Kleuter met gehoor verlies.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Maan14, 9 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ons zoontje heeft de nodige medische problemen door zijn vroeg geboorten. Na dat hij eerst buisjes kreeg toen hij 2 was. Hebben ze op zijn 2.5 de keel en neus amandelen verwijderd. Nu wilde de kno voor de zekerheid een gehoor test doen en blijkt onze zoon gehoorverlies te hebben aan beiden oren zonder middenoor problemen. Zijn gehoor test was goed na zijn geboorten. Maar nu blijkt hij toch slecht te horen.

    De kno vond het heel knap hoe goed hij praat aangezien hij slecht hoort. Echter heeft hij wel een spraak taal achterstand vooral de articulatie. Maar dit lig volgens de arts aan zijn gehoor problemen.

    Zelf baal ik best wel dat ze er nu pas achter komen nu hij 4 jaar is en in groep 1 zit.
     
  2. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Nou ik snap dat je baalt! Had je zelf eerder al een vermoeden van gehoorverlies of was het nog niet opgevallen?
    Is eea op te vangen door gehoorapparaten?
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.332
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hetzelfde gehad. Bij geboorte was de geboortest helemaal ok, maar toch gehoorverlies geconstateerd (groep 2). Maar groep 1 is niet zo’n probleem hoor! Het wordt pas lastig als ze echt gaan leren, in groep 3. (Beetje afhankelijk van hoeveel dB hij mist). Dus nu alle tijd om uit te zoeken of hij een gehoorapparaat nodig heeft en zo ja, welke.
    Sterkte! Mijn dochter is ook met veel problemen geboren en als dit er dan ‘ook nog’ bij komt dan is dat best heftig. Voelde echt alsof mijn dochter echt niets gespaard bleef.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
    Vervelend! Is de reden van het gehoorverlies bekend? Is het op te vangen met gehoorapparaten inderdaad?

    Onze oudste dochter (9) heeft drie keer buisjes gekregen. Een paar maanden terug is gebleken dat ze gehoorverlies heeft, maar dit keer zonder dat buisjes zouden helpen. De oorzaak is onduidelijk. Binnenkort heeft ze nogmaals een test en afhankelijk van de uitslag daarvan gaan we verder kijken.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ja ons is het wel opgevallen dat hij geen geluid. Maakte na de huisjes werd dit wel meer maar nog niet super erg. Echter zij de kno arts toen dat het daar aan lag hier na luisterde hij wel altijd hij voert ook opdrachten uit etc als je het hem vraagt en begrijpt wel alles. Alleen articuleren doet hij heel slecht en dan vooral bepaalde klanken.
     
  6. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Dat gevoel herken ik helemaal. Helemaal dat hij altijd al bij de ka liep en dat ze nu Pas achter alles komen frustreert me. Maar heb een anderen Ka gevraagd die wel luisterd en daarom word alles nu pas duidelijk.

    Hij word opgeroepen voor auris, zij moeten verder gaan bekijken hoe en wat.
     
  7. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Nee de reden is niet bekend. Hier zouden buisjes ook niks oplossen de kno heeft de oren helemaal bekeken en gemeten of er iets raar was maar dit was niet.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.967
    8.771
    113
    Wat naar dat ze pas laat ontdekken dat er toch gehoorverlies is. Knap dat hij het dan toch zo goed doen!!

    Heb je ook dit met de leerkracht besproken? De plaats in de klas kan dan ook bepalend zijn voor wat hij hoort en meekrijgt, bijvoorbeeld met de rug naar haar toe is dan niet handig net als achter in de klas.

    Wanneer ze iets van hem wil niet van een afstand communiceren maar echt naar toe gaan en aan laten kijken (bijvoorbeeld bij het buiten spelen)
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  9. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Momenteel is het chaos in zijn klas. Zijn mede door al zijn gezondheidsproblemen naar een dorpje verhuisd zodat het rustiger voor hem zou zijn. Maar zitten nu 35 kindjes in alleen groep 1. Na de vakantie gaan ze dit proberen op te lossen. Hij doet het warschijnlek zo goed omdat hem altijd 1 op 1 spreek en dan een gesprek voer duidelijk mijn mond articulair als hem Verbeterd etc zodat hij mijn mond ziet bewegen. Als het druk is gaat hij wel altijd heel hard praten nu snappen we waarom.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.967
    8.771
    113
    Ach dat is erg vervelend! Wat ontzettend veel kinderen! Waar gaan ze al die nieuwe kindjes dan plaatsen die binnenstromen?

    Heb je wel een goed gesprek gehad met de leerkracht om hem beter te ondersteunen?

    Krijg je ook nog gsprek met de arts om te kijken naar de mogelijkheden?
     

Deel Deze Pagina