kleutergroepen met meer dan 25 kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zwangerevrouw, 14 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangerevrouw

    zwangerevrouw Fanatiek lid

    22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    Waarom
    Waarom klagen er geen ouders over kleuterklassen met meer dan 25 kinderen.....
    Denken ouders dat hun kind wel de aandacht krijgt die de leerkracht in het informatiegesprekje beloofd?
    Weten ouders niet dat de leerkracht zijn/haar verhaal niet waar kan maken met zoveel kinderen?
    Dat de leerkracht geen tijd heeft voor een beloningsplan van 8 weken?
    Ik begrijp niet waarom er niet niemand meer van op kijkt van klassen van soms 30 kleuters. Dat is niet te doen, te veel lawaai voor de kinderen zelf, en te veel werk voor de leerkracht.

    *gefrustreerd* wat nu
     
    Maslov vindt dit leuk.
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Tja, wat wil je er aandoen? Je zou dan op zoek moeten naar een andere school. Wij wilden destijds verhuizen naar een gehucht en daar zaten maar 30 kinderen op de hele school. Groep 1, 2 en 3 bij elkaar. Groep 4, 5 en 6 en groep 7 en 8.
    Je kunt mij ook niet wijs maken dat die constructie goed is voor de kinderen.
     
    MaMa, Driessen21, Zulema en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Tja, je kunt klagen, en dan? Ze kunnen ook niet zomaar een blik leerkrachten opentrekken. Daarnaast is het ook niet te doen om bijv 2 groepjes van 15 kinderen van te maken, dat is weer niet te betalen.

    Ik heb met mijn kinderen ervaring met (kleuter)groepen tussen 28 en 33kinderen. Inmiddels al 7 jaar. Kinderen weten ook niet anders hé, en groeien zo samen in het proces zodat ze uiteindelijk gewend zijn om in een iets grotere groep te zitten. Hier gaat het over het algemeen prima.

    Daarnaast zegt het aantal ook niet zoveel, je kunt ook een groep van 18 kinderen hebben met relatief veel kinderen die heel veel aandacht nodig hebben, veel problemen, een juf die het niet aankan enz.
     
    Evanesco en hummeltje5 vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Je bent zelf leerkracht?

    Hier had de oudste altijd een klas van 32 en zelfs 34 personen. Geen reden gehad om te klagen, sommige leraren gingen er wel beter mee om dan anderen.
    Maar 22 is natuurlijk wel fijner.

    Het is ook niet zo dat ze er veel aan kunnen veranderen.
     
    Zulema en hummeltje5 vinden dit leuk.
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Dit is niet om het goed te praten hoor maar "in mijn tijd" zat ik ook gewoon met 29 andere kinderen in een klas. Dus ik sta er niet echt van te kijken.
     
    GroeneBomen, Axia en hummeltje5 vinden dit leuk.
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Wow ... Waardoor ben je zo gefrustreerd als ik vragen mag? Zo tussen de regels door proef ik meer frustratie dan alleen de grootte van de klas. Is er misschien iets voorgevallen op de school van je kind(eren)?

    Ik denk dat we als ouders wel kunnen klagen, maar dat dat het probleem niet oplost.
    Scholen kampen met lerarentekorten en daarnaast krijgt een school elk jaar formatie en dat is (tenminste bij onze school) altijd een immens puzzelstukje en eigenlijk is een extra leerkracht wel nodig daarin (als die al te vinden zouden zijn) maar is daar domweg geen formatie voor.

    Onze kinderen hebben beide in kleuterklassen van 30+ gezeten. Ideaal? Misschien niet. Maar hierdoor was er wel ruimte voor formatie in de bovenbouw waar de kinderen het ook hard nodig zijn.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Ik zat op een Montessorischool waarbij groep 1 en 2 samen zat, 3,4 en 5 ook. En een groep 6,7 en 8. vond het wel prima!
     
    Axia en Athina vinden dit leuk.
  8. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.947
    1.305
    113
    Volgens mij heeft dat gewoon te maken met de financiering vanuit de overheid. Bij de school waar mijn kinderen zitten waren er voor komend jaar 40 leerlingen groep 3 en nu gaan ze 1 klas maken met 25/27 kids groep 3 en het plukje dat over is gaan ze combineren met groep 2. Wij hadden natuurlijk liever gewoon 2 klassen van groep 3 maar volgens de school kunnen ze dat niet betalen. Persoonlijk vind ik groep 2/3 een rare combinatie maar snap wel dat 20 leerlingen in de klas te duur wordt.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    EN ook grote tekorten op de arbeidsmarkt. Er zijn genoeg gebieden waar tig vacatures open stonden waar geen mensen op af komen.

    (Een beetje hetzelfde als qua IC capaciteit in de zorg, geld is niet zozeer het probleem maar te weinig aanmeldingen)
     
  10. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Hier 35 kinderen in de klas.
    Het is ook erg veel. Ik vind 1 kleuter al veel :roflmao:

    Nee maar ik begrijp de frustratie. Je doet er alleen zo weinig aan.
     
    GroeneBomen, Lies1611, Cindy1977 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb tijdens mijn functioneringsgesprekken vaak genoeg aangegeven dat ik 33 kinderen in groep 1, allemaal dus net 4 jaar... veel te veel vond. Ach dat viel we mee zei directie dan. Ik moest ze gewoon beter leren omgaan met uitgestelde aandacht....

    ja.... ik ben dus uit t onderwijs want ik trok het niet meer! Schoot aan alle kanten tekort.

    mijn oudste zit in een groep met 33 kinderen! Maar dat is groep 5, is ook teveel maarja, wat doe je eraan?
     
    gitta en Vero0504 vinden dit leuk.
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Ik denk dat je vooral frustratie hebt over de school/leerkracht van jouw kinderen ipv dat dit een landelijk probleem oid zou zijn.
    Mijn kinderen zijn altijd prima begeleid ook in een grote kleutergroep. En ik heb zelf toen ik nog voor de klas stond, ook grote kleutergroepen gehad en herken totaal niet wat je zegt.

    Misschien handig om je frustratie neer te leggen bij de leerkracht van je kind en kijken wat jullie kunnen doen aan het gevoel dat jij hebt, dat je kind te weinig aandacht krijgt een last heeft van de grote groep (zo lees ik het nu iig).
    En over welk beloningsplan heb je het?
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier een groep 1/2 met 31 kinderen, en dat zijn er inderdaad veel maar ik moet zeggen dat het altijd heel rustig is in de klas. Er wordt gespeeld en gewerkt, dus het is echt niet muisstil natuurlijk, maar er heerst altijd een hele rustige en prettige sfeer. Dus lawaaiig is het echt niet per se.
     
    Athina, Evanesco en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    Tja, ik denk dat het ideaalplaatje voor scholen ook wel kleinere klassen dan 30 kinderen zijn. Maar dat is nu eenmaal niet zo makkelijk te realiseren over het algemeen. Helaas hebben scholen te maken met financiering vanuit de overheid plus ook nog een lerarentekort, zoals al door meerderen genoemd.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Op de vorige school van oudste dochter liep het op tot 1 klas van 42 en 1 klas van 39 kleuters (gr 1/2) Ik vond het absurd. In de ochtend haalde de onderwijsassistente uit iedere klas 6 leerlingen en ging daar iets mee doen op de gang.

    Nu zitten ze op een andere school omdat we verhuisd zijn naar een andere stad. Deze school heeft heeeeel lang bij het bestuur van de stichting gezeurd en kon, toen gr 1/2 vol liep, gr 2 afsplitsen met een extra juf. En ook dit kleine groepje behouden in gr 3. Super blij mee! (Voor onze jongste dochter nu)
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Wow wat ben ik blij dat dit soort cijfers bij ons niet voorkomen. Hier 1 klas van 29 ( middenbouw) en dat vindt men al giga. De rest is een stuk kleiner. Als mijn kinderen ooit 24 kinderen hebben gehad is dat al groot.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier 34 kinderen en dat is groep 1-2

    ik was echt verbaasd destijds dat dat redelijk normaal is.
    Ik zat zelf in een klas van hooguit 16 kinderen
    Groep 1-2, 3-4, 5-6, 7-8
    Altijd 2 klassen samen.
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier 1 grote school en 2 kleinere scholen. De kleinste scholen hebben zo'n constructie als wat jij omschrijft.
    En hoofdzakelijk daarom hebben wij idd. gekozen voor de grote school.
    Vooral groep 1/2 EN 3 bij elkaar vonden we zo'n megaverschil in leeftijd en kunnen van de kindjes dat dat ons geen wijze beslissing leek (terwijl m'n man en ik beiden ook wel wat leerjaren in een gemengde klas hebben gezeten, dus we heus wel weten wat de voor- en nadelen kunnen zijn).
    Dan maar een grote klas. Het is niet anders.
    En idd. wat iemand anders al zei: ze kunnen heus niet een blik leerkrachten opentrekken en/of ineens extra lokalen in de school installeren hoor!
    Jammer idd. dat de klassen zo groot zijn (maar dat was in mijn tijd ook), maar liever dit dan die andere constructie.

    Hier 4 kleuterklassen van 30 ll. elk.
     
    Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oh, en je kunt ook omdenken natuurlijk.
    Zie het zo: je kind kunt leren van 14, 19, 22 andere leerlingen, of je kind kunt leren van 30(+) leerlingen.

    It takes a village to raise a child en ook al wordt met 'a village' natuurlijk een verscheidene aan volwassenen bedoeld, ik denk oprecht dat ook kinderen elkaar een hoop leren.
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.609
    25.669
    113
    Vrouw
    Bij ons helaas (te) grote klassen.
    Het is deels ook een keuze van de school. Ze hebben bij ons gekozen voor meer onderwijsassistenten, zodat de leerkrachten meer ondersteuning hebben. In plaats van een extra groepsleerkracht. Gemiddelde is rond de 32 per klas. Maar er zitten dus heel regelmatig (dagelijks) dus kinderen op het leerplan (grote hal in feite. Bij de bovenbouw met computer werkplekken en bij de onderbouw speelruimte, podium en leeskasten) te werken.

    Ook bij de kleuters. Op het leerplein zijn ze dan veel met bouwmateriaal bezig waar ze veel ruimte voor nodig hebben.

    Dus die hele groep bij elkaar in de klas is maar een deel van de dag.

    Liever had ik ook gezien dat de groepen 20-25 leerlingen zou zijn. Maar daarvoor zal er echt een grote bak geld en mensen open getrokken moeten worden.
     

Deel Deze Pagina