Kleuter met autisme corrigeren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wwrr, 4 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Hallo,

    Mijn zoontje van bijna vijf heeft autisme en is een ontzettend lieve jongen. Hij heeft een geweldig karakter, maar is ontzettend moeilijk te sturen. Zolang ik in de buurt ben kan hij uren heel lief spelen, af en toe zet ik hem ‘aan het werk’ als hij tekenen van verveling vertoont. Maar zodra ik mijn aandacht er niet bij heb gaat er van alles mis. In het uurtje dat ik vanochtend even de was wegwerkte en broer en zus beneden waren, liet hij de badkamer vloer volledig overstromen, legde mijn gitaar daar middenin, liet ook de keukenvloer overstromen (was overigens wel heel ijverig dat weer zelf aan het opruimen), sloopte het Lego bouwwerk dat mijn dochter net voltooid had (waarschijnlijk had hij een onderdeel nodig dat zij had gebruikt) en haalde de hele voorraadkast overhoop. Tussendoor was ik al even beneden geweest om een ruzie te sussen en hielp ik met het dweilen van de keukenvloer.

    Ergens denk ik dat hij zich verveelt op zulke momenten, maar hij weet heel goed dat dit allemaal niet mag. Boos worden heeft geen zin want hij lijkt de link echt niet te leggen tussen mijn boosheid en zijn gedrag, laat staan een straf. Dit soort dingen gebeurt ontzettend vaak en ik krijg dus al niet zo veel voor elkaar in huis. Omdat het echt moest en ze met z’n tweeën wel leuk tv aan het kijken waren dacht ik dat het mogelijk zou moeten zijn om de (achterstallige) was even te doen.

    Ik weet echt niet hoe ik met zulke dingen om moet gaan, heb vaak de neiging om wel boos te worden uit pure frustratie, het kost zoveel tijd en energie om dit soort dingen constant op te lossen. Ik kan de keren niet meer tellen dat ergens iets onder water stond in ons huis of de wc verstopt zat, mijn dochter van 7 heeft een slot op haar deur en kan haar eigen spulletjes niet buiten haar kamer bewaren want dan worden ze gesloopt.

    Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen en advies over hoe hiermee om te gaan. Hoe kan ik hem dit soort gedrag afleren?
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Waarom laat hij dingen overstromen? Heeft hij een fascinatie voor water of kranen? Het klinkt voor mij alsof het hij het niet doet om te klieren maar hij heeft er misschien echt plezier in.

    In dat geval zou ik kijken of je hem in de tuin gecontroleerder kunt laten spelen met water. Of in de douchecabine bijvoorbeeld?

    Ik heb geen advies hoe je hem zou kunnen straffen, als je zegt dat dat niet bij hem binnen komt. Lastige situatie!
     
  3. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Lastig zeg!
    Onze zoon is ook lastig te corrigeren helaas. Krijgen jullie begeleiding?
    Zegt hij waarom hij dit doet?

    Onze zoon kan ook niet alleen zijn, hij slaat/schopt/knijpt keel dicht van zijn broertje als ik even naar boven loop.
    Maakt idd ook bewust bouwwerken kapot van broertje en doet eigenlijk heel de dag door dingen die broertje irriteren.
    Zo vermoeiend.

    Wij gaan binnenkort beginnen met een beloningssysteem met doelen.
    Hij werkt daarmee op een trainingsgroepje en gaan dat thuis ook inzetten. Positief gedrag stimuleren en negatief gedrag negeren.
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik herken wat je schrijft, in iets minder extreme mate dan. Ieder kind is anders, dus ook met ASS. maar hier hetzelfde. Alhoewel het sinds kort iets beter lijkt te gaan :) hij heeft een ontwikkelsprongetje gemaakt weer, en kan nu iets beter 'zelf' spelen zonder 1 op 1 aandacht.
    Ik kan misschien 5 minuten de kamer verlaten, maar geen uren. Mijn 5yo met ASS is de oudste. Als ik de andersom had gehad, had ik misschien ook verwacht dat ik boven uitgebreid was kan vouwen, maar ik "weet nu niet beter"

    Langzaam vanaf 0 uitbreiden het alleen zijn zou ik zeggen. Wellichtmet een timetimer?
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.902
    113
    noord holland
    Evt op de wcdeur en de badkamerdeur een picto van een kraan met een rood kruis er doorheen? Of bijvoorbeeld een foto van hem en dan de picto van de kraan met een kruis, zodat hij weet dat hijzelf dat niet mag.
    Bestaan er kraanslotjes/begrenzers?
    Dan kun je hem blijven aangeven dat hij niet zelf aan de kraan mag zitten, maar kun je wellicht ook gewoon even voorkómen dat hij toch steeds alles blank zet.
    Het klinkt mij ook niet als expres vervelend doen maar eerder als een bepaald behoefte niet kunnen onderdrukken.
    Niet persé met kranen, maar met name mijn jongste dochter (ASS, bijna 15) heeft altijd een extreme niet te onderdrukken behoefte aan 'rommelen'. Die maakt nog steeds wel eens potjes prut met allemaal ingrediënten erin enzo. Of ze sloopt weer eens wat uit elkaar om....ja geen idee waarom :rolleyes:.
    Ze zit overigens 'gewoon' op de havo ;), maar wat dat betreft is ze nog zo 'kinds'. Echt totaal niet nadenken voordat ze wat doet.... nog steeds niet dus :|.
    Ze heeft overigens ook adhd, kan het ook aan liggen :roflmao:.
     
  6. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Je, je kan zeker zulk gedrag afleren/ombuigen. Maar dat kost vaak een hele lange adem bij een kind met autisme. Het is vaak een hele zoektocht welke begeleiding je zoon nodig heeft om dit gedrag te veranderen. Je zoon is bijna 5, neem aan dat hij niet alleen thuis zit maar ook ergens begeleiding krijgt? Ik denk dat je van hen veel gerichter advies kan krijgen welke kleine stappen je als ouder kan zetten om het gedrag te veranderen, dan het advies wat je hier krijgt. Niet dat hier geen kundige mensen zitten, maar omdat het vaak heel complex bij kinderen met autisme.
    Ik werk dagelijks met kinderen met autisme op een behandelcentrum, super leuk werk waar je echt voldoening moet halen uit de kleinste stappen vooruit die de kinderen maken.
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Krijg je begeleiding? Ik zou dit bij een professional neerleggen. Iemand die verstand heeft van kinderen met ASS. Zij kunnen je echt gerichte tips geven en je begeleiden. Tips hoe je kind te benaderen en ook hoe jezelf moet reageren.

    En eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom je bijna een uur naar boven gaat als je weet dat hij al vaker dit soort dingen uitvreet....:oops:lp
    Je had hem toch met wat speelgoed/tablet whatever mee naar boven kunnen nemen zodat je toezicht kon houden?
    Ik weet niet hoe oud je andere kinderen zijn maar vind het niet hun taak om op hun broertje te letten als hij zulke fratsen uithaald.
    En als je toch perse naar boven wil , een babyfoon met camera beneden neer zetten zodat je hem in de gaten kan houden en in kan grijpen? Kan heel simpel: app op je telefoon die je boven hebt en zelfde app op een tablet of andere telefoon die je in de kamer zet. Kan je alles volgen.
     
    Zoe123 en Jessi79 vinden dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.245
    113
    Herkenbaar in de zin van dat ik mijn zoon (bijna 4, ook ASS) niet langer dan 2 minuten alleen kan laten. Wat ik dan dus ook niet doe en dus het huishouden kan vergeten als hij thuis is. C’est la vie :)

    Mijn zoon weet ook heel goed wat wel/niet mag, hij hecht veel waarde aan regels, en heeft respect voor autoriteit. Hij luistert binnen zijn kunnen heel goed. Maar soms als hij iets in zijn hoofd heeft dan krijgt dat prioriteit over alles. Nieuwsgierigheid wint of hij vergeet dat hij moest blijven zitten of hij kan niet anders dan fladderen waardoor hij zijn beker om stoot. Hij is per ongeluk stout, bijna nooit expres.

    Wat werkt is voor elke autist anders natuurlijk. Hebben jullie een begeleider/psychiater/psycholoog. Staat hij onder behandeling ergens?

    Corrigeren ligt ook aan zijn ontwikkelingsleeftijd en of hij ook andere stoornissen of moeilijkheden heeft. Problemen met emotieregulatie of adhd bijv.

    Mijn zoon is bijna 4 jaar, heeft een grote taalachterstand en een voorsprong op cognitief en emotioneel niveau.

    Wat hier heel goed werkt:
    Ik corrigeer nooit vanuit emotie want dat begrijpt hij niet. Het verward hem eerder en dan gaat de focus op het verkeerde liggen.
    Verder praat ik kort, streng en op ooghoogte tegen hem: “Je mag niet alle kranen open zetten. Dat is niet goed!”
    Oogcontact niet forceren maar wel de armen zacht vasthouden zodat ik de aandacht heb.
    Als ik het idee heb dat hij me niet begrijpt dan neem ik hem mee naar de plek van misdaad en dan herhaal ik de zin daar.

    Als hij ergens echt te ver in is gegaan, bijvoorbeeld expres toch doen als ik Nee zei, of doordrammen/boos worden als ik Nee heb gezegd of wraak nemen. Dan krijgt hij een time out* Dat werkt hier als een tierelier! We zijn nu zelfs zo ver dat dreigen met een time out al voldoende is.
    Time out krijgt hij overal. Thuis op een vaste plek maar hij krijgt hem gerust ook in de supermarkt en bij oma als dat nodig is. Consequent = duidelijkheid = belangrijk voor een kind met autisme.

    ( *Time out op de correcte manier gedaan want anders heeft het geen zin. Dus vaste plek, met timer in zicht, eerst uitleggen waarom hij een time out krijgt en wat je van hem verwacht, dan neerzetten en negeren tot de tijd om is, kort napraten wat er is gebeurd, en daarna een knuffel. Even in het kort)
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ik zou ook overleggen met die persoon die de begeleiding geeft. Die kent jullie zoon ook beter.

    Waarom nam je hem niet mee naar boven? Misschien samen de was vouwen en daarna samen wat doen.

    Waar speelt hij graag mee?
     
  10. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou met zijn begeleider overleggen.

    Maar mij klinkt het alsof hij zijn niet ingevulde tijd met wateractiviteiten vult. Maw, moet hij zelf wat bedenken, dan begint hij met water te spelen.

    Wat hier hielp was om niet ineens grote blokken niet ingevulde tijd te hebben. Maar dat voor mijn zoons in te vullen. En dan langzaam opbouwen, begin bijvoorbeeld met 5 minuten max.
     
  11. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Bedankt voor jullie reacties, er staan zeker tips tussen die ik kan uitproberen.
    Ik ben ervan overtuigd dat mijn zoon dit soort dingen niet expres doet om te klieren. Het kan verveling zijn, niet ingevulde tijd zeg maar. Het is wat het water betreft ook echt iets dat hij niet in beheersen en waar hij plezier/rust uithaalt. Hij heeft buiten standaard een grote watertafel en ook binnen als ik er bij kan blijven heeft hij een watertafel waar hij zo vaak mogelijk onder toezicht mee speelt, hij gaat vaak in bad of douchen als de ‘waterbehoefte’ hoog is/als hij moet ontprikkelen. Ik neem het hem ook echt niet kwalijk, zie soms ook echt wel dat het komt doordat ik even bezig ben en ruim alles dan rustig op. Maar het levert wel frustratie op.

    In dit geval was ik in totaal wel een uur bezig, maar ben tussendoor zeker zes keer weer beneden geweest omdat ik goed weet dat hij niet zolang alleen beneden kan zijn en zijn zusje heeft ook echt niet de verantwoordelijkheid over hem, ze zijn gewoon samen beneden dan.

    Mijn zoon zit momenteel al bijna een jaar thuis omdat er nergens plaats voor hem was, we weten pas sinds een paar weken dat hij na de zomer naar school kan. Nu is het vakantie en zijn de kinderen samen thuis. In mijn omgeving heb ik niemand die echt op mijn zoon kan/wil passen, ook omdat bijna niemand echt begrijpt hoe ASS werkt en opa en oma bijvoorbeeld overal boos om worden en hij daar bang van wordt. Af en toe is het dus niet anders dan dat ik even wat moet doen en hem uit mijn zicht moet laten. Hem meenemen en speelgoed geven werkt niet zo makkelijk, hij kan als hij dat wil heel lang met zijn speelgoed spelen, maar blijft daarmee echt niet op 1 plaats of kamer zitten.

    De begeleiding die mijn zoon krijgt bestaat eruit dat hij nu eerst met medicatie gaat starten (moet nog), het is erg moeilijk hem op dit moment te bereiken om hem dingen aan te leren. Hij weet heel goed dat de dingen die hij doet niet mogen, hij kan er alleen niet zoveel aan doen zeg maar.

    Ik leg de vraag vandaag ook neer bij de begeleider van mijn zoon, maar ik vind het wel fijn om ook ervaringen van andere ouders te lezen. Ik heb daar sowieso wel behoefte aan, in mijn omgeving heb ik dat helemaal niet, vooral onbegrip eigenlijk.
     
  12. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik denk dat mijn post al wel een beetje antwoord geeft op je vraag waarom ik hem dan alleen laat. Ergens snap ik die vraag ook wel, maar ik denk dat het niet altijd zo simpel is. De situatie is lastig, je leert al doende en elke dag is weer anders met een kind met ASS denk ik. En soms is het gewoon niet anders. Als ik naar de wc ga gebeurt dit ook, of als ik even sta te praten met de postbode zeg maar. Een babyfoon of camera houdt niet iedere ruimte in het huis in de gaten en als hij zelf gaat plassen kan hij ook in een halve minuut heel goed de wc of de wasbak verstoppen. Het is gewoon niet mogelijk om hem non-stop in de gaten te houden als ik hem ook nog wat bewegingsvrijheid wil geven. Vandaar dat mijn vraag ging over hoe hem bepaald gedrag af te leren/ander gedrag aan te leren.
     
  13. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat aanpakken. Onze zoon zegt als je hem vraagt waarom hij iets doet: omdat ik het niet wilde doen. Dat verduidelijkt de situatie niet echt. Maar meestal is het wel te herleiden hoor. Waterhonger, verveling etc. Echt nooit bewust klieren, dus daar probeer ik ook wel op in te spelen.
     
  14. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    #14 pippa26, 5 mei 2021
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
    @wwrr sterkte in ieder geval, hier ook een zoon van vijf met autisme. Hij sloopt gelukkig hier nu minder in huis (komt omdat hij doodsbang is om alleen te zijn, ook geen leuke reden). Maar idd houvast met picto’s over wat wel/niet mag, heeel vaak herhalen (toen hij peuter was deden we “je mag niet slaan, niet schoppen, niet duwen, niet trekken, niet bijten, niet..” riedeltje 30x per dag) en time-outs helpen hier.

    Hier ook geen link tussen gedrag en straf trouwens. Dus wat wij doen is meer de link leggen met dat hij druk/wild is (en ondertussen zijn broer vastgrijpt en probeert te kelen).. maar eigenlijk willen we gewoon dit soort situaties zoveel mogelijk vermijden dus anticiperen we vooral door moeilijke situaties uit de weg te gaan. Als hij toch lijkt ‘door te draaien’ dan gaat hij direct naar bed om af te koelen. Dit accepteert hij heel goed nu.
     
  15. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Hij was een filmpje aan het kijken en meestal werkt dat heel goed, dan kan ik wel even twintig minuutjes iets doen. Tussendoor even checken. Maar goed, iedere dag is weer anders en het is heel onvoorspelbaar. Soms gaat het dagenlang heel goed en op andere dagen heb je tien van dit soort avonturen achter elkaar. En het is in een paar seconden gebeurt vaak.

    Hij speelt graag met verschillende voertuigen (treinen/takelwagens/helikopters) die hij aan elkaar bevestigd en dan hele afstanden laat afleggen terwijl hij op de grond ligt en ernaast meeschuift. Hij combineert dingen en is altijd een beetje op zoek naar dingen er bij kunnen. Rustig op een plek spelen met speelgoed naast zijn moeder bestaat hier niet. Samen spelen is ook erg zeldzaam, hij doet alles liever alleen en vind me algauw vervelend als ik mee probeer te spelen. Iets nieuws introduceren om samen te doen is ook nagenoeg onmogelijk.
     
  16. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Het eindeloos herhalen doen wij ook, het helpt alleen helemaal niks. Hij weet het het allemaal, het is net of kan hij zichzelf niet in bedwang houden. Het helpt ook niet mee dat hij al zolang thuis zit en meestal niet openstaat voor nieuwe dingen/dingen die hij niet zelf had bedacht. Ik verwacht dat wanneer hij naar school gaat er wel wat verandert, dat hij zich minder zal vervelen ook. Hier helpt bij ‘doordraaien’ het bad of de douche.
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  17. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    We gaan hier binnenkort mee beginnen, ik zal je een pb sturen als we meer weten ;)
    Hij heeft bij de trainingsgroep doelen, daar is een doel bijv : nodig een kindje uit om samen te spelen.
    Als hij aan die doelen werkt kan hij punten verdienen.
    En met die punten kan hij een beloning uitkiezen. Bijv tijd op de tablet, zelf een activiteit kiezen, pakje voetbal plaatjes, kleine cadeautjes..
    Er is een keuze van weinig tot veel punten. Zo kan hij ook leren 'sparen'.
    Je kan punten opsparen voor een grotere beloning.

    Weet nog niet precies hoe dat er Thuis uit komt te zien.
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Kan me voorstellen dat je inderdaad dan meer in de weg zit dan dat je een plezier doet om mee te doen. Wat lastig!

    Kan me voorstellen dat het enorm lastig is. Je hebt wel gelijk je kunt even weg zijn naar de wc en de boel staat vol water.

    Heeft hij begeleiding via school of ook nog via een andere weg?
     
  19. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Als je dat tzt zou willen delen zou ik dat heel fijn vinden! Hoe oud is jouw zoon?
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  20. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Hij zit al bijna een jaar thuis en ik heb net deze week de inschrijf formulieren voor de nieuwe school ontvangen. Daar zal hij volop begeleiding krijgen, het is een fijne school met alles aan extra hulpverlening binnen het gebouw. Hij heeft nog niet zo heel lang geleden de diagnose gekregen (we wisten het wel al langer) en de begeleiding vanuit het autisme team daar bestaat voor nu uit het proberen van medicatie, omdat hij zo ‘op zijn eigen spoor’ zit en extreem prikkel gevoelig is, dat je daar in ieder geval nu nog niet doorheen komt.
     
    pippa26 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina