Klopt dit?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Luna86, 4 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    99CD6BC8-5ABA-4247-9D92-17781CFEFF58.jpeg
    Zoals ik het lees gaat de rest van het gezin pas in quarantaine nadat de positief geteste persoon volledig klachtenvrij is, toch?

    Of je moet zelf in volledige isolatie geweest zijn maar dat is met een jong gezin niet te doen. Dan mag je na 10 dagen weer naar school, buiten enz.
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je gaat 10 dagen in quarantaine na het laatste risico contact.
    Stel je heb vandaag nauw contact gehad met een Covid patiënt dan ga je na vandaag 10 dagen thuis blijven en uit je neus eten ;)
    Heeft een Covid patiënt geen klachten dan zijn het maar drie dagen.
     
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.821
    25.921
    113
    Vrouw
    De rest van het gezin moet 10 dagen in quarantaine vanaf het laatste risicocontact.
    Dus als je contact blijft houden binnen je gezin, dan moeten ze 10 dagen langer binnen blijven.

    De reden is dat jij besmettelijk bent Zo lang je klachten hebt. Stel jij besmet je man op de laatste dag van jouw ziekte. En 24 uur later gaat je man weer naar buiten. Want jij bent beter. Dan kan hij daar dus weer anderen besmetten, want hij heeft het intussen van jou.

    Vandaar dat je dus beter na een positieve test jezelf helemaal afzonderd van de rest.
    En nee... Heel praktisch is dat niet in een gemiddeld gezin o_O
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  4. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Als de besmette persoon niet in isolatie gaat, gaan de 10 dagen quarantaine in zodra de besmette persoon weer naar buiten mag. De besmette persoon moet minimaal 7 dagen binnen blijven en mag daarna na 24 uur klachtenvrij weer alles doen.

    Kan dus heel lang duren voor de rest van het gezin. Wij hebben meer dan 2 weken binnen gezeten :confused:
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja, klopt.
    Wij zitten er middenin.
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Deze is idd verwarrend, maar de covid patiënt moet echt minimaal 7 dagen na begin van de klachten binnenblijven.
    Staat ook duidelijk in de brieven van ggd die men krijgt na de positieve test.
     
  7. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    Dus toch! Ik had het hier al gelezen en was er dus 99% zeker over.
    Hier en daar heb ik er wat mensen over gesproken en niemand was van van deze regel op de hoogte. Dat is eigenlijk wel heel vreemd toch?

    Gelukkig betreft dit niet ons gezin maar wel in onze kring.
    Binnen twee weken is mijn zoon jarig dus kunnen ze niet op visite komen.
    Ze weten trouwens niet van deze regel en denken over 6 dagen weer naar buiten te kunnen. :confused:
     
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    Ahh wat shit he? Sterkte!

    Als mensen dit dus niet weten blijf je dus onnodig besmetten.
    Ik vind echt dat dit duidelijker gecommuniceerd moet worden.
     
  9. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    Heel logisch idd maar voor veel mensen dus nog niet duidelijk..
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het staat op de rijksoverheidssite met instructies, en mensen die positief hebben getest krijgen dit ook letterlijk in de informatiebrieven die ze toegestuurd krijgen.
    Er is voor iedere situatie een aparte brief, incl beschrijving wat je moet doen als besmet persoon wel vs niet in aparte isolatie gaat thuis.

    Er is ook een uitlegsite in eenvoudige taal en plaatjes: https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten

    Wat zouden ze nog meer kunnen doen qua duidelijk maken?
     
    Juffie26, GroeneBomen, Indiana en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    @amdaa
    In de beslisboom zetten? Communiceren tijdens de persconferentie? Geen idee hoe nog meer maar als gezinnen dit niet weten dan blijf je onnodige besmettingen houden.
     
  12. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Als je gelijk isoleert is het 10 dagen na het laatste contact, maar blijf je elkaar zien tijdens de ziekteduur van de besmette persoon binnen het gezin, dan is het dus eigenlijk tijdens het ziek zijn in quarantaine èn daarna nog 10 dagen na het laatste contactmoment. In totaal duurt het dan dus langer!
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  13. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Ik denk eigenlijk dat veel mensen niet goed lezen of het makkelijkste scenario gebruiken. De beslisboom is voor kinderen naar school en ergens rechts staat dat die niet van toepassing is bij quarantaine en je je dan moet houden aan de regels die je verstrekt worden.Persconferentie zou een optie zijn. Maar helaas houd je dit altijd hoeveel je ook communiceert.
     
    Juffie26, Luna86 en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar als iemand in een gezin besmet is krijg je als gezin alle informatie persoonlijk. Per mail en telefonisch.

    Dan moet men zelf op een behoorlijke negeerstand gaan vind ik wil ie beweren dat ie niet geinformeerd is.

    Het is ook vaker tijdens de persconferenties benoemd dat bij een positieve besmetting het hele huishouden in quarantaine gaat.
    Helemaal alle details ook nog in persconferenties uitleggen lijkt me echt ver gaan.
     
    Juffie26, Indiana en Neuzeke vinden dit leuk.
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.821
    25.921
    113
    Vrouw
    Klopt. Als je getest wordt krijg je meteen al een blaadje mee waar het heel duidelijk in staat. Dus lieverlee te maken heeft, heeft gewoon de juiste informatie.
     
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    Ik ben het volledig met je eens dat ze goede informatie geven bij een positieve test. De brieven zijn overzichtelijk maar ik vraag me wel af of iedereen het aandachtig leest.
    En blijkbaar gaat het in sommige situaties toch mis..

    Ik heb o.a verpleegsters en een leerkracht gesproken en allemaal zeiden ze dat het gezin die 10 dagen vanaf de positieve testuitslag moest aanhouden.
    Als ik het hier niet gelezen zou hebben had ik misschien wel hetzelfde gedacht want in de media en tijdens de persconferentie is het nog niet besproken.

    Hoe meer mensen de juiste informatie hebben hoe meer sociale druk en ik denk dat dat zeker positief kan bijdragen aan het aantal besmettingen in familie kring.
    Scholen zouden om deze reden kinderen nog even kunnen weigeren. Werkgevers kunnen langer vervanging regelen enz enz.

    En in mijn geval kan ik het gezin, plus de mensen die daar eventueel geweest zijn afbellen.
    Maar als ik de juiste informatie niet had gehad was het misschien toch een risico contact geworden. Daarom zouden ook mensen en instanties buiten de getroffen gezinnen de juiste info moeten hebben :)
     
    amdaa vindt dit leuk.
  17. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    Helemaal eens dat je dit altijd zal houden.
    En zo jammer want zo houden we onnodige besmettingen.
    We kunnen ons aan de voorkant wel allemaal houden aan de 1,5 meter en mondkapjes maar aan de achterkant blijft het mis gaan.
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De Covid patient inderdaad 7 dagen maar gezinsleden dan maar 3 dagen als hij/zij zonder klachten blijft.
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  19. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.274
    7.832
    113
    Gelderland
    En dit vind ik dan verwarrend.
    Bedoel je dat als de patiënt geen klachten heeft de rest van het gezin maar 3 dagen extra hoeft? Of als de huisgenoten geen klachten hebben ze maar 3 dagen in quarantaine hoeven?
     
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113

    Ik ben t met je eens hoor. Sowieso krijg je deze info pas mee bij het testen. Dan ben je ( wij waren iig) al 2,5 dag verder... en eigenlijk te laat dus.

    Bij ons waren zelfs de medewerkers van de ggd niet op de hoogte hiervan..
     
    Luna86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina