonen met lolly’s heeft uiteindelijk geholpen
     
  7. rums

    rums Niet meer actief

    Het heeft allemaal geen zin. Belonen of straffen het maakt geen indruk of wel indruk maar hij plast daarna weer in zijn broek.
    Daarom wil ik ook weten of het iets medisch is of een kwestie van tijd.
     
    BJN vindt dit leuk.
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Mijn zoontje is 5 en is sinds 3 maanden droog. De ongelukjes werden steeds erger en op de plaspoli hebben ze hem helemaal nagekeken. Conclusie: overprikkelde blaas. Hij slikt nu oxybutinine en daar blijft hij droog mee. We gaan deze maand beginnen met afbouwen.

    Maar op school heb ik het er met de juffen gehad en die gaven hem gewoon steeds schone kleren. Straffen of belonen hielp niet, hij kon gewoon echt niet droog blijven.
     
    Ellabella, Akira1978 en BJN vinden dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niet dreigen met straf. Laat het los.
    Het enige dat ik zei: zelf omkleden en schone kleren aandoen.
    Tis echt goed gekomen!
     
    BJN vindt dit leuk.
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    'straffen' in de zin van: bij elk ongelukje volledig uitkleden, douchen en weer schone kleren aan, wil soms wel helpen. Waarbij je benadrukt dat het naar is dat het zoveel tijd kost steeds , en dat plassen op de wc veel sneller is. Niet overdreven zeggen steeds maar zo tussen neus en lippen door.
     
    BJN vindt dit leuk.
  11. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Waar komt het van? Die van mij had het ook steeds weer thuis ( op school nooit) dus hij kon het wel.
    Toen eens even doorgevraagd en het kwam er op neer dat hij geen zin had als hij met iets bezig was.
    Wel even zeker weten dus of hij er wel of niet iets aan kon doen.
    Dus toen gedreigd dat hij nooit meer de tablet kreeg als hij niet op tijd heen ging en ineens kon meneer wel op tijd naar de wc..:rolleyes:
    Nu nog heel soms een ongelukje,maar ach tenminste niet op school of BSO.
     
    conejita en BJN vinden dit leuk.
  12. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Heel herkenbaar. Onze jongste is al een jaar 'zindelijk', poepen direct prima. Maar dat plassen, ik word er echt gek van. Tussendoor wel een keer zijn urine bij de huisarts ingeleverd, toen bleek hij idd een blaasontsteking te hebben. MIsschien goed om dat te laten checken.
    Toen ging het na de kuur opeens 5 dagen helemaal goed. Maar sindsdien weer ellende. MInimaal 1, maar soms wel 5 keer een schone broek per dag. En dan ben ik het zat en doe hem weer een luier om. Nu draagt hij sinds een paar dagen elke dag weer een luier, omdat het ons allemaal frustreerde. Hem ook. Hij voelt het écht niet. Wel de grote plas, maar alle kleine beetjes niet. Bij de gastouder blijft hij meestal droog, maar daar gaat hij 20 keer in de 9 uur dat hij daar is naar het toilet. En dan nog is het soms zo dat hij net nadat hij geweest is alsnog een natte broek heeft. Ik heb bij mijn zoon steeds meer het idee dat het hem écht niet lukt. Dus binnenkort maar weer urine inleveren, misschien dat er wel weer iets zit. Zo niet, dan krijgt hij voorlopig gewoon een luier om, om allemaal rust te krijgen.
     
    BJN vindt dit leuk.
  13. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik zou hem elk uur naar de wc sturen (zet wekker op je telefoon, kun je het niet vergeten). Geen discussie maar je gaat naar de wc als de wekker gaat. Gaat dit goed, uitbreiden naar elke 2 uur. Vraag aan de juf of ze hem op vaste momenten wil sturen (bijvoorbeeld fruit eten, buiten spelen, middag eten en buitenspelen).
    Als hij toch een ongelukje heeft, laat hem zichzelf aan en uitkleden en even doekje erover halen. De vieze kleding gooit hij zelf in de was. Verder niet veel aandacht aan besteden.
     
    flipflop en BJN vinden dit leuk.
  14. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Dit doen wij ook. Kostte wel wat tijd en strijd om hem het zelf omkleden te leren maar inmiddels doet hij het zelf.
    Hier is het overigens nog niet goed gekomen, maar op school plast hij maar zelden in zijn broek. 3x tot nu toe (half jaar op school). En thuis gaat het ook steeds beter.

    Wat hier heeft geholpen tot nu:
    -consequent zijn in het zelf om laten kleden
    -een timer op de telefoon. werkte beter dan wanneer ik het zei of hij op vaste momenten moet.

    Succes. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn!
     
    BJN vindt dit leuk.
  15. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Bedankt voor jullie reacties! Sowieso is het even fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

    Ik ga met 'm afspreken dat als de wekker gaat hij sowieso naar de wc moet gaan en natuurlijk als 'ie het voelt.
    Dat zelf omkleden deden we al, maar ga ik even nog consequenter in zijn.
    Ga nog even contact met de juf opnemen dat ze 'm echt regelmatig sturen. Ze hadden al wel gezegd dat ze dat zouden doen en ik sowieso schone kleren mee moest geven.

    Dan kan ik het de komende tijd even aankijken, blijft het op school mis gaan kunnen we altijd even checken of het niet meer is dan 'luiheid'.
     
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik snap je redenatie maar daar het bij ons dus mis. Omdat mijn zoontje ongelukjes had stuurde ik hem steeds naar de wc en op het laatst ging hij wel 5 keer per uur uit zichzelf en dan nog ging het mis. Door vaak sturen leert een kind niet hoe een blaas voelt als je echt naar de wc moet en geeft de blaas steeds prikkels af bij het kleinste beetje urine. Gevolg: je kind denkt de hele dag dat hij naar de wc moet en kan niet meer ophouden.

    Volgens de urotherapeut kun je beter op een aantal vaste momenten naar de wc laten gaan zoals na het eten, direct uit bed en voor het slapen, en voor de rest regelmatig aan je kind vragen of hij een plasje voelt zijn blaas. Dus niet sturen naar af en toe attenderen op het feit dat hij bij zichzelf bewust checkt of hij moet plassen.
     
    conejita, merah en BJN vinden dit leuk.
  17. BJN

    BJN Actief lid

    14 okt 2016
    127
    56
    28
    Klinkt wel logisch, maar daar gaat het ook vaak mis. Ik vraag heeel regelmatig of 'ie moet plassen en dan is het altijd 'nee'. Stuur ik 'm 10 minuten later echt naar de wc, is het toch mis gegaan.

    Nu ik er nog eens over denk, z'n broek is vaak nog wel droog maar z'n onderbroek wel nat. Bij een natte broek zet ik 'm toch nog op de wc en volgt soms een flinke plas. Dus zou 'ie kleine beetjes kunnen 'lekken'?
     
  18. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Hier een dochter van 4.5 jaar. Ze is een jaar zonder luier en poepzindelijk. Helaas is ze ook dagelijks 1a2x nat. Ze geeft zelf aan dat ze soms gewoon te laat is. Hier ook alles geprobeerd chocolade, stickers, cadeautjes, boos worden, belonen, negeren. Andere dochter van 2 is binnen een week zindelijk geworden. Afgelopen zomer was ramp. Blaasontstekingen x 3, obstipatie. In augustus zelfs weer even een luier om. Het gaat nu stukken beter maar de dagelijkse ongelukjes blijven. Ik heb besloten me erbij neer te leggen. Zelf omkleden, kleren in de was en weer door. Hier geen tips dus. Het zijn trouwens natte onderbroekjes. Idd een lekkende kleuter.
     
    BJN vindt dit leuk.
  19. Akira1978

    Akira1978 Actief lid

    3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Dit wilde ik eigenlijk ook schrijven. Dit speelt bij onze zoon ook. We lopen al bij een bekkenbodemtherapeut maar het probleem blijft. Zoon moet wel 5x in een uur naar de wc en is desondanks nog steeds dagelijks nat. In februari gaan we naar de Plaspoli. Ben heel benieuwd. Hoe zijn jullie ervaringen met de Plaspoli? Wat je beschrijft klinkt al heel positief.
     
    BJN vindt dit leuk.
  20. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Dat zou ik zeker niet doen, dan maak je er helemáál iets negatiefs van.
     
    BJN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina