Klompvoetje(s)

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Cayth, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cayth

    Cayth Fanatiek lid

    17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Tijdens de 20 weken echo zijn wij er achter gekomen dat ons zoontje een klompvoetje (rechts) heeft, inmiddels is hij al weer 1,5 en loopt hij vrolijk de kamer rond. Ik vond het begin, vooral de eerste keer gips, en zijn beugels best een zware periode. Momenteel heeft hij alleen nog snachts een alfa flex beugel. Ik ben erg benieuwd of er ook dames zijn die ook een zoontje of dochtertje hebben met een klompvoetje, het lijkt me fijn om ervaringen te delen.
     
  2. Niekki

    Niekki Lid

    28 aug 2011
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi Cath,
    Ons zoontje is eveneens geboren met een klompvoetje (links). Momenteel zitten we nog in de fase van dennis brown schoentjes 23/24u. Zijn gipsjes zijn momenteel verleden tijd, hij heeft er 7 gehad en zijn achillespeesje is doorgesneden geweest. Zijn schoentjes heeft hij nu 2 maanden (hij is 4m).
     
  3. Jax

    Jax Lid

    5 dec 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is 8 jaar en geboren met 2 klompvoeten. Hij heeft er zelf niet veel last van, zowel fysiek als mentaal. Hij voetbalt 3 x in de week (is wel de keeper) soms na een training heeft hij wel last, maar dat trekt gelukkig snel weer weg. Ik ben nu 19 weken zwanger, en moet volgende week naar het Erasmus Rotterdam voor een echo. Hopen maar dat dit kindje geen klompvoetjes heeft.
     
  4. Niekki

    Niekki Lid

    28 aug 2011
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    wij wisten al met de driemaanden echo dat ons zoontje een klompvoetje had. Het stond dan ook serieus scheef...
     
  5. Tuttebell

    Tuttebell Fanatiek lid

    6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Mijn nichtje is geboren met twee klompvoetjes, stonden helemaal scheef, alleen kwamen ze daar pas achter nadat ze geboren was! Ze heeft diezelfde dag nog gips gekregen. Ze hebben geprobeerd haar beentjes iets meer te draaien en daarna het gips er om gedaan. Om de twee weken moest ze nieuw gips, tot 9 maanden. Ze is geopereerd en daarna kreeg ze voor in de nacht spalken.

    Inmiddels is ze 11 jaar en haar voeten zijn bijna recht.Niet helemaal en dat zal ook nooit gebeuren, maar ze kan alles doen wat ze wil en daar ben ik erg blij mee!

    Wel draagt ze speciale schoenen, die extra stevigheid bieden.
     
  6. Tuttebell

    Tuttebell Fanatiek lid

    6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Wat ontzettend spannend! Ik zal duimen dat dit kindje geen klompvoetjes heeft, dat zou toch wel heel erg fijn zijn!! Succes alvast!!
     
  7. Niekki

    Niekki Lid

    28 aug 2011
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    @Jax: Hopelijk was je echo in orde?
     
  8. Cayth

    Cayth Fanatiek lid

    17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Ik ben ook erg benieuwd hoe je echo is geweest Jax!
     
  9. Cayth

    Cayth Fanatiek lid

    17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Hebben jullie ook zoveel foto's van het klompvoetje/ de klompvoetjes?
    Hier echt zóveel foto's gemaakt hihi..

    Op deze foto was hij 1 dag oud.. en de foto met zijn 1e gipsje was hij 4 dagen oud..
    Onvoorstelbaar.. en dan bedenkend dat hij afgelopen vrijdag weer een nieuwe alpha flex beugel heeft gekregen omdat de vorige alwéér veelste klein was!

    Hier begin december weer op controle geweest, alles was goed, en als het allemaal een beetje meezit, zijn dit de laatste maanden! In april weer op controle, en waarschijnlijk hoeft hij zijn beugel dan ook snachts niet meer om, zo goed gaat het!
     
  10. Niekki

    Niekki Lid

    28 aug 2011
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hier inderdaad ook veel foto's van voetjes. Vooral iedere keer nadat we het gipsje moesten afdoen per week, zodat we goed wisten hoe de stand gebeterd was :). Ik moet ze binnenkort eens allemaal langs elkaar leggen.
     
  11. Jax

    Jax Lid

    5 dec 2012
    79
    4
    8
    NULL
    NULL
    De echo was helemaal goed! Nu is het wel zo dat klompvoetjes bij ong. 30% van de gevallen niet op de echo te zien is. (Volgens de echoscopist) Maar ik ben wel gerustgesteld hoor. Ze hebben hele mooie voetstapjes op de foto, en dat schijnt echt heel moeilijk te zijn als t kindje klompvoetjes heeft.

    Ik heb ook wel 1000 foto's van mn zoontje met zn voetjes:)
     
  12. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hi meiden,

    Hier zelf geboren met een ernstige klompvoet links.

    Inmiddels volwassen, en nergens last van.

    Mijn advies: Luister vooral naar je kind, en niet zozeer naar de arts. Ik heb JARENLANG met foutieve orthopedisch aangepaste schoenen gelopen. Pas op mijn 18e, toen ik eindelijk wisselde van arts bleek dat ik inderdaad hele achterlijke schoenen kreeg iedere keer, terwijl ik al vanaf mn 6e riep dat ik het gevoel had dat ik "flippers" aan had.

    Inmiddels volwassen, en moet die dingen nogsteeds dragen, maar doe het werkelijk nooit meer. Ik heb sinds mijn 18e nog 1 paar schoenen gekregen, heb ze een half jaar gedragen, en daarna nooit meer. Hoge hakken gaan goed, tot 2 dagen, dan moet ik weer een dagje platte schoenen dragen.

    Ook niet elke arts is even geweldig, bezoek ook gerust eens een andere. Mijn arts zou ik nooit een ander aanraden, deze riep op mijn 16e dat hij mijn knie wel even volledig vast zou zetten. Ik ben heel blij dat ik niet naar die man geluisterd heb. Op mijn 20e kwam ik een andere (Zweedse) arts tegen, en die zei dat ik naar een dokter in Nijmegen moest gaan, en dat die het kon repareren. Zo gezegd, zo gedaan. Nooit meer ergens last van gehad.

    Wat heel belangrijk is, vooral die achillespees blijven rekken! Ik ben hier (en mijn ouders dus ook) wat laks mee omgegaan. Met als resultaat das ik op mn 23e bijna een jaar bezig ben geweest om er enige beweging in te krijgen met iedere dag fysio. (op eigen verzoek.)

    Die achillespees is voor "ons" niet gemaakt om te gebruiken, gebruik je hem niet, dan gaat ie vastzitten en heb je een hele dunne kuit. Train je kindje om hem echt te gaan gebruiken, en vooral ook even als je opstaat tegen de muur gaan staan met je handen en even uitrekken. Heel belangrijk, al lijkt het dat niet zo.

    Hoop dat jullie er iets aan hebben.
     

Deel Deze Pagina