Kliniek Helpt niet?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door maryflair, 26 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Hoi,

    Ik ben 44 en wij hebben een kinderwens. Ik heb hulp gezocht ivm met mijn leeftijd. Nou dachten wij dat een behandeling meer succes zou geven op een zwangerschap.

    Alleen is ons verteld dat iui alleen gebruikt wordt bij traag sperma en anders geen meerwaarde heeft.

    Ivf is een hele kleine kans en hoop kosten. Ik heb een regelmatige cyclus en dat zou een grote kans op zwangerschap geven dan ivf. Hij zag via de echo 3 eitjes links op de eierstok en 1 op de ander. Dit was prima.

    Is het nou zo dat vruchtbaarheidsbehandeling alleen gedaan worden zijn als je geen eitjes meer hebt? Of als je onregelmatig bent.

    Eigenlijk zijn we zo weggestuurd en niet echt geholpen. Behalve dat we het op de natuurlijke manier moeten proberen.
     
  2. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ben je na verwijzing bij een kliniek geweest dan?

    Ik dacht(dat is met tenminste toen verteld volgens mij) dat ze maar tot 42 of 43 behandelen.
    Verder moest ik eerst door de gynaecoloog onderzocht en een hele tijd gevolgd worden voor ik een doorverwijzing kreeg omdat m'n cyclus niet goed kwam. Maar ik ben uiteindelijk alleenstaande moeder geworden en dan doen ze wel iui, maar kreeg ik bv wel medicijnen om follikel te laten groeien en m'n ei te laten springen enz.. ivf beginnen ze volgens mij pas aan als iui niet lukt of geen mogelijkheid is. Dit is ook heftiger naar wat ik gehoord/gelezen heb. Maar ik ben nooit verder dan iui gegaan dus dat weet ik niet zeker.
     
  3. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Ik heb zelf een doorverwijzing gevraagd. Er is mij alleen verteld dat je zelf moet betalen. Niet dat ze niet behandelen.

    Maar ik vind het zo raar. Hij keek met de echo en dat is het dan. Verder ben ik gezond en zoals ik hierboven zijn iui is bij traag zaad enzo. Is dit wel de normale gang van zaken? Krijg je alleen behandeling als er iets mis is. We weten nu niet zo goed wat te doen.
     
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.828
    3.602
    113
    Een behandeling heeft minder kans dan natuurlijk. Alleen als er iets mis is, dan heeft het meer kans. Dus op moment dat er niks mis is, zal een arts altijd aangeven natuurlijk te proberen omdat dat gewoon meer kansen geeft.

    Behandelen voor de lol met slechtere kansen zullen weinig artsen doen denk ik.

    Hoe lang zijn jullie al aan het proberen?
     
  5. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    In Nederland wordt er niet meer behandelt vanaf 43 jaar. Sowieso wordt daarvoor alleen een behandeling opgestart als een arts constateert dat dit nodig is, dus als er iets is. Dan zal er in de eerste instantie eerst iui opgestart worden, tenzij dit onmogelijk is door té slecht zaad of problemen bij vrouw. Ivf komt dan pas aan bod.
     
  6. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    We proberen nu een half jaar.

    Maak je dan niet meer kans als je ivf doet? Dan op de natuurlijke manier proberen. Er wordt wel behandeld in die kliniek tot 45 jaar. Ik ben net 44 jaar. Alleen moet je zelf betalen.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Als uit de ofo komt dat je meer kans hebt op natuurlijke zwangerschap, dan bij een behandeling... kan het zeker zijn dat je advies krijgt om te proberen. Ook als het om ivf gaat want je eicellen zijn geen 25 meer. Dus als je ivf gaat doen, blijven je eicellen natuurlijk ook gewoon 44 en van mindere kwaliteit dan toen je 30 was. Ivf is belastend en als de kans op succes lager is dan via de old school wip methode, zal het niet worden gepromoot
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Als je gewoon gezond bent waarom wil je dan een behandeling……
     
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dat IUI alleen zinvol is bij traag sperma is niet het geval. Dat zou een arts moeten weten. Genoeg ‘gezonde’ stellen waarbij het niet lukt en toch IUI gaan doen. Ondanks prima zaad en goede situatie bij de vrouw. Ik heb zelf IUI gedaan met donorzaad. Heel goed zaad en toch IUI. IUI 3 was raak maar buitenbaarmoederlijk. Uiteindelijk dmv IVF (met donor) zwanger geraakt.

    Er kunnen heel veel redenen zijn om een behandeling (welke dan ook) op te starten. Echt niet alleen bij een onregelmatige cyclus. En wanneer er geen eitjes meer zijn zal je überhaubt niet zwanger raken van je eigen eicel. Want ja… geen eitjes. Artsen moeten het wel zinvol vinden om een bepaalde behandeling op te starten. Als zij via kansberekening zien dat je op natuurlijke manier meer kans maakt, zal inderdaad dit advies gegeven worden. Vergis je niet… IVF is echt heel belastend! Niet iets wat je 1,2,3 doet. Ik kan mij best voorstellen dat een arts dan voorstelt om nog even zelf te proberen, vooral als blijkt dat beide gezond zijn en ‘nog maar’ een half jaar bezig zijn.

    Kan het misschien zijn dat je iets verkeerd begrepen hebt? Wat heel logisch is, er komt een hoop op je af in het ziekenhuis!
     
  10. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.828
    3.602
    113
    Nee je maakt met IVF niet meer kans. Minder juist. Behalve als er dus een (onbekende) reden is dat natuurlijk niet lukt.

    Het lastige vergelijken is dat iui en IVF in de regel alleen gedaan als daar een reden toe is (x maanden geen zwangerschap, donor, problemen met zaad/ eicellen / eileiders, onbekende oorzaak).

    Heb je ook bloedonderzoek gehad? En je man zaadonderzoek? En is er een cyclus analyse gedaan?

    En zelf al bezig geweest met ovulatie testen en temperaturen om je cyclus in zicht te krijgen?

    De arts zal een berekening maken op welke manier de meeste kans op een zwangerschap bied, blijkbaar komt daar bij jullie uit op de natuurlijke manier. Maar daar moet naast een echo eigenlijk wel bloed en zaadonderzoek bij zitten.

    Het is sowieso een lang en slopend traject. Van verwijzing, onderzoeken, gesprekken, naar wel of geen behandeling , en vooral veel wachten tussendoor. Bij ons hebben ze nooit gevonden wat er mis is, maar het duurde 4 jaar aan alleen al behandelingen voordat ik blijvend zwanger was. Iui werkte niet, IVF werkte niet en uiteindelijk was er icsi nodig. Toen nog miskramen en dat weer uitzoeken.

    Wat heb je nu afgesproken met de arts?
     
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik vind dat hier wel wat negatieve reacties voorbij komen hoor.
    @maryflair zou dit jullie eerste kind worden? Ik kan me goed voorstellen dat je tijdsdruk voelt en dat je aan IVF denkt. Ik zou nog een keer met de artsen in gesprek gaan en vragen om een plan. Misschien dat hij aangeeft dat je eerst 6 maanden zelf moet proberen of zoiets? Hou wel in je achterhoofd dat de kans op een zwangerschap met IVF Op deze leeftijd rond de 2% ligt dus dat is erg laag. Heel veel succes en hopelijk mag het lukken!

    Ps. Ter info: bij oudere dames wordt vaak de grens van een half jaar zelf proberen aangehouden in plaats van 1 jaar
     
    2jongensmama en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Klopt, maar is het dan niet zo dat als uit onderzoek alles okee blijkt, het koppel alsnog even zelf moet proberen?
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Dat weet ik eigenlijk niet Ik denk dat dat dan een inschatting van de gynaecoloog wordt en niet vastzit aan een protocol
     
  14. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    daar zijn volgens mij rekenmethodes voor. Je gegevens worden ingevoerd en daar komt een percentage uit dat het ‘vanzelf’ lukt, deze worden afgezet tegen de succes percentages van behandeling.

    Als ik het zo lees schat de gynaecoloog het op dit moment niet zinvol in om te behandelen, omdat de natuurlijke kansen hoger zijn. Alleen bij ‘traag zaad’ zou het zin hebben lees ik. De kansen met iui en ivf op die leeftijd zijn niet heel groot en misschein wel niet hoger als via natuurlijke weg

    leeftijd is bij 44 wel echt een factor, helaas.

    wat is nu de afspraak met de arts? Willen ze helemaal niets doen of mag je over een tijdje terugkomen om dan opnieuw te beoordelen?

    je zou een second opinion in een buitenlandse (België of Duitsland) kunnen overwegen. Alhoewel ik ook niet precies weet wat daar de regels tav leeftijd zijn.
    Ik zou daar wel mee doorpakken, de tijd dringt natuurlijk. Lastig meid.

    edit: op welke cyclusdag is de echo gemaakt? Want een antrale follikel telling van 3+1 is ook niet heel erg hoog volgens mij. Dat zou ook een factor kunnen zijn geweest in het advies van de arts.
     
  15. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    De telling is geweest op dag op dag 9. Hij zij dat dat gunstig was?

    Er is niks onderzocht qua bloed. Er is alleen een echo gemaakt. En volgens mij gezegd dat ivf lage kans heeft waarin hij alleen leeftijd heeft genoemd geen ander factoren.

    Ik wil ivf doen omdat ik denk dat ik dan een hoger kans heb op een zwangerschap. Maar is dat ook zo?

    Wordt ik nu gewoon afgeschreven door mij leeftijd dat is een beetje het gevoel dat ik krijg.

    De conclusies zijn getrokken ook zo van cyclus js regelmatig en dat is gunstig.

    Er is niks afgesproken verder. Alleen dat mijn man zijn zaad ook kon onderzoeken maar dit zou waarschijnlijk normaal zijn.
     
  16. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Leeftijd dat is de reden om de kansen te vergroten. Dat is wat ik overal lees online.
     
  17. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Maar ligt de kans natuurlijk niet nog lager dan? Ivf wordt het in de uterus terug geplaatst en een ei gescreend toch. Heb je dan niet meer kans?
     
  18. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Wat is een goede telling dan? Ik heb geen flauw idee. Hij zei dat ziet er goed uit.
     
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Nou ik denk niet dat als er niets met jou en of je man aan de hand is iemand je zomaar gaat behandelen hoor

    overigens heb ik er zelf geen ervaring mee, maar wel mensen die in een traject hebben gezeten en dat doe je echt niet ff zomaar voor de lol….
     
  20. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    op welke dag van je cyclus was die echo?

    @Biny snap dat je dit zegt, maar zo werkt dat niet. Als je ouder bent ‘mag’ je na 6 maanden zelf proberen de medische molen in. Als je nog iets jonger bent is dat na 12 maanden.
    Meestal krijg je dan oriënterende onderzoeken of er iets te vinden is. Als er niets te vinden is moet je vaak nog even zelf proberen voordat ze behandeling starten, maar dat is afhankelijk van de kans zoals ze die inschatten of je op natuurlijke wijze meer kans hebt. Na een x aantal maanden starten ze dan met behandelen.

    van het overgrote deel van de vrouwen die dit traject ingaan wordt niets gevonden en die worden dus op een gegeven moment behandeld zonder dat er ‘aanwijsbaar’ iets mis is.
     

Deel Deze Pagina