Kleuter uitdagen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tafellamp, 27 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Onze dochter van 5 jaar zoekt ontzettend veel uitdaging. En dan vooral op het gebied van leren.
    Op school zijn ze wat zoekende hoe ze het aan moeten pakken, maar geven haar nu wel onderwijs op maat zodat ze meer uitdaging krijgt. Thuis is ze nog steeds onhandelbaar. Ze wil graag van alles leren, claimt ons als ouders enorm omdat ze van ons verwacht dat wij haar alles gaan leren. Ik zoek eigenlijk iets wat we haar zelfstandig kunnen laten doen waar genoeg uitdaging voor haar in zit. We zijn al in bezit van een aantal smartgames , o.a. Roodkapje, IQ Stars... ook zelfcorrigerende spellen als mini loco, rekenen e.d. Zijn in huis. Hebben jullie nog aanraders voor ons meisje?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    T enige wat hier werkt is laten spelen met een ander. Gelukkig leert ie steeds beter met z’n zusje spelen. En kan ook uren met t buurmeisje spelen.
    Maar verder kan ie niks alleen. Vindt loco en vergelijkbare dingen erg leuk, maar alleen als ik ernaast zit. Strijkkralen zijn momenteel erg in trek, maar ook alleen als ik erbij zit.
    Knutselen en kleuren doet ie helemaal niet, wil alleen dat wij van alles voor hem maken.
    Heel vermoeiend.

    Kan ze al lezen?
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Er zijn veel leuke musea voor die leeftijd
    Samen eten koken
    Puzzels
     
  4. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Squla? kun je in stellen per groep, groep 1, 2, 3 enz
     
  5. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Squla hebben we inderdaad al, dat vindt ze ook erg leuk.
    Lezen kan ze ook al. Ze leest meerdere keren per dag soms samen met mij, soms alleen.
    Spelen met klasgenoten doet ze ook wel, 1 A 2 keer per week.
    Musea is wel een goed idee ja, ik ga eens kijken wat er hier in de buurt is.
     
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Wat zijn haar interesses? Dan denk ik even met je mee.
    Mijn zoon van 5 heeft ook behoefte aan heel veel uitdaging op alle gebieden, maar met name op rekengebied. Hij is bezig met hoofdrekenen (incl. keersommen), getalrij t/m 100, klokkijken, meten etc. Hij claimde ons ook heel erg.. Inmiddels wordt het beter, al speelt hij het liefst de hele dag spelletjes met ons :rolleyes: We hebben ontdekt dat hij qua speelgoed het liefst met de volgende dingen speelt: een meetlint, een rolmaat, katrollen, touw, stokken, geld, etc. Dus alles wat niet onder het standaard speelgoed valt :roflmao: Tip: https://www.ilovespeelgoed.nl/speelgoedmerken/kids-at-work.html
    https://www.slimmekleuters.nl
    Denk ook eens aan sensomotorische materialen, zoals klei, zand, water, etc. Spelen met dit soort materialen geeft rust in het hoofd.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Onze zoon van 5 heeft ook veel uitdaging nodig, op school zijn ze nog veel aan het zoeken wat ze kunnen doen. Als het goed is krijgen we volgende week het rapport en als het goed is binnenkort het gesprek om te horen hoe ver hij nu echt is.

    Spelen doet hij niet graag alleen, spelletjes samen wel en met schaken krijgt hij ook voldoende uitdaging.

    Waar hij zich wel heel goed mee vermaakt en dingen kan bedenken is tekenen en knutselen. Gisteren figuurzagen en met een handboor kon hij zelf een gaatje boren en hebben we een sleutelhanger gemaakt.

    Proefjes is ook leuk

    Elfjes maken is ook leuk, moeten ze goed denken maar niet te ingewikkeld voor een kind dat wat verder is.

    Creatief met ijsstokjes is ook leuk, fotolijstjes, ballonauto etc

    Loco doet hij niks meer mee, hij leest ook en we hebben nog geen boekjes gevonden die op niveau zijn.

    Verder dagen we hem uit met zwemmen en judo.
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Qua boeken; jip en janneke, pluk, prentenboeken.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Bij de laatste toets las hij midden 4 en als het goed is hebben ze laatst ook getoetst en leest hij nog hoger.
    Hij leest nu de makkelijke Pinkeltje , maar ook vos en haas eind 5 niveau en kolletje.

    Betreft voorlezen hebben we alle dikke vos en haas boeken al gehad, pluk van de Petteflet en pluk red de dieren , Jip en en zijnJanneke ,Otje zelfs nu bezig met Harry Potter.
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    maar de boeken die je voorleest kan hij ook zelf lezen bedoel ik. Vanaf m4/e4 keek ik eigenlijk niet meer naar leesniveau op de boeken. Superjuffie is ook leuk, pippi langkous.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Oooooooh hahaha ja inderdaad, dat doet hij ook. In het weekend pakt hij een boek uit zijn boekenkast en gaat nog in zijn bed lezen.

    Nu nog leren dat hij iets zachter leest :roflmao:
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  12. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Bedankt dames voor jullie reacties. ik neem alle Ideen mee, hopelijk kan dochter er iets mee. Vandaag wel een relaxte dag gehad, gisteren een nieuwe smartgame gekocht waar ze vanmorgen heel lang mee bezig is geweest, we hebben samen een brood gebakken en Monopoly gespeeld.
    Vanavond voor het slapen nog 2 boekjes gelezen, 1 zelf en 1 samen met mij.
     
    Daispat vindt dit leuk.
  13. Suusjeee

    Suusjeee Actief lid

    16 jan 2013
    238
    24
    18
    Hier heb ik een atlas voor kinderen waar je vlaggen in kan kleuren, stickers kan plakken, stukjes met info over de wereld delen. Hier een grote hit.
    Evenals tiptoi en dan voornamelijk de wereldbol maar je hebt er van alles van.
    Smartgames zijn hier ook erg in trek
    De rest is al genoemd,misschien heb je hier nog wat aan
     

Deel Deze Pagina