klik geluid tijdens voeden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kjara, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kjara

    kjara Actief lid

    7 nov 2010
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo Annemarie,
    mijn dochterje is nu ruim 2 weken oud en krijgt voledig borstvoeding,
    sinds de eerste voeding maakt ze een klik geluid bij het drinken,
    met de kraamhulp heb ik toen telkens haar opnieuw laten aanhappen, maar ze bleef dit geluid maken, ik let goed op dat ze haar lippen krult en een grote hap neemt. ik kreeg ook nog eens hele erge tepelkloven waardoor ik 2,5 dag met tepelhoedje heb gevoed, de borst met de minste pijn begon ik dan eerst met tepelhoedje en liet haar als het meeste melk eruit was nog even zonder tepelhoedje drinken, als ze met tepelhoedje dronk maakte ze geen klik geluiden.
    nu maakt ze echter een luider klik geluid dan in het begin en na 10 minuten fanatiek drinken begind ze met haar lijfje te kronkelen en haar hoofd te draaien en maakt kreun geluidjes erbij, dit komt op mij over als buikpijn.

    nou is mijn vraag wat zal het zijn dat ze van die klik geluiden maakt?
    en zo onrustig word tijdens het drinken?

    ze groeit trouwens wel goed, goede plas luiers en oranje poep met vlokjes.

    mijn eerste kind heb ik 14 maanden borstvoeding gegeven en daar heb ik dit nooit mee gehad.

    groetjes kjara.
     
  2. Annemarie

    Annemarie Bekend lid

    11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Kjara,

    Het klik geluid komt doordat het vacuum steeds verbroken wordt.
    Dit kan door een aantal redenen. Meest voorkomend:
    - korte tongriem waardoor de hap niet volledig kan
    -sterk toeschietreflex waardoor ze steeds de borst even loslaat om het als het ware te verwerken
    -spruw

    Belangrijkste nu is om even te kijken naar haar tong: kan zij deze lekker uitsteken (geen hartvorm bij uitsteken?)

    Heb je zelf klachten op dit moment?

    groetjes Annemarie
     
  3. kjara

    kjara Actief lid

    7 nov 2010
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo Annemarie,

    bedankt voor je reaktie,
    ik heb mijn dochtertje haar tong goed bekeken,
    deze is niet hart vormig, ze steekt hem in punt vorm naar buiten.

    de melk toevoer is wel heel hoog, je hoort haar echt klokken en verslikt zich ook afentoe.

    hoe herken je spruw?

    ik heb zelf eigenlijk nergens last van, op 1 borst, op de bruine ring om de tepel zit een rood bultje met een ineminie wit stipje er in.
    lijkt op een pukkeltje zeg maar, maar verder niks.

    groetjes kjara
     
  4. Annemarie

    Annemarie Bekend lid

    11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Kjara,

    De kans is groot dat het toch aan de manier van drinken ligt, zeker aangezien je zelf geen klachten hebt.
    Op 1 of andere manier maakt zij geen goed vacuum.
    Aangezien ze er zelf wel last van lijkt te hebben (onrust na 10 minuten) is het wel fijn om dit te kunnen veranderen.
    Je kan eens op de site van Jack Newman kijken, daar staan wat filmpjes op die je wellicht nog wat kunnen helpen.
    Paar dingen om op te letten:
    Let er vooral goed op dat je haar diep in je borst laat duiken tijdens het aanleggen (dus zij gaat naar jou toe!) en ook dichtbij je blijft (haar lippen moet je niet zien tijdens het drinken zo dicht ligt ze tegen je aan). Leg haar in 1 lijn met jou lijf (zij ligt op haar zij tegen je aan, billen ook dicht tegen je aan)

    Mocht dit ook niets veranderen en haar onrust blijft dan zou ik toch een LK mee laten kijken.
     

Deel Deze Pagina