Kleuter met voorsprong, school, waar op te letten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jo79, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is belangrijk dat het kind weet dat hij intelligenter is dan gemiddelde, en dat niet iedereen even intelligent is. je moet niet bang zijn dat het kind dat weet. dat wetende kan het kind leren beter om te gaan met anderen die minder intelligent zijn. anders is het steeds een gevoel van 'anders zijn'. en het verschil tussen zelf en anderen wordt steeds belangrijker. op een hele gewone manier weten, zonder dat er een enorm bijzonder zaak van te maken, neem je eigenlijk enorm gewicht van kinds schouders weg. wij moesten van de begaafdheid deskundige echt vertellen dat hij intelligenter is dan een heleboel mensen. en dat dat komt samen met bepaalde extra's. dat hij die dingen moet doen (net zoals andere kinderen) die hem juist niet makkelijk afgaan, zelfstandig moet werken, dat er eindeloos veel is om te leren ook dus dingen waarin hij niet zo goed in is. dat hij totaal andere interesses heeft dan zijn klasgenoten, leeftijdgenoten.
    wij moesten dus echt een gesprek voeren met de zoon en hem dat alles uitleggen. nivoo kwestie legde de psychologe uit als een ladder. in deze taak kun je zo hoog, en voor deze heb je zo een ladder, zo hoog. ze gebruikt een metafoor= het hebben van ladders. Zo probeer je de taak te voldoen met de ladder die je hebt.

    zoon kon als net 4 jarige getallen reeksen af maken zoals
    3,6,9,10,13,16,17 ?
    0,3,6,5,6,9,12,11, 12,15, ?

    en dat is gewoon bizar dat een kind op die leeftijd überhaupt naar zoiets kijkt. en als je denkt dat hij toen alleen die dingen deed die hem heel makkelijk afgaan...
    kijk; dat de zoon slim is, dat staat dus wel vast, het is niet 'een gevoel' dat ik heb. of zijn juf heeft. het is wel vastgesteld dat hij ontwikkelingsvoorsprong heeft. hij heeft helemaal los van mijn houding en opvoeding gewoon de bijbehorende faalangst. dat komt omdat hij zo weinig faalervaringen heeft gehad in verhouding tot zijn leeftijd, dat is waarom hij gewoon bang is voor dat gevoel. gefrustreerd raken wanneer je een fout maakt is geen faalangst. dat is faal ervaring en op deze manier leren de kinderen om te gaan met dat gevoel. op een gegeven moment raken zij deze gevoeligheid gewoon kwijt door het vaak gevoeld te hebben. dat gevoel vermijden door van alles te verzinnen en van alles te weigeren. dus bang zijn voor het gevoel dat je krijgt wanneer je een fout maakt dat is faalangst.

    mijn zoon weet dat hij een bril moet dragen omdat zijn ogen slecht zijn; en hij weet dat hij intelligent is en daarom hij op school op sommige momenten totaal andere dingen moet doen dan de rest van de klas.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    straks gaan ze merken dat zij soms meer kunnen dan de volwassenen die hen les geven, dat zij intelligenter zijn dan volwassenen. zo vroeg mogelijk dus de kwestie laten begrijpen en leren om gaan met de verschillen.
    dat een kleuter opschept is niet zo erg hoor, als het niet om HB ging zou zo een kind iets anders vinden om op te scheppen.
    in de klas zei een meisje tegen mijn zoon; 'jij moet dat doen, jij ben toch zo slim?' zoon gaf antwoord: 'ja ik ben slim maar ik ben pas 4 jaar. je ben ouder. jij bent zes jij moet het doen'
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Ach op ons schoolplein wordt er opgeschept over voetballen en rolschaatsen... En daar klaagt OOK niemand over.
     
  4. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Nee, het is misschien niet erg, maar ik hou er niet zo van..
    Daarbij lijkt t mij voor andere kinderen ook niet zo leuk als 'die kleine (jonge) opschepper/wijsneus er weer aan komt'.
    Faalangst zie ik gelukkig dan weer niet zo bij haar.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon is geen opschepper. voor de duidelijkheid. hij hoort juist veel te vaak van andere kinderen dat hij zo slim is. ook van de ouders en van iedereen al heel lang.
    hij heeft wel vrienden die enorm opscheppen over de dingen die ze kunnen.
    intelligent zijn is niet een verschil in 'kunnen leren'. zoon kan echt niet makkelijk leren wanneer men iets op een hele foute manier aanbiedt. hij leert op een zeer compacte manier.
    intelligent zijn heeft invloed op zoveel verschillende zaken. het reduceren tot kunnen/weten of kunnen leren is niet helemaal goed.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoelde alleen dat de kleuters dat vaker doen, onafhankelijk van het onderwerp. soms in zulke belachelijke zaken. ik kan dit beter discussies. ik kan dat al heel lang... ik kan verder dan jij spugen..mijn hand is viezer dan jouw hand...mijn poep is groter! weet ik wel...
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Maar als een kind zegt: kijk eens hoe goed ik kan voetballen!
    Krijgt hij complimenten.

    Als dochterlief zegt "ik kan al heel goed lezen" is ze een opschepper.

    Wat dat betreft heerst er toch een vreemd sentiment in Nederland.
    Je mag overal goed in zijn... Als het maar iets fysieks is.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoontje dacht dat hij dom was. dat iedereen verder was dan hijzelf. hij vergeleek zichzelf vaak ook met volwassenen. hij is wel een kwetsbare jongen die nog moet leren op te komen voor zichzelf. hij begint nu pas iets te laten zien 'kijk dat ik heb gedaan, goed he?' maar hij ziet dus geen verschil tussen het rekenwerk dat hij gemaakt heeft en de versieringen die hij er om heen heeft getekend.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dat klinkt wel bekend :)
    En ook dingen dat wanneer je vraagt om een geel potlood... En je klasgenoten geven je dan structureel blauw of rood.. En ze doen het allemaal... Ga je als 4-jarige gewoon aan jezelf twijfelen want kennelijk denkt iedereen dat iets anders geel is dus dan zal het wel aan jezelf liggen.
    Heerlijk voor het zelfvertrouwen zulke situaties.

    Hier een meisje die dacht ze raar was.... Want niemand snapte haar.
    (Ook de juf niet!)
    Inmiddels is dat omgebogen naar "anders dan andere kinderen" en dat is meestal minder erg.
    En dat ze nu ook wat kinderen om zich heen heeft die dr wel snappen scheelt natuurlijk ook een heleboel.

    Ze is vanmiddag spelen bij een meisje van theaterles..
    Hadden elkaar vrijwel meteen gevonden. Grappig genoeg de mamas ook.
    Dus ben heel benieuwd hoe ze het heeft gehad straks :)
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    ik vind helemaal niet eigenlijk dat het kind moet weten dat hij intelligenter is dan het gemiddelde en dat anderen minder intelligent zijn...ik vind het best verkeerd eigenlijk als je dat een kind leert.
    Als je bang bent dat een kind twijfelt aan zichzelf omdat de anderen een ander antwoord geven dan moet je iets aan de zelfverzekerdheid van jouw kind doen en leren dat het niet aan zijn antwoord moet twijfelen ongeacht wat een ander zegt. Mijn ouders deden dat vroeger al met overhoringen, dan vroegen ze iets en als ik dan een antwoord gaf vroegen ze: weet je dat zeker??? Heel goed voor een kind dat ik was, want ik twijfelde dus gelijk. Maar ze leerden mij dat als je het zeker weet niet meer veranderen en niet twijfelen.

    Maar om om die reden een kind te leren dat het erg intelligent is en dat anderen minder slim zijn dat vind ik best erg.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij mij zoon was het gewoon dat hij niet snapte dat hij een kind is. heel gek. als hij weet dat het geel is dan kun je hem niet laten twijfelen. hij is dus zeker met de kennis die hij heeft. maar hij snapte niet dat hij en heleboel dingen niet weet/kan in vergelijking met ouderen.
    nu snapt hij gelukkig dat: dat is wel knap voor een 4 jarige! ik kon hem niet goed uitleggen want hij snapte het gewoon niet volgens mij. als 3 jarige oefeningen voor gr3 maken omdat hij 3 jaar oud is. met 4 jaar gr4. nu snapt hij dat deze met andere leeftijden gaan. ik ben gelukkig met deze ontwikkeling.
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #32 Saskia78, 11 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2014
    @tuc: ik denk dat zo'n psycholoog dat niet voor niets adviseert...
    De onze adviseerde iets gelijkwaardigs.
    Het gaat om zelfkennis en jezelf mogen zijn.
    Niet om opscheppen.
    Overigens adviseerde ze ook om haar zelfvertrouwen en weerbaarheid goed aan te pakken.. Want dat heb je zeker op school hard nosig als je niet binnen de vaste kaders valt.

    Delicate balans natuurlijk... Want continu van de daken schreeuwen dat je zo geniaal bent... Is ook weer niet de bedoeling.
    Maar als het gewoon een kaal feit is waar je maar mee hebt te dealen... (Zeker als de instap was dat degene juist door die intelligentie heel negatief over zichzelf dacht...) kan het niet echt kwaad lijkt me.

    Je mag best weten waar je goed in bent.. Als je ook maar weet dat anderen weer in andere dingen beter zijn.
    En dus niemand BETER is dan de ander.
    Mensen zijn niet gelijk... Die schijn ga ik ook niet ophouden.
    Maar de ene is niet beter dan de ander...

    Zeker niet dankzij iets dat gewoon bij je geboorte al bepaald was en waar je dus niks voor hebt hoeven doen :)
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wat ik bedoel is dat hij leest op niveau groep 4. Dat betekent dat als hij actief blijft lezen dat hij in de loop van het schooljaar in groep 5 zit qua lezen. Dat hoeft van ons dus niet maar mag wel. Hij moet wel gewoon lezen conform groep drie (en dan A niveau). Snappu? Alles wat meer is is bonus. Wel moet hij gewoon zijn best doen en lekker mee doen.

    Slimheid is toch aangeboren? Wat je ermee doet, dat bepaal je zelf.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    je mag best als kind van jezelf weten dat je goed in iets bent of waar je goed in bent. Je kunt goed zijn in verhalen vertellen of springtouwen of voetballen of grapjes maken. Je hoeft echt niet te weten dat je intelligenter bent dan een ander kind. Want waar ben je dan precies goed in??? In slim zijn??

    Nee er zijn meer manieren om een kind zeker van zichzelf te laten zijn, dat hoeft niet door het kind te leren dat het intelligenter is dan anderen.
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Vroeg of laat krijgen ze het zelf wel door dat sommige kinderen beter leren dan anderen. Bij kleuters is het misschien allemaal nog niet zo duidelijk onderling, maar vanaf groep 3 is dat wel duidelijk, tenminste, bij mijn dochter wel, die had dat wel door.
    Mijn dochter kan ook goed leren, mijn zoontje alleen nog wat beter waarschijnlijk. Gelukkig kijken ze ook verder dan hun neus lang is, ze weten dat ieder zo zijn eigen talent(en) heeft, is het niet rekenen, taal etc., dan bijv. sport of muziek.
    Mijn dochter had ik groep 1even zo'n opschepfase dat ze groter, sneller, beter, blablabla was dan....Ging ook na een paar maanden vanzelf weer over, mijn zoontje heeft het (nog) niet gehad.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63


    niet om die reden Tuc, hij mag dat weten omdat dat echt zo is. volgens de expert dus. dat heeft niks te maken met faalangst trouwens. hij twijfelt dus helemaal niet of 9+9 18 is. ook als ik mijn best doe. omdat hij intelligenter is volgt hij nu een aparte programma, krijgt andere speelgoed en allerlei dingen die ik dus niet zou kunnen bedenken. ik was nog steeds met hem stickers aan het plakken...mag ook. maar hij moest dus spelen, echt spelen. en dat deed hij niet echt, of op een hele aparte wijze deed hij het. nu heeft hij spullen te leen van de expert en hij speelt echt. hij moet accepteren dat hij ander werk krijgt(echt pittige dingen +8 ruimtelijk inzicht, hb speelgoed, ruimtelijk inzicht is waar hij minder sterk is, kun je nagaan) hij moet nu leren aan elkaar schrijven in gr2. hij moet boeken lezen op zijn eigen nivoo.
    anders is hij een hang kind aan het worden, die niks anders wil doen dan TV kijken die niet eens wakker genoeg is om naar wc te gaan...
    iemand die steeds zich veveellt, en nooit geleerd is om zijn best te doen.
    uitdaging op nivoo dus. en hij moet leren net als iedereen, buiten zijn comfort gebied te opereren zodat hij leert zich zelf te organiseren. zelfstandig te werken. want dat leren de kinderen door buiten hun comfort gebied te moeten opereren.

    ik vind het niet fout. maar ik kan het hier niet zo goed uitleggen. hij hoeft in de klas echt niet te zeggen dat hij intelligenter is. dat heeft hij echt nooit gezegd. zijn vrienden weten dat al, en zeggen het al aan hem dagelijks. voordat wij met hem gingen praten (volgend het advies van de expert) hoorde hij dat overal. maar nu snapt hij wat dat betekent, ongeveer...

    het heeft niks te maken met onzeker zijn. maar veel met te zware, pittige dingen die hij dus wel moet doen, ook als hij het niet leuk vindt in het begin. en begrip te kunnen tonen voor zijn vrienden. en dat hij steeds naar een andere klas moet gaan etc etc.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha tuc, wat een vraag. waarin je echt goed bent als je intelligent bent? een heleboel natuurlijk dingen en een heleboel dingen niet. maar het is niet echt zo dat hij ergens in goed is of iets weet. juist niet. het is juist de bedoeling dat het kind die heleboel dingen bijeen kan brengen door een eigenschap denk ik. en zijn verwachtingen van anderen kan reguleren/matigen.
    deze expert van ons is echt enorm ervaren begaafdheidsdeskundige, haar eerste klanten zijn nu +30 jaar oud en hebben eigen kinderen. ik heb met heel veel mensen gesproken voordat ik haar belde toen mijn zoon 3 jaar oud was.

    alles klinkt een beetje raar en wreed. maar zo is het echt niet. zoontje weet nu waarom hij anders is. net als zijn ogen die een bril nodig hebben.
    kijk het is niet iets dat we dat hem leren om aan anderen te vertellen. het is voor hem zelf bedoeld. het werkt hier wel.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb uren lang gesproken met die mevrouw om het goed te begrijpen(kost allemaal geld). haar uitleg haar argumenten; voordat ik besloot haar advies te volgen. ik ben geen schaapachtig mens die alles volgt van 'de deskundigen'.

    maar dat zegt natuurlijk niks over andere kinderen. zij zegt nooit iets zonder ze het kind en de ouders goed kent.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als hij met deze kennis gekke dingen gaat doen ga ik hem natuurlijk corrigeren. en dat hij dan jong leert daarmee om te gaan.
     
  20. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik lees toch wel veel bekende situaties in dit topic.... Best nuttig, aangezien jullie allemaal al een stuk verder zijn zo te lezen :)

    Het potlood voorbeeld is heel herkenbaar! Er was laatst een groepsopdracht waarbij alle kinderen uit het groepje van mijn dochter de 'a' uitspraken als 'AAH'. Ze schijnt gezegd te hebben dat het 'a' is, maar daar was de groep het niet mee eens.... Ze kwam helemaal verontwaardigd thuis.... Idd niet al te best voor haar zelfvertrouwen :(

    Twijfel ook een beetje of de aanpak van haar juf wel de juiste is. Zo mocht dochter na het gesprek vorige week met de juf een leesboekje meenemen. (Die dus niet wist dat ze al kon lezen). Ze bleek eerst de juf een verhaaltje voorgelezen te hebben, daarna vroeg de juf of ze het ook in de kring wilde doen. Tot onze verbazing heeft ze dat nog gedaan ook.... Klasgenootjes gingen allemaal klappen en vroegen haar of ze hun ook kon leren lezen.... Vraag me af wat de insteek van de juf is.... Zorgen dat ze meer los komt schat ik zo in...? Zou fijn zijn als ze iig haar aanpak wat beter/meer zou toelichten.... (Weer een gespekje regelen dus :)).
     

Deel Deze Pagina