Kleuter om 4 uur wakker

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bulakgirl, 29 okt 2025.

1. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.289
    2.624
    113
    Onze dochter is nu al een tijdje om 4 uur wakker, dan komt ze bij ons in bed liggen wachten tot het 6:00 is. Dan neemt man haar mee naar beneden….

in die tussen tijd is het kletsen, kletsen, kletsen… over man heen kruipen, zeuren dat ze te krap ligt… benoemen dat ik geen geluid mag maken (ik snurk en adem zwaar met slapen) en m’n man z’n telefoon in de gaten houden… (is het al 6?)

man benoemt dat het slaaptijd is en dat het midden in de nacht is, soms slaapt ze dan nog een half uurtje of is ze even stil. Dit wordt dan ook gecomplimenteerd “wat goed dat je nog even geslapen hebt” Of “fijn dat je zo stil kon zijn”. Maar dan begint de riedel weer van voren af aan!

ik benoem nog wel eens dat ik haar ook gewoon weer in eigen bed kan leggen, maar dan wordt ze boos dat ze dat niet wil en gaat ze me trappen in bed en klimt ze weer terug over haar vader heen en blijft ze benoemen dat ik stom ben. Nu wil ik niet de andere kinderen wakker maken door haar terug te leggen dan (ze gaat zeker weten huilen/gillen om papa en de bed weer uit).

tussen 19-20 gaat ze naar bed… lijkt mij een normale bedtijd voor een 4 jarige!

heeft iemand de gouden tip?

Onze nachten en lontjes worden korter en korter ;)

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    14.138
    16.166
    113
    Vrouw
    Ik zou toch gaan werken aan terug naar eigen bed, want dit is niet vol te houden.
    Kies voor jezelf een periode uit en bereid haar voor.
    Bijv de kerstvakantie. Dan is het misschien wat minder erg als de anderen wakker worden van haar.
    Ze lijkt mij met 4 jaar toch oud genoeg om te snappen dat dit niet kan. Bij papa en mama in bed is nog wel oké, maar zo liggen keten niet. Dus: of stil liggen of naar je eigen bed.

3. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.375
    1.578
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hebben jullie al iets van een slaaptrainer?
    Hier werkt dat redelijk. Schaapje die je op een tijd in stelt, half uur van tevoren wordt deze oranje en als het tijd is dan groen. Alles daarvoor is er geen kleur, maar als ze dan aan de ogen zitten (deze zitten dicht, want slapen) wordt hij rood.
    En ik denk toch dat jullie (gezamenlijk?!) consequenter moeten zijn door haar wel terug te leggen.

4. evaleana

evaleana VIP lid

2 nov 2021
    5.332
    7.276
    113
    Bij geklets, gewurm en gewoel, zou ik haar echt niet meer in jullie bed laten. Dus stil zijn, rustig liggen, anders naar eigen bed. Vindt ze vast niet leuk, maar dat is dan jammer ;)

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    14.748
    20.096
    113
    Vrouw
    Mss idd een slaaptrainer.
    Wij hebben voor de jongste een beer en die word groen als hij mag roepen.

Ik heb ervaring met kinderen die wakker = AAN gedrag vertonen.
    Een klaarwakker kind tussen u leggen of proberen terug in bed te krijgen is als dweilen met de kraan open, dus dat deeltje kan je maar beter voorkomen.

6. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.294
    2.082
    113
    Ik zou een slaaptrainer kopen, dat schaapje. Dan heel goed.aan dochter uitleggen hoe het werkt. En haar steeds blijven terug brengen naar haar eigen bedje als ze te vroeg naar jullie komt.
    En eventueel een beloningsschema er aan koppelen. Een sticker plakken als ze netjes tot het groene schaapje in eigen bed is gebleven. Bij 5 of 10 stickers een kleine beloning (iets lekkers, klein cadeautje, een activiteit mogen kiezen oid).

7. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.289
    2.624
    113
    Bedankt voor jullie reacties…we gaan eens zoeken naar een slaaptrainer…. Welke werken goed bij jullie? Volgens mij zijn daar ook vele varianten van

8. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.084
    1.666
    113
    Vrouw
    Hier een slaaptrainer. Rood is lamp uit en in bed blijven liggen, oranje is zachtjes op kamer spelen, groen zelfstandig naar beneden.

Bij ons in bed mag maar daar wordt geslapen tot de slaaptrainer groen is en daarna zachtjes naar beneden. Druk doen, praten, blijven bewegen is naar eigen kamer.

gaat met 6 jarige meestal goed, de 3 jarige gooit soms wat roet in het eten. Nu met wintertijd is het lastig voor beide, ze zijn nu rond 5u wakker. We houden wel de normale bedtijd aan (19.30 ongeveer) in de hoop dat ze snel in het nieuwe ritme zitten.

Ik zou in jullie geval in ieder geval de regel invoeren dat iemand anders wakker maken niet mag, tenzij er een goede reden is (en wat dan een goede reden is zal even duren voordat dat helder is).

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.326
    4.150
    113
    Ik weet hoe lastig het is (onze dochter heeft ook lang bij ons geslapen) maar ik zou haar toch terug leggen in haar eigen bed wanneer ze niet gewoon rustig gaat slapen of blijft liggen. En het maar laten omdat ze jou anders gaat trappen? Ehh daar zou ik heel hard doorpakken....! Dan de rest ook maar 1 nacht wakker, maar dat accepteer je toch niet?
    Nu went ze eraan dat ze 4 uur wakker wordt en ook wakker blijft als ze kan praten en klieren.

Wat bedtijd betreft. Tussen 7 en 8 is een ruim begrip. 7 uur vind ik normaal, 8 uur vind ik veel te laat voor een 4-jarige. Maar misschien is dat een andere discussie.

10. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    @bulakgirl Weet je waarom ze wakker wordt? Is er een buurman die bijvoorbeeld terugkomt van nachtdienst of juist vertrekt? Misschien dat je dan kan vragen of dat stiller kan en dat zij langer kan slapen.

11. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.313
    1.145
    113
    Wel even goed opletten dat je de slaap trainer niet meteen op 6 uur zet, dan werkt het niet. Volgens mij kun je het beste steeds 10 min later zetten

bulakgirl vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.774
    11.185
    113
    Persoonlijk zou ik eerder 19.30 aan gaan houden. Maar als je hebt over wakker worden dan kun je bij kleuters nu wel uitleggen wat wel en niet kan.

Bij je leggen kan maar dan in stilte. Sommige kinderen hebben dat nodig. Maar schoppen is een no go. Geen feestje of gezeur bij jullie in bed.

Dan zou ik haar terugleggen. Dan maar een paar dagen verdriet. Het lijkt nu een gewoonte.

13. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    @bulakgirl Heb je al een slaaptrainer gekocht? Was benieuwd of het werkt.

14. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.289
    2.624
    113
    Nee, ik dacht ik wacht even de black friday acties af…. ;)
    Moet zeggen dat ze nu ineens weer tot 6:30 slaapt…. Dat kunnen we een stuk beter handelen!

Kwa geluiden, volgens mij is er niet iets bijzonders… maar ze is wel gevoelig voor licht of geluidjes in de lichte slaap cyclus! Ik hamer er bij die jongens dan ook op om t licht uit te doen als ze ‘s nachts even naar de wc gaan oid!

15. klok

klok Fanatiek lid

14 dec 2015
    1.017
    957
    113
    NULL
    NULL
    Hier doet niemand s'nachts het licht aan als ze naar het toilet gaan in de badkamer. Wij hebben in een stopcontact een lampje zitten die standaard aan gaat zodra het donker is in de badkamer. Precies genoeg licht om wat te zien maar niet te fel zodat anderen (en diegene die gaat plassen) klaar wakker worden.
    Is dat nog een idee?

16. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.289
    2.624
    113
    Die hebben we ook! 1 in de gang en 1 in de badkamer! Toch blijven ze het licht in de badkamer aan doen, of hun slaap kamer.. en ja ook zij hebben van die druk lampjes die vanzelf weer uit gaan die ze kunnen gebruiken, maar de lampjes zijn “niet fel genoeg” :rolleyes:

klok vindt dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.690
    113
    Check even of je cv niet aanslaat toevallig. Dat was hier een ding.

En wij hebben zazu de pinguin ipv dat schaap destijds gehaald dat hielp wel. Had revieuws gelezen dat van de tik van die oogjes van t schaap kinderen wakker werden.

En een plastic ikea klok voor aan de wand. Was een heel wit ding zowel cijfers als achterplaat. Met washi tape heb ik de kleine wijzer en de 7 destijds beplakt.

Overigens hadden we van 3jr tm 5,5jr een kind wat liep te spoken in de nacht als een volleerd ninja. Niet om ons wakker te maken, alles behalve dat, maar met een to do lijstje. Eerste jaren was het elke nacht tussen de 11 en 26x raak...

Badkamer poetsen met een nieuwe tandpasta enzo, dat je om 0330 wakker wordt van een muntluchtje die je niet kan plaatsen. En dan een blije muppet treft die vol trots mama "geholpen" heeft...:cry:

18. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    6:30 is al een hele verbetering! Fijn zeg.
    Kan je misschien het bovenste deel boven haar slaapkamerdeur (dat raampje zeg maar) afplakken met verduisterend plakplastic? Dan heeft ze minder licht in haar kamer. Onze vorige buren hadden het eerst geprobeerd met een stuk karton. Dit werkte bij hun dochtertje goed, zij hebben het daarna afgeplakt.

19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.051
    8.706
    113
    Vrouw
    Je hebt twee hb kinderen. In hoeverre kan jouw jongste klokkijken? Bij de vraag of het al 6 uur is vraag ik mij af of zij het fijn zou vinden om dit bij te kunnen houden. Bij mijn oudste 3 gingen hele uren al makkelijk op die leeftijd. Zou een klok of horloge misschien kunnen helpen om inzicht te krijgen wbt tijd? Ik merk dat mijn 3 oudsten het fijn vinden om te weten waar ze zijn. Welke dag, datum en tijd het is. Misschien helpt die duidelijkheid. Je kan wel een stoplicht hebben. Maar als die op rood staat weet je nog niet echt waar je bent omdat je niet weet hoe lang het nog gaat duren voordat die op oranje gaat.

Qua lampen hebben wij bolletjes van de action/lidl. Die kunnen we veranderen van kleur en intensiteit. In de nacht staat het badkamer licht op rood. Inmiddels in de zwakste stand. Maar met de afstandsbediening konden ze dit aanpassen op wat ze fijn vonden zonder gelijk de hele verdieping van licht te voorzien. De glazen raampjes boven de deuren hebben we vervangen met triplex. Om ervoor te zorgen dat niet gelijk alle kamers verlicht zijn mochten ze toch het volledige licht aan gooien.

20. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.678
    2.429
    113
    He TS, vervelend van die slapeloze nachten,
    maar ik wil even benoemen dat het niet ok is dat je dochter je trapt en je stom noemt! Hallo zeg, 's nachts bij je ouders in bed liggen is 1 ding, maar bij zo'n gedrag was het bij mij al lang klaar geweest hoor. Tijd Ts om voor jezelf op te komen, je dochter mag wat meer respect hebben. Dat verdien je!

Dubbelgeluk, Amberxx, Felice en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina